13 серпня о 18:00Вебінар: Готуємось до навчального року з онлайн-тестами «На Урок»: плануємо наперед

Урок Е. Гофман " Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер"

Про матеріал
Урок побудований з використанням елементів розвитку критичного мислення, роботою в групах .
Перегляд файлу

Тема: Протистояння митця та філістера – основний конфлікт казки-новели Е.Гофмана «Крихітка Цахес».

Мета:

  •                  розуміння образів головних героїв через роботу над змістом твору шляхом характеристики головних героїв та роботи з таблицею;
  •                  аналіз художнього твору та його образної системи відповідно до вчинків героїв та їх намірів;
  •                  розвиток навичок  аналізу, узагальнення, систематизації;  творчої уяви, логічного мислення;
  •                  сприяння наблизити казку до реалій сьогодення, бути ентузіастом, а не філістером.

 

Хід уроку

Ніяка блискуча доля не  приховає природної ницості.

 Федр  

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя

Золото. Воно завжди вабило людей, заставляло ризикувати, робити необдумані кроки, бути підлим і вигадливим. Про золото ми говорили з вами на уроках літератури. Коли? («Гобсек» Бальзака) З чим асоціюється для вас це слово? (влада, багатство, мрія, достаток) Як золото повязане з темою нашого уроку (Цахес  мав золоте волосся і за допомогою нього міг забирати досягнення інших людей)

Наш урок незвичний, тому що і твір Гофман казковий, бо у ньому є чарівні речі, які так чи інакше розповідають нам про героїв твору. Я пропоную вам побувати у ролі чарівників, а досягнення на кожному з етапів уроку, ви будете підсумовувати за допомогою якихось фігур, які в кінці уроку об єднаєте в одне ціле і скажете, що це за річ і яке її місце в творі.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

ІV. Робота над темою уроку.

1 етап роботи  - Словниковий.

Завдання: розкрити значення слів.

Романтизм – це творчий напрямок, у творах якого домінує мотив розладу з навколишнім середовищем.

Термін „романтизм” походить від слова „роман”; тут мається на увазі особливе значення художнього вимислу: „ як у книзі, а не як у житті”. Романтики звертаються до минулого, до народних витоків культури, до переказів і легенд, які несуть у собі невмирущі духовні цінності. У літературі відбувається пошук краси, але не холодної, недосяжно-далекої, а такої, що криється в простому, звичному, буденному. Піднесеність поетичної мови, оспівування ідеалу, опора на народне мистецтво, широке використання символів і метафор – такі характерні риси романтизму.

Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.

Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.

Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.

 

2. Активізація навчальної діяльності.

У 1819 році вийшов новий твір Гофмана  - «Крихітка Цахес».

Пропоную вашій увазі літературний диктант, відповіді на який засвідчить, що ви прочитали твір.

  1.              Ім’я карлика-потвори (Цахес) .
  2.              Матір Цахеса звали пані (Ліза)
  3.              Хто пропонує віддати Лізі Цахеса йому на виховання (пастор)
  4.              Друг Балтазара (Фабіан).
  5.              Ім’я князя, який запровадив «освіту» (Пафнутій).
  6.              Як звали професора, на незвичні лекції якого в Керепесі любили ходити студенти (Моша Терпін)
  7.              Кохана Балтазара (Кандида).
  8.              Ім’я феї, яка змінила долю Цахеса (Рожа).
  9.              Ім’я поета, що викрив Цахеса (Балтазар).
  10.         Назва князівства, у якому відбувалися описані події (Керепес).
  11.         Ім’я мага, який розкрив таємницю Цахеса (Проспер).
  12.         Якою силою володів Цахес? (Три золоті волосинки на його голові мали чудодійну силу: йому приписувалося все надзвичайне і талановите, що робили інші).

 

3. Бесіда:

Твір Гофмана ми називаємо казкою? Які ознаки казки у ньому є?(вигадані події, феї та чарівники)

Отже, «Крихітка Цахес» - це казка для дорослих, бо заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Ось про це ми і будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. Чому одні люди стають добрими і порядними, а інші – злими і жорстокими?

 

  • В якому князівстві відбуваються дії? (Керепес)
  • Хто нею правив? (Деметрій)
  • Як жилося жителям цього князівства при Деметрії? (Поки правив Деметрій, усі мешканці князівства мали свободу, тому сюди й злетілися волелюбні феї і маги, що уособлюють духовність. Після смерті Деметрія його місце посів Пафнутій, який «реорганізував» своє князівство, розігнавши всіх фей і магів, крім Рожі-Гожої (Рожабельверде), патронеси притулку для шляхетних дівчат.)
  • Що реального є у цьому князівстві? (виписані образи князів, придворних та чиновників, зображено різні типи влади, висміюється механізм отримання посад у бюрократичній Прусії. )

 

Отже, у казці паралельно існують два світи: реальний і фантастичний.

4. Заповнення таблиці

 

Реальні персонажі

Фантастичні персонажі

Бальтазар

Фея Рожабельверде

Фабіан

Проспер Альпанус

Мош Терпін

 

Кандіда

 

Селянка Ліза

 

пастор

 

          Ца

хес

(бо має ознаки реальної людини з вадами, але нереальне-влада над людьми)

 

5. Характеристика літературних героїв.

