Урок "Довкілля тварин".

Про матеріал
Матеріал містить розробку урокуз природознавства для початкової школи про довкілля тварин, про добування ними корму.
Перегляд файлу

 

Тема.  Довкілля  тварин.  Пристосування  тварин  до добування

             корму.  Захист  від  ворогів.

Мета. Формувати  поняття «довкілля  тварин». Ознайомити  учнів з ознаками, завдяки яким  дикі тварини  добувають  корм  та захищаються  від  ворогів.  Розвивати  вміння  спостерігати, аналізувати, робити  висновки. Виховувати  любов до тварин, бажання їх захищати від знищення.

Тип уроку.  Інтерактивний.

Обладнання.  Малюнки  тварин,  тестові  завдання,  картки  для  індивідуального опитування, опори, план для характеристики тварин,  запис  весняної  мелодії  П  Чайковського.

Хід  уроку.

І. Організаційна частина.

1.Рефлексія.

- Послухайте музику. Попробуйте визначити, що вона вам нагадує?

2.  Робота над девізом уроку.

- До якого уроку приготувалися?

- Що вивчає курс природознавства?

- Відомий філософ Гете сказав: «Природа — це єдина книга, усі сторінки якої повні глибокого змісту».  Як ви розумієте ці слова?

- Ми візьмемо ці слова девізом нашого уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з - змістом цих сторінок і створимо свою книгу, сторінки якої теж мають глибокий зміст.

- Щоб багато знати, треба бути спостережливим. Тому перша сторінка, яку ми відкриємо, це «Сторінка спостережень».

II. Сторінка спостережень.

 1. Бесіда.

- Яка пора року почалася?(Весна)

- Які ознаки весни можна вже помітити в неживій природі?(Сонце вище стоїть в зеніті, день стає довшим, а ніч коротшою)

- А в живій?(Все навкруги починає прокидатися після зимової сплячки)

- Які пташки вже повернулися з вирію? (Першими повертаються з вирію граки і жайворонки)

- Які зміни відбулися в житті звірів? (У кінці лютого у ведмедів народжуються малята. На початку березня ведмеді прокидаються із сплячки. Прокинувся від сну борсук, бо коли зима нехолодна, борсуки залягають у сплячку на короткий час.)

- Які дерева прокидаються першими? (Першою з дерев прокинулась верба. На ній уже з'явились котики.)

- Який місяць розпочав весну?(Березень)

II Сторінка ерудита.

-  Яка тварина є чемпіоном серед сонь? (Бабак)

-  Найвищий птах на Україні. (Сірий журавель)

-«Інженер» та «будівельник» гребель. (Бобер)

-  Звір, що вміє літати. (Кажан)

-  Єдина тварина із сімейства куницевих, яка пристосувалась до водного способу життя. Дуже любить гратися рибою. Хижак. (Видра)

-  Найбільша кішка на Землі. (Тигр)

-  Нелітаючі птахи, які не будують гнізд, яйця насиджує самець. Коли малюки досягають місячного віку,  переходять у «дитячий садок». (Пінгвіни).

Підсумок.

- Чия інформація була найцікавішою?

- Хто отримує звання ерудита?

- А ми перегортаємо наступну сторінку.

ІV. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ Сторінка «Розмноження тварин»

1.  Фронтальне опитування.

- На які групи діляться тварини за зовнішньою будовою?

- Як розмножуються звірі? комахи? риби? плазуни? птахи? земноводні?

3. Індивідуальне опитування по картках. З'єднай групу тварин із способом розмноження.

Птахи                                    народжують малят.

Плазуни                                відкладають яйця у гнізда.

Риби                                      відкладають яйця у пісок.

Звірі                                      відкладають ікру, з якої з'являються

                                              мальки, схожі на дорослих тварин.

Земноводні                          відкладають яйця, з яких

                                              вилуплюються личинки.

Комахи                                відкладають ікру, з якої з'являються

                                             пуголовки.

- Багато знань ми почерпнули з цієї сторінки. Напевно стомилися і повинні відпочити.             

V Фізкультхвилинка

Сірі зайчики маленькі,

вушка є у них довгенькі.

В лісі грались, веселилися,

працювати вже втомились.

А щоб добре працювати,

треба трішки пострибати.

Відпочили, розім’ялись –

й до роботи знову взялись.

 

VI Вивчення нового матеріалу

1.  Оголошення теми і мети уроку

- Перед тим, як перегорнути наступну сторінку нашої книги, прочитайте тему уроку. Визначимо завдання уроку.

