УРОК
фізика 8, 10 (11) клас
Тема: Електризація. Електричний заряд. Два види електричних зарядів. Взаємодія зарядів. Закон збереження електричного заряду та закон Кулона (використання інтерактивної технології «Навчаючи інших – навчаюсь сам»).
ЦЕЙ ЗАГАДКОВИЙ СВІТ ЕЛЕКТРИКИ...
Мета:
Обладнання: електроскопи -4; скляна паличка, шовк, фігурки з фольги – 2, ебонітова паличка – 2, сукно – 2, металевий провідник, електрофорна машина, з’єднувальні провідники.
Тип уроку: формування експериментальних вмінь та навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення завдань уроку.
Вивчаючи фізику в школі, кожен з вас неодноразово ставив собі питання: а навіщо вона мені потрібна? Яка мені, особисто, від цього користь?
Вислуховуючи думки учнів. можна виділити декілька таких мотивів, які одночасно вивішуються на магнітній дошці в схему мотивації.
Мотиви можуть бути такими :
Мета нашої роботи на уроці :
Щодня ми чуємо або вимовляємо слова «електрика», «електротехніка», «електроніка» … Сьогодні важко уявити собі життя без широкого використання електричного струму. Без нього не працює в оселі жоден побутовий прилад (учні наводять приклади). Він освітлює квартиру, приводить у рух верстати, живить радіоприймачі та телевізори, комп’ютери, двигуни електропотягів, допомагає готувати їжу і лікувати певні хвороби.
Якби вона раптом зникла, що могло б статись? (вислухати думки учнів)
Яку перевагу має електрична енергія перед іншими видами енергії? (перед учнями виставлені прилади , які можуть виконувати одні і ті ж функції – електричні і механічні або теплові прилади). Висновки учнів можуть бути такими:
Епіграфом нашого уроку можна взяти слова Козьми Прудкова «Відшукай всьому початок і багато що ти зрозумієш».
Для вивчення цієї теми ми об`єднали учнів 8 та 10 або 11 класів, щоб старшокласники відчули себе знову в ролі консультантів, тому що, навчаючи інших, можна запам`ятати 90% інформації. Коли вас вчать люди за віком майже такі як ви, ви впевненіше себе відчуваєте.
Так з чого ж все почалось?
ІІІ. Сприйняття нових знань. Робота в різновікових групах.
Питань сьогодні на уроці багато, тому об`єднаємось в експертні групи, і кожна група буде працювати над своїм завданням і потім доповість про свої результати.
Групи одержують завдання.
І група. Як переконатись в тому, що під час дотику електризуються обидва тіла. До електризації обидва тіла були електрично нейтральними.
Обладнання: скляна паличка, шовкова хустинка.
Висновок: під час дотику електризуються обидва тіла.
ІІ група. Як на досліді переконатись в існуванні електричного поля.
Обладнання: електроскоп, фігурки з фольги, ебонітова паличка, сукно.
Висновок: електричне поле існує навколо заряджених тіл, виявити його можна через взаємодію з іншими тілами.
ІІІ група. Як на досліді можна переконатись , чи можна електричний заряд передати від одного тіла до іншого. До яких меж можна ділити електричний заряд?
Обладнання: електрометр – 2 шт., ебонітова паличка, сукно, металевий провідник.
Висновок: електричний заряд можна передавати від одного тіла до іншого, його можна ділити , поки на тілі не залишиться елементарний заряд – заряд електрона. е=-1,6∙10-19Кл
ІV група. Як на досліді переконатись в існуванні зарядів двох видів. Чи існує закон збереження для електричного заряду?
Обладнання: електроскопи – 2 шт., електрофорна машина, з`єднувальні провідники, металевий провідник.
Висновок: існують заряди двох видів, сумарний заряд електрично ізольованої системи не змінюється.
Висновки груп записуються на дошці та в зошитах у кожного учня.
ІV. Підсумок уроку.
У кінці уроку підсумок можна провести в вигляді вправи «Мікрофон». Передаючи мікрофон, пропоную учням продовжити речення «Я не хвалюсь, але я …». І учні говорять, чого вони навчились на уроці, що нового дізналися та побачили, якими приладами навчилися користуватись.
V. Домашнє завдання.