а) навчальна: актуалізувати знання учнів про склад регіону та історію освоєння, нерівномірність економічного розвитку країн; сформувати знання про місце і роль США в регіоні, особливості ЕГП, природи і населення США;
б)розвиваюча: ; розвивати вміння учнів визначати своєрідність ЕГП країни, оцінювати її природно-ресурсний потенціал та демографічну ситуацію;
в) виховна: виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення, зацікавленість до політичного розвитку України та інших держав.
План-конспект уроку з географії
Тема: Країни Америки. Склад території. Особливості економіко-географічного положення. Сторінки освоєння регіону та формування території США і Канади. Роль переселенців у розвитку економіки регіону. Українська діаспора США і Канади. Географічне положення, природно-ресурсний потенціал США
Мета:
а) навчальна: актуалізувати знання учнів про склад регіону та історію освоєння, нерівномірність економічного розвитку країн; сформувати знання про місце і роль США в регіоні, особливості ЕГП, природи і населення США;
б)розвиваюча: ; розвивати вміння учнів визначати своєрідність ЕГП країни, оцінювати її природно-ресурсний потенціал та демографічну ситуацію;
в) виховна: виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення, зацікавленість до політичного розвитку України та інших держав.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація;
2) Репродуктивний
Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Матеріали та обладнання: політична карта світу, політична карта Північної Америки, фізична карта Північної Америки, діаграми, підручники. атласи 10 класу, контурні карти; таблиці, графіки.
Міжпредметні зв’язки: біологія, історія, економіка.
Література:
для учнів – Кобернік С.Г., КоваленкоР.Р. Географія Підр.10 клас: 2010
для вчителів - Гладкий Ю.Н., Лавров С.Б. Экономическая и социальная география мира: Учебник для 10 кл. — М.: Просвещение, 1995.— 270 с.
- Довгань, Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії // Бібліотека журналу "Географія". - 2005. - Вип. 5. - С. 128.
-Масляк П. О., Олійник Я. Б., Степаненко А. В. Словник — довідник учня з економічної і соціальної географії світу. — К.: Лібра, 1996 — 328 с.
-Я іду на урок географії// Все для вчителя. - 2005. - № 9-10. - С. 29-140.
ХІД УРОКУ
Час |
Структурні етапи уроку |
Засоби навчання |
1-2 хв.
4хв.
3хв.
20-25 хв.
5-7хв.
1хв.
5-7хв.
|
І. Організаційний етап. Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету. ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Європейці, що прийшли слідом за Колумбом, швидко побачили казкові можливості Нового Світу, і минуло зовсім небагато часу, як тисячі представників Старого Світу, покинувши будинки, сім’ї і свої заняття, почали переселятися до незнаних земель. Через п’ять століть ми можемо оцінити результат діяльності переселенців і їх нащадків — країни Америки (розвинені і ті, що розвиваються) стали потужною силою на світовій арені. Про їх різноманітність, рівні розвитку, національні та інші особливості ви дізнаєтеся на найближчих уроках.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Завдання 1. За картами атласа визначте склад країн субрегіо- нів Англо-Америки та Латинської Америки. З точки зору соціально-економічної географії Америка складається з двох великих історико-географічних регіонів — Англо-Америки (Північної Америки) і Латинської Америки. До складу Англо- Америки входять США, Канада і острівне володіння Данії — Ґренландія, а також розташовані в Атлантичному океані острови — Бермуд- ські, Сен-П’єр і Мікелон. Латинська Америка включає всю групу держав, розташованих на південь від США — це Мексика, країни Центральної Америки (перешийок між материками), острови Вест- Індії і держави Південної Америки з прилеглими до неї островами.
Рівні розвитку країн Англо-Америки і Латинської Америки дуже різняться. Англо-Америка і особливо США — найпотужніший в економічному плані регіон світу, що посідає 1-е місце за виробництвом продукції обробної і видобувної промисловості (41 %) і за виробництвом продукції сільського господарства (близько 40 %). Країни Латинської Америки є такими, що розвиваються, хоч останнім часом тут можна виділити держави з більш високим рівнем розвитку промисловості. Це так звані нові індустріальні країни Латинської Америки: Мексика, Бразілія, Аргентина, Венесуела. У цьому ж регіоні розташована одна з небагатьох держав, що зберегли соціалістичний лад,— Куба. Регіон долає важку спадщину багатовікової колонізації — економічну відсталість, латифундизм, підлегле становище в системі міжнародного поділу праці. Країни Латинської Америки відіграють роль аграрно- сировинних додатків розвинених держав, є важливою сферою вкладення капіталу і ринком збуту готової продукції.