Цахес

Запитання:

  1.              Що відомо про народження Цахеса, про його батьків?
  2.              Знайдіть портретний опис героя, зачитайте його. Які літературні засоби використав автор? (гіпербола, гротеск).
  3.              Хто і як змінив долю Цахеса? Чому це було зроблено?
  4.              У чому була сила Цахеса? Як він нею скористався?
  5.              Згадайте, заслуги яких героїв привласнив Цахес? (вірш  Балтазара, таланти скрипаля Вінченцо Сбіока та співачки Брагацці, розум референдарія Пульхера).
  6.              Прослідкуйте, як поводиться Цахес у професорських колах.
  7.              Яких вершин досяг Цахес на суспільній арені?
  8.              Чи співчуває хто-небудь із героїв Цахесові? Чи цінував він це?
  9.              Чи докладав Цахес зусиль для  досягнення свого фантастичного успіху?

Чи розчарувалася фея Рожа Гожа в Цахесі? Чому? (Так. Бо вона думала, “що чудесний зовнішній хист осяє благотворним променем душу і збудить внутрішній голос, який скаже: “Ти той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з Людиною, на чиїх крилах ти, безкрила каліка, підносишся!” Але зашкарублий і мертвий дух нікчеми не зміг піднятися так високо”).

  1.                Як ви думаєте, чи був шанс у Цахеса стати Людиною? (Ні, бо він дуже нікчемний). - Яку проблему піднімає автор? (Людина повинна бути гідною своєї долі. Тільки вона сама повинна досягати успіху, докладаючи особистих зусиль). - Чи перегукуються з долею Цахеса слова Федра? Яким чином? (Людиною може бути тільки той, хто здійснює гідні вчинки. Тому що найвищий злет, здійснений нечесно, прикрашає особу на короткий час, але не здатен перетворити ницість та благородство).

Узагальнення учителя.

Головний герой Цахес зображений підкреслено гротескно. Він потворний не лише зовні, потворними є його вчинки, думки, потворною є його душа. Чому ж він  став таким? Чому , маючи такі унікальні  можливості, які дала йому фея, він  не скористався ними, щоб стати кращим? Чи лише Цахес винен у цьому? А може ті, хто його оточував? Ось як багато запитань поставив перед нами Гофман. Подумайте над ними і підготуйтесь до творчої роботи на тему «Чому Цахес став Ціннобером?» (одна з тем до уроку розвитку мовлення).

 

Бальтазар

Запитання:

  1.  Хто такий Балтазар?
  2.        Знайдіть  портретний опис героя. Чи свідчить він про  те, як автор ставиться до Балтазара?
  3.        Прослідкуйте, як поводиться Балтазар у різних життєвих ситуаціях. Дайте оцінку його діям.
  4.        Чому на Балтазара не діють чари Цахеса?

 

Фея Рожа-Гожа, маг Альпанус

  1. Чому Фея Рожа-Гожа пожаліла потвору?
  2. З чим порівнює автор фею і яке заняття в неї виходило найкраще? (квіткою, доглядати за ними)
  3. Хто доводить Рожі-Гожій, що її дії приносять не добро, а зло — всім, хто оточує Циннобера. (Доктор Проспер Альпанус  )
  4. Чому і як саме маг вирішив допомогти Бальтазару? (Бальтазар чесна людина, за ним майбутнє. Розповів таємницю чар Цахеса)
  5. Яким було останнє прохання феї до мага? (Подбати про те, щоб після ганебної смерті Цахеса вважали за того, за кого, завдяки чарам, вважали за життя. Так воно і сталося. Ще одне благодіяння феї стосується матері карлика, Лізи: на її ділянці росте чудова солодка цибуля, і жінка стає постачальницею князівського двору, її минає бідність.)

 

  1. Картинна галерея. (Відгадай епізод та персонажів твору)

 

V. Підбиття підсумків  уроку.

 

  1. Колективна робота (учні записують у зошити).

Тема твору:

показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця ентузіастам

 Проблеми твору

Гроші і влада

Добро і зло

кохання

освіта

Творча людина і бездуховна

  1. Ви працювали цілий урок і у вас вийшли чарівні речі, які існували у творі. Прокоментуйте їх.

 

  • Квіткова галявина (живуть феї і маги, світ гармонії і порозуміння)
  • Намисто. Фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці.
  • Чарівна паличка Рожі-Гожі. За допомогою неї вона змінила Цахеса і хотіла, щоб він оцінив це.

 

  1. Заключне слово вчителя.

 

Казка має щасливий кінець. На жаль, у реальному житті нами управляють цахеси, бо нема кому вирвати ті три чарівні золоті волосинки з їх голови. Реальний стан речей розуміють лише деякі бальтазари. Та серед нас немає добрих чаклунів, як Проспер Альпанус, і Цахеси одружуються з прекрасними Кандідами. Історії відомі такі цахеси: Гітлер, Сталін … Гофман висміює не стільки “пасинка природи” - Цахеса, скільки нице, нікчемне середовище, яке  сприяє процвітанню цахесів, яке схильне бачити у бездарності – талант, в тупості – мудрість, в огидності – окрасу суспільства. То, можливо, прийшов час замислитися над “соборами власних душ”. Адже для того, щоб змінити світ, ми повинні змінитися самі.

 VІ. Рефлексія.

Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. проте був у місті чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав  метелика і подумав: “А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже ,що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший”.Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: “Усе в твоїх руках”. Я вам пропоную уявити, що ви маєте дар феї і можете щось змінити у цьому світі. Не втратьте свій шанс. Скористайтеся ним.

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Прочитати казку Гофмана «Золотий горнець»

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку