Урок – екскурсія в 11 класі "Вітражі. Фантазія зі скла та світла"

Про матеріал
Урок – екскурсія в 11 класі «Вітражі. Фантазія зі скла та світла» має на меті узагальнити та систематизувати знання з розділів «Геометрична та хвильова оптика», «Тиск твердих тіл, рідин та газів», «Теплові явища», «Механіка. Динаміка», втілити у навчальний процес наскрізні змістові лінії, розвивати в учнів вміння використовувати фізичні знання в повсякденному житті, розвивати естетичні смаки, художні навички, виховувати бажання постійно вчитися, комунікувати в груповій діяльності, вміння досягати поставленої мети.
Перегляд файлу

Урок – екскурсія в 11 класі

 «Вітражі. Фантазія зі скла та світла»

 

Мета:

Навчальна: узагальнити та систематизувати знання з розділів «Геометрична та хвильова оптика», «Тиск твердих тіл, рідин та газів», «Теплові явища», «Механіка. Динаміка», втілити у навчальний процес наскрізні змістові лінії;

Розвивальна: розвивати в учнів вміння використовувати фізичні знання в повсякденному житті, розвивати естетичні смаки, художні навики.

Виховна: виховувати бажання постійно вчитися, комунікувати в груповій діяльності, вміння досягати поставленої мети.

Тип уроку: нетрадиційний інтегрований (фізика, історія, художня культура) урок (урок – екскурсія) узагальнення і систематизації, контролю та корекції знань, умінь і навичок за курс фізики основної школи з використанням технологій інтерактивного навчання.

Засоби навчання: мультимедійна презентація, карта Львова, кольоровий папір, роздатковий матеріал, фрагменти ескізів вітражів різної форми.

Методи проведення уроку: інтерактивні, словесні (бесіда, пояснення), наочні (відеометод), практичні (вправи), створення проблемної ситуації.

Форма організації навчання: групова.

Методи контролю: зовнішній (контроль, який здійснює учитель).

Прийоми оцінювання: експрес – опитування, завдання за картками, творчі завдання.

Форма оцінювання: в рамках шкали оцінок – балів.

 

Хід уроку:

І. Створення робочих груп. Шляхом жеребкування, вибору учнями одного з чотирьох кольорів, здійснюється поділ на 4 групи.

ІІ. Формулювання проблеми, яку необхідно розв`язати. «Як можна застосовувати знання з різних предметів під час екскурсій?»

ІІІ. Очікуваний результат – ескізи вітражів чотирьох пір року.

«Вітражі Львова» - це чудова екскурсія кафедральними храмами Львова, знайомство з унікальними вітражами. На прикладі вітражів кафедрального храму Успіння Пресвятої Богородиці, Свято – Георгіївського кафедрального храму та Храму святого Іоана Золотоустого маємо змогу ознайомитися із особливостями вітражного мистецтва у Львові.

Учням на екрані демонструють питання, за кожну правильну відповідь група отримує фрагмент ескізу вітража.

  1.              Перші згадки про вітраж сягають сивої давнини. Якщо вважати, що перші вироби з плавленого скла були початком вітражної майстерності, то вік вітражів:

А) 1.5 тис років; Б) 3 тис. років; В) 5 тис. років; Г) 650 років

2.  До якого виду мистецтва належить вітраж?

А) Декоративно – прикладного; Б) Монументального; В)Живопис; Г) Графіка.

 3. В Україні перші згадки про вітражі датуються часами:

А) Володимира Великого; Б) Короля Данила Галицького;

В) Гетьмана Богдана Хмельницького; Г) Михайла Грушевського.

4. Для виготовлення вітражів використовують скло. Щоб його виготовити плавлять суміш кварцового піску із різними домішками. Температура плавлення кварцового скла 1300 ͦС.
Обчисліть кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання 1 т скла від 0 до температури плавлення, якщо питома теплоємність скла с=840 Дж/кг ͦС.

5. Нещодавно у Львові відреставрували вітраж, якому 100 років по вул. Герцена, 6. Висота – 11 м, ширина 235 см, товщина 30 мм. Визначте масу вітража, якщо свинцева прожилка займає 1/5 об`єму, решта – скло. Густина свинцю 11400 кг/, густина скла – 2600 кг/

 

6. Який тиск створює цей вітраж товщиною 30 мм нижньою гранню завдовжки 235 см  на підвіконник?

 

Р=F/S=mg/ab=479602.8 Па=0,5МПа

 

7. У вітражах Петра Холодного переважає блакитний колір, довжина якого  480 нм, знайдіть частоту його випромінювання.

 

 

 

 

 

 

8. У якому з Храмів Львова знаходиться єдиний вітражний іконостас?

А) Церква Ольги та Єлизавети; Б) Латинський кафедральний собор; В) Храм Святого Івана Золотоустого ; Г) Церква Успіння Пресвятої Богородиці.

9. Показник заломлення скла 1,5. Знайдіть швидкість поширення світла у ньому.

 

 

 10. Для якого з перелічених кольорів світла скло має найбільший абсолютний показник заломлення?

А) Зелений;

Б) Червоний;

В) Блакитний;

Г) Для всіх.

11. Який шлях пройде монохроматичне світло у вакуумі за той самий час, за який воно проходить у склі довжиною 3 м?

Рухавка «Броунівський рух».

Учні отримують інформаційні картки. Вивчають їх зміст. Рухаючись один до одного вони обмінюються інформацією.

Інформаційні картки мають твердження теми уроку.

  1. Вітра́ж  — сюжетна декоративна композиція зі скла та інших матеріалів, що пропускають світло.
  2. Дисперсія – це розкладання світла у спектр, зумовлене залежністю показника заломлення від частоти світла.
  3. Вперше біле світло пропустив через тригранну призму і утворив спектр І. Ньютон у 1666 році.
  4. Основу спектра складають три кольори: червоний, синій та жовтий, які називають «чистими».
  5. Тіла можуть бути прозорими і непрозорими.
    Тільки прозорі тіла можуть відбивати, поглинати та пропускати через себе світло.
  6. Класичний вітраж, утворений прозорими шматками скла, утримуваними перегородками зі свинцю, міді.
  7. Перша достовірна згадка про кольорові вікна походить з VI століття з Тура (Франція).
  8. Вітражі у вікнах готичних соборів та каплиць застосовувались не лише з естетичних міркувань, а й у зв’язку з невмінням середньовічних майстрів виплавляти якісне скло великих розмірів.
  9. Перші згадки про гути  в Україні датовані 1554-м роком, в 17-18-му столітті було понад 60 майстерень, які варили скло, – вже тоді вітражі були популярні.
  10. Сировиною для скляної промисловості є  різнозернисті кварцові піски, які повинні містити в собі не менше 85—90 % кремнезему.
  11.     Львів є головним місцем творчої та інтелектуальної біографії Антонича. Тут він написав збірку віршів «Вітражі і пейзажі».
  12. Композитор Геннадій Іванович Ляшенко став лауреатом Шевченківської премії 2008 року за кантату «Вітражі й пейзажі» для хору а сареllа на вірші Богдана-Ігоря Антонича.
  13. У Львові діє екскурсія унікальними вітражами кафедральних храмів центральної частини Львова.
  14. Напрями вітражного мистецтва: живописно-ліричний, умовно-зображальний, сакральний, абстрактно – символічний, національний, експериментальний.
  15. Ф'юзинг - один із різновидів вітражного мистецтва. Виготовляється методом спікання скла у печі при температурі близько 800°С. При цьому, скло різних кольорів вплавлюється одне в одне, як результат - утворюється суцільний виріб.
  16. Температура плавлення скла 1300 градусів Цельсія, віконне, лабораторне, столове скло та кришталь мають температуру плавлення 600 градусів.
  17. Щорічний видобуток скляних пісків в Україні понад 2 млн т; частину його експортують за межі України. Україна має також іншу високовартісну сировину для скляної промисловості: соду, крейду, гіпс, поташ та ін.
  18. Петро Холодний- відомий український митець, вітражі якого для Успенської церкви у Львові – унікальна сторінка в історії українського вітражництва.
  19. У 1964 р. Алла Горська з іншими співавторами створили в Київському державному університеті вітраж «Шевченко. Мати» до 150-річчя з дня народження поета. Вони продемонстрували свою громадянську позицію і увійшли в історію як «шестидесятники».
  20. Перші вітражі з’явилися в Галичині разом із запозиченим у Візантії християнством. Звідти й назва для них — «грецькі вікна».

Продовження роботи в екскурсійних групах.

12. Промінь світла падає з повітря на поверхню скла. Кут падіння променя 45, показник заломлення скла 1,6.
правильні твердження:
А) кут заломлення променя у склі більший за 35;
Б) усе світло, що падає, проходить у скло;
В) кут заломлення променя у склі більший за кут падіння;
Г) кут заломлення променя у склі менший за 30.

 

Закон заломлення:

sinα/sinβ=n₂/n₁

 Відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення рівне відношенню показника заломлення другого середовища до першого, так як промінь світла падав під кутом  45⁰ з поверхні (n₁=1) то:

sinβ=sinα/n₂≈0.44,   β≈26° (відповідь Г)

 

13. В якому середовищі світло поширюється з найбільшою в природі швидкістю?

А) у повітрі; Б) у воді; В) у вакуумі; Г) у всіх середовищах швидкість однакова.

14. Яка швидкість світла?

15. Промінь світла падає на межу між повітрям та склом. Який рисунок правильний?

 

16. Яке явище на малюнках є дисперсією?

 

17. У склодувній майстерні за допомогою спеціальної металевої трубки з латунним мундштуком видувають вазу із невеликого шматка розігрітого у печі скла. Скло починає розм'якшуватися при 650 градусах і вище. Із готових суцільних скляних паличок за допомогою газової горілки створюють невеликі скляні сувеніри.

 

Стеклянные сувениры - как происходит их изготовление?

 

Знайдіть на скільки видовжиться скляна паличка довжиною 10 см, якщо її нагріли для формування художнього виробу від 20 до 650 °С, якщо температурний коефіцієнт розширення скла – 0,00009 1/К.

 

Дано:

=10 см=0,1 м

0,0009 1/К

t=630° C

 

-?

 

 

18. У загальному положенні Техніки безпеки у кабінеті фізики вказано, що при роботі зі скляними приладами не можна допускати різких перепадів температур і сильних механічних впливів. Яким чином це можна зробити?

А) Почекати, щоб рідина, яку наливають у посуд, охолола;

 Б) Опустити ложку в склянку перед тим, як налити окріп;

В) Потримати склянку в руках, щоб її температура трохи зросла, а тоді наливати окріп.

Ложка та склянка - як за їх допомогою відміряти кількість інгредієнтів -  foodandmood.com.ua

 

19. Під час виготовлення виробів зі скла крізь трубку вдувають повітря і розплавлене скло набуває форми кулі, з якої формують потрібні вироби. Це пояснюється…

А) тепловим розширенням;

Б) збільшенням об`єму газу при нагріванні та законом Паскаля;

В) заканом Паскаля.

 

 

Як видути посудину зі скла. Оригінальна покрівлю та дизайнерські даху: Як  самому в домашніх умовах виготовити скло своїми руками

 

Підсумок уроку. Складання ескізів вітражів. Оцінювання команд.

Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи.

 

Використані джерела;

1. Лисенко О. Вітраж у львівських кам’яницях на рубежі ХІХ-ХХ століть. Вісник Львівського державного аграрного університету: архітектура і сільськогосподарське будівництво. 2004. № 5. 322 с.

2. Прусак В. Ф., Пунда М. І. Сучасні підходи до застосування вітража в організації житлового середовища. Дизайн-освіта в Україні: перспективи розвитку. 2013. № 3. С. 104–106.

 3. Галицкий И. А. История витража. Деко. 2009. № 6. С. 12–17.

 4. Литвиненко С. Технология фьюзинга. Київ, 2005.

  5. Скло України: ілюстрований збірник. Київ, 2007. 223 с.

6. https://uk.wikipedia.org/wiki/Вітраж

7. https://www.verbum.com.ua/04/2019/faith-and-beauty/short-history-of-glass-art/Коротка історія скляного мистецтва

Додаток: Ескізи вітражів «Пори року», які в кінці екскурсії повинні представити групи.

C:\Users\Admin\Pictures\Screenshots\Знімок екрана (176).png

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку