Урок "Е. Андієвська "Говорюща риба"

Про матеріал
Матеріал навчає учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; розвивати вміння виразно читати та переказувати прозовий твір; виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо.
Перегляд файлу

Тема: Емма Андієвська. Українська письменниця і художниця, що живе в Німеччині. Її казки-притчі. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору.

Мета: навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; розвивати вміння виразно читати та переказувати прозовий твір; виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо.

Обладнання: підручник, ілюстрації на тему; портрет письменниці;  намальована  риба на дошці; проектор; мультимедійна дошка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

Вірний приятель – то найбільший скарб.

І. Організаційний момент

 Наш урок цікавим буде!

 Казку люблять усі діти!

 І дорослі, і малі,

 Тобто, й наші школярі.

 Будемо ми працювати,

 Й руку вправно піднімати.

 Казка кличе нас усіх,

 Починаємо мерщій!..

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.  (Слайд 1, 2)  

ІІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми разом з вами поринемо у казковий світ.

Епіграфом до нашого уроку є прислівя, яке я сподіваюсь знають всі (Слайд 3, вчитель зачитує його). Подумайте над цими словами і скажіть мені, будь ласка, що воно означає, і як це повязано з нашим уроком?

 Ми познайомимось із ще однією казкою Емми Андієвської «Говорюща риба». Домашнім завданням було прочитати цю казку-притчу. Для початку давайте згадаємо, хто ж вона ця сучасна письменниця. (Слайд 4)

 

(Розповідь про письменницю  та її творчість (оглядово).

     Народилася Емма Андієвська у м. Сталіне 19 березня 1931 року. Під час війни разом з родиною емігрувала на Захід.    Спочатку Емма Андієвська мешкала в Німеччині, згодом у Франції, а потім в Америці. Пізніше повернулася знову до Німеччини і там живе понині  у місті Мюнхені. Вона авторка поетичних книг, а також збірок прозових творів (оповідань, романів). Знана вона у західному світі і як художниця. 
     Художниця виставлялася в багатьох країнах світу. Приклад її картин та оформлення  збірок на дошці. (Слайд 5)
     Літературна творчість представлена у багатьох збірниках прози й поезії.
Відома її збірка казок, де вміщені твори «Говорюща риба», «Казка про Галайла», «Казка про Яян», «Казка про двох пальців», «Казка про упиреня, що живилося людською волею», «Казка про слимака» та інші. У всіх них творах відбувається розмова між шакалом та бляшанкою. Кожна казка закінчується мораллю, яку кожна людина розуміє по своєму.

 

2. Слово вчителя.

На минулому уроці ми вже з вами ознайомилися з такими поняттями як казка та притча, тому давайте разом  пригадаємо.

  • Що  таке казка?
  • Що  таке притча?

(Відповідають учні) (Слайд 6)

При́тча — повчальна алегорична оповідь, в якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.

Ка́зка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо.

  • Пригадайте, який твір ми вивчали на минулому уроці? (Слайд 7) (Клоуз-тест)

         

3. Робота над змістом твору

Аналізуючи твір, ми спробуємо дати відповідь на проблемне запитання: (Слайд 8)

Проблемне запитання

«Мовчить як риба. Коли вживають цей вислів? Чи згодні ви з тим, що риби мовчать? Тоді як вони розуміють одна одну?».

Це питання ми будемо досліджувати протягом усього уроку, а в кінці дамо на нього відповідь.

 

4. Вправа «Мікрофон» (Слайд 9)

- Що вам сподобалося?

- Що не сподобалося?

- Що видалося дивним, незрозумілим, шокуючим? (бляшанка та шакал)

 

5. Словникова робота.  (Слайд 10)

Бляшанка – банка із жерсті.

Шакал – невеликі або середні за розміром хижаки, що харчуються падлом і рештками. Їх довгі ноги і вигнуті ікла пристосовані для полювання на невеликих ссавців, птахів та плазунів. Здатні підтримувати швидкість 16 км /год тривалий час. Найактивніші в сутінках.