- Що повинні дізнатися на уроці?

2. Актуалізація опорних знань

- Наступна сторінка «Довкілля тварин»

- Поясніть термін «довкілля», дібравши синоніми (оточення, навколишнє середовище)

- Пригадайте, що таке довкілля рослин?

- Хто, використовуючи цю інформацію, зможе сказати, що таке «довкілля тварин»?

3. Уявна екскурсія до лісу.

Ознайомлення з довкіллям тварин

а)Гра «Відгадай за описом»

- Уявіть себе у весняному лісі. Відгадайте за описом, яку тваринку ми можемо побачити в лісі?

- Тварина має добре розвинений слух, а зір та нюх слабкі. Справжній майстер позаплутуванню слідів. Рятується втечею, бігає зі швидкістю 65 км/год.(Заєць)

б)  Ознайомлення з довкіллям зайця.

—А ось і заєць. Його оточують повітря, вода, рослини, якими він харчується, сонячне проміння дає йому світло і тепло.

- Які ще тварини живуть поряд із зайцем?(Всі лісові мешканці)

- Лисиця, вовк, сова — вороги зайця. Тому він повинен від них ховатися.

- А чи залежить заєць від людини?(Так. Адже людина може бути і другом, і ворогом)

- Отже, людина може вполювати, а може врятувати зайця, розкладаючи в сніжну, холодну зиму в лісі корм.

-  Висновок.

Що є довкіллям зайця?(Сонце, повітря, грунт, вода, рослини, тварини, люди — довкілля зайця.)

в) Ознайомлення з необхідними умовами існування зайця. Робота з підручником.

- Чи все, що оточує зайця, необхідне йому для життя?

- Які умови є необхідними для життя зайця?

В підручнику відшукайте ці умови. (Сонце, повітря, рослини)

- Які умови є необхідними для травоїдних тварин?

- Які умови є необхідними для хижих тварин?

Висновок.

Для кожної групи тварин потрібні певні умови існування.

- Дикі тварини живуть у різних природних умовах. Щоб не загинути, тварини пристосувались до життя в довкіллі.

- Значить наступна сторінка «Пристосування тварин до добування корму»

ІVСторінка «Пристосування тварин до добування корму»

а)  Загадка.

- Продовжимо нашу мандрівку в ліс.

- Відгадайте, кого ми ще там зустріли?

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Весь, як є-жорстока лють.

Очі так її і ллють.

Зачаївся, ось примовк

Грізний звір цей, звісно ...(Вовк)

б) Бесіда.

- Розглянемо цього найсильнішого хижака.

- Що допомагає вовку добувати їжу?

- Так, гострі зуби, добрі слух, нюх, зір, швидкий біг допомагають хижакові добувати корм.

- А що ще допомагає вовку виживати, дізнаєтесь з цікавого повідомлення.

в) Повідомлення учня.

-Високоорганізовані тварини, живуть зграями з суворою дисципліною. Усі члени зграї підкоряються найсильнішому, найрозумнішому ватажку. У зграї панує взаємодопомога, підтримка, злагодженість дій під час полювання, що допомагає у боротьбі за виживання.

г) Робота з підручником.

Скажіть, що ще допомагає вовку добувати їжу?

д) Робота в групах.

 Щоб дізнатися, що допомагає іншим тваринам добувати корм, попрацюємо в групах.

1 група.

Як добуває собі їжу лисиця?

2 група

- Прочитайте, що допомагає хижим птахам добувати їжу.

3 група.

- Як жаба добуває корм?

4 група.

- Що допомагає щуці добувати корм?

Висновок.

- Яких ознак набули тварини, щоб добувати їжу?

- Гострі зуби, добрі зір, слух і нюх, довгий і гострий дзьоб, довгий липкий язик, міцні кігті, довга шия, сіро-зелене забарвлення — це ознаки, завдяки яким дикі тварини добувають корм.

- І так ми ознайомились з тим, як тварини пристосувались добувати корм, і можемо перегорнути сторінку далі.

VСторінка «Пристосування тварин до захисту від ворогів».

а) Розв'язання проблемного завдання.

- А чи задумувались ви, яка небезпека загрожує тваринам?

- Погляньте на лося, косулю. Що допомагає їм врятуватися від хижаків?

- Лось — сильна тварина, його боїться навіть вовк. Він здатний одним ударом передніх кінцівок убити не тільки людину, а й ведмедя.

