Сенецька Вікторія Миколаївна
учитель Вищої категорії
початкових класів
КУ Сумська спеціалізована школа
I – III ступенів №29, м. Суми
Урок – екскурсія
з природознавства у 4 класі
Тема. Які зміни відбуваються в природі навесні?
Мета: дослідити, які зміни відбулися навесні у неживій природі, у житті тварин і рослин; розвивати спостережливість, допитливість; сприяти виховуванню бережливого ставлення до природи.
Тип уроку за способом проведення: екскурсія.
Тип уроку за складовою навчально-виховного процесу: узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Привітання.
ІІ. РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ
Ознайомлення із завданнями для спостережень
Під час екскурсії до весняного лісу спостерігайте за змінами, які відбуваються з приходом весни в неживій природі. Зверніть увагу, якого кольору небо, чи є на ньому хмари. Чи високо в небі сонце? Чи є вітер? Який він за силою?
Розгляньте поверхню ґрунту. Яка вона? Чим укритий ґрунт? Якщо по дорозі до лісу є ставок чи річка, зверніть увагу, чи є на воді ще лід? Чи трапляються залишки снігу і де? Які ознаки в неживій природі свідчать про прихід весни?
Спостерігайте за змінами в житті рослин. Огляньте дерева. Який у них зовнішній вигляд? Які з них цвітуть? Напровесні першою зацвітає вільха, на вербі можна побачити пухнасті квітки — «котики». Чи змінилися хвойні дерева?
Розгляньте кущі. Що змінилося в їхньому зовнішньому вигляді? Які кущі цвітуть? У лісі найпершою, майже одночасно з вільхою, починає цвісти ліщина. Постарайтеся її побачити.
Спостерігайте за трав’янистими рослинами. За якими ознаками ви їх розпізнаєте? У якому стані вони перебувають після зими? Які першоцвіти зустрічаються у лісі? Розкопайте ґрунт навколо деяких ранньоквітучих трав’янистих рослин, і вам стане зрозуміло, чому вони так швидко виросли і зацвіли. Кожна ранньоквітуча рослина має свою «комору» із запасом поживних речовин. Загорніть ґрунт назад до рослини.
Спостерігайте за тваринами. Якщо доведеться побачити перших після зими комах, зверніть увагу на їхню поведінку.
Прислухайтеся до співу пташок, учіться їх розпізнавати. Спостерігайте за поведінкою птахів. Чи з’явилися перелітні птахи? Простежте за одним з птахів. Про його зовнішній вигляд, поведінку запишіть у зошиті вдома.
Під час екскурсії не забувайте правила поведінки у лісі (парку).
IІІ. ПРОВЕДЕННЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ
Спостереження краще проводити у групах.
1-ша група — метеорологи.
Завдання
Скласти опис погоди за планом.
План
1) Стан неба.
2) Висота сонця.
3) Температура повітря.
4) Опади.
2-га група — дослідники рослин.
Завдання
3-тя група — дослідники тварин.
Завдання
4-та група — народознавці.
Завдання
Наприкінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підбиваються підсумки проведеної роботи.
ІV. ОБГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ СПОСТЕРЕЖЕНЬ. ПІДСУМОК ЕКСКУРСІЇ
— Назвіть прикмети весни. З чим пов’язана їх поява?
— Чому тане сніг?
— Який колір неба?
— Високо чи низько стоїть сонце?
— Які зміни в природі вам удалося помітити? Чому вони сталися?
— Яка довжина тіні від гномона? Порівняйте з результатами, які ви отримали взимку. Що ви помітили? Чому сталися ці зміни?
— Як змінилося положення Сонця? (Піднялося, стало вище.)
— Які інші зміни сталися в природі?
— Чим дуже помітно весна відрізняється від зими? (Наявністю зелені.)
— Розкрийте секрет весни-чарівниці: що допомагає їй розпускати листочки? (Сонце, вище піднімаючись, сильніше нагріває, розтоплюючи сніг, наповнює водою землю.)
— Які птахи зимують разом із нами, а які прилітають навесні?
— Які птахи гнізда побудували самі, а яким допомогли люди?
— Що потрібно, щоб природа навесні ожила? (Головне — щоб сонце зігріло землю, наповнило світлом, напоїло водою, і тоді природа оживає.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Спостерігати за найпершими ознаками весни в неживій природі, у житті рослин і тварин.
— Виготовити разом із дорослими шпаківні для весняних гостей — птахів.