Урок-екскурсія в природу (з практичною роботою) у 5 класі

Про матеріал
Мета уроку  Закріпити знання учнів про декоративні рослини, їх значення.  Ознайомити з календулою, чорнобривцями, айстрами, їх характерними особливостями, як однорічних рослин.  Вчити розпізнавати їх серед інших квітково-декоративних рослин.  Розвивати пізнавальну активність учнів, учити порівнювати, аналізувати, робити висновки.  Виховувати дбайливе ставлення до квітів, до природи.
Перегляд файлу

Вчитель: Селюченко Олена Дмитрівна

КНЗ «Кмитівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»

 

Урок-екскурсія в природу (з практичною роботою) у 5 класі

Тема уроку  Календула, чорнобривці, айстри – однорічні квіткові рослини.

Практична робота Розпізнавання квіткових рослин за зовнішнім виглядом.

Мета уроку

üЗакріпити знання учнів про декоративні рослини, їх значення.

üОзнайомити з календулою, чорнобривцями, айстрами, їх характерними особливостями, як однорічних рослин. 

üВчити розпізнавати їх серед інших квітково-декоративних рослин.

üРозвивати пізнавальну активність учнів, учити порівнювати, аналізувати, робити висновки.

üВиховувати дбайливе ставлення до квітів, до природи.

Обладнання: ноутбук, слайди по темі, натуральні об’єкти квіткових рослин, ілюстраційний матеріал по темі.

Хід уроку І. Організаційна частина.

ІІ. Психологічна підготовка учнів до уроку.

    Пролунав шкільний дзвінок,

    Всіх покликав на урок,     Хоче нам сьогодні він

    Показати дивний фільм.

    І не вигадку – реальне:

    Про квіти наші гарні.

 

 ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Гра «Пригадай» (за показом слайдів називають квітково-декоративні рослини).

2.     Аромотерапія (розпізнавання за запахом знайомих квітково-декоративних рослин).

3.     Вправа «Кубування».

1)    Які рослини називаються квітково-декоративними?

2)    Яке вони мають значення для людини?

3)    На які групи поділяються квітково-декоративні рослини?

4)    Які квітково-декоративні рослини називають однорічними?

5)    Які квітково-декоративні рослини називають багаторічними?

6)    Як розмножуються багаторічні та однорічні квітково-декоративні рослини?

  ІV. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  Учитель. 

-         Діти, подивіться у вікно. Який сьогодні чудовий день. Мені хочеться опинитися серед цієї краси. А ви, діти, бажаєте помилуватися природою? (Так)

-         Добре, у такому разі урок ми проведемо серед природи, у шкільному квітнику. Саме так ми зможемо подивитися дивний фільм про чудові квіти: чорнобривці, календулу, айстри, дізнатися про них багато цікавого, навчитися розпізнавати їх, відчуємо їх дихання, красу.

А девізом нашого уроку стане уривок із вірша-звернення Оксани Сенатович: «Стань, послухай, роздивись! Мову рідної природи розуміти вчись». Адже наші шкільні клумби – це маленька частинка живої природи.

(Повторення правил техніки безпеки та правил поведінки під час екскурсії на шкільні клумби).

    Учитель.

-         Будьте уважними і спостережливими, і щоб не зникла «дивна казка», ходити тільки у визначених вчителем місцях; не ламати гілки кущів та не рвати квіти (перехід на шкільні клумби).

 

V. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

-Ось і прийшли ми на гостини до природи, і насамперед, якщо ми люди, ми повинні привітатися з навколишнім світом.

           Діти повторюють за вчителем:

           «Наше довкілля, доброї днини,

           Щирий уклін тобі від людини            Поруч із нами в житті повсякчас           Є ти учителем, другом для нас». - Довкілля! Довкілля. Вслухайтесь, діти, у це слово. На яке слово воно дуже схоже? (Довкола)

Так, справді, усе, що знаходиться довкола нас і пов’язане з нами в житті, називається довкіллям. Як по іншому можна назвати довкілля? (Навколишній світ).

 

А наші шкільні клумби і є маленькою частиною довкілля, які милують наше око своєю чарівною красою, приносять радість і спокій у наші душі. Ми сміло можемо їх назвати озерцями краси.

 

Учитель.

      Дивлюсь на квіти і радію,       У них чарівність і краса.

      Можливо, описать зумію,

      Як вранці сріблиться роса,

      Й травичка від роси, аж сива,

      В промінні сонечка блищить

      Природи вранішня красива –       Це надзвичайно дивна мить.       Бо стільки ніжності і світла,       І аромату, й кольорів.

      Новенька квіточка розквітла,

      Прокинувшись від дивних снів.

 

2. Ознайомлення з квітковою рослиною – календулою.  (Підходимо до клумби, на якій цвіте календула).

-         Ось і підійшли до нашого першого озерця краси.

 

Учитель. 

-         Діти, послухайте, загадку.

 

Ми квіточки пахучі, веселенькі, Оранжеві дуже, а часто й жовтенькі. А ще ми цілющі властивості маємо, Від хвороб лікуємо й оберігаємо.

                                      (Календула)

 

-         Що це за квіти? Здогадалися? Вірно, це календула, яку в народі називають нагідки. Давайте уважно розглянемо цю квітку на клумбі.

-         Якого кольору квіти у календули? (Жовті, помаранчеві, кремові, лимонні).

-         На що вони схожі? (На сонечко)

-         Квіти календули бувають прості, напівмахрові, махрові (показ на натуральних об’єктах).

-         Рослини календули мають висоту 35-60 см, стебла товсті і легко ламаються; листки крупні, ланцетні.

-         Рослини календули мають специфічний запах (потирання листочків).

Календула має не тільки привабливий вигляд на клумбах, але її квітки мають ефективні лікувальні властивості від багатьох хвороб. Тобто, календулу часто вирощують як лікарську рослину.

Рослини календули розмножуються насінням, яке утворюється, коли квіти перецвітають. (Показ) 

Висівають насіння рано навесні, в глибину 2-3 см, коли ґрунт підсохне і його можна обробляти. Цвіте до осені. Потім рослина дає насіння і засихає.

 

3.     Фізкультхвилинка. -Я всміхаюсь сонечку:

-         Здрастуй, золоте!

-         Я всміхаюсь квіточці – 

-         Хай вона росте.

-         Рости, рости, квіточко, поспішай!

-         Ароматом і красою нас втішай.

4.     Ознайомлення з квітковою рослиною – чорнобривцями. (Учениця одягнена в костюм чорнобривця)

 

Загадка

Ми квіточки дрібненькі

Любі синочки землі рідної неньки. Бо як і без верби, і калини, Без нас немає України.

                         (Чорнобривці)

 

-         Діти, чорнобривці – один із українських народних символів України. Ну хто ж не знає, що в кожному українському обійсті мають рости чорнобривці. Милують вони наше око. В кожному садочку ростуть чорнобривці, заплітаються радісною і красивою хвилею, такою ж, як наша прекрасна природа. Яскраві, соковиті кольори (жовті, помаранчеві, червоні) і відтінки їх суцвіть, дозволяють широко використовувати чорнобривці для створення красивих озерець на газоні, садити у постійні і переносні квітники, вирощувати в горщиках. Ця квітка оспівана в українських народних піснях. 

(Розгляд квіткової рослини – чорнобривців).

 

-         Якого кольору квіти чорнобривців? (помаранчевого, жовтого, червоного, двохтрьох кольорів).

-         Які квіти чорнобривців? (Прості, напівмахрові, махрові)

-         Яке стебло? (Стебло чорнобривців має висоту від 20-50 см; буває прямостояче, розгалужене; листки дрібні, розсічені)

-         Квітки чорнобривців мають специфічний запах. Цвітуть чорнобривці все літо, аж до осінніх заморозків. Мають властивість відлякувати шкідників, обеззаражують ґрунт. Після них гарно себе почувають інші квіти, наприклад, айстри, гладіолуси, тюльпани. Як і календула, чорнобривці розмножують насінням, яке збирають восени і влітку.

 

5.     Зупинка біля клумби, де цвітуть айстри.

-         Ось і третє озерце краси. Загадка

   А ми квіточки чудові,    буваєм – різні, різнокольорові.

   До осені ростем і цвітем.

   Проміння сонечка збираєм,    Насіння в кошиках тримаєм.

                              (Айстри)  - Що це за квіти, впізнали? (Айстри)

-         Давайте розглянемо, якого кольору бувають квіти айстри.

-         Айстри мають схожість на зірки, квітки з жовтими серединками і зовнішніми променями (пелюстками) різної форми від блакитного і фіолетового, до білого кольору, різних відтінків і розміру. Квіти бувають махрові і немахрові. 

-         Стебло айстр прямостояче, висотою 15-70 см.

-         Рослини айстр холодостійкі; період цвітіння від 40 до 50 днів, розмножуються айстри насінням.

 

-         Кожна квіточка красива по своєму. Але в них є багато спільного. Пригадайте, що спільного у айстр, чорнобривців, календули? Розмножують насінням. Насіння висівають навесні. Усі вони цвітуть літом, аж до осені. Дають насіння. А при перших заморозках рослини айстр, чорнобривців, календули відмирають.

 

6.     Пригадування творів, в яких описані квіти чорнобривців, айстр, календули.

7.     Вправа «Мозковий штурм».

-         Календула – рослина однорічна чи багаторічна? Чому?

-         Чорнобривці – однорічна чи багаторічна рослина? Чому?

-         Айстри – рослина однорічна чи багаторічна? Чому?

 

Проблемна ситуація. 

-         Доведіть, що календула, айстри, чорнобривці – однорічні квітково-декоративні рослини. Що спільного у них?

 

VI. Практична робота.

Розпізнавання квіткових рослин за зовнішнім виглядом.

1.     Оголошення теми і мети практичної роботи.

2.     imageПлан проведення практичної роботи. üОгляд шкільних клумб і квітників.

ü Розпізнавання квіткових рослин за зовнішнім виглядом.

а) Релаксійна хвилинка «Про що можуть розмовляти квіти?» (Діти фантазують).

-         Які «добрі слова» ви скажете квітам?

(Ніжні,        тендітні,     яскраві, різнокольорові…)

3.  Робота на переносній дошці.

а) Вправа «Букви загубилися».

(л, м, б, а, у, к)

 

 

б) Вправа «Сенкан».

К -

Л - У - М -

Б -

А –

в)Створення «штучної» картинної галереї «Квіти – окраса нашого життя». - Із розрізаних картинок складіть картини квітів, з якими ви сьогодні ознайомились (айстр, чорнобривців, календули).

Квіти, квіти, квіти!

Як вас не любити.

Як вас не садити.

Як не доглядати.

Як вас не плекати.

(Діти малюють квіти чорнобривців, айстр, календули)

 

VII. Підсумок уроку.

1.     Діти читають запитання з екрана ноутбука і дають відповіді.

2.     Рефлексія. 

Складання ікебани з квітів.

         Квіти – це маленька частинка нашої природи.

            Вмійте природу любити,

            Кожній стеблинці радіти,

image            В полі, у лісі, над яром –

            Квіти, дерева і трави…             Цвіту не вирви даром,

            Гілок не ламай для забави.

            Оберігайте ж повсюди

            Квіти й стежину у гаю,             Все те окрасою буде             Нашого рідного краю!

           

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбачова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
1099
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку