ДОРОЖНЯ БЕЗПЕКА. ПЕРЕХІД ДОРОГИ З ОБМЕЖЕНОЮ ОГЛЯДОВІСТЮ
Мета: поглибити знання учнів про правила пішохідного руху; вивчити правила переходу дороги з обмеженою оглядовістю; виховувати дисциплінованість пішохода, уважність. Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Вільний мікрофон»
— Що слід зробити перед тим, як увімкнути газову плиту?
— Де розташовано вентиль, що перекриває подачу газу до газової плити?
— За якими ознаками можна визначити, що стався витік газу?
— За яким номером телефону можна викликати аварійну газову службу?
— Чому, почувши запах газу, не можна запалювати сірники і вмикати світло?
2. Робота над загадками
• Два брати спереду гудуть,За ними двоє ще женуться,
Біжать, ніяк не доженуть,
Об землю спересердя б’ються. (Колеса)
• Тягнеться нитка, а в клубок не змотаєш. (Дорога)
— Ми всі — пішоходи у випадку, коли ходимо пішки, тобто рухаємося дорогою, але не користуємося транспортом. Для пішоходів існують певні правила дорожнього руху, з якими ви ознайомилися у попередніх класах. Назвіть їх.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про правила пішохідного руху.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Про вашу безпеку на дорогах дбає багато людей. Але і ви самі маєте бути обережними.
Наприклад, ви вже знаєте, що не можна переходити дорогу на червоний сигнал світлофора. Та не поспішайте і тоді, коли загориться зелене світло. Спочатку впевніться, що всі автомобілі зупинилися. Пам’ятайте, що автомобіль не може зупинитися миттєво.
2. Робота за підручником (с. 92-94)
— Які діти стають винуватцями дорожніх пригод?
— Розгляньте малюнки на с. 92 унизу. Для кого є обов’язковими правила дорожнього руху? — Розгляньте малюнки на с. 93. Розкажіть пам’ятку пішохода.
— Розгляньте малюнки на с. 94. Які дорожні знаки означають місце зупинки автобуса і тролейбуса?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 94-97) 1) Розгадування ребусів.
Дорожні знаки. Рух.
2) Робота над малюнками.
— Розгляньте малюнки нас. 95.
— Які правила дорожнього руху порушують діти?
3) Читання статті «Перехід дороги з обмеженою оглядовістю».
— Де можна переходити дорогу за відсутності пішохідних переходів та світлофорів?
— Що заважає пішоходам добре бачити проїжджу частину?
— Де у такому разі треба переходити дорогу?
— Розгляньте малюнки на с. 96. До кого дітям слід звернутися по допомогу?
— Що ще може обмежувати оглядовість дороги?
— Розгляньте малюнки нас. 96. Що у такій ситуації необхідно зробити?
Запам’ятайте! Для переходу дороги слід обирати місце, яке добре проглядається в обидва боки!
2. Розповідь учителя
— Дуже часто небезпечні ситуації на дорогах виникають через обмежену оглядовість у сутінках, уночі, у туман, під час дощу або снігопаду.
В умовах недостатньої оглядовості водій може надто пізно помітити пішохода і не встигне загальмувати.
Зробити пішоходів і велосипедистів помітнішими у світлі фар допомагають флікери. Це світловідбивні пов’язки, підвіски, значки та інші елементи. їх розміщують на одязі, ранцях і велосипедах.
Запам’ятайте! В умовах обмеженої оглядовості користуйся світловідбивачами!
Разом із дорослими доберіть кілька світловідбивачів та прикріпіть їх до ранця, куртки, комбінезона. Розкажіть друзям про необхідність використання флікерів.
3. Робота в парах
— Розкажіть одне одному правила переходу дороги.
4. Тест «Так чи ні?» (додаток)
1) Як перейти дорогу, якщо на зупинці стоїть трамвай?
О Обійти спереду; О почекати, поки від’їде; О обійти ззаду.
2) Обмежена оглядовість — це:
О добра видимість;
О частково видно шлях; О нічого не видно.
Я) Коли рухаєшся в умовах обмеженої оглядовості, потрібно:
О добре оглянути шлях;
О спокійно перейти дорогу;
О швидко перейти дорогу, добре її оглядаючи.
4) Правила безпечного переходу:
О поглянь праворуч, а потім ліворуч; О поглянь ліворуч, а потім праворуч; О переходь дорогу, коли заманеться.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Які дорожні знаки є на дорозі, якою ви йдете до школи?
— Чому не можна виходити на проїжджу частину дороги з-за перешкоди?
— Чи можна переходити дорогу в тому місці, де вона піднімається вгору чи спускається вниз? Чому?
— Обговоріть з батьками небезпечні місця на дорозі від дому до школи.