- Козуля хоч і не сильна тварина, але швидко бігає.

- Природа подбала про цих звірів і наділила їх швидким бігом, міцними копитами і рогами.

Висновок.

- Отже, тварини пристосувалися захищатися від ворогів. Кожний вид тварин має властиві лише йому захисні ознаки.

- То які ж ці ознаки? Послухаємо учнів, які готували цей матеріал.

б) Презентація проекту.

- Який захист у їжака?

(У їжака інший надійний захист. Під час небезпеки їжак скручується клубочком, надійно ховаючи шию, мордочку і черевце. Навіть доросла людина (одягнувши рукавиці) не може його розгорнути, оскільки тварина напружує потужні м'язи. Згорнувшись у клубок, їжак почуває себе у безпеці під прикриттям гострих голок. Та не від усіх ворогів тварина може захиститись таким чином. Наприклад, хитра лисиця скочує їжака у воду, де він одразу змушений розгорнутися. А от отруйних змій їжаки не бояться, бо отрута змії йому не страшна.

- Як рятується черепаха?

( Черепаху захищає панцир. Як правило черепахи тримаються неподалік від водойми, бо у воді швидкі і спритні. При найменшому натяку на небезпеку миттєво кидаються у воду, пірнають і зариваються у мул.)

- Як пристосувалась до захисту від ворогів ящірка?

( А ось ящірці нічого не залишається, як «віддати» хвоста. Дрібні ящірки напруженням спеціальних м'язів переламують собі один з хребців біля основи хвоста й кидають його. Нападаючий ворог хапає кинутий хвіст, який звивається, а його господар благополучно тікає. Втрата хвоста не лякає тварину. Адже він відросте знову.)

(Учні показують малюнки тварин і розповідають про їхнє пристосування до захисту від ворогів.)

в) Робота з підручником.

- Прочитайте статтю і відшукайте інформацію про пристосування інших тварин.

Висновок.

- Перегортаючи цю сторінку, скажемо, який глибокий зміст ми знайшли в ній?

- Які ознаки допомагають різним тваринам захищатися від ворогів?

VII. Закріплення вивченого.

- Ми ознайомились з останньою сторінкою сьогоднішнього уроку.

- Чим збагатилися ваші знання?

1. Практичне завдання.

Робота в парах.

- А зараз, використовуючи нові знання про тварин, що одержали на сьогоднішньому уроці, опишемо тварину, зображену на малюнку (страус), за планом. Сьогодні він збільшився на два пункти.

План характеристики тварини

1. Назва тварини.

2. До якої групи тварин належить за зовнішньою будовою тіла.

3. Де живе?

4. Чим живиться? До якої групи належить за способом живлення?

5. Завдяки яким ознакам добуває корм?

6. Яких ворогів має? Як захищається від ворогів?

2. Тестові завдання.

1 . Необхідними умовами для життя зайця є...

а) Сонце, тварини, повітря.

б) Тварини, повітря, рослини.

в) Сонце, повітря, рослини.

2.  Необхідними умовами для життя хижих тварин є...

а) Сонце, рослини, вода.

б) Сонце, повітря, тварини.

в) Вода, повітря, ґрунт.

3. Дятлові допомагає добувати корм...

а) Гострі зуби.

б) Добрий зір.

в) Довгий і липкий язик

4.  Хижим птахам допомагають добувати корм...

а) Добрий нюх, гострі зуби.

б) Гострі кігті, міцний дзьоб.

в) Довгі ноги, швидкий біг.

3. Взаємоперевірка.

VIII.  Підсумок уроку.

- Добігає кінця наш урок. Чи виконали ми завдання, що ставили перед собою на початку уроку?

- Які нові знання про тварин ми одержали на уроці?

- Що було найцікавішим?

- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про тварин. Але ми відкрили лише кілька сторінок книги природи. А щоб краще пізнати природу, треба бути спостережливими, допитливими і наполегливими.

IX. Домашнє завдання.

- Тому домашнє завдання буде таким:

а)для спостережливих:поспостерігати як пристосувалися тварини, що живуть біля ваших осель, добувати їжу і захищатися від ворогів;

б) для допитливих: дібрати цікавий матеріал про пристосування добувати їжу і захищатися від ворогів тварин, яких ми не згадували на уроці;

в) для наполегливих: дати відповіді на запитання
«Перевір себе»;

г) для ерудитів: скласти вікторину

Я бажаю вам завжди весняного настрою.

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку