Запропоновано методичну розробку семінарського заняття з використанням диференційованого контролю знань.
Поєднано різноманітні форми та методи ведення контролю знань студентів на семінарському занятті, включаючи традиційні: фронтальне, письмове, усне опитування; та нетрадиційні: складання кросвордів, змагання, перехресний контроль.Також використано перевірку експериментальних вмінь і навичок студентів. На занятті показано нові підходи до вирішення питань контролю знань, створено умови для саморозвитку і самовдосконалення особистості
ДИСЦИПЛІНА : НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ
ТЕМА ЗАНЯТТЯ : Електролітична дисоціація. Гідроліз солей. Окисно-відновні реакції.Комплексні сполуки
ВИД ЗАНЯТТЯ : семінарське заняття
ТИП ЗАНЯТТЯ : контролю і корекції вмінь, знань, навичків
ТРИВАЛІСТЬ ЗАНЯТТЯ : 90хв.
ЦІЛІ ЗАНЯТТЯ:
ОСВІТНІ: систематизація і корекція знань студентів та перевірка рівня сформованості основних понять теми, вміння складати рівняння реакцій йонного обміну, гідролізу, окислювально-відновних та первинної і вторинної дисоціації комплексних сполук.
РОЗВИВАЮЧІ: розвивати вміння мислити в нестандартних ситуаціях; інтерес до знань, навички самоаналізу та самоконтролю
ВИХОВНІ: виховувати почуття колективізму, відповідальності , самостійності.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ:
1. Аналітична хімія. Кількісний аналіз. Методи нейтралізації, оксидиметрії, комлексонометрії. Якісний аналіз.
2. Фізична і колоїдна хімія. Процеси гідролізу харчової сировини.
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ:
А.НАОЧНІ ПОСІБНИКИ : штатив з пробірками,спиртівка,пробіркотримачі, сухий спирт, індикаторний папір, реактиви: ферум (ІІ) карбонат, натрій сульфід
Б.РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ : варіанти індивідуальних завдань, запитання до семінарського заняття, таблиці розчинності
В.ТЗН: кодограма “Практичні завдання”
Г.УЧБОВІ МІСЦЯ: кабінет хімії
Д.ЛІТЕРАТУРА : основна:
додаткова :
1. Р.П.Суровцева, С.А. Жидельова. Методика проведення заліків з деяких теоретичних тем курсу неорганічної хімії
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.(1хв.)
Відмітити відсутніх,відповісти на запитання студентів.
ІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ,МЕТИ І ЗАВДАНЬ ЗАНЯТТЯ.МОТИВАЦІЯ КОНТРОЛЮ .(2хв.)
Тема семінарського заняття: Електролітична дисоціація. Гідроліз солей. Окисно-відновні реакції. Комплексні сполуки.
Викладач розповідає про значення раніше вивчених тем для фахової діяльності, вказує міжпредметні та інтеграційні зв’язки, далі пояснюються етапи ведення заняття
ІІІ. ПЕРЕВІРКА, ОЦІНКА І КОРЕКЦІЯ ЗАСВОЄНИХ РАНІШЕ ЗНАНЬ, ВМІНЬ, НАВИЧОК
ЕТАПИ КОНТРОЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ:
Форма опитування: усна фронтальна.
Викладачем пропонується відповісти на запитання І рівня складності (0,5б)
Далі пропонуються питання ІІ рівня складності (1б). Усне фронтальне опитування супроводжується демонстрацією дослідів до окремих запитань, та наведенням інформації про явища гідролізу та окисно-відновні процеси в харчовій сировині.
1.Пояснити, чому водний розчин кухонної солі проводить електричний струм, а суха сіль – ні?
2. Розчин хлороводню в бензолі не проводить електричного струму. Чим це можна пояснити?
3. В яких випадках реакції йонного обміну проходять в зворотньому напрямку?
4. Якою буде реакція середовища, якщо lg_ [H+] = 1?
lg [OH-]
5. Як зміниться ступінь дисоціації електроліту, якщо його розчин нагріти?
6. До якого класу сполук належить речовина, якщо її водний розчин проводить електричний струм і не забарвлює фіолетовий лакмус ні в червоний, ні в синій колір?(демонстрація досліду)
7. Що спостерігатиметься під час кип’ятіння водного розчину натрій сульфіду?Відповідь підтвердіть рівнянням та хімічним експериментом.
8. Яку речовину, що складається з двох елементів, одночасно можна назвати і кислотою, і основою?
9. Чому солі, утворені сильними кислотами і сильними основами, гідролізу не піддаються?
10. Як змінюються в періоді зліва направо окислювальні та відновні властивості елементів ІІІ періоду?
11. Чи має зміст вислів “кисень окиснюється”? Відповідь поясніть.
12. Багато водневих сполук неметалів : HBr, HI, H2S, NH3 є типовими відновниками. Чи можуть вони взаємодіяти між собою? Відповідь поясніть.
13. Чому вуглекислий газ не можна використовувати як відновник, а чадний газ придатний для цього?
14. Що потрібно враховувати, підбираючи коефіцієнти в рівнянні окисно-відновної реакції?
15. Які комплекси за ступенем первинної дисоціації можна віднести до неелектролітів?
16. Чим визначається значення координаційного числа?
17. Назвати органічні сполуки- комплекси , в яких комплексоутворювачем є :
18. Навести приклади гідролізу органічних сполук харчової сировини. Їх значення.(метод випереджуючих знань)
19. Навести приклади окислювально-відновних реакцій, які відбуваються в зерні та зернопродуктах. Їх значення. (метод випереджуючих знань)
2 частина : практична.(40 хв.)
Форма опитування: попарне, індивідуальне, письмове індивідуальне, використано прийом перехресного контролю.
Завдання практичного характеру проектуються на екран. Студенти повинні записати рівняння реакцій:
За бажанням студенти розповідають про утворення хімічного зв’язку в комплексі з позиції теорії кристалічного поля та методу валентних зв’язків.
Наприкінці студентам пропонується виконати індивідуальні письмові завдання (20хв.)
Приклад одного із завдань:
Завдання до семінарського заняття
ВАРІАНТ №19
1.Записати рівняння реакції йонного обміну в молекулярному та йонному вигляді:
Cu(NO3)2 + H2S -------
2. Записати математичний вираз константи дисоціації для As(OH)3, визначити ступінь дисоціації даного електроліту, якщо константа дисоціації рівна
1,0 10-14,а концентрація становить 10-10 моль/л
3. Записати рівняння реакції гідролізу солі FeCl2, визначити рН середовища розчину.
4. Методом електронного балансу розставити коефіцієнти в рівнянні окисно-відновної реакції, визначити процеси окиснення,відновлення,окисник, відновник:
H2S + KMnO4 + H2SO4 ------- S + MnSO4 + K2SO4 + H2O
5. Записати рівняння первинної і вторинної дисоціації комплексу K[AuCl4] , назвати його, визначити координаційне число та будову комплекса з позицій теорії кристалічного поля.
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ. (2хв)
Одночасно при цьому викладач пояснює, як враховується при остаточному оцінюванні рейтинг студентів, що брали участь в усному опитуванні
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ: Повторити тему “Неметали”
КРОСВОРД
“ЕЛЕКТРОЛІТИЧНА ДИСОЦІАЦІЯ. ГІДРОЛІЗ СОЛЕЙ.
ОКИСНО-ВІДНОВНІ РЕАКЦІЇ. КОМПЛЕКСНІ СПОЛУКИ”
Cl2 + H2O ---- HClO + HCl
ОЧІКУВАНІ ВІДПОВІДІ:
ЗАПИТАННЯ ПЕРШОГО РІВНЯ СКЛАДНОСТІ
1.Що називають електролітичною дисоціацією?Розпад електролітів на йони під час їх розчинення або розплавлення
2.Що таке реакції йонного обміну? Реакції, що проходять між електролітами в розчинах.
3.Що означає поняття водневий показник? Яких значень він набуває?рН - це від’ємний десятковий логарифм концентрації водневих йонів. Набуває значень від 1 до 14.
4.Що таке гідроліз солей? Це взаємодія йонів солі з водою, яка приводить до зміни реакції середовища розчину та утворення слабкого електроліту
5.Які реакції називають окислювально-відновними?Реакції, що проходять із зміною ступеня окиснення елементів.
6.Що таке окиснення? Це процес віддачі електронів
7.Що таке відновлення?Це процес приєднання електронів
8.Які сполуки називають комплексними?Сполуки, що утворюються в розчинах з молекул, йонів або атомів і є відносно стійкими.
9.Пояснити основні поняття координаційної теорії: зовнішня сфера, внутрішня сфера комплексної сполуки, ліганди та центральний атом.
Ліганди - молекули або йони, що зв’язані з центральним атомом.
Внутрішня сфера утворюється взаємодією комплексоутворювача з лігандами
Зовнішню сферу утворюють йони, що не ввійшли до внутрішньої сфери
Центральний атом - це атом або йон, що приєднує до себе дві або більше нейтральних молекули або протилежно заряджені йони.
ЗАПИТАННЯ ДРУГОГО РІВНЯ СКЛАДНОСТІ:
1.Пояснити, чому водний розчин кухонної солі проводить електричний струм, а суха сіль – ні? Із-за наявності в розчині заряджених частинок.
2. Розчин хлороводню в бензолі не проводить електричного струму. Чим це можна пояснити? Тим, що органічні сполуки, на відміну від неорганічних, не є електролітами, зокрема, бензол.
3. В яких випадках реакції йонного обміну проходять в зворотньому напрямку? Якщо не виконується хоча б одна з трьох умов проходження цих реакцій до кінця: випадання осаду, утворення газу або молекули води.
4. Якою буде реакція середовища, якщо lg [H+] = 1? В нейтральному.
lg [OH-]
5. Як зміниться ступінь дисоціації електроліту, якщо його розчин нагріти?Збільшується.
6. До якого класу сполук належить речовина, якщо її водний розчин проводить електричний струм і не забарвлює фіолетовий лакмус ні в червоний, ні в синій колір?(демонстрація досліду) До класу солей, утворених слабкою основою і слабкою кислотою.
7. Що спостерігатиметься під час кип’ятіння водного розчину натрій сульфіду?Відповідь підтвердіть рівнянням та хімічним експериментом. Індикатроний папірець забарвлюється в синій колір.
8. Яку речовину, що складається з двох елементів, одночасно можна назвати і кислотою, і основою? Воду.
9. Чому солі, утворені сильними кислотами і сильними основами, гідролізу не піддаються?Тому що йони Н+ та ОН- не зв’язуються іншими йонами для утворення слабкого електроліту.
10. Як змінюються в періоді зліва направо окислювальні та відновні властивості елементів ІІІ періоду? Окислювальні посилюються, відновні послаблюються.
11. Чи має зміст вислів “кисень окиснюється”? Відповідь поясніть.Він сам є окисником.
12. Багато водневих сполук неметалів : HBr, HI, H2S, NH3 є типовими відновниками. Чи можуть вони взаємодіяти між собою? Відповідь поясніть. В окисно-відновних реакціях обов’язково є і окисники, і відновники.
13.Чому вуглекислий газ не можна використовувати як відновник, а чадний газ придатний для цього?Тому що в молекулі вуглекислого газу карбон має вищий ступінь окиснення.
14. Що потрібно враховувати, підбираючи коефіцієнти в рівнянні окисно-відновної реакції?Електронний баланс.
15. Які комплекси за ступенем первинної дисоціації можна віднести до неелектролітів? Комплекси, у яких відсутня зовнішня сфера.
16. Чим визначається значення координаційного числа? Кількістю лігандів.
17. Назвати органічні сполуки- комплекси , в яких комплексоутворювачем є :
- атом феруму(відповідальний за перенесення кисню від легень до клітин організму)Гемоглобін.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ:(ЕТАЛОНИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ)
Написати рівняння реакцій йонного обміну:
Na2S+ ZnCl2--- ZnS +2NaCl
2Na+ + S2- + Zn2 + + 2Cl----- ZnS + 2Na+ + 2Cl-
Zn2+ + S2------ ZnS
Написати рівняння реакції гідролізу:
Na2CO3 === 2Na+ + CO32-
І.CO32- +H+OH- == HCO3- +OH-
Na2CO3 + HOH === NaHCO3 + NaOH
ІІ. HCO3- +H+OH- == H2CO3 + OH-
NaHCO3 + HOH== H2CO3 + NaOH-
pH >7, середовище лужне
Закінчити рівняння окисно-відновної реакції:
-1 +2 +1 0
4KI+2Cu(NO3)2—2CuI+2I2+4KNO3
відновник 2I- –1 2e= I20 2 1 окиснення
+2 +1 2
окисник Cu +1e= Cu 1 2 відновлення
Написати рівняння первинної і вторинної дисоціації комплексної сполуки:
K[Al(OH)4]= K+ +[Al(OH)4]-
[Al(OH)4]- == Al3+ + 4OH-