Характерною ознакою Америки є наявність низки інтеграційних об’єднань. Завдання 2. За картами атласа визначте, до складу яких регіональних міжнародних організацій входять країни Америки. Найбільшою міжнародною організацією є Організація американських держав, що поєднує 30 країн регіону. У 1973 р. створене Карібське співтовариство (КАРІКОМ), його мета — спростити господарські пов’язки між Карібськими країнами. Із 1983 р. на основі Латиноамериканської асоціації вільної торгівлі утворена Латиноамериканська асоціація інтеграції (ЛАІ). Найбільше економічно потужне об’єднання було створене в 1992 р., коли США, Канада й Мексика утворили Північноамериканську асоціацію вільної торгівлі (НАФТА). Інтеграційні процеси допомагають більш раціонально використати сировинні, фінансові, трудові та виробничі ресурси Америки. Вирішальну роль в економічному і політичному житті регіону і всього світу відіграє наймогутніша в економічному і військовому аспектах країна — США. За підтримки держави міжнародні монополії США практично повністю контролюють країни Америки, проникаючи до їх економіки шляхом придбання акцій місцевих фірм, заснування філіалів своїх фірм, перенесення туди частини виробництв багатьох товарів, використання дешевої робочої сили і багатьох сировинних ресурсів. США використовують своїх сусідів для виконання певних функцій обслуговування: переробки привізної нафти, реекспорту нафтопродуктів, виробництва алюмінію, «квартирантства» найбільших монополій, що уникають великого оподаткування чи розукрупнення тощо. До портів Панами приписано більше американських торговельних суден, ніж до всіх портів США. Останнім часом багато держав регіону дедалі наполегливіше намагаються звільнитися від надмірної опіки США і збільшити свою частку прибутку від експлуатації власних ресурсів. (виступи учнів з повідомленнями) До приходу європейців територію Північної Америки населяли індіанці, а Аляску — ескімоси. Наприкінці XV ст. берегів Північної Америки досяг мореплавець Джон Кабот. Це поклало початок європейській колонізації материка, у якій брали участь іспанці, голландці й французи, однак найбільших успіхів досягли англійці. На початку XVII ст. Англія вже мала велику територію на східному узбережжі континенту. У XVIII ст. в американських колоніях розгорнувся потужний рух, спрямований на здобуття самостійності. У ході війни за незалежність американська армія, яку очолював Джордж Вашинґтон і яка складалася з добровольців, здобула перемогу. 4 червня 1776 р. була прийнята Декларація незалежності США, а через 11 років — конституція нової держави. У наступні кілька десятиліть територія країни збільшувалася як за рахунок покупок (Франція продала колонію Луїзіана, Росія — Аляску й Алеутські острови), так і завдяки захопленням (у Мексики був відібраний штат Техас). У другій половині XIX ст. колонізація охопила Великі рівнини, гірський Захід і Тихоокеанське узбережжя. Із часом загострилися суперечності між промисловою й фермерською Північчю й рабовласницьким Півднем, що призвели до громадянської війни 1861-1865 рр. Перемогу здобули жителі Півночі, яких очолював президент Авраам Лінкольн. Це дало можливість об’єднати країну, призвело до знищення рабства й послужило поштовхом до швидкого економічного розвитку. У 1917-1918 рр. США брали участь у Першій світовій війні на боці Антанти. Після війни, що переважно велася на європейській території, США посіли провідне місце серед держав світу. У 1929 р. в країні вибухнула жорстока економічна криза — «Велика депресія», що супроводжувалася падінням виробництва, соціальними потрясіннями, ростом безробіття й злочинності. Кризу вдалося подолати за допомогою відомих під назвою «Новий курс» реформ, проголошених президентом Франкліном Рузвельтом, що чотири рази переобирався на цю посаду. Після Другої світової війни США захопили світове лідерство, якому протистояв СРСР. Між цими країнами велася «холодна війна», що закінчилася з розпадом СРСР в 90-х роках ХХ ст. США воювали у Кореї (19501953 рр.), потім у В’єтнамі (1965-1973 рр.), пізніше американська армія брала участь у військових операціях у Кувейті, на Балканах. Після жахливого терористичного акту 11 вересня 2001 року США ведуть активну боротьбу зі світовим тероризмом. Офіційна назва — Сполучені Штати Америки. Площа — 9,4 млн км2. Населення — 308 млн осіб (2009 р.). Столиця — Вашинґтон. Тип країни — високорозвинена економічно держава, країна «Великої сімки». Державний устрій — президентська республіка, федеративна держава. Завдання 3. За картами атласа охарактеризуйте ЕГП США. США займають середню частину материка Північна Америка. Тут знаходяться 48 штатів і федеральний округ Колумбія, 49-й штат — Аляска — розташований на північному заході материка, межує з Канадою, а через Берінґову протоку — з Росією. Гавайські острови (Тихий океан) здобули статус 50-го штату США в 1959 р. Природно, що морські кордони США (близько 8000 км) значно довші за сухопутні. Понад 200 років на території США не було війн, за винятком громадянської війни Півночі і Півдня. Країна не зазнавала руйнівного впливу подій Першої і Другої світових війн, більше того, отримала з них гігантські прибутки як кредитор багатьох держав Європи. Отже, ЕГП США вельми вигідне й сприяє економічному розвитку держави. За кількістю і різноманітністю природних умов та ресурсів США є однією з найбагатших країн світу. Рельєф країни дуже різноманітний. Рівнини і низовини внутрішніх частин країни створюють сприятливі умови для сільськогосподарського освоєння. Всю західну частину країни займає гірська система Кордільєри, а вздовж Атлантичного узбережжя простяглися невисокі гори Аппалачі. Головною перевагою клімату є достатнє зволоження рівнинних земель східної частини країни та їх розташування в помірному і субтропічному поясах. Природна родючість різноманітних ґрунтів поліпшується за допомогою продуманої меліорації. Водні ресурси розподілені нерівномірно, однак система Великих озер, ріка Міссісіпі з притоками є величезним резервуаром прісної води. США мають багаті і різноманітні ресурси корисних копалин. Хоча держава і приватні особи витрачають на охорону навколишнього середовища величезні кошти, масштаби виробництва настільки великі, що екологічних проблем уникнути не вдається.
V. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок Завдання 4. За допомогою карт атласа, підручника, діаграми, таблиць визначте географію мінеральних ресурсів США. Результати оформіть у вигляді таблиці. Завдання 5. Зробіть припущення, які галузі господарства можуть розвиватися в США на власних ресурсах.
VІ. Домашнє завдання. Повідомлення оцінок та надання домашнього завдання.
VІІ.Рефлексія Я дізнався… Я навчився… Для мене стало новим.. VІІІ.Підведення підсумків уроку.
|
Журнал
Листки
Презентація «Країни Америки»
підруник
Картки
Дошка
Журнал |