Автори-упорядники:
Ковтонюк І.В., Дзюба Т.В., Андрійчук Є.В., Левусь Н.Ф.
творчий колектив вчителів І-IV класів Великомацевицької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Старокостянтинівського району
Хмельницької області
Рецензенти:
Куйдан Ольга Миколаївна, методист РМК відділу освіти Старокостянтинівської РДА
Великомацевицької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Схвалено на засіданні ради РМК відділу освіти
Старокостянтинівської райдержадміністрації
(протокол №____ від «______»_________________ 2009 р.)
Ковтонюк І.В., Дзюба Т.В., Андрійчук Є.В., Левусь Н.Ф. Цікаві завдання з предмету «Основи здоров’я» для початкової школи. – Старокостянтинівський РМК, 2009. – 65 с.
Посібник складено відповідно до чинних програм для учнів початкової школи загальноосвітніх учбових закладів, які працюють за універсальним профілем навчання.
У ньому вміщено цікаві завдання з курсу «Основи здоров’я» з урахуванням психологічних особливостей дітей різних вікових груп.
Посібник буде корисним для вчителів початкових класів та учнів, оскільки вони знайдуть у ньому цікавий дидактичний матеріал, що сприятиме формуванню мовленнєвої та загальної культури.
Мета посібника допомогти вчителю представити теоретичний матеріал, урізноманітнити структуру уроків і методів роботи, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси.
Працюючи над матеріалом посібника автори ставили собі завдання зробити кожний урок предмету «Основи здоров’я» цікавим для учня.
Адже гра і світ цікавого допомагають активізувати навчальний процес, розвивають спостережливість у дітей, увагу, пам’ять, мислення, здоровий спосіб життя. Урізноманітнення видів роботи із застосуванням гри знімає втому, загострює пам’ять.
У посібнику цікавий матеріал подано в різноманітних формах. Це – кросворди, схеми, загадки, головоломки, ребуси, вікторини, пізнавальні завдання. Усі вони пов’язані з розділами програмового матеріалу з предмету «Основи здоров’я». працювати з цікавим матеріалом можна індивідуально або групами.
Посібник адресований учням та вчителям початкових класів, його можна використовувати у групах продовженого дня, у позакласній та позаурочній роботах, а також у сімейному колі.
Здоровий спосіб життя – провідна умова збереження і зміцнення здоров’я.
Чим більше миється, тим менше стає
(мило)
Зубів багато, а нічого не
їсть
(гребінець)
Щоб здоровим довго жити,
Воду слід усім любити,
Мило, пасту, гребінець –
Будеш справжній молодець!
Прислів’я Здоров’я – найдорожчий скарб.
Здоров’я більш варте, ніж багатство.
Здоровому пироги не вадять. Здоров’я за гроші не купиш.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а погубивши – плачемо.
Закінчити речення
Коли я здоровий (здорова), то в мене _____________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
* Здоров’я побажаєш – щастя зустрінеш. * Здоровому все здорово.
* Здоров’я за гроші не купиш.
* Хвороба людину не прикрашає.
* Хворому і мед гіркий.
* Праця здоров’я, лінь – хвороба.
* Лагідне слово для хворого – ліки.
* Сила мовчить, а слабкість кричить.
* У здоровому тілі здоровий дух. * Здоров’я дорожче за багатство.
Блищать, але не зірки, Розрізають, але не ножі, Мчать, але не коні.
Що це? (Ковзани)
Прислів’я про здоров’я У здоровому тілі – здоровий дух.
Найбільше багатство – здоров’я.
Здоров’я – всьому голова. Без здоров’я нема щастя.
Думав Вася, Танін брат, Думала Оленка так: Щоб здоровим стати, Щоб здоров’я мати, Треба їсти все підряд Треба їсти їй буряк,
І побільше спати. Пити чай із м’яти,
Так Василько і робив: Їсти супчики й борщі,
Враз, як прокидався, Вареники з сиром, Щось жував він, їв і їв, Й котлетки, вергунці, Просто запихався. Але знати міру.
Став гладкий – не підбіжить! Прокидатись на зорі, Та і йти не може… З дітьми в мирі жити.
Як такому в світі жить, Ще трудитися щодень,
Хто тут допоможе? Волю гартувати,
І завжди співать пісень, Словом, не тужити! Чемні говорить слова
Та людей вітати,
Добрії робить діла, Менших захищати.
На базарах не знайти, Ні колода, ні пень – На вагах не зважити. Лежить цілий день.
(Знання) Ні копає, ні косить, Хто бачить найдальше? А їсти просить.
(Розум) (Ледар)
Ключ до здоров’я
Ліс, поле, діброво, Уклін вам по праву. Добридень і квіти, І ягоди, й трави! У дім ваш зелений Дозвольте зайти.
Ми хочемо ключ
До здоров’я знайти. (В.Дворецька)
Загадки Низький та колючий, Солодкий, не пахучий.
Ягідку зірвеш –
Ручку обдереш. (Аґрус)
Як роздягнеш малюка – Вниз скотиться голяка.
Покотиться по руках,
Опиниться на зубах. (Горіх) І великі, і малі
Повдівалися в брилі.
І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки. (Гриби)
Вишня та малина,
Сунички та банани – В кошиках біленьких,
В солодкій сметані. (Йогурт)
На обличчі у людини Дві малесенькі пташини.
Одна одну не знають,
Та у парі літають. (Очі)
Два скельця, три дужки – На ніс і за вушка. (Окуляри)
Що бачать з заплющеними очима?
(Сон)
На кухні у куточку стоїть Шнурком прив’язаний ведмідь. Тремтить у білій шубі стиха, І холодом північним диха.
(Холодильник)
Признаюся, я сердита І до сліз вас доведу.
Та однак дорослі й діти
Всі беруть мене в їду. (Цибуля)
Червоненька і маленька,
Малим діткам солоденька.
(Цукерка)
Були зеленими маленькими, Потім стали червоненькими. На сонці почорніли ми – І аж тепер доспіли ми. (Чорниці)
Весною – цвіт, Восени – плід.
На дереві гойдається,
Червонобоким називається.
(Яблуко)
Прислів’я
Апетит з їдою прибуває.
1. (Абрикос)
2. (Валянки)
3. (Очерет)
4. (Лимон)
Розглянь малюнки. Дай відповідь на питання хто потребує чиєї допомоги? З’єднай їх стрілочками
Гімн здоров’я Здоров’я – основа усього на світі, Здоровими бажають бути всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і тепло вдягатись, Себе гартувати водою і сонцем,
І солодко спати з відкритим віконцем.
Корисні та шкідливі мікроби.
Інфекція Не люблю, коли діти здорові,
Я люблю, коли слабнуть, хворіють, Коли плачуть від болі і ниють, О тоді я від щастя аж млію.
Бо найбільше люблю нечупар,
Що не люблять вмиватись і митись, Я за ними по сліду іду,
Намагаюсь за ранку вчепитись. Із забруднених рук постаратись До них у живіт перебратись!
Хочеш дружити зі мною?
Руки не мий, не вмивайся,
Зуби не чисть, в холод легко вдівайся,
Буду мучить тоді тебе я, Кросворд
1. Комплекс фізичних вправ, що виконується вранці, після сну.
2. Прозора рідина для пиття, вмивання.
3. Збудники захворювань.
4. Розпорядок добової діяльності школяра.
5. Городні плоди та зелень, що вживаються як їжа; містять вітаміни.
6. Заходи щодо підвищення опірності організму шкідливим впливам за допомогою використання сил природи: сонця, повітря й води.
7. Здоровий колір шкіри, щік.
8. Гігієнічна процедура.
Допиши речення.
Організм здорової людини вміє______________________ _____________________________________________________
Підвищена температура тіла означає, що______________ _____________________________________________________
Щоб не захворіти, потрібно:
а) дотримуватися правил особистої гігієни;
б) багато часу проводити перед телевізором;
в) раціонально харчуватися;
г) робити щеплення;
д) гуляти тільки в теплу пору року.
Научила мама Таню:
«Чепурушкою будь, доню.
Заплітай сама косички,
Не заляпай черевички».
1. Волосся зачесане певним чином. (Зачіска)
2. Чим більш миється, тим менше стає. (Мило) 3. Предмет особистої гігієни. (Люстерко)
4. Їстівні плоди дерев та кущів, що містять вітаміни. (Фрукти)
5. Збудники захворювань.
(Мікроби)
6. Речовина для чищення зубів. (Паста)
7. Речовина для миття волосся. (Шампунь) Прислів’я
Акуратність – запорука успіху.
Не думай бути красивим, а думай бути охайним.
Хто охайний, той людям приємний.
Брудні руки бруднять і обличчя. Мило сіре та миє біло.
Зубів багато, а нічого не їсть. (Гребінець)
Двоє лисенят завжди поруч сидять. (Вуха)
4321 Л = Р
АТ ТЬ ТЬ
(акуратність) (акуратність)
’ВНІС
Рух, зарядка і режим Хай стануть правилом твоїм!
Вчені підрахували, що за 70 років життя людина з’їдає приблизно 8 тонн хлібобулочних виробів, 11-12 тонн картоплі, 6-7 тонн м’яса і риби, 10-12 тис. яєць, випиває 10-14 тис. літрів молока.
На приймання їжі людина витрачає 6 років життя.
Треба правильно харчуватись, щоб до лікаря не звертатись.
Сидить баба серед літа
В 100 кожухів одіта. (Капуста)
Сам червоний, а чуб зелений. (Помідор)
Стоїть півень на грядках
У червоних чобітках. (Буряк)
Той хто вмивається
З ним привітається. (Рушник)
Миє личко, лізе в очі В миску вислизнути хоче. Вимиває бруд, чорнило
Запашне рожеве … (Мило)
Народився із землі, Зарум’янивсь на вогні.
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
Сидить дівка у коморі,
А коса її надворі. (Морква)
Застеляю ліжко вміло, Підбиваю подушки. Узяла пахуче мило І вмиваюсь залюбки. Ну, а де це мій гребінчик? Зараз кіску розчешу І на самий її кінчик Туго стрічку пов’яжу. Валентина Ткаченко
|
Зайчик шапку не носив. Довгі вуха застудив. Мама сина лікувала В вушко ліки заливала. Мазями розтерла спинку, Дала чаю із малинки. Вигріла гарненько вушко, Вклала сина на подушку. Заспівала колисанку – Спи ріднесенький до ранку. Мама сина врятувала, Лагідно поцілувала. Не болить в маляти вухо. Буде зайчик маму слухать! |
Тетяна Лисенко
ЗУБИ ВУХО
Хвіст на дворі, ніс в коморі,
Хто хвіст поверне,
Той у будинок зайде. (Ключ)
В нашім домі є ставок,
Повно в ньому є рибок,
Кицька хоче рибку з’їсти,
Та боїться в воду лізти. (Акваріум) Наскакався, назвивався,
Під припічком заховався. (Віник)
Без рук, без ніг світ за хвилину оббігає. (Думка) Приказки та прислів’я Біда біду тягне.
Без труда нема плода.
Без вірного друга – велика туга.
Виріс, а ума не виніс.
Виміняв шило на швайку.
Вовка ноги годують.
Лякана ворона куща боїться.
Страх має великі очі.
Моя хата скраю – нічого не знаю.
На все свій час.
Не скуби гуску, поки не зловиш.
Не лізь поперед батька в пекло.
Не вчи рибу плавати.
Не такий страшний чорт, як його малюють.
Не так сталося, як гадалося.
Ні в тин, ні в ворота.
Щедрий на батьківські гроші.
1. (Тривога)
2. (Помідор)
Правильно зберігати та використовувати одяг і взуття тобі допоможуть такі поради:
Fшкільний одяг повинен бути чистим і охайним, відповідати твоєму розміру;
Fщодня чисть свій одяг та взуття;
Fпісля школи заміни шкільний одяг на домашній;
Fна уроках фізкультури та під час рухливих ігор, змагань користуйся спортивним одягом та взуттям.
Навчись доглядати свій одяг і взуття. Розкажи за малюнками, які предмети потрібні для догляду за одягом, а які за взуттям.
З місця зрушити не в змозі,
Бо на варті при дорозі
Я стою щодня, щоночі,
Хоч я маю скляні очі. (Світлофор)
Лежить верба посеред села, Розпустила гілля у кожне подвір’я.
(Дорога)
Усіх коней обжену,
Кого хочеш, дожену. (Автомобіль)
Дві дощечки, дві сестри
Несуть мене із гори. (Лижі)
Росте вона додолу головою, Росте вона холодною зимою.
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і вмирає. (Бурулька)
Прозора, мов скло,
Не вставиш у вікно. (Крига)
Дружна сім’я
Нас на світі небагато: Я і мама, я і тато,
Я й Оленка і Петрусь – Він найменший мій братусь!
Виховані діти За сніданком Гена Віту Поучав як старший брат: – Добре виховані діти Не ковтають виноград!
Не запізнюються в гості
І не їздять без квитка,
Прибирають рано постіль, Не втікають з дитсадка! – А мене, – озвалась Віта, – В дитсадочку здавна вчать:
Добре виховані діти
Сама в хаті Кошенятко чеше вуса Лапками двома. На базар пішла матуся, В хаті я сама. Вмиюсь чисто, вмиюсь біло І тоді візьмусь за діло.
Підмету гарненько в хаті. Молока дам кошеняті. Своє ліжко застелю, Квіти в горщику поллю.
Заплету я кіски русі
За столом завжди мовчать. І чекатиму матусі.
Ігор Січовик Андрій М’ястківський
Чайник злиться, кип’ятиться, Переходити нам слід Чайник голосно свистить: Тільки там, де перехід. «Гей, хто-небудь, А доріжку пішохідну, відгукніться, Наче зебру, добре видно. Із вогню мене зніміть! Олексій Кононенко Не жартуйте так зі мною,
Бо вогонь заллє водою. І тоді з плити до вас Поповзе змією газ.
Газ отруїть вашу хату,
Ще й бабахне, як граната!»
Анатолій Качан
Три світла в світлофора є І кожне з них наказ дає.
Червоне світло каже: – Стій!
А жовте: – Ще не можна! Зелене каже: – Йди мерщій! – І слухається кожний!
Самуїл Маршак
Скрипить під санчатами сніг у дворі, Де гірку зробили для всіх школярі. А ці неслухняні зайча й лисеня, По вулиці прямо летять навмання.
– Ой лишенько! Колія! Сани спиняй! – Та їх не зупиниш. – Спинився трамвай. Водій докоряє: – Та знає ж це кожний:
На вулиці, діти, кататись не можна!
Грицько Бойко
Знайте, друзі, дітворі Відпочинок на воді Можна тільки у дворі Ой, як гарно на ріці, – Гратись, бігати, стрибати Гріють спину промінці! Чи м’яча гуртом ганяти. Скинемо одежу ми, На дорозі ж – знає кожний – На піску полежимо.
Гратися ніяк не можна! Валентин Бичко
Олексій Кононенко
А я зебра не проста, Без копит і без хвоста. Лиш біленькі смужки маю, Я лежу, а не гуляю.
Хочеш перейти дорогу?
Я прийду на допомогу.
Віра Паронова
Встав правильні відповіді Якщо каже незнайомець: «З’їж цукерок. Ой смачні!» Треба брати ці цукерки?
Кажемо рішуче: «____________»!
Якщо в місті заблукаєш, Хто підкаже, вийти як?
Міліціонер, можливо?
Нумо, кажемо всі: «____________»!
Нас, хоробрих і сміливих,
Струм не вдарить аж ніяк.
Можна лізти до розетки?
Кажемо всі разом: «____________»!
Сірники – це вам не жарти, Ще загинеш у вогні!
Ними гратися не варто!
Правда це? Звичайно: «____________»!
Хтось чужий у двері дзвонить, Каже: «Відчини мені!»
Але, як би він не звався.
Ти йому говориш: «____________»!
Хтось сказав, що ртуть отруйна?
Знаю я, що це не так.
З нею можна і погратись.
Правда це? Звичайно: «____________»!
Все на землі нам треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку. Не чванься тим, що цар природи ти, Бо, врешті, ти – лише її частинка.
По горизонталі:
1. Група близьких родичів. (Родина) По вертикалі:
2. Як ще називають батька? (Тато) 3. Ким тобі приходиться мамин брат?
(Дядько)
4. Особа чоловічої статі стосовно своїх батьків? (Син)
5. Діти, що народилися в сім’ї в один
день? (Близнюки)
6. Маленький хлопчик або дівчинка.
(Дитина)
Скільки нас – легко сказати І усіх підряд назвати:
Мама, тато і дідуня, Я, сестричка і бабуня.
Професії батьків По горизонталі:
1. Спеціально підготовлена людина, що здійснює політ у космічному просторі на космічному кораблі. (Космонавт)
По вертикалі:
2. Майстер, який кує метал. (Коваль)
3. Людина, яка займається вирощуванням лісу. (Лісник)
4. Спеціаліст, який фарбує будівлі. (Маляр)
5. Моряк, який не належить до командного складу судна.
(Матрос)
6. Майстер, який виготовляє діжки, бочки тощо. (Бондар)
7. Фахівець друкарської справи. (Друкар)
8. Той, хто доглядає овець. (Вівчар)
9. Особа, яка навчає. (Вчитель)
Загадки Чи хто заходить, чи виходить, Той перший руку нам дає. Ми стоїмо завжди при вході, Нас в кожній хаті кілька є.
Стоїть вулик придорожній, Іноді завжди порожній.
Вранці і вдень гуде, оживає.
А вночі відпочиває.
(Школа)
Дружба та братство – дорожче багатства Аби день до вечора.
Від своєї тіні не втечеш.
Вище себе не підскочиш.
Вісті не лежать на місці.
В нього руки на всі штуки.
Даремно і чиряк не вискочить.
Говори стовпу, а він стоїть.
Стук-грюк, аби з рук.
Там добре, де нас нема.
Пропало, як з воза впало.
Робота не вовк, в ліс не втече.
На чужий коровай рота не роззявляй.
Не будь тим, що моркву риє.
Не сунь носа до чужого проса.
Не так хутко робиться, як мовиться.
Ні кує, ні меле.
Ніс вище губи носить.
Овечку стрижуть, а баран трясеться.
Загадки Два братики-вусатики, В обох жовтенькі сорочки.
Стоять в кутку два братики,
Повисували язички. (Черевики)
Маю спинку – не лежу,
Чотири ніжки – не ходжу. (Стілець)
Чорний Івась,
Дерев’яна сорочка,
Де носом веде,
Там рисочку кладе. (Олівець)
Ой же гарно вона грає, Кожне слово вимовляє.
Хоч і має три струни,
Та співучі всі вони. (Балалайка) Стрімко вибігли на гору Ці подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть подружок цих … (Берізки)
5. (Черешня)
6. (Ясен)
7. (Редиска)
|
|
|
Самолюбство Доброзичливість Різкість Скромність |
Я |
Стриманість Нетерпимість Доброта Чуйність |
|
|
Уважність |
Той себе губить, хто інших не любить.
Як ти до людей, так і вони до тебе. Людина без друга, як їжа без солі.
Обведи свою руку. На кожному пальчику запиши слово, яке тебе характеризує.
Люблю я свій розум, Увагу та пам’ять. Працює мій мозок, І вчусь я старанно. Сприймаю все нове І мислю логічно.
Вчителя слово Здійсню практично.
Цікаве
Великий композитор В.А.Моцарт, коли йому було 14 років, почув у соборі музичний твір. Прийшовши до дому, він по пам’яті записав його. Коли через багато років перевірили то виявилося, що запис був зроблений точно.
Види пам’яті Слухова (коли слухаєш).
Зорова (коли бачиш).
Моторна (коли записуєш).
1. Намагайся з цікавістю розглядати предмет, який запам’ятовуєш.
2. Зосереджуй увагу на предметі або інформації. 3. Дотримуйся послідовності в запам’ятовуванні.
Якщо хочеш бути здоровим, Правильно запам’ятай:
Сам про своє здоров’я дбай. На лікарів цю турботу Не перекидай.
Лікарі лікують хворих, Здоров’я вони не творять.
Людина повинна сама Дисциплінована бути і вольова.
Приказки та афоризми про здоров’я Було б здоров’я, а щастя знайдеться.
Багатство – ніщо без здоров’я.
Багато спати – добра не знати.
Бути здоровим і мудрим – два блага в житті.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Від помірної їжі користі більше, ніж від сотні лікарів.
Від гніву старієш, від сміху – молодієш.
Гарний настрій – половина здоров’я.
Губити здоров’я – обкрадати себе.
Де чисто, там і рай.
Задоволеному завжди вистачає.
Здоровий, як бик.
Здоров’я за гроші не купиш.
Краще терпіти голод, ніж ковтати шкідливу їжу.
Краще бути худим і здоровим, ніж товстим і хворим.
Легка вечеря життя продовжує.
Здоров’я – це найцінніше, що є в людини.
Два брати через дорогу живуть,
А один одного не бачать. (Очі)
П’ять братів, п’ять силачів Хоч і здаються малими, Можеш все робити ними:
І писати, й майструвати…
Хто вони зумій вгадати. (Пальці)
Один говорить, двоє слухають і двоє дивляться. (Язик, вуха і очі)
Завжди в роті, а не проковтнеш.
(Язик)
Повен хлівець білих овець. (Рот і зуби)
1. (Пам’ять)
ПА’ТЬ
Й
2. (Настрій)
СТРІЙ
Хто день починає з зарядки, у того здоров’я в порядку.
Багато ходити – довго жити.
Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, другого не гудь!
Маленька праця краще за велике безділля. Шануй людей – і тебе шануватимуть!
Будь сильний духом, а не новим кожухом.
Здорові діти – щасливі батьки. Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Як зробити день веселим
Ти прокинься рано-рано,
Лиш над містом сонце встане, Привітайся з ластівками,
З кожним променем ласкавим.
Сам гарнесенько умийся,
Сам швиденько одягнися, Підійди до тата й мами
І скажи їм: – Добрий ранок!
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям, І тоді обов’язково День тобі – веселим буде!
Анатолій Костецький
Звертання Скільки є в нас, любі друзі, Для звертання ніжних слів – І до тата й до матусі, До бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
І дідусю, й бабцю теж, – Миле, ніжне, сокровенне – Як ще краще назовеш?
Дмитро Білоус
Хто кого?
– Хто кого образив перший?
– Він мене!
– Ні, він мене!
– Хто кого, ударив перший?
– Він мене!
– Ні, він мене!
– Чи були ви ворогами?
– Я не був.
– І я не був.
– Що ж це скоїлося з вами?
– Я забув.
– І я забув.
В.Орлов
Мир – миром,
Пироги з сиром,
Вареничики в маслі, Ми дружечки красні, Поцілуймося.
Загадка Припиняє сварки враз
І навік єднає нас. (Дружба)
Його не видно
Від землі малого,
А тягне – важче
Від себе самого. (Мурашка)
Вона тоненька та міцна,
Латає нам кожух і свитку,
І зветься штучка чарівна,
Звичайно, … (Нитка)
Жовте тільце в чорну смужку,
Жалить боляче ця мушка. (Оса) Тоненьке, вузеньке,
По землі в’ється,
Як батіг довге, але не б’ється, Людини боїться, молоко вживає.
В лісі їх багато, мабуть, кожен знає. (Вуж)
Стоять під пеньочками
З матусею дочки,
А там біля тата
Тоненькі хлоп’ята. (Опеньки)
Я стою на ходу,
А спинюся – упаду. (Велосипед)
Хто хвіст залишає,
Як від ворога втікає? (Ящірка)
Що бог не дав, то все в торбу. Язик до Києва доведе.
Як гукнеш, так і відгукнеться.
Як дбаєш, так і маєш.
Яке коріння, таке й насіння.
Який їхав, таку й здибав.
Як з неба впав.
Язик без кісток, що хоче лопоче.
1. (Лисиця)
2. (Дитина)
3. (Зима)
Уважно прочитай вірш. Вивчи його напам'ять.
Грицева лічилка Не вмикай на кухні газ - раз.
Не клади в за піч дрова - два.
В лісі сірників не три - три.
Не лишай вогонь в квартирі - чотири.
Не лягай при свічці спать - п'ять.
Іскра впала на підлогу - погасіть - шість.
Зачиніть вікно, коли в небі грім - сім.
У грозу під деревом не стійте в лісі — вісім.
Сірником не забавляйтеся знічев'я - дев'ять.
Пам'ятайте всі, про що в лічилці йдеться, - десять.
В. Гринько
Намалюй, що запам’яталося на дорозі
Загадки Лишає він страшні сліди, Усе він пожирає.
А як даси йому води
Відразу помирає. (Вогонь)
Лежать у порядку дерев’яні малятка,
Білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники) Спішить, сурмить: дорогу дай! Моргає синім оком.
Приїде вчасно, і біда
Людей обійде боком. (Пожежна машина)
Стій Зачекай Іди
Учні стають у коло. Ведучий стає у середині кола і тримає в руках м'яч. Ведучий, кидаючи м'яч комусь із гравців, називає слово "пасажир" або "пішохід". Той, хто зловить м'яч, розказує одне з правил поведінки пасажира чи пішохода і повертає м'яч ведучому. Не можна повторювати вже названі правила. Той, хто не знає правил або відповів неправильно, вибуває з гри. Переможцями стають учні, які залишились у колі до закінчення гри.
Вивчи вірш напам'ять.
«Проходь обережно» Вже місто повне руху: Машини вряд біжать.
Яскраво світлофори І день, і ніч горять.
Проходь же обережно,
Свій кожен крок узгодь, -
І тільки там, де можна – І тільки там, де можна,
Ти вулицю уважно переходь! Пильнуй же крок свій кожний, За транспортом ти стеж! Баритися не можна І гав ловити теж.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
В піч положу – мокне, На воду положу – сохне. (Віск)
У кімнаті запалили 3 свічки. Одна з них відразу згасла.
Скільки свічок залишилось?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Що за чудо в домі є?
Світло і тепло дає. Телеекран працює в мить, Якщо чудо підключить.
В свято, в будні, кожну мить Добре й зручно із ним жить. Кожен має зазубрити:
Чудом треба дорожити, Вчасно його вимикати,
Щоб пожежних не викликати.
(Електричний струм)
Вогонь — друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводитись необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти.
Щоб запобігти пожежам, треба знати, від чого вони виникають.
Причинами пожеж можуть бути:
Необережність у поводженні з вогнем (кинутий запалений сірник; багаття, розкладене у недозволеному місці).
Пустощі дітей з вогнем, ігри із запаленими предметами.
Порушення правил користування електроприладами .
Недотримання правил користування газовими плитами.
Неправильне користування печами.
У випадку виникнення пожежі проводиться евакуація — організований вихід усіх людей з небезпечного місця на вулицю.
Із приміщення, де сталася пожежа, слід виходити швидко, але без зайвої метушні і паніки.
Пам'ятай! Під час евакуації ти повинен чітко виконувати накази і розпорядження дорослих.
Якщо виникла пожежа і дорослих немає вдома, не розгублюйся, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря у безпечне місце. Не користуйся ліфтом, тому що під час пожежі він може відключитись.
Якщо можеш, допоможи вийти із приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги.
Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку, повідом про це дорослих, пожежних.
Без крил, без рук, без ніг,
А вгору піднімається. (Дим)
Бажаний гість замість цукерок дрова їсть. (Вогонь)
Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (Вогонь)
Шкварчить і злиться, води боїться.
З язиком а не лає,
Без зубів, а кусає. (Вогонь)
Лежать у порядку дерев’яні малятка. Білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники)
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
Кросворд По вертикалі:
1. Навчальний заклад, в якому ви здобуваєте освіту. (Школа)
По горизонталі:
2. Твоя перша книжка. (Буквар)
3. Учень, який слідкує за порядком в класі. (Черговий)
4. Довгаста коробка для зберігання ручок. (Пенал)
5. Стіл, за яким ти сидиш на уроці. (Парта)
|
|
|
1 |
|
||
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
У місцях, де є пішохідний перехід, на проїзну частину нанесено лінії розмітки («зебра») і встановлено знак «Пішохідний перехід».
1. Лінії розмітки «зебра».
2. Знак «Пішохідний перехід».
Пам'ятай! Проїзну частину можна переходити тільки по пішохідних переходах.
У великих містах є надземні і підземні переходи (малюнок а і б).
А що робити, якщо немає пішохідного переходу?
Там, де немає пішохідного переходу, проїзну частину дозволяється переходити на перехрестях, як показано на малюнку в.
Якщо немає перехрестя, проїзну частину дороги можна переходити так, як показано на малюнку г.
Правила переходу проїзної частини
Розглянь малюнок і скажи, хто правильно переходить вулицю, а хто ні.
Пішохідний перехід!
Тільки тут тобі прохід.
Лиш по зебрі треба йти. Збережи життя собі.
Дорога – не стежинка, Дорога – не канава. Спочатку дивись ліворуч, Потім дивись на право.
Дорога – для транспорту, Для людей – тротуар.
Іде через вулицю там пішохід, Де знаком показано – тут перехід.
Місце для переходу вулиці. (Перехід)
Людина, що йде пішки. (Пішохід)
Ліхтар, який регулює рух. (Світлофор)
Йде від села до села, від міста до міста, а з місця не зрушить.
(Дорога)
Місце, де дорога перетинається із залізничною колією,
називають залізничним переїздом. Знак
«Залізничний переїзд із шлагбаумом» попереджає, що попереду переїзд, який закривається під час руху поїзда.
Переходити такі переїзди можна лише при відкритому шлагбаумі!
Знак «Залізничний переїзд без шлагбаума» попереджає, що попереду залізничний переїзд, що не закривається.
Переходити такий переїзд можна лише після того, як переконаєшся у відсутності поїзда, що наближається. Пам'ятай! Біля залізничних переїздів треба бути особливо уважним!
Зачарований красою, Через річку – диво-міст.
Зупинились – мчиться поїзд –
«Залізничний переїзд»
Пасажирів перевозять автобуси, тролейбуси, трамваї. Цей транспорт називається громадським.
Місця зупинки громадського транспорту позначаються дорожніми знаками.
Запам'ятай правила користування громадським транспортом.
1. Громадський транспорт чекай на посадочних майданчиках, тротуарах, узбіччях.
2. Заходь в автобус, трамвай чи тролейбус через задні двері, а виходь через передні. Не поспішай і не штовхайся.
3. Не відволікай від роботи водія під час руху транспорту. Поводься чемно, будь ввічливим, поступайся місцем старшим.
Пам'ятай! Порушення правил користування громадським транспортом є причиною нещасних випадків із пасажирами.
Розглянь малюнки і скажи, які правила користування громадським транспортом порушили діти.
Для того, щоб відстань короткою стала,
Для того, щоб швидкість здолати і час, До нашої ери ще люди подбали І винайшли колесо кругле для нас.
Були колісниці, вози і карети, Були фаетони і був диліжанс.
І нині колеса мандрують по світу.
І транспорт сучасний працює у нас.
Помчали по світу автомобілі – І правила виникли строгі тоді.
Будь пильним, уважним завжди на дорозі!
Де правила знають – не місце біді!
Міцно, обома руками
Я вхопився за дроти,
До зупинки поспішаю – Нум, сідайте, щоб не йти! Буду вас усіх везти. (Тролейбус)
Є тролейбуси, трамваї,
Є автобуси й таксі,
Автопарк їх богатирський,
Бо це транспорт … (Пасажирський)
1. Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2. З якої сторони потрібно обходити машину, пішохода? (Зліва)
3. Шофер веде машину. Попереду нього дві птиці – гуска і качка. Що потрібно давити? (Потрібно давити на гальма)
4. Як потрібно обходити трамвай? (Спереду)
5. Як потрібно обходити автомобіль, автобус і
тролейбус? (Ззаду)
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Встав пропущені слова Вирушаючи на екскурсію, діти шикуються в колону по …
_____________________________________________________
Колону дітей супроводжують …
_____________________________________________________ Вони мають в руках червоні …
_____________________________________________________
Один дорослий іде … _________________________________, а другий - … __________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Розшифруй Нде ртобзсмаоквелиягй зм
нжензїнуачйшотміцфермх
П З А М М Л Е Т
О Н Ь Е Е Р Я Р
В І І Т З У С У
Х Ь Л В И Б П О
У Р Т О Н А Е Ж
П О С У Х А Ж А
1. Явище, при якому вода виходить з берегів річок і затоплює все навколо (Повінь).
(6 букв)
2. Раптові струси земної поверхні (9 б.) 3. Тривалий снігопад з вітром.
(8 букв) 4. Ситуація в природі, коли більше місяця немає дощу.
(6 букв) 5. Сильний тривалий вітер.
(4 букви) 6. Наслідок небезпечної гри дітей з вогнем чи сірниками.
(6 букв) 7. Явище природи, яке відбувається внаслідок сильного вітру і снігопаду.
(9 букв)
1. Тварина повинна мати своє місце вдома.
2. Не дозволяй їй спати на дивані чи в ліжку.
3. Регулярно мий теплою водою з милом.
4. Для виведення бліх використовуй спеціальні засоби.
5. Роби щеплення від сказу.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
1. Ващенко О.М., Романенко Л.В. «Основи безпеки життєдіяльності, 2-4 кл. – Кам’янець-Подільський, 2001.
2. Журнал «Початкове навчання та виховання. – №14, 2007.
3. Журнал «Початкове навчання та виховання. – №2-3, 2009.
4. Журнал «Початкове навчання та виховання. – №25, 2007.
5. Журнал «Початкове навчання та виховання. – №28, 2006.
6. Журнал «Розкажіть онуку». – №10-11, 2004.
7. Журнал «Розкажіть онуку». – №1-2, 2004.
8. Журнал «Розкажіть онуку». – №13, 2003.
9. Журнал «Розкажіть онуку». – №16-17, 2004.
10. Журнал «Розкажіть онуку». – №28, 2003.
11. Серпухова І.Є. Цікава дидактика. – Харків, 2004.