План-конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі
Дон Кіхот – вічний образ світової літератури. Підсумковий урок за романом М. Сервантеса "Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі”.
Вчитель зарубіжної літератури:
Ягольник Н.С.
Тема: Дон Кіхот – вічний образ світової літератури. Підсумковий урок за романом М. Сервантеса"Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі".
Мета: підбити підсумок вивчення роману, розповісти про сприйняття цього твору діячами світової культури; розвивати мислення учнів; виховувати свободу думки та любов до безсмертного роману Сервантеса.
Обладнання: книги , мультимедійний пристрій, комп’ютер, кадри з кінофільму, тексти роману Сервантеса "Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі".
Хід уроку
Епіграф
“Кожна людина є трішки Дон Кіхотом”
В. Бєлінський
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
1. Вступне слово вчителя.
У січні 1605 року сталася знаменна подія: у крамничках Мадрида з`явився твір майже не відомого тоді Мігеля Сервантеса „Хитромудрий ідальго Дон Кіхот Ламанчський”. Романові цьому цього річ виповнюється 405 років.
Давно відійшли у небуття учасники і свідки тієї далекої епохи, а роман живе, множиться всіма мовами світу, ставши воістину складовою вселюдської духовної культури.
Бурхливою була не лише епоха, а й життя самого творця безсмертного „Дон Кіхота” Потрапивши до в`язниці, замість писати листа про помилування, він намалював на папері худого недоладного рицаря в шоломі зі щитом та списом, котрий гордо сидів на худій клячі. Це був кістлявий старий, який повірив, що лицарські часи не минули, що можна лише з мечем відстояти справедливість, захистити всіх, хто потребує допомоги.
Цей лицар і досі долає свій нелегкий шлях, тепер вже духовними дорогами людства. Одні вважають його велетнем, інші – божевільним.
2.Оголошення теми та мети уроку
- Хто він? Чому судилося йому таке довге життя? Чи поряд з нами, у наш час, є місце Дон Кіхотам? Що мав на увазі Бєлінський, кажучи, що „ Кожна людина є трішки Дон Кіхотом ”?
- На ці та інші питання шукатимемо відповіді упродовж нашого уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Що означають ці слова?»
Поясніть, що означали у житті Сервантеса або його героя Дон Кіхота ці слова?
Ідальго-…(соціальний статус автора і героя);
вітряки- …(битва з вітряками);
Родріго-…(рідний брат письменника, з яким він потрапив у полон);
Біблія-…(єдина книга, що поступається «Дон Кіхоту» за кількістю мов, якими була перекладена);
шістсот шістдесят-…(персонажів у романі);
Росинант-…(ім’я, яке дав Дон Кіхот своєму коневі);
Дульсінея-…(так називає свою «обраницю» головний герой);
Кихоть-…(справжнє ім’я Дон Кіхота).
2. Розповідь про подвиги Дон Кіхота.
Розкажіть про подвиги Дон Кіхота, які він вважав подвигами. Чи є вони такими насправді? Аргументуйте свою думку.
3.Дон Кіхот живе у своєму, вигаданому світі. Доведіть це, заповнивши таблицю.
Реальний світ |
Уявний світ Дон Кіхота |
Корчма |
Замок |
корчмар |
управитель замку |
тріска |
форель |
черствий хліб |
пшенична булка |
вітряки |
велетні |
ІV. Формування нових знань, умінь, навичок.
1. Слово вчителя.
– Для багатьох дослідників роману Сервантеса дуже цікавою видається проблема співвідношення автора і героя в образі Дон Кіхота. Деякі митці інколи називають образ Дон Кіхота дзеркальним відображенням особистості Сервантеса.
Звернімося до портретних зображень. Порівняймо портрети Сервантеса й ілюстрації до твору, на яких зображений Дон Кіхот.
Не важко помітити, що в уяві художників письменник був подібний до свого героя. Оскільки прижиттєвих портретів Сервантеса не збереглося, то написані після його смерті, вони роблять дуже близькими автора і героя.
Привід для такої близькості, можливо, дав сам Сервантес, стверджуючи в епілозі роману: „Для мене одного народився Дон Кіхот, а я народився для нього, йому судилося діяти, мені – описувати, ми з ним надзвичайно дружна пара”.
А Рамон Леон Майнец, біограф Сервантеса, дивуючись, як багато з власних переконань, свого бачення і розуміння світу, своїх мрій і почувань автор передав улюбленому героєві, захоплено сказав: „Чи не сам він був у житті найдосконалішим рицарем, чи не сам він жертвував собою заради людського блага, чи не сам він проявляв відважний героїзм, боровся з усіма перешкодами, з усіма впливами, всіма суспільними станами, обстоюючи правду?”
Як бачимо, дійсно, - „надзвичайно дружна пара ”. А хіба могло бути інакше?
Запишемо перший висновок, що напрошується сам собою: Сервантес і Дон Кіхот, автор і герой, зовнішньо і внутрішньо близькі один одному.
2. Бесіда.
- Що спонукало Сервантеса до написання роману про мандрівного лицаря?
- Чи здійснився задум письменника?
„...Перо генія завжди більше за самого генія, воно завжди сягає набагато далі, ніж це було передбачено в його задумах, обумовлених епохою...”- писав Генріх Гейне.
Вже чотириста років, як людство читає цю геніальну книгу, і сміється, і плаче над нею. І незважаючи на чотири століття пристрасного та вдумливого читання, „Дон Кіхот” залишається одним із найзагадковіших творів світової літератури.
- Щоб відповісти на питання, хто такий Дон Кіхот, давайте разом з вами ще раз згадаємо деякі епізоди роману і дамо відповідь (див. фрагменти фільму).
3. Робота в групах
Стратегія “гронування”
Сенкан
1. Дон Кіхот.
2. Справедливий, мудрий.
3. Мріє, подорожує, вірить.
4. Відважний борець за справедливість.
5. Лицар.
Метод «Кола Вена»:
ЛИЦАР спільне ЗБРОЄНОСЕЦЬ
доброта,
людяність,
мудрість,
простодушність,
незадоволення
дійсністю.
Метод «Займи позицію».
Прошу вас визначитись у своєму ставленні до Дон Кіхота, аргументуючи свою позицію
З одного боку, донкіхотами називають людей, неспроможних розібратися в дійсності, погляди і вчинки яких далекі від реального життя, виглядають комічно, викликають сміх та іронічне ставлення довколишніх.
З іншого боку, багато хто сприймає Дон Кіхота зовсім інакше – як символ нескореного людського духу, взірець високого служіння правді, добру, готовності до самопожертви заради шляхетних ідеалів.
За.(Дон Кіхот – великодушний, безкорисливий філософ-гуманіст, здатний на самопожертву заради ближніх)
Проти( Дон Кіхот – безумець, «подвиги» якого абсурдні та смішні).
4. Образ Дон Кіхота прийнято називати вічним образом, як, наприклад, образи Прометея, Гамлета, Фауста, Дон Жуана. Що ж таке вічний образ?
Вічним називають такий образ, в якому з надзвичайною глибиною узагальнення відображено вічні риси людської природи, що визначають характерні почуття, думки, пошуки, конфлікти, які постійно повторюються в історії людства. Образи, що виникли на міфологічній основі чи створені на конкретному історичному й національному ґрунті, виходять за межі своєї епохи і стають засобом філософського осмислення буття. Вічні образи — Прометей, Гамлет, Дон Жуан, Дон Кіхот, Фауст. Кожен із них уособлює певний комплекс вічних людських властивостей. Зберігаючи своє історичне значення, вічні образи набувають і значення загальнолюдської категорії.
Дон Кіхот – вічний образ (учні доводять свою думку).
„Дон Кіхот” – вічний. Як вічний цей світ.І роки невладні над ним. На думку Раміро де Маесту, іспанського філософа і публіциста, Дон Кіхот є символом і „прототипом любові, найвищої космічної любові, любові на всі часи”.
Сам Дон Кіхот наприкінці роману пояснює свої вчинки: „ Я допомагав стражденним, виправляв кривду, карав зухвальства, завойовував велетнів...Наміри всіх моїх поривань благосні; а саме: чинити всім добро і нікого не кривдити”.
Над усе Дон Кіхот цінує і прославляє свободу: „ Вольність... то один з найдорогоцінніших дарів, що небеса послали людям... за вольність, як і за честь, можна й треба життям своїм важити...”
Проспер Меріме стверджував : „Лихо тому, хто ніколи не переймався хоча б деякими думками Дон Кіхота, хто ніколи не наражався на насмішки та удари долі за те, що намагався відновити справедливість”.
А Іван Дзюба вважає, що „Дон Кіхот назрівав ще з тих незнаних, загублених у темряві праісторії часів, коли людина вперше, може, невміло, але чесно стала супроти тріумфуючої неправди. І не скінчиться він доти, доки не зітреться різниця між добром і злом ...”
Отже, як бачимо, вічними є ідеї і прагнення, якими живе герой Сервантеса. Він будить добрі почуття у душах небайдужих, кращих представників людства на самовіддане служіння ідеалам гуманізму та духовного прогресу.
Створений Сервантесом образ увібрав у себе багатовіковий досвід людства і яскраво відобразив вічні істини, які залишаються актуальними і в наші дні.
Він став вічним образом, тобто таким, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретного твору й відображеної в ньому епохи. Народжений певними історичними умовами, Дон Кіхот І водночас зосереджує в собі важливі риси людського характеру, ситуації та конфлікти, які повторюються в нових суспільних обставинах. Цей образ сприймається як символ нескореності людського духу, взірець високого служіння правді, добру, готовності до самопожертви заради шляхетних ідеалів. Недарма ім'ям Дон Кіхота стали називати мрійників, що прагнуть втілити нездійсненну мрію. І хоча ця людина не завжди може змінити навколишній світ, не здатна тверезо оцінити реальне життя, та все ж повагу й захоплення викликають її непохитність та віддані мрії.
Майже в кожній літературі є письменник, ім`я якого незмінно виринає в пам`яті, ледве зайде мова про цю літературу. Скажімо, літературу українську репрезентує Шевченко, польську – Адам Міцкевич, російську - Пушкін, англійську – Вільям Шекспір. А в літературі іспанській це, безумовно, Сервантес.
Іспанці вміють шанувати свого земляка: на засіданнях Академії наук в Мадриді, присвячених великому твору Сервантеса, зазвичай промовляють про Дон Кіхота стоячи... А всі місця, пов`язані з його ім`ям, сьогодні є маршрутами туристичних подорожей гостей з усього світу.
Так, нашою Біблією називають іспанці твір Сервантеса. А чи знаєте ви, що після Біблії „Дон Кіхот” Сервантеса – друга книга, перекладена найбільшою кількістю мов світу?
І ще... Ф. Достоєвський, великий російський письменник, сказав пророчі слова: „Якби скінчилася земля і спитали б людей, десь там: „Ну, як, чи збагнули ви своє життя на землі і що ви про нього думаєте?” – то людина могла би мовчки подати „Дон Кіхота”: „Ось мій висновок про життя і чи можете ви мене за нього осудити?”
До думки Достоєвського приєднується іспанський філософ і літературознавець Хосе-Ортега-і-Гассет: „Дон Кіхот” – єдина, найостанніша книга, яку будуть читати й тоді, коли решта буде вже знищена. Коли за Добою Математики, Добою Числа – обминувши Добу Ідеї – людство доплентається до агонії, Доби Смутку, - меланхоліки тритисячного року зберуться навколо топографа, з якого долине напівстертий голос, котрий читатиме нашу знамениту книгу. І навіть тоді вона їх охопить вогнем ”.
Ось як високо оцінили цей твір видатні діячі культури – як найвищий прояв людського генія.
І вони не помилилися!
У 2002 році твір Сервантеса визнано найкращим романом тисячоліття в усій світовій літературі.
V. Закріплення знань, умінь та навичок.
Вікторина «Хто найуважніший?»
(правильна відповідь — 1 бал. Вікторина проводиться письмово, перевіряється в парах за допомогою вчителя, який диктує можливі відповіді)
1. В якій місцевості проживав Дон Кіхот? (в Ламанчі)
2. Скільки людей, окрім нього самого, жило в домі Дон Кіхота? (троє)
5. З чого був зроблений шолом головного героя? (з картону та залізних обручиків)
Пояснення слів епіграфу.
В кожному з нас живе Дон Кіхот – людина, готова по першому ж поклику безкорисливо прийти на допомогу тим, хто попав в біду. Просто в одних це почуття заховано глибоко в серці і пробудити його досить тяжко,а в інших Дон Кіхот завжди поруч, досить тільки позвати і благородній рицар появиться, щоб допомогти скривдженим. Не бійтесь бути донкіхотами.
Ми закінчуємо вивчати роман М. де Сервантеса. Хто ж ви – Дон Кіхоте Ламанчський? У кожного з нас цей герой викликає різні емоції. Хтось захоплюється його мужністю та шляхетністю, когось він дратує своїми наївними мріями та ідеями. Це не є дивним – адже всі ми різні. Та, як би там не було, нас вражає цей лицар та мудрець величезною добротою та людяністю. І, мабуть, допоки житимуть диваки, готові пожертвувати собою заради ідеї, добро існуватиме на землі.
Минають століття, змінюються покоління, а роман славетного іспанця продовжує жити.
У 1605 році, коли книгу перевидали у Валенсії, на титульному аркуші з’явилася маленька фігурка вершника, що мчить уперед. Його меч готовий для вічної боротьби зі злом. Образ Дон Кіхота живий, і кожне нове покоління намагається зрозуміти його, знайти щось цікаве для себе.
Хто каже, що вмер Дон Кіхот?
Цьому ви, будь ласка, не вірте!
Бо він не підвладний ні часу, ні смерті –
В новий вирушає похід!
Ю. Друніна
VІ. Домашнє завдання
Підготуватися до написання листа Дон Кіхоту.
Необхідно дотримуватися всіх вимог до написання листа.
- шанобливе привітання;
- запитання до героя;
- власна думка про роман;
- декілька слів про себе;
- прощальні слова;
- підпис, ім’я, прізвище.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення.
«Прочитавши роман М. Сервантеса"Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі", я зробив (-ла) для себе висновок, що…»