Урок –дослідження потребує серйозної підготовки.
1 етап – повідомлення важливої та цікавої інформації, з якою виступають учні та вчителі.
2 – етап – проблематизація. На дошці записуються та позначаються проблеми.
3 етап – мікрогруповий, індивідуальний пошук нових ідей, підходів, моделей.
4 етап – аналіз і рефлексія, обговорення пошуку, участі в ньому.
Тема . Польща.
Мета: сформувати систему знань про Польщу; охарактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення, господарства, визначити фактори , які сприяють економічному розвитку країни; продовжити розвивати навички роботи з джерелами географічних знань, електронними програмами; виховувати повагу до національної культури.
Обладнання: географічні атласи 10 клас, опорний конспект уроку, виставка фото відомих людей Польщі, фотоматеріали місць країни, настінна політична карта світу, політична карта Європи; прапор країни, скриня, відеофрагмент, добірка літератури.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь із застосуванням інтерактивних технологій з комп’ютерною підтримкою.
Форма проведення: урок - дослідження
Збирай факти! З них розвивається думка.
Ж. Дюффон
Учитель. Найкраща витрата часу – це праця. Сподіваюсь, що ви не витрачатимете марно часу, отримаєте задоволення від праці і відкриєте для себе багато цікавого й нового.
Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова
«Збирай факти! З них розвивається думка.
Ж. Дюффон
*Прийом «Впізнай країну»
Збираючи факти ми з вами познайомимося з ще однією європейською країною.
А що це за країна пропоную довідатись переглянувши відеофрагмент. (Перегляд відеофрагменту про Польщу)
Ми переглянули урок фільму. Скажіть – Про яку країну ми будемо збирати факти на уроці.
Так, саме про сучасну Польщу, про її успіхи і проблеми ми будемо сьогодні говорити. Тема уроку «Польща».
Учитель. А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Запишіть це на папері ( на стікері), приклейте на пісковий годинник ( малюнок на дошці). Хто готовий поділитися своїми очікуваннями?
* Оголошення девізу уроку –дослідження
Скажи мені – і я забуду
Покажи мені – і я запам’ятаю;
Дай мені діяти самому – і я навчусь
ІУ. Етап проектування
Завдання уроку
У. Етап навчально – пізнавальної діяльності
Учитель. Знайомство з країною починається з візитної картки країни та її географічного положення.
*випереджальне завдання учня (відеозапис)
Візитна картка Польщі.
Dzien dobry! (Джень добри!) Добрий день! Witam! (Витам!) Вітаю!
(На мультимедійній дошці з’являється карта Польщі та основна інформація)
Столиця – Варшава
Площа – 322,6 тис.км2
Населення – 38 млн чол.
Державний лад – парламентсько-президентська республіка, унітарна держава
Адміністративний поділ – 16 воєводств
Релігія - католицька
Грошова одиниця – злотий
Міжнародні організації – з 1999 в НАТО, з 2004 р. ЄС.
Чимале значення в «змісті» прапора країни має символіка кольорів.
Червоний – звитяжність, стійкість, революція, кров пролита в боротьбі за незалежність своєї Батьківщини.
Білий – чистота, мир, доброчесність.
ЕГП. Назва «Польща» походить від праслов’янського пол’ «відкритий, вільний, порожній», що вказує на, переважно, рівнинний рельєф країни. Слайд 10
Польща - держава в Центральній Європі, на перетині транзитних шляхів. На півночі омивається Балтійським морем: порти Гданськ, Гдиня, Щецин. На півночі межує з Росією, на сході Білоруссю та Україною та партнером НАТО Литвою, на півдні з партнерами НАТО Чехією і Словаччиною та на заході – з Німеччиною. Країна наближена до мінерально-сировинних баз Європи. Протяжність території як з півночі на південь, так із заходу на схід майже однакова – близько 720 км.
* Історичний розвиток країни
В історії Польщі багато драматичного. У 840 році утворилась перша польська держава. Саме за правління Короля Мешка Польща досягла найбільшого процвітання. У XIX ст. Польща шляхом численних повстань намагається досягти незалежності. І, нарешті, у листопаді 1918 р. було проголошено незалежну польську державу. Але в 1939 р. внаслідок узгодженого нападу з заходу Німеччини та зі сходу Радянського Союзу Польща знову втратила незалежність. З 1945 р. і до кінця XX ст. входила до соціалістичного табору, а в 1989 р. першою вийшла з нього.
*Пошуково –вибіркова робота ( робота з атласом)
1. Дати оцінку ЕГП Польщи.
2.Дослідити природно – ресурсний потенціал польщи та скласти господарську оцінку.
Учні характеризують ЕГП та ПГП країни, склад території Польщи, роблять висновки , заповнюють СЛС.
Учитель. Ця робота дає можливість кожному з вас в ролі вчителя, передаючи свої знання однокласникам. Кожна група отримує індивідуальне завдання. Для його вирішення ви повинні знайти інформацію в інтернеті, прочитати, усвідомити і передати інформацію іншим групам.
ЗАВДАННЯ ГРУПАМ
1.Дослідити особливості розвитку господарства Польщі:
*загальна характеристика Польщі;
*особливості структури експорту та імпорту країни.
2.Гірничодобувна промисловість та енергетика.
3.Металургія та машинобудування.
4.Сільське господарство країни, транспорт.
4.Населення, соціальна сфера країни.
Прийом «Дослідження»
Група 1 Дослідити особливості населення Польщі.
Група 2Вивчити систему освіти в Польщі, соціальну політику, добробут.
Група 3Зясувати популярні туристичні маршрути країни.
Група 4 Проаналізувати польсько – українські відносини
УІ. КОНТРОЛЬНО –ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.
Прийом «Дискусія»
. Польща має досить розвинену багатогалузеву економіку. Це типова індустріально-аграрна країна. Радикальні економічні зміни відбулися в Польщі у 1990р., що дістали назву «програма Бальцеровича» за іменем тодішнього віце-прем’єра і міністра фінансів.
У законодавчому порядку було закріплено свободу підприємництва та рівноправність різних форм власності. Створена юридична основа для формування системи малого та середнього бізнесу. Створений приватний сектор, у якому зайнято 70% населення і на який припадає 64% валового внутрішнього продукту. Значно зріс рівень життя поляків. За даними ЮНЕСКО Польща вийшла на перше місце серед постсоціалістичних країн за динамікою росту іноземних інвестицій. Про це свідчить і показник доходів на душу населення який досяг 21118 доларів. Розпочався курс на зближення з Заходом і Близьким Сходом. Це країна з середнім рівнем економічного розвитку.
Учитель. Як ви переконалися, Польща – дивовижна країна, в якій багато чого є незрозумілим для нас. Польщу не можливо і не потрібно копіювати. Польщу можна використовувати немовби дзеркало, в якому відбиваються переваги та недоліки того, хто в нього дивиться. Хотілося б , щоб після цього уроку кожен з нас обєктивно оцінив свої переваги та замислився над тим, як позбавитись своїх недоліків.
*Географічний диктант Польща»
(Самооцінювання та оцінювання учнів)
УІІ.Підсумок уроку, виставлення оцінок.
Оцінювання роботи учнів
Подяка учням за активну роботу на уроці.
УІІІ.Домашнє завдання
II рівень складності – Доповідь «Вища освіта в Польщі»