 

6. «Займи позицію».  (Слайд 11)

1.Як ви гадаєте, чи така  пригода може відбутися насправді?

2. Чому батьки журилися через дар своєї дитини?

3. Чи слушно вважати ці особливості чеснотою або вадою? Чому?

4. Чи зустрічали ви у житті людей, подібних до говорющої риби?

5. Який висновок можна зробити з цієї історії?

 

7. Ідейно-тематичний аналіз казки. (робота в зошиті)  (Слайд 12)

Тема  життя риби, яка була не такою, як всі.

Ідея – трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою не пересічність; роль дружби в житті людини.

 

8. Портретний пазл   (Слайд 13)

  Додаток

 

9. Вправа «Дай відповідь»   (Слайд 14)

 - Як ви ставитесь до вчинку жінки?

- Кого найбільше вам шкода?

- Чи винен рибалка у смерті риби? Якщо ні, то хто?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.  Гра «Так або ні» (робота з текстом)   (Слайд 15)

Підтвердьте або спростуйте фрази. Помилкові судження виправте і озвучте правильний варіант.

-  У великих водах у шанованих риб’ячою громадою батьків народилася мовчазна риба. (Ні)

-  Балакуща риба була ще дуже молодою. (Так)

- Балакуща риба попрощалася з блакитними водоростями і попливла шукати іншого місця. (Ні – табуна)

-  Рибна громада ухвалила присуд: балакущу рибу видалити з води. (Так)

-  З цих пір риба стала жити на березі. (Так)

-  Тільки крізь воду рибалки виглядали інакше, вони  розмовляли  й не рухалися. (Ні)

-  Риба ходила по березі й розмовляла сама з собою. (Так)

-  Почувши так близько від себе розмову, говорюща риба не втрималася і підійшла до човна . (Ні – рибалки)

-  Я їду на два  дні ловити рибу. (Ні – три)

-  З цього часу вони подружили. (Так)

-  Завтра я чекаю тебе на сніданок. (Ні – обід)

-  Сьогодні мій найліпший приятель прийде до нас у гості. (Так)

-  Помагай Біг, - привіталася риба. (Так)

- Саме в цю мить жінка обернулася, шукаючи  рушника, щоб зняти з полум’я казанок. (Ні – ганчірки)

-  Ще цього не вистачало, щоб на подвір’ї  мертва  риба валялася. (Ні  – жива)

-  Довго чекав рибалка на свого приятеля, та говорюща риба не з’явилася. (Так)

-  Сумно, що вона не почула цього голосу в цьому житті. (Так)

 

2. Складання сенканів. Робота за варіантами   (Слайд 16)

Риба       Рибалка

Балакуча,  добра     Самотній, відвертий

Шукала, допомагала, вірила   Рибалив, ділився, товаришував

Відрізнялася від інших голосом  Приятель, якого ще не знала земля

Дружба      Самітник

V. Підсумок уроку.

Проблемне запитання   (Слайд 17)

«Мовчить як риба. Коли вживають цей вислів? Чи згодні ви з тим, що риби мовчать? Тоді як вони розуміють одна одну?».  (Відео)

VІ.    Оцінювання.          

VІІ.   Домашнє завдання.   (Слайд 18)

         1 група - Намалювати ілюстрацію до казки.

         2 група - Написати твір – мініатюру за вибором:

   « Які пригоди могли статися з рибою»,  «Як прожив би своє життя чоловік, якби не зустрів рибу»

 

Клоуз-тест

 

1. Головний персонаж казки був … (пастушком)

2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи … (козу)

3. Козопас впав у … (провалля)

4. Хлопчина побачив міст із … (вулицями і вежами)

5. У місті було веж … (сім)

6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив … (дід)

7. Яяни харчувалися … (своїм я)

8. Яяни не могли вимовити слова … (ти)

9. Щоб вийти з міста, потрібно було … (відкрити браму)

10. Слово, яке потрібно було сказати брамі … (ти)

11. Пастушок посадив діда на … (плече)

12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною  (мішок, наповнений самоцвітами)


A description...

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку