Урок "Електричний заряд, електрична взамодія"

Про матеріал
Тип уроку: вивчення та первинного закріплення нових знань, умінь та навичок.Мета: Опрацювати матеріал про електричний заряд та електромагнітну взаємодію (вміння вчитися). Сприяти розвитку навичок виконування дослідів правильно та самостійно (компетентність саморозвитку); навичок знаходження додаткової інформації та застосовування її в життєвих обставинах (інформаційна компетентність). Сприяти виховуванню справжнього патріота України (національно-патріотичне виховання) та громадянської відповідальності; виховуванню вимогливості до себе, дбайливого ставлення до оформлення матеріалів та дослідів.
Перегляд файлу

Учитель фізики

ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 10

ВЦА м.Торецьк, Донецької області

Новікова Олена Анатоліївна

 

 

Урок 8 клас, фізика

 

Тема: Електричний заряд, електрична взамодія.

 

Мета: Опрацювати матеріал  про електричний заряд та електромагнітну взаємодію (вміння вчитися).

 Сприяти розвитку навичок виконування дослідів правильно та самостійно (компетентність саморозвитку);  навичок знаходження додаткової інформації та застосовування її  в життєвих обставинах (інформаційна компетентність).

 Сприяти виховуванню  справжнього патріота України (національно-патріотичне виховання) та громадянської відповідальності; виховуванню вимогливості до себе, дбайливого ставлення до  оформлення матеріалів та дослідів.

 

Завдання: Опрацювати матеріал з теми та навчитися розв`язувати  задачі.                         Навчитися виконувати досліди з теми.

  

 

Обладнання:

  • Лабораторне обладнання: електрична машина, султани, електроскоп, електрометр, ебонітові палички та вовна, паличка з органічного скла та папір або шовк,
  • Матеріали до уроку: ОК (опорний конспект), плакат, таблиця оцінювання, відеоматеріал, презентація.

 

Тип уроку: вивчення та первинного закріплення нових знань, умінь  та навичок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура уроку:

Етапи уроку

 

Методи, прийоми та засоби, які застосовуються  на  уроці

Термін  часу

І. Організаційний  момент уроку.

 

Фронтальне опитування, психологічний комфорт, створення ситуації успіху.

 

2 хв

ІІ. Мотиваційна діяльність.

 

Фронтальне опитування,

(робота в парах), аналіз зображень

5 хв

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння опорних знань.

Метод  «Асоціативний  кущ»,

метод   «Проблемне   питання» складання схеми, аналіз.  

3-4 хв

ІV.Вивчення  нового  матеріалу

 

ОК, презентація ОК,

- складання схеми (атом), зв`язок з предметами (хімія, природознавство),

- метод   «Проблемне   питання», 

- обговорення метод «мікрофон»,

- схема (види взаємодії).

Перегляд  відеофрагмента.

Виконання дослідів

15 хв

ФІЗХВИЛИНКА

 

1 хв

V. Первинна перевірка  засвоєних знань

 

(робота в групах)

Порівняльна таблиця

ГРА «Так чи Ні»

5 хв

VІ. Первинне закріплення  знань

 

Повторення ОК,

Розв`язання завдань.

Перегляд  слайд-шоу «Електрика в природі»

5 хв

VІІ. Контроль/ самоперевірка   знань.

Гра «Так»  чи «Ні».

3хв

VІІІ. Підбиття   підсумків  уроку.

Фронтальне  опитування ОК,

Метод «Словниковий  пазл» (громадянська відповідальність

2-3 хв

ІХ. Інформація  про  домашнє  завдання. Оцінювання ЗУН.

(самооцінювання, взаємооцінювання)

Консультація виконання ДЗ

3 хв

Х. Рефлексія.

 

Фронтальне опитування. метод мікрофон

3 хв

 

 

ХІД      УРОКУ

 

І. Організаційний  момент уроку.

Учитель:

 Доброго  дня діти! Вітаю    всіх  присутніх  на нашому уроці.

Я, Олена Анатоліївна – працюю учителем  фізики в ЗОШ № 10, ця школа знаходиться у селищі Північне.

Учитель:

Коли ви дізналися, що викладати урок буде інший вчитель, як ви почувалися?   (Засмутилися, зацікавилися, а бо ще якійсь почуття)....

Щоб вам було добре  працювали привітаємося  один з одним, усміхнемося один одному та почнемо працювати!!!

Бажаю вам успіхів!

Протягом уроку ми будемо виконувати завдання, у вас на столі знаходиться таблиця оцінювання, де ви самостійно себе оцінюваєте.

Завдання 1 Ми з вами виконали 1 завдання. Якщо ви відповідали.

За правильні відповіді ставити (+), за неправильні – (–).

 

Напишіть у зошитах дату.

 

Нагадую Вам, що при написанні  у зошитах  будьте уважні та охайно оформлюйте  матеріал.

 

ІІ. Мотиваційна діяльність.

На попередніх уроках Ви вивчали  теплові явища, а зараз ми приступаємо до нового матеріалу.

 Здогадаєтеся, з яким об`єктом  ми будемо працювати?

Пропоную подивитися зображення живих організмів (тварин  та  птахів) та скласти слово з перших літер картинок.

(працюємо у парах)

З                            А                             Р                            Я                              Д

заєць           антилопа                 рись                       ястреб                       динозавр

 

Тобто   об`єктом  дослідження на уроці буде ЗАРЯД.

Якщо Ви знайшли об`єкт дослідження поставьте    +

 

 

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння  знань.

     

Метод «Асоціативний  кущ»   (асоціативне спийняття оточуючого середовища)

Наприклад, у Вас виникли проблеми, Вам необхідно позвонити по мобільному  телефону, а він розрядився. Що вам необхідно  зробити в цьому  випадку?

Відповідь: Взяти  зарядний  пристрій.

Гірнічні  інженери  та  військові називають  зарядом  вибухівку.    Інколи  слово «заряд» використовують  для  визначення  «запасу  почуттів» (заряд  бадьорості).

Слово заряд має декілька значень?

Який заряд ми будемо вивчати?

Якщо ми розглянемо такі пристрої, як телефон, планшет, ноутбук, праску.....  Від чого вони заряджаються? Чому вони працюють?

Ми з вами вивчаємо  електричний заряд.

Якщо Ви  обговорювали  об`єкт  дослідження  поставьте    +

 

Тема: Електричний заряд, електрична взамодія.

Мета: Опрацювати матеріал з теми, навчитися виконувати досліди з електричним зарядом...

Завдання: працювати   плідно,  бути   активними.

 Якщо Ви  обговорювали мету, завдання  уроку  поставьте    +

 

 

 ІV. Вивчення  нового  матеріалу.

Вивчаючи новий  матеріал ми будемо застосовувати опорний  конспект.  Що таке  ОК?  Це коротке викладання теоретичного матеріалу.

У   Вас  на  столі  знаходиться  опорний  конспект.

Учитель

Ви  вже    вивчали в  курсах: природознавства, фізики, хімії  будову атома – елементарного  складника  будь-якої    речовини.

Отже, згадаємо: атом  будь-якої  величини  складається:

АТОМ

   ЯДРО                            ЕЛЕКТРОНИ

 протони                      нейтрони  

 

Метод   «Проблемне   питання»:   Чому  атом  не  розпадається?

- Обговорення метод «мікрофон».

Відповідь: між частинками існує  взаємодія.

 

 

Науковці встаеовили різні види взаємодій (схема)

 

Яка взаємодія існує між елементами атома?

Якщо Ви  обговорювали питання взаємодії, знаєте про атом  поставьте    +

 

Звертаємося до нашого ОК.

Чи бачили таке явище, коли ви у світері з вовни, то при доторканні до стільця або один до одного проскакує  іскра тобто заряд? А чому він виникає?

Вперше розглядав взаємодію між частинками давньогрецький філософ Фалес із міста Мілета.

 Він звернув увагу, що коли його донька пряла вовну, то до вовни притягувалися маленькі шматочки пір`я, соломинки, сухе листя. Фалес Мілетський виконував  досліди з бурштином.

 Саме від грецької  назви бурштину отримав  назву електрон.

 – процес, у результаті якого тіла  притягуються, назвали електризацією тіл,

 а тіла, що мають цю властивість,- наелектризованими

Пізніше інші вчені спостерігали аналогічні явища, які назвали електризацією.

Гільберт – електризація (алмаз, скло, смола та інші)

Геріке – перша електрична машина (... куля із сірки). Хто з вас хоче побути дослідником та повернути ручку електричної машини.

Фраклін, Ломоносов, Ріхман   (блискавка, атмосферна електрика).

 Як виникає блискавка?

Ці великі вчені присвятили своє життя науці. Якщо Ви будете вивчати, досліджувати явища та процеси, застосовувати свої знання для розвитку науки та техніки, то Ви будете справжніми патріотами нашої країни.(національно-патріотичне виховання).

ХХ ст. – століття  електрики

1.Легко  отримувати.

2.Передача з високим ККД

3.Зручно  використовувати.

Подивіться на ОК з якими вченими ми сьогодні познайомилися!

Висновок: Багато вчених фізики вивчали властивості електричного заряду.

Якщо Ви  обговорювали питання поставьте    +

 

Розповідь вчителя:

А що  таке   електричний  заряд? Який він буває?   Які властивості?

 

З повсякденного життя ми добре знаємо, що після розчісування сухого волосся пластмассовим гребінцем останій набуває  властивості  притягувати  до  себе  ворсинки, клаптики паперу.

Аналогічної  властивості набуває ебонітова паличка в  результаті  тертя об  вовну  або  паличка  з  оргстекла, якщо її потерти об шовк чи папір.

 

Завдання 1. Дослід 1

(Учитель проводить досліди з електризації ебонітової та скляної паличок, натертих хутром та аркушем паперу, використовуючи електроскоп.)

ДОСЛІД   електрофорна  машина.

 

В електризації беруть  участь два  тіла.

Обидва  тіла  електризуються!

Наелектризовуються  ебоніт  -  хутро,

пластмаса  -  волосся,

органічне  скло  - папір

Електричний заряд- ...  властивість  наелектризованих  тіл  взаємодіяти.....

Позначають  qвеличина заряду,    [q]  = 1 Кл     (Кулон).

Два  типи  зарядів

шовк (-)   -   скло (+)                                       вовна (+)  -  ебоніт (-)

 

Завдання 2.   Визначьте які заряди мають:

ебоніт  -  хутро,

пластмаса  -  волосся,

органічне  скло  - папір

Як взаємодіють заряди?

Однойменні  заряди  -  відштовхуються

Різнойменні заряди  - притягуються

 

Робота з підручником  (стор 104)

Розглядаємо малюнок 19.3.  Як взаємодіють султани.

 

 

ФІЗХВИЛИНКА

 

Науковці  визначили, що існує декілька видів зарядів.

 

 

 

Розповідь вчителя:

 

Заряд  має властивості:

Заряд: 1. пов`язаний  з  тілом (частинкою)

2.передається – рухаються заряджені частинки або  тіла

3. дискретен,                             q  = N*е,

 

Завдання 4 Що таке дискретен?

Переглянемо відеофрагмент..

Якщо ви зрозуміли дискретність оцінить себе

 

Існують найменьші заряди

Заряди:   електрона  е = -1,6* 10 -19 Кл,  протона е = +1,6* 10 -19 Кл

 

Виконаємо завдання.

Завдання 5

Як ви вважаєте, чи може фізичне тіло мати заряд 0,5е? – 17,7е?  198 е?

34е?,   -2,5 е?, 18е?  4,8е?

Рішення:

Носієм  найменшого заряду є   електрон та протон.    

Таким чином, модуль заряду  q   будь-якого тіла дорівнює   q  = N*е, де  N – ціле число. Оскільки  значення  цих  зарядів  повинно бути  кратними  заряду  електрона  (протона).

Отже, мікрочастинок із зарядом    0,5е,    не  існує, оскільки  значення  цих  зарядів  не є кратними  заряду  електрона  (протона).

 

Існує  тіло  з  зарядом  198е.

Взаємоперевірка в парах. Якщо ви правильно відповіли,то поставьте +або -.

 

Отже, і мікрочастинки, і макроскопічні тіла можуть мати заряд (позитивний або негативний), а можуть бути нейтральними.

 

Наприклад, атом – нейтральна частинка. (Це пов`язане з тим, що кількість електронів дорівнюється кількості протонів).

 

!!! Якщо атом   віддає електрони, то він перетворюється на позитивний   йон.

!!! Якщо атом  приймає електрони, то він перетворюється на негативний   йон.

 

 Існують прилади, за допомогою яких можна визначити інтенсивність заряду.

Електроскоп – наявність заряду, величина заряду, знак  заряду.

Електрометр – більший заряд ----  більша  сила ----- більший  кут

Дослід з приладами.

 

Проблемне питання:

Чому при взаємодії  тіла заряжаються різними знаками?

 

 

V. Первинна перевірка засвоєнних знань

 

Завдання

Фронтальне опитування:

1. Що називають електричним зарядом?

2. Назвіть одиницю вимірювання електричного заряду.

3. Які роди зарядів існують?

4. Як взаємодіють заряди?

Якщо ви приймали участь у відповідях, то поставьте +

 

РОБОТА В ГРУПАХ

Відповіти на запитання (1 хв)

 

Завдання 2

1. Якщо знімати хутряний одяг, то можна помітити і почути легенький тріск. Поясніть це явище.

2. Враховуючи значну здатність бензину до електризації, його не зберігають в поліетиленових каністрах. Чому?

3. Чому літаки на летовищах заземляють під час заправки пальним?

4. Чому при переливанні бензину з однієї цистерни в іншу він може загорітись? Яких заходів безпеки вживають при цьому?

5. Для чого до корпуса автоцистерни, у якій транспортують бензин, кріпиться масивний залізний ланцюг, кілька кілець якого тягнуться по землі?

 

VІ. Первинне закріплення  знань

Завдання 6.

Проговорення ОК. Прочитайте самостійно ОК, згадайте матеріал.

В парах розповісти ОК. Як ви його засвойли?

 

Завдання 7

(робота в групах)

Порівняльна таблиця З вашего досвіду які можуть бути  речовини?

 

Речовини

 

Провідники

Ізолятори

метали

ебоніт

людина

гума

тварини

пластмаса

 

гас

 

 

 

 

 

Метод  Аналіз

Проаналізуємо......

Дослід  

Дерев`яна лінійка знаходиться на стакані, та може коливатися. Заряджаємо паличку з ебоніту та торкаємося лнійки.

 

 

 

VІІ. Контроль/ самоперевірка   знань.

Завдання 8.

Гра  «Так» чи  «Ні»

Тест:

  1. Електрон в перекладі з грецької бурштин.
  2. Існують два типи зарядів.
  3. Заряди однойменні притягуються, різнойменні – відштовхуються.
  4. Найменший заряд має атом.
  5. Заряди однойменні відштовхуються, різнойменні - притягуються

6.  У електронів – негативний заряд, у протонів – позитивний заряд.

 

VІІІ. Підбиття   підсумків  уроку.

СЛОВНИКОВИЙ   ПАЗЛ

 дЗвоник

          прАвознавство

пРава

                                                      обов`Язки

  необхіДно

Розповідь

Учень  Максим прийшов до школи. Пролунав дзвоник.  Дитина швидко побігла на урок правознавства. На уроці вивчали тему: «Права та обов`язки дітей». Учні ознайомилися з  матеріалом та вважають, що це їм необхідно у житті.

 

 

 

ІХ. Інформація  про  домашнє  завдання.

Опрацювати § 19, опорний конспект, виконати вправу 19 № 2, 3.,

творче завдання: скласти Словниковий пазл слово «Заряд»

 

ОЦІНЮВАННЯ

 

Х. Рефлексія.

 

Сьогоднішний урок закінчується, які почуття у вас зараз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 19. Електричний заряд та електромагнітна взаємодія
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку