ТЕМА УРОКУ: Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів ( 6 клас)
МЕТА: поглибити знання учнів про фразеологізми, ознайомити їх із джерелами фразеологізмів; формувати вміння використовувати в мовленні прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів, виховувати в учнів любов до влучного слова, поглиблювати словниковий запас учнів..
ТИП УРОКУ. Інтегрований урок засвоєння нових знань.
ОБЛАДНАННЯ. Підручник, словник фразеологізмів, ІКТ
І. Актуалізація опорних знань
Виконання вправ (у парах) «Латка на фразеологізм» (за посібником Л.В.Федоренко «Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови».- Х.: «Основа», 2007)
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
е |
з |
о |
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
г |
|
|
6 |
|
|
8 |
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
е |
|
7 |
н |
а |
р |
ц |
и |
с |
|
|
|
|
|
|
3 |
п |
а |
н |
д |
о |
р |
а |
|
и |
|
|
е |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
а |
|
|
т |
|
|
р |
|
р |
|
|
|
1 |
д |
а |
м |
о |
к |
л |
|
|
к |
|
|
к |
|
|
б |
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
5 |
л |
е |
т |
а |
|
|
е |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.З його мечем пов’язане відчуття постійної небезпеки.
2. Цей герой подарував людям вогонь.
3. Відкрила скриньку з лихом.
4. Найвідоміший давньогрецький персонаж, що здійснив 12 подвигів.
5. Річка забуття у давніх греків, завдяки якій ми тепер знаємо фразеологізм що буквально означає «забути»
6. Її пряли невмовні мойри, як тільки вона переривалася – життя людини закінчувалося.
7. Цей персонаж став символом самозакоханості.
8. Величезний пес, що стояв на сторожі підземного царства.
9. Людина, що прославилася ганебним вчинком.
10. Його мова стала синонімом алегорії,
Як бачимо, багато давньогрецьких персонажів стали джерелами для фразеологізмів. Але далеко не всі були задіяні в кросворді.
ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок.
Завдання: вибрати з-поміж запропонованих фразеологізмів відповідні за значенням (завдання виконується на окремих аркушах паперу).
Зарубати на носі; за царя Панька, тридев’яте царство, прокрустове ложе, грати першу скрипку, загадковий сфінкс, яблуко розбрату, по вусах текло, а до рота не потрапило; альфа й омега, пасти задніх, нести свій хрест, сізіфова праця, не святі горшки ліплять, крутитися як муха в окропі, пекти раків, у свинячий голос.
Побут: крутитися як муха в окропі, пекти раків, зарубати на носі; у свинячий голос.
Професії: грати першу скрипку, пасти задніх, не святі горшки ліплять
Усна народна творчість: за царя Панька, тридев’яте царство, по вусах текло, а до рота не потрапило.
Грецька міфологія: прокрустове ложе, яблуко розбрату, загадковий сфінкс сізіфова праця;
Біблія: альфа й омега, нести свій хрест.
Спалити (дрова, листи, кораблі); гнути (гілку, кирпу, деревце); дати (відповідь, милостиню, слово); дерти (носа, пір′я, папір); коптити (м’ясо, небо, ковбасу), наламати (дров, трісок, парканів); винаходити (двигун, велосипед, ракету).
Довідка. Спалити кораблі – знищити можливість для відступу. Гнути кирпу – зазнаватися, чванитися. Дати слово – пообіцяти. Дерти носа – зазнаватися, чванитися. Коптити небо – жити бездіяльно, безцільно, без користі для інших. Наламати дров – вчинити щось необдумано. Винаходити велосипед – займатися пошуками того, що вже давно відоме.
Як часто, щоб увиразнити своє мовлення, ми використовуємо прислів’я та приказки. Що може бути влучнішим, за народну мудрість! Пам’ятаймо, що вони теж є джерелами для фразеологізмів.
Закінчити прислів’я (усно)
Семеро одного (не чекають).
Один у полі (не воїн).
Любиш кататися (люби й санчата возити).
Вовків боятися – (до лісу не ходити).
Життя прожити (не поле перейти).
Вчитися ніколи (не пізно).
Берегти, як зіницю ока (Біблія)
Учитель історії пропонує пояснити деякі відомі вирази:
Рубікон перейдено.
Жереб кинуто.
Із щитом або на щиті.
І це мине.
Прийшов, побачив, переміг.
І ти, Бруте!
V. Рефлексія