Урок "Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Протистояння філістерів та ентузіастів як подвійний конфлікт творчості Е.Т.А. Гофмана"

Про матеріал
Клімчук Ірина Федорівна, вчитель зарубіжної літератури Опорний навчальний заклад «Люб’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Любешівської районної ради Волинської області» Волинський педагогічний інститут імені Лесі Українки, 1990 рік Діти – се наш скарб, се наша надія, се молода Україна! О.П.Косач
Перегляд файлу

1

 

Тема. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Протистояння філістерів та ентузіастів як подвійний конфлікт творчості Е.Т.А. Гофмана

Мета:

формування предметних компетентностей:

--розвивати словниковий запас учнів;

--коментувати, характеризувати образи персонажів та засоби їх створення;

--зіставляти образи;

-- висловлювати власну думку щодо порушених у творах проблем;

--виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні;

формування ключових компетентностей:

--уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів, уміння систематизувати та узагальнювати;

--комунікативної: розвивати навички роботи в групі, розвивати усне зв’язне мовлення;

--інформаційної:формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;

--загальнокультурної: сприяти вихованню в учнів гуманістичних почуттів.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Основні терміни та поняття: філістер, ентузіаст, гротеск.

Міжпредметні зв’язки: музика, історія.

Обладнання: презентація, підручник, твір, відео.

Епіграф:

Ніяка блискуча доля не

приховає природної ницості.

Федр

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Прослуховування концерту Віотті.

Урок ми почали з слухання  концерту італійського скрипаля, композитора Віотті, що був одним з перших власників скрипки роботи Антоніо Страдіварі, яка тепер носить і його ім’я. Чому?  (Гру кращого скрипаля Європи Вінченцо Сбіоку всі сприймають, як гру Цахеса)

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Робота над темою уроку

1.Слово вчителя. «Крихітка Цахес» -- це філософська казка для дорослих, яка заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Ось про це ми і будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. Чому одні люди стають добрими і порядними, а інші – злими і жорстокими? Уважно прослідкуємо за героями Гофмана – філософа і постараємось зрозуміти те, що зрозумів він і про що хотів сказати своїм читачам.

Проблемне запитання:  

У чому актуальність твору Гофмана про Цахеса у XXІ столітті?

2.Евристична бесіда.

Про що цей твір? Яка його тема? (У повісті-казці змальовано протистояння  поета-студента Бальтазара й потворного химерного карлика Цахеса на прізвисько Цинобер, що отримав необмежену владу в князівстві й вирішив одружитися з коханою Бальтазара Кандідою).

У чому полягає особливість композиції твору про Цахеса? (Повість складається з 10 розділів, дія в яких відбувається в нечітко означеному історичному часі, в містечку Керепес, що є столицею карликового князівства за правління князів:

Д еметрія, Пафнутія та  Баррсануфа).

  1. Робота з літературознавчим словником

Слайд 1.За жанром: філософсько-сатирична повість -- казка, в якій підняті проблеми: влади й свободи особистості, проблема маніпулювання свідомістю мас, проблема цінностей людського життя та життєвого вибору (хто ти – філістер чи «ентузіаст»).

Учитель Герої Гофмана поділяються на щасливих обивателів, задоволених собою та своїм існуванням, які слухняно грають свої безглузді ролі, і на мрійників, ентузіастів, людей «не від світу цього». Життя, як правило, вселяє в них жах, тому вони втікають у свій внутрішній світ, але й там не знаходять спокою. Тому Гофман героїв поділив на філістерів і ентузіастів. Хто ж такі…?

 

Слайд 2 Словникова робота

Філістери — обивателі, цілком задоволені дійсністю, живуть без мрії, керуються в житті виключно прагматичними інтересами. Здебільшого це бюргери, комерсанти, чиновники, серед яких  панує обивательська житейська проза та бездуховність.

Німецькою мовою слово «філістер» означає самовдоволену, обмежену людину і водночас це назва філістимлян, народу, що наприкінці другого і в першій половині першого тисячоліття до н.е. заселяв південну частину східного узбережжя Середземного моря. За біблійними переказами, Самсон, давньоєврейський міфічний герой, вибив філістимлян кінською щелепою, коли вони хотіли полонити його.

Ентузіасти ж, за Гофманом,  це зазвичай люди творчих професій, митці: художники, поети, музиканти, які живуть мистецтвом і духовними пориваннями.

(Тема: показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця ентузіастам)

  1. Перегляд фрагменту фільму  (14.00-16.00)
  2. Робота в групах.

1 група.  Розповісти прикладами з тексту, хто розкриває чари Цинобера? Як саме?

2 група. Поясніть, чому фея Рожабельверде наділила Цахеса трьома чарівними волосками? Зачитати портрет Цахеса.

  3 група Розповісти, хто такий Бальтазар. Як ви думаєте, чому Гофман до певного часу розповідь про Бальтазара і Цахеса веде за принципом художнього паралелізму, а потім перетинає шляхи Бальтазара і Цахеса? (підручник, ст. 71, 5 абзац)

4 група У чому полягає символічний загальнолюдський сенс слів феї Рожі-Гожі, звернених до розвінчаного виродка Цинобера в кінці твору; «Бідний Цахесе! Пасинку природи! Я бажала тобі добра! Можливо, я помилялася, думаючи, що чудесний зовнішній хист, яким я тебе обдарувала, осяє благотворним променем твою душу і збудить внутрішній голос, що скаже тобі: «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною, на чиїх крилах, ти, безкрила каліко, підносишся!»  Але ніякий внутрішній голос у тобі не прокинувся. Твій зашкарублий, мертвий дух не зміг піднестись, ти не позбувся своєї дурості, брутальності, невихованості?» У чому ви вбачаєте пересторогу людству?

Вчитель. Складіть таблицю «Протистояння двох світів»

Філістери                                                Митці(ентузіасти, мрійники)

Цахес                                                        Бальтазар

Пафнутій                                                    Фабіан

Мош Терпін                                            Скрипаль Сбіока

Кандида                                                  

Селянка Ліза

 

VІ.Застосування знань, умінь і навичок

Робота над комунікативно-ситуативними вправами.

Вправа 1

У філософській казці Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес” фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині ви і чому?

Вправа 2

Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?

Вправа 3

Уявіть, що вам доручили написати передмову до нового видання казки Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес”. Що б ви написали?

Вправа 4.

Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?

Учитель. 1.Щойно ви склали ескіз фанфіка на казку Гофмана «Крихітка Цахес». Що ж таке фанфік?

2. Словникова робота.

Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.

3. Вдома ви допрацюєте свої дописи, вказавши попередньо на яку тему ваш фанфік, який він за обсягом, для якої аудиторії призначений.

Наприклад.

1. Тема: Політика

За обсягом: 1сторінка

Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)

Зміст: Карлики завжди геніальні

2. Тема: Загальнолюдські цінності.

    За обсягом: 1,5 ст.

    Аудиторія: друзі.

    Зміст: Добро перемагає зло.

ІV. Підбиття підсумків уроку

  1. Звернення до епіграфу уроку та проблемного запитання
  2. Рефлексія.

Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. проте був у місті чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав  метелика і подумав: “А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже ,що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший”.Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: “Усе в твоїх руках”. Я вам пропоную уявити, що ви маєте дар феї і можете щось змінити у цьому світі. Щоб ви зробили?

V. Аргументація й виставлення оцінок за урок

VІ. Домашнє завдання.

Ще раз уважно перечитати текст повісті-казки про Цинобера. Скласти фанфік

(Створення «Квітки семилистка». Учні створюють скрайбінг з кольорових стікерів, характеризуючи урок.

( З уроку я піду: вражена, щира, добра….)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
16786
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку