Урок-екскурсія для дітей з вадами слуху

Про матеріал
Призначення розробки уроку-екскурсії для ознайомлення дітей 5-го класу з столярною майстернею, процесами праці на уроці, та дотримання техніки безпеки в шкільній майстерні.
Перегляд файлу

Урок – екскурсія з трудового навчання, технічні види праці (5 клас) для дітей з порушеннями слуху.

 

Розробив старший вчитель-сурдопедагог: Супрун В.В.

 

Тема: Екскурсія до столярної майстерні

Мета:  сформувати уявлення учнів про технологію як перетворюючу діяльність, організацію праці, правила внутрішнього розпоряд­ку та безпеку праці в шкільній навчальній майстерні, зацікавити учнів вивченням предмета;

розвивати інтерес до техніки та тех­нологій, прищеплювати працелюбність та творче ставлення до праці; виховувати організованість у роботі та відповідальність за свої дії.

Ключові поняття: об'єкт праці, техніка, технологія, технологічна діяльність, безпе­ка праці, виробнича санітарія, верстак і верстат.

Об'єкти практичної діяльності учнів: обладнання шкільних майстерень, розпилена колода,заготівки для пиляння.

 

Міжпредметні зв’язки: література, обраотворче мистецтво, математика.

Обладнання:робочі щоденники,олівці , гумки,фотоапарати, зразки художніх виробів з деревини, зразки пиломатеріалів з різних порід дерев, інструменти та пристрої для демонстрації робіт з деревиною, столярні станки та верстаки.роздатковий матеріал (розрізані картки зі словами «деревина», «фанера», «текстура», «пилорама»), зразки різних порід деревини, експериментальні зразки фанери і ДВП, верстак.

Тип уроку: Урок – екскурсія

Очікувальні результати навчальної діяльності: у результаті цього уроку учні познайомляться з  призначенням столярної майстерні її технічним обладнанням; навчаться розрізняти за текстурою породу деревини, вдосконалять навички роботи в групах, отримають досвід виконання практичних та лабораторних робіт.

 Під час уроку розвиваються, удосконалюються мотиваційна, комунікативна, інформаційно-технологічна, соціокультурна та діяльнісна компетентності учнів.

Час еккурсії: 3 години.

 

 

 

Хід екскурсії:

 

I. Організаційний момент

Екскурсія починається ще в класі.

Перевірка зовнішнього вигляду учнів, призначення чергових, перевірка готовності учнів до екскурсії,ознайомлення з правилами безпеки в шкільній майстерні. Поділ учнів на дві команди. Призначення “кореспондентів” від команд, які будуть робити фото в ході екскурсії.

 

 

II. Мотивація діяльності учнів під час екскурсії

1. Нас оточує безліч потрібних речей. Усі вони не виникають самі по собі або за помахом чарівної палички, їх виготовили з певних матеріалів люди.

Презентація вчителем яскравих, конкретних, предмет­них цілей їх діяльності на уроках трудового навчання: виставка кращих творчих робіт їх одноліт­ків минулих років.

Для виготовлення виробів необхідні знаряддя праці, які допомагають по­легшити працю людини, зробити її продуктивною.

Отже, об'єкт технологічної діяльності учня – це виріб (предмет), який  учень ставить за мету виготовити і виготовляє його.

2. Показ папок з банком ідей та ілюстрацій, журналів, ілюстрацій з Інтернету із зображеннями різноманітних виробів з фанери.

На прикладі серветниці демонструю різноманіття форм, конструкцій та матеріалів.

Вироби з фанери мають свою специфіку. В шкільних майстернях немає умов та пристосувань для виготовлення гнутих деталей, тому деталі повинні бути плоскими. З цих деталей збираємо об’ємну конструкцію виробу. Фанера має тонкі стінки, тому з'єднувати деталі необхідно переважно за допомогою шипів та клею. Виготовлення шипів та вушок потребує точного розмічання та пильної уваги під час їх виготовлення. При цьому шипи краще робити трішки більшими – їх потім підпилюють безпосередньо під час складання. Така технологія дає міцні з’єднання деталей. Фанера має багатошарову будову і шарі можуть роз'єднуватися, тому між отворами має залишатися фанера не менше 3-5 мм.

 

 

 

ІІІ. Хід екскурсії (власне виконання завдань і оцінювання)

 

1. Розповідь вчителя

Перед тим як почати виготовляти будь-який виріб, необхідно зна­ти, як це зробити, яким чином краще та вигідніше виготовити деталі та їх зібрати. Відповіді на ці запитання дає технологія.

Слово технологія походить від давньогрецького — techno — «май­стерність, уміння» і латинського logos — «учіння, наука». Отже, до­слівно: це наука про майстерність.

Основою будь-якої технології є перетворююча діяльність, унаслі­док якої змінюються сировина, матеріали, окремі вироби, споруди, інформація. Наприклад, технологія обробки металів різанням вивчає та розробляє способи обробки металів на металорізальних вер­статах (токарних, фрезерних, свердлильних тощо). На цих верстатах шматкам металу надають заданих форм, і вони перетворюються на необхідні нам деталі. Технологія ливарного виробництва розробляє способи виливання деталей із розплавленого металу. Технологія тер­мічної обробки займається питаннями обробки металів шляхом нагрівання та охолодження (загартування, випалювання), унаслідок чого змінюються фізичні властивості матеріалу (міцність, твердість, пружність), а не форма виробу.

Із технологією ми стикаємось не лише на виробництві, а й удома: під час приготування їжі, прання, прибирання, ремонту тощо.

У сучасному значенні технологія — наука про послідовну змі­ну стану, властивостей, форми або розмірів сировини, матеріалу чи напівфабрикату. Ця зміна здійснюється у процесі виробництва для отримання готової продукції. Технологією також називають певну послідовність виробничих операцій або дій, що забезпечують виготовлення продукції необхідної якості. Знайомству із цією наукою і присвячений предмет «Трудове навчання».

Сьогодні застосування технології неможливе без використання знарядь праці. Та спеціального обладнання. Учитель демонструє  учням знаряддя праці та пропонує назвати види побутової технологічної діяльності , які з ними застосо­вуються;

 

 

 

 

2. Ознайомлення з обладнанням майстерніУчні ознайомлюються з верстаком.

- У чому відмінність між учнівським столом і верстаком?

Спільно виясняється призначення кожного лотка, спеціальних отворів, затискачів, поличок на верстаку.

Ознайомлення з деревообробними станками та їх призначенням:

Свердлильний верстат.

Заточний верстат.

Деревофугувальний верстат.

Циркулярний верстат.

Звернути увагу дітей на тому, що біля кожного з верстатів знаходиться інструкція з техніки безпеки роботи на даному верстаті,

 а на загальному стенді з техніки безпеки в шкільній майстерні є пункт,що забороняє учням крутити ручки верстатів.

 

3. Лабораторне дослідження

 

3.1 Робота в групах. Види деревних конструкційних матеріалів

Учитель. Усі деревні породи поділяють на дві групи: хвойні та листяні. Одна команда — «хвойні», друга — «листяні». Завдання кожної команди — піднімати руку, коли вчитель називає дерево, що належить до їхньої групи.

Орієнтовний перелік видів дерев: ялина, сосна, вільха, липа, кедр, модрина, дуб, бук, граб, ялиця.

3.2 Робота з наочністю. Будова дерева

Рисунок 1. Зразки деревини

Завдання: користуючись матеріалом підручника (с. 24), вийти до стенду (рис. 1) та знайти такі зразки:

  • дошка обрізна
  • брус чотирикантний, трикантний
  • колода
  • обапіл
  • четвертина

Учитель. Кожне дерево складається з трьох частин: кореня, стовбура і крони.

У результаті розпилювання деревини на пилорамі утворюються різноманітні деревні пиломатеріали: брус двокантний, брус трикантний, рейка, дошка необрізна, дошка обрізна, шпали, обапіл тощо. Будову деревини вивчають за трьома розрізами стовбура: а - поперечним (торцевим), б - радіальним і в – тангенціальним (рис. 2).

На кожному перерізі можна побачити кільця, які являють собою щорічний приріст деревини і називаються річним шаром.

- А про що можна дізнатися за річними шарами на перерізі деревини? Домашнє завдання для роботи в інтернеті.

 

 

3.3 Визначити породу деревини. Заповнити таблицю за зразком.

№ зразка

Група деревини

Порода деревини

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювати матеріал підручника (с. 21-23) і виписати визначення таких понять: «хлист», «трелювання», «колода», «розкряжування»

 

 

 

 

 

 

           

  Рисунок 2. Будова деревини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Міні-лекція. Поняття про виготовлення шпону, фанери, деревоволокнистих плит

Рисунок 4. Шпон

Учитель. Шпон — це тонкі листи деревини, які використовують для виготовлення клеєної фанери та оздоблення виробів (рис. 4). Розрізняють струганий і лущений шпон. Струганий шпон одержують струганням деревини, а лущений — способом зрізування ножем з колоди, що обертається.

Для виготовлення фанери непарну кількість листів шпону змащують клеєм і накладають один лист на другий у такий спосіб, щоб напрямок розміщення волокон на листах, розташованих поруч, був взаємно перпендикулярним. Листи затискають під пресом та піддають тепловій обробці.  Для виготовлення деревоволокнистих плит використовують відходи під час обробки деревини у вигляді обрізків, тирси, стружки, гілок. Правила енергозбереження, економія та раціональне використання матеріалів.

 

 

5. Спостереження над процесами праці працюючих в майстерні.

Головне в екскурсії показати різноманітність прийомів обробки матеріалу. Підкреслити, що людина керує ручним інструментом або машиною і перетворює матеріал у корисні вироби.

- завдання порівняти продуктивність праці при ручній машинній обробці одного і того ж матеріалу.

Спосіб обробки деревини розпилюванням.

Пилкою легко розпиляти по наміченій лінії будь-який кусок деревини. Якщо це роблять ручним інструментом, легко стежити за рухом пилки і спостерігати, як тирса сиплеться з пропилу.

Візьмемо пилку в руки і розглянемо її. На пилці — зубці. Ці зубці, як маленькі гострі ножі, розділяють деревину.

Потрібно уміти працювати пилкою, бути дуже обережним.

- А хто допомагав дома татові розпилювати дошку і вже користувався пилкою?

Вчитель обирає одного, двох учнів для експерименту. Допомагає їм зробити пропил, при цьому інструктує учнів з техніки безпеки під час роботи пилкою.

Ми порівняємо продуктивність праці при ручній і машинній обробці  циркулярною пилкою одного і того ж матеріалу. 

Обираємо суддів з секундомірами на мобільних телефонах.

За сигналом головного судді, учні починають розпилювати попередньо підготовані заготівки. Вчитель демонструє роботу дискової пилки.

 

 

 

ПОПЕРЕДНЄ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ І ВСІХ ПРИСУТНІХ ПРИ РОБОТІ!

Учням забороняється підходити до працюючої механізованої   пилки ближче, як на 3 метри.

Після однієї-двох хвилин спостереження за роботою машини (верстата) учні порівнюють час, витрачений на розпилювання дошки на бруски за допомогою механізованої пилки, з часом, потрібним для цієї ж роботи при ручному пилянні. Учні переконуються в тому, що машина полегшує працю, і побачити, як людина керує машиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Узагальнення і систематизація знань

 

1) Продовження командної роботи учнів.

Запитання :

- Назвіть приклади об’єктів техпологічної діяльності людини ( будинки, одяг, машини, їжа і інші.)

*Підрахунок, яка з команд назвала більше  об’єктів.

- Звідки ми можемо дістати інформацію про техніку й технологічні   об’єкти?

*(книги, газети, журнали,мережа інтернет тощо).

2) Народна мудрість

  Пропонується на вибір дві картки, у кожній з яких два завдання.

  Максимальна кількість балів —  2 бали.

 

Картка 1

1. Уставте пропущені слова: “Не _______ красить людей, а добрі справи”.

2. Складіть з наведених слів народну приказку: Рано, Бог, тому, встає, хто, дає.

 

Картка 2

1. Уставте пропущені слова: “Який майстер така і  ________”.

2. Складіть із наведених слів народну приказку: Відміряй, раз, один, сім, раз, відріж.

 

 

 

 

 

V. Підсумок екскурсії.

 

Заключне слово вчителя.  Визначення команд переможців.

 

Домашнє завдання (робота в інтернеті) :  Про що можна дізнатися за річними шарами на перерізі деревини?

 

Командам підготувати враження від екскурсії у вигляді фотографій з підписами для виставлення їх на інформіційній дошці школи та шкільному сайті.

 

doc
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку