Урок "Ефективне спілкування. Вплив поведінки на здоров’я. Переваги упевненої поведінки. Безпека спілкування в Інтернеті."

Про матеріал
Мета уроку розглянути поняття ефективного спілкування, ознайомити учнів із основними типами поведінки та інформаційною безпекою в Інтернеті. Розвивати вміння аналізувати вплив поведінки на здоров’я та переваги упевненої поведінки, розвивати навички захищати себе та інформацію від шкідливих чинників Інтернету.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                           Дата: 29.01.2021

Тема уроку: Ефективне спілкування. Вплив поведінки на здоров’я. Переваги  упевненої поведінки. Безпека спілкування в Інтернеті.

ХІД УРОКУ

Мета уроку

 

Освітня: розглянути поняття ефективного спілкування, ознайомити учнів із основними типами поведінки та інформаційною безпекою в Інтернеті.

Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати вплив поведінки на здоров’я та переваги упевненої поведінки, розвивати навички захищати себе та інформацію від шкідливих чинників Інтернету.

Виховна: виховувати в учнів рішучість, дисциплінованість та активність при роботі в групах, бажання дотримуватись правил спілкування в Інтернеті.

Базові поняття і терміни уроку: вербальне та невербальне спілкування, чесність, тактовність, щирість, пасивна, агресивна, упевнена поведінка.

Обладнання: підручник, робочий зошит.

Тип урокукомбінований

Структура уроку

№ етапу

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

2

2

Перевірка виконання домашнього завдання

7

3

 Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

4

4

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

3

5

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

15

6

Узагальнення і систематизація знань

11

7

Підведення підсумків уроку

 

2

8

Повідомлення домашнього завдання

1

 

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка присутності учнів на занятті та готовність до уроку.

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

Бесіда:

- Для чого потрібні правила?

- Що станеться, коли скасувати усі шкільні правила?

- Які права та обов’язки має учень?

 

III. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Гарний настрій – це запорука здорової людини. Давайте пригадаємо:

- Які складові здоров’я Ви знаєте?

Бліцтурнір:

- Як ви думаєте, що потрібно для успішного спілкування?

- Чи впливає поведінка людини на здоров’я?

- Що таке Інтернет?

- Назвіть плюси спілкування в мережі Інтернет.

- Чи несе загрози Інтернет? І які?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Проблемні запитання:

— Чи може людина прожити без спілкування з іншими людьми?

— Чи можна навчитися ефективно спілкуватися?

Напевне, без спілкування, як без повітря, людина не може існувати. Дар мови — одна з найдивовижніших людських здібностей. Ми настільки звикли постійно користуватися цим даром природи, що навіть не помічаємо, який він досконалий, складний і за-
гадковий.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, яку роль відіграє спіл-
кування в нашому житті. Ви дізнаєтесь про види спілкування, про те, як навчитися спілкуватися ефективніше, як впливає поведінка на здоров’я та як безпечно спілкуватися в Інтернеті. Тому за-
пишіть тему уроку: «Ефективне спілкування».

 

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Спілкування. Загальні правила спілкування.

Я думаю, що ніхто з присутніх не буде применшувати важливості
спілкування в людському житті,

— Як ви думаєте, для чого людині спілкування?

— Хто може пояснити, що таке спілкування?

Спілкування — це взаємодія людей один з одним з метою переда-
вання знань, досвіду, обміну думками. Спілкування може відбуватися
не лише між тими, хто бачить одне одного. Спілкуватися можна по
телефону, поштою, за допомогою Інтернету. Потреба в спілкуванні є в усіх людей, а якщо
такого немає, людина переживає самотність.

— То яку ж роль відіграє спілкування в нашому житті?

Спілкування можна розділити на вербальне та невербальне. Вербальне, яке здійснюється за
допомогою мови, і невербальне, тобто без слів. Вербальне спілкуван-
ня — основний спосіб вираження думок, почуттів людини. Це спілкування може бути усним і письмовим. Під час
усного спілкування важливу роль відіграє інтонація, за допомогою неї
можна підкреслити зміст сказаного, висловити свої емоції. Письмове
вербальне спілкування — це спілкування через листи, книги, газети,
тексти на комп'ютері.

До невербального спілкування належать звукові, візу-
альні, дотикові та інші джерела інформації.
Вчені стверджують, що невербальне спілкування здатне передати на-
багато більше інформації, ніж вербальне. Інформацію можна передати
за допомогою міміки, пантоміми, різного роду сигналів і символів,
жестів, погляду.

Вправа «Спілкування в різних позиціях».

Учні, сидячи за партами, повинні обговорити тему «Які особистісні
риси важливі для спілкування?» протягом трьох хвилин. Спочатку
вони спілкуються, сидячи спиною один до одного. Потім один стоїть,
а інший сидить, і навпаки. І сидячи обличчям один до одного.

— В якому положенні спілкуватися було найкраще? Чому?

— Які особисті риси важливі для спілкування?

Головним показником почуттів мовця є мiміка — вираз обличчя.
Міміка дозволяє нам краще зрозуміти опонента, розібратися, які по-
чуття він відчуває. Так, підняті брови, широко розкриті очі, опущені
вниз кінчики губ, відкритий рот — все це свідчить про здивування.
Опущені вниз брови, вигнуті на лобі зморшки, примружені очі, зім-
кнуті губи, стиснуті зуби висловлюють гнів.

Жести — це рухи рук та кисті. Усі ми жестикулюємо, у більшості
випадків навіть не помічаючи цього. Є суто символічні жести. На-
приклад, схрещені руки вказують на захисну реакцію, руки в боки -
символ нескореності, обхопити руками голову — ознака неприємності
або біди.

2. Ефективне спілкування — уміння говорити, слухати, чути й розуміти.

Навчитися краше спілкуватися цілком реально. Це можна тре-
нувати, виконуючи певні вправи, так само, як тренують м'язи тіла.

3 усіх людей лише одиниці вміють спілкуватися легко, невимушено,
ефективно, без конфліктів. Переважна більшість людей цього вчиться,
і найкраще робити це безпосередньо в процесі спілкування. Спіл-
кування — це позитивні емоції, відчуття, тобто дружба між людьми.
Щоб подружитися з кимось, треба налагодити
з цією людиною контакт.

- Як Ви думаєте, що потрібно робити, щоб знайти друзів?

Ось декілька порад, які допоможуть знайти друзів:

1. Усмішка — це головне у спілкуванні, бо вона викликає довіру,
доброзичливе ставлення.

2. Дистанція — не можна порушувати дистанції під час спілку-
вання, це насторожує людину. Друзі тримаються на відстані
простягненої руки.

3. Увага, зацікавленість людиною — дивіться частіше у вічі та
питайте про інтереси співрозмовника, чесний погляд допо-
може вам.

4. Уміння слухати та не перебивати — запорука успіху в спіл-
куванні. Не розповідайте багато про себе, не нав'язуйте своїх
думок і не перебивайте співрозмовника, це жест неповаги до
людини.

Робота з підручником.

Прочитайте текс щірість і тактовність у підручнику на ст. 105.

- Чи сприяють відкритість і щирість
порозумінню?

-Чи завжди ваша відвертість буде доречною?

Розгляньте
мал. 62 у підручнику на сторінці 105.

- Що зображено на малюнках щирість чи нетактовність?

У спілкуванні існують певні правила поведінки, правила ввіч-
ливості, адже саме вони сприяють порозумінню.

- Які
правила ввічливості ви знаєте?

Робота з підручником.

Розгляньте мал. 63 у підручнику на сторінці 106. Назвіть по три слова чи фрази, які
можна використати для даних ситуацій.

