Тема: Протистояння митця та філістера – основний конфлікт казки-новели Е.Гофмана «Крихітка Цахес».
Мета:
Хід уроку
Ніяка блискуча доля не приховає природної ницості.
Федр
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя
Золото. Воно завжди вабило людей, заставляло ризикувати, робити необдумані кроки, бути підлим і вигадливим. Про золото ми говорили з вами на уроках літератури. Коли? («Гобсек» Бальзака) З чим асоціюється для вас це слово? (влада, багатство, мрія, достаток) Як золото пов’язане з темою нашого уроку (Цахес мав золоте волосся і за допомогою нього міг забирати досягнення інших людей)
Наш урок незвичний, тому що і твір Гофман казковий, бо у ньому є чарівні речі, які так чи інакше розповідають нам про героїв твору. Я пропоную вам побувати у ролі чарівників, а досягнення на кожному з етапів уроку, ви будете підсумовувати за допомогою якихось фігур, які в кінці уроку об’ єднаєте в одне ціле і скажете, що це за річ і яке її місце в творі.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІV. Робота над темою уроку.
1 етап роботи - Словниковий.
Завдання: розкрити значення слів.
Романтизм – це творчий напрямок, у творах якого домінує мотив розладу з навколишнім середовищем.
Термін „романтизм” походить від слова „роман”; тут мається на увазі особливе значення художнього вимислу: „ як у книзі, а не як у житті”. Романтики звертаються до минулого, до народних витоків культури, до переказів і легенд, які несуть у собі невмирущі духовні цінності. У літературі відбувається пошук краси, але не холодної, недосяжно-далекої, а такої, що криється в простому, звичному, буденному. Піднесеність поетичної мови, оспівування ідеалу, опора на народне мистецтво, широке використання символів і метафор – такі характерні риси романтизму.
Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.
Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.
Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.
2. Активізація навчальної діяльності.
У 1819 році вийшов новий твір Гофмана - «Крихітка Цахес».
Пропоную вашій увазі літературний диктант, відповіді на який засвідчить, що ви прочитали твір.
3. Бесіда:
Твір Гофмана ми називаємо казкою? Які ознаки казки у ньому є?(вигадані події, феї та чарівники)
Отже, «Крихітка Цахес» - це казка для дорослих, бо заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Ось про це ми і будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. Чому одні люди стають добрими і порядними, а інші – злими і жорстокими?
Отже, у казці паралельно існують два світи: реальний і фантастичний.
4. Заповнення таблиці
Реальні персонажі |
Фантастичні персонажі |
Бальтазар |
Фея Рожабельверде |
Фабіан |
Проспер Альпанус |
Мош Терпін |
|
Кандіда |
|
Селянка Ліза |
|
пастор |
|
Ца |
хес |
(бо має ознаки реальної людини з вадами, але нереальне-влада над людьми)
5. Характеристика літературних героїв.
Цахес
Запитання:
Чи розчарувалася фея Рожа Гожа в Цахесі? Чому? (Так. Бо вона думала, “що чудесний зовнішній хист осяє благотворним променем душу і збудить внутрішній голос, який скаже: “Ти той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з Людиною, на чиїх крилах ти, безкрила каліка, підносишся!” Але зашкарублий і мертвий дух нікчеми не зміг піднятися так високо”).
Узагальнення учителя.
Головний герой Цахес зображений підкреслено гротескно. Він потворний не лише зовні, потворними є його вчинки, думки, потворною є його душа. Чому ж він став таким? Чому , маючи такі унікальні можливості, які дала йому фея, він не скористався ними, щоб стати кращим? Чи лише Цахес винен у цьому? А може ті, хто його оточував? Ось як багато запитань поставив перед нами Гофман. Подумайте над ними і підготуйтесь до творчої роботи на тему «Чому Цахес став Ціннобером?» (одна з тем до уроку розвитку мовлення).
Бальтазар
Запитання:
Фея Рожа-Гожа, маг Альпанус
V. Підбиття підсумків уроку.
Тема твору: показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця ентузіастам |
Проблеми твору
Гроші і влада |
Добро і зло |
кохання |
освіта |
Творча людина і бездуховна |
Казка має щасливий кінець. На жаль, у реальному житті нами управляють цахеси, бо нема кому вирвати ті три чарівні золоті волосинки з їх голови. Реальний стан речей розуміють лише деякі бальтазари. Та серед нас немає добрих чаклунів, як Проспер Альпанус, і Цахеси одружуються з прекрасними Кандідами. Історії відомі такі цахеси: Гітлер, Сталін … Гофман висміює не стільки “пасинка природи” - Цахеса, скільки нице, нікчемне середовище, яке сприяє процвітанню цахесів, яке схильне бачити у бездарності – талант, в тупості – мудрість, в огидності – окрасу суспільства. То, можливо, прийшов час замислитися над “соборами власних душ”. Адже для того, щоб змінити світ, ми повинні змінитися самі.
VІ. Рефлексія.
Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. проте був у місті чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав метелика і подумав: “А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже ,що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший”.Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: “Усе в твоїх руках”. Я вам пропоную уявити, що ви маєте дар феї і можете щось змінити у цьому світі. Не втратьте свій шанс. Скористайтеся ним.
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Прочитати казку Гофмана «Золотий горнець»