Урок з курсу «Я досліджую світ» у 2 класі.
Автор: вчитель ХЗОШ № 150 Бережна І.Б.
Тема: Урок екскурсія «Йдемо на екскурсію за природними матеріалами»
Мета: Виявити зміни у природі, які трапляються в неживій природі, житті рослин: забарвлення листя, листопад, зміни в трав’яному покритті. Розвивати спостережливість, вміння порівнювати, узагальнювати; ознайомити дітей з охороною здоров’я восени. Розвивати вміння працювати в колективі, групами. Виховувати дбайливе ставлення до рослин.
Обладнання: загадки, вірші, ігри, картинки із зображенням листя дерева, картинки осінніх місяців, коробки для збору листя.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Екскурсія проводиться у парку або на шкільному подвір’ї. Вчитель заздалегідь вивчає об’єкти які можуть побачити учні. Діти вивчають загадки, вірші про осінь.
2. Визначення настрою.
3. Бесіда «Правила поведінки у парку».
Як потрібно поводитись у парку?
Відповіді:
- Неможна кричати.
- Неможна залишати та викидати сміття.
- Неможна зривати рослини.
- Усю роботи виконувати дружньо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Загадки.
- Відгадайте загадку.
У садах, лісах блукає,
В жовті шапи одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.
(Відповідь: осінь)
- Яка пора року?
- Які осінні місяці ви знаєте?
- Впізнайте їх.
До морозів ще далеко,
Ще у зелені весь ліс
Та за море вже лелека
Тепле літечко поніс.
(Відповідь: вересень)
Кличуть нас поля, ліси, сади
Дозбирати осені плоди.
І з дерев спадає листя жовтень
То землею ходить місяць…
(Відповідь: жовтень)
Каплі з неба
Дахів, стріх,
Дощ холодний,
Перший сніг,
Почернів без листя сад.
Що за місяць?
(Відповідь: листопад)
Відповіді супроводжуються демонстрацією картинок місяців.
- Який зараз місяць? (Жовтень)
- З назви якої фарби схожа назва «жовтень»? (Жовтень – жовтий)
- Чому?
Учень читає вірш про осінь.
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом,
Кольорові фарби
Вийняла з кишені,
І малює осінь
Жовтим по зеленім...
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева...
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає...
Їй не шкода фарби
Й часу ні хвилини,
Колються нечемні
Сосни та ялини.
2. Спостереження.
- Подивіться, які предмети вас оточують? (Дерева, кущі)
- Як змінився парк? Зверніть увагу на рослини. Спостерігайте за природою. Восени дерева вдягли яскравий одяг: жовтий, червоний, коричневий. Подує сильний вітер і все листя впаде різнокольоровим килимом. Свіже осіннє повітря у лісі дуже корисне для здоров’я.
ІІІ. Мотивація учбової діяльності.
- Сьогодні ми прийшли у цей чудесний осінній парк щоб побачити красоту природи і зібрати природні матеріали (листя) для аплікації.
IV. Робота над темою уроку.
1. Бесіда.
- Девізом нашої зустрічі з парком буде прислів’я: «Не звикла природа до наших коліс».
- Пам’ятайте: природа жива, спричиняти їй біль неможна. Тому збирати потрібно лише те листя, які впали з дерева і лежать на землі.
2. Практична робота.
- Для того, щоб швидше зібрати листя розділимось на групи за назвами дерев.
Діти отримують картки з зображеннями дерев. Учень читає загадку, діти відгадують і за назвами організовуються у групи.
І група – Дуб.
З жолудя він проростає,
В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
Люди міць його цінують.
ІІ група – Горобина.
Зріст у неї як в ліщини,
А плоди, немов калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує.
ІІІ група – Осика.
Боягузка у гайочку
Заховалась за дубочки.
Не лякав ніхто панянку
Та тремтить безперестанку.
IV група – Береза.
Чорно-біла одежина,
Зверху – листяна хустина.
Як весна – дарує сік –
П’ємо радо цілий рік.
V група – Клен.
Стовбур рівний як колона,
А листочки як корона.
Влітку листячко зелене,
А як осінь – стане жовтим.
3. Завдання.
- Зібрати листя рослин відповідно картинкам.
- Назвати рослини.
- Визначити форму.
- Визначити колір.
V. Фізкультхвилинка.
Руки в сторону та вгору —
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!
VI. Аналіз виконаної роботи.
- А зараз, діти, ми подивимось роботу кожної групи.
1. Перевірка правильності виконання завдання.
Кожна група демонструє зібране листя.
- Називають рослини.
- Називають форму.
- Називають колір.
(Якщо інші діти згодні, вони піднімають листя догори, якщо не згодні – опускають листя донизу).
2. Перевірка знань щодо рослин.
- Окрім листя, що ще цікавого ви побачили у рослин? (Вертолітики, жолуді, ягоди горобини, шишки)
- Це дерева дарують нам свої плоди.
А). Гра «Найцікавіша рослина».
Учні об’єднуються у дві команди, призначають ведучого, який швидко називає рослину та плід. Якщо назви співпадають, діти підводять руки догори, якщо не співпадають – присідають. Той, хто помилився, залишає гру. Перемагає команда, у якій залишиться більше учасників.
Клен – ягоди (присідають)
Горобина – вертолітики (присідають)
Калина – ягоди (руки вгору)
Ялинка – шишки (руки вгору) і т.д.
VII. Підсумок екскурсії.
- Чи сподобалось вам у парку?
- Що нового дізнались, побачили?
- Які змінилися рослини?
- Як потрібно поводитись у парку?
- Яке листя можна збирати?
- З якою метою ми збирали листя?
VIII. Домашнє завдання.
Покладіть листя між двома листами плотної бумаги та покладіть зверху груз. Підібрати загадки про дерева, які залишаються зеленими весь рік.