Про що б не йшла мова, треба вміти говорити, зробити так, щоб
інша сторона зрозуміла вас. Аби повідомлення було сприйняте пра-
вильно, треба знати і розуміти тему розмови, намагатися бути уважним
до слухача, стежити за своєю мовою, акцентувати увагу на важливій
інформації, робити паузи, міняти темп мови, робити наголоси тощо.

Уміння слухати не менш важливе, ніж уміння говорити.

Робота з підручником.

Прочитайте про уміння слухати у підручнику на с. 107.

- Як роз-
пізнати уважного слухача?

- Як ви думаєте, а що заважає нам слухати співрозмовника?
 

Отже, в основі ефективного спілкування лежить кілька загальних правил:

1. Проявляйте щирий інтерес до інших людей.

2. Спробуйте зрозуміти іншу людину, покажіть, що вона є цікавим співрозмовником.

3. Замість того, щоб засуджувати людей, постарайтеся зрозуміти, чому вони чинять так, а не інакше.

4. Будьте доброзичливими, привітними, усміхайтеся.

5. Звертайтеся до людини на ім'я, по батькові, пам'ятайте, що для
людини звук її імені є найважливішим і приємним звуком люд-
ської мови.

6. Говоріть про те, що цікаво вашому співрозмовнику.

7. Будьте хорошим слухачем, спонукаючи цим людину розповідати
про себе.

8. Проявляйте повагу і терплячість до думок іншого.

9. Більше слухайте, ніж говоріть.

10. Спробуйте щиро стати на місце іншої людини, побачити речі з
її точки зору.

11. Ніколи не критикуйте когось при сторонніх — це принижує його
гідність.

 

3. Вплив поведінки на здоров’я.

—Чи впливає поведінка на здоров’я?

Ми зустрічаємося з різними людьми і поводитися вони можуть по-різному. Тому і спілкування з ними може бути різним: позитивним або негативним.

Позитивне спілкування важливе для збереження здоров’я. При позитивному спілкуванні створюється гарний настрій, зростає упевненість у собі, легше долаються труднощі. Негативне спілкування призводить до непорозумінь, сварок, суперечок. Таке спілкування не сприяє здоров’ю.

Твоє спілкування впливає на здоров’я, навчання, розвиток інтелекту, поведінку, і навпаки. На спілкування впливає те, як ти почуваєшся, чи успішний у навчанні, як поводишся.

4. Переваги упевненої поведінки.

— Як упевнена поведінка впливає на спілкування?

— Наведіть приклади упевненої поведінки.

Упевнена поведінка є запорукою рівноправних стосунків, у яких ніхто не почуватиметься ображеним чи приниженим.

Це ввічливе і приязне спілкування, уміння передбачати наслідки своїх слів і вчинків, тактовність і гарні манери.

Водночас це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність обґрунтувати й відстояти власний погляд на щось із повагою до співбесідника.

Це також здатність ввічливо відмовитися від того, що тобі не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним.

Таку поведінку ще називають гідною, рівноправною, відповідальною. Та вона можлива за умови, що людина не прикидається доброзичливою для того, щоб когось обхитрувати, нав’язати свою точку зору. Адже в такому разі це не гідна поведінка, а шахрайство чи маніпуляції.

Вправа «Демонстрація поведінки»

Учні по черзі демонструють ознаки упевненої поведінки.

Положення тіла: розправлені плечі, вільна хода, ...

Міміка: прямий погляд, приязний вираз обличчя, ...

Жести: спокійні, рішучі, ...

Голос: середньої інтенсивності, ...

Слова: доброзичлива манера спілкування, висловлення поваги, ...

5. Безпека спілкування в Інтернеті.

- Для чого людям Інтернет?

- Що в ньому є позитивного і негативного?

Інтернет — це всесвітня мережа, що з’єднує між собою величезну кількість комп’ютерів. Завдяки Інтернету ти можеш листуватися з будь-ким, хто живе на іншому кінці світу. Але з цієї ж причини твій комп’ютер також стає доступним багатьом людям. На твою електронну адресу можуть надходити рекламні повідомлення або такі, що містять комп’ютерні віруси. Через надмірне захоплення комп’ютером у багатьох виникає комп’ютерна залежність.

Вправа «Так чи ні»

Зараз ви почуєте декілька висловлювань. Спробуйте довести вашу точку зору стосовно даного питання:

1.  Інтернет має необмежені можливості дистанційної освіти.

2.  Інтернет - це глобальний рекламний ресурс.

3.  Спілкування в Інтернеті - це погано, тому що дуже часто воно заміняє реальне.

4.  Інтернет магазини - це погано, тому що це найбільш популярний вид шахрайства в Інтернеті.

5.   У Інтернеті можна дізнатися відомості про людину (місце проживання і адреса електронної пошти, номер мобільного телефону).

Отже, Інтернет – це цілий світ, але віртуальний.

Фізхвилинка «Збери рукостискання».

Учням пропонується на протязі 10 секунд привітатись за допомогою рукостискання із якомога більшою кількістю однокласників.

- Кому скільки чоловік вдалося привітати?

- У когось виник психологічний дискомфорт?

- Якщо так, то чим він був викликаний?

Спілкуючись в Інтернеті, ми дуже часто додаємо незнайомих людей у свої соціальні мережі і спілкуємося з ними. Ми  не знаємо про них абсолютно нічого, тільки їхні ніки.

- Чи багато інформації про людину ми можемо дізнатися від віртуального імені або рукостискання?

Правила безпечного користування Інтернетом:

1.Не змінюй налаштування комп’ютера самостійно: у ньому встановлено захист від зловмисних шкідливих програм – комп’ютерних вірусів, які можуть знищити інформацію, або передати її комусь.

2.Не заходь на підозрілий сайт, якщо про це попереджує захист комп’ютера.

3.Не повідомляй логіни та паролі до поштової скриньки – це як ключі від квартири, які не можна показувати та давати в руки будь-кому.

4.Не повідомляй і не оприлюднюй без дозволу близьких інформацію про тебе та твою родину (адреси, телефони, номери батьківських карток тощо). Ця інформація є особистою й недоторканою.

5.Не зустрічайся ніколи із «Інтернет - знайомими» наодинці, без попередження дорослих у безлюдних місцях.

6.Про випадки надходження на твою адресу неприємної інформації повідомляй дорослих без вагань.

7.Будь коректним вихованими, доброзичливими та відповідальними в Інтернеті. 

Отже, Інтернет має два «обличчя»: корисне і небезпечне. Кожному слід уміти розрізняти їх.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Рольова гра». (Робота в парах.)

1. Покажіть без слів ситуацію «На риболовлі». Риба тільки почала клювати, і в цей момент підходить друг. Попередьте товариша, щоб він не шумів.

 2. Покажіть без слів ситуацію, як мама сина будить уранці, а йому не хочеться вставати.

2. Бесіда

- Що таке вербальне спілкування?

- Що таке невербальне спілкування?

- Які правила безпечного користування Інтернетом?

- Які ви знаєте корисні сторони Інтернету?

- Які ви знаєте небезпечні сторони Інтернету?

- Що дає людині спілкування?

- Якою може бути поведінка людини?

- Як ти вважаєш, у чому переваги впевненої поведінки?

3. Вправа «Встанови ознаки»

 Робота у  трьох  групах. За допомогою підручника визначте ознаками:  1)  пасивної,  2)  агресивної,  3)  упевненої поведінки?

Обговорення в загальному колі:

Для  якої  поведінки  характерні  почуття:

1)  повага  до  себе,  упевненість,  задоволення;

2)  злість,  гнів,  відчуженість,  почуття  провини,  страх помсти;

3)  безпорадність,  образа,  тривога,  приниження?

 

VII. Підведення підсумків уроку

Прийом «Одним словом»

Учні одним словом висловлюють свої враження від уроку.

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф: §19, 20.

Скласти пам’ятку: «Як подолати невпевненість».

1


 

docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
4392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку