Урок "Елліністичні держави"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань та умінь з метою сформувати уявлення про утворення, розквіт і занепад елліністичних держав, розкрити причини їх досягнень, розвивати вміння порівнювати історичні дані, працювати з текстом, аналізувати його, виховувати почуття прекрасного.

Перегляд файлу

Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.

 

Урок № _______                                                                     Дата ____________

 

Тема. Елліністичні держави.

Мета: сформувати уявлення про утворення, розквіт і занепад елліністичних держав; розкрити причини її досягнень; розвивати вміння порівнювати, працювати з текстом, аналізувати; виховувати почуття прекрасного.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •             називати хронологічні межі елліністичного етапу;
  •             показувати на карті основні центри елліністичної цивілізації;
  •             оцінювати внесок елліністичної цивілізації в історію людства.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Визначте за описом, про які битви та епізоди з життя Александра

  •             «Тоді варвари пустили на Александра свої колісниці з косами, розраховуючи, у свою чергу, спричинити розлад у його фаланзі. Тут вони абсолютно помилилися. Одні колісниці… зустрічали градом дротиків, як тільки вони наближалися; на інших у візників виривали віжки, їх самих стягували вниз, а коней убивали. Деяким вдалося проскочити крізь ряди: солдати розступилися, як їм і було наказано, перед колісницями, що мчалися». (Битва при Ґавґамелах)
  •             « у Мазака, перса, якого Дарій поставив сатрапом, не було власного війська, і він, дізнавшись про результат битви при Іссі, проганебну втечу Дарія і захоплення Александром Сирії, Фінікії і значної частини Аравії, без перешкод впустив Александра до країни та її міст». (Вступ до Єгипту)

Історичний диктант

1) Із якою державою розпочав війну Александр Македонський? (Персією)

2) Коли Александр Македонський розпочав свій східний похід? (У 334 році до н.е.)

3) Де відбулася перша битва перської армії з македонською? (Біля річки Гранік)

4) Де відбулася битва в 333 році до н. е.? (Біля Ісса)

5) Яке місто заснував Александр в Єгипті? (Александрію)

6) Де відбулася вирішальна битва армій Александра та Дарія ІІІ? (Біля Гавгамел)

7) Куди вирушила армія Александра Македонського після походу до Середньої Азії? (До Індії)

8) Коли помер Александр Македонський? (У 323 році до н. е.)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Метод «Мікрофон».

  •             Як, на ваш розсуд, яка доля спіткала новостворену імперію після раптової смерті Олександра?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Історія ще не знала людини, яка б мала таку владу й багатство, як Александр Великий. Утім, він не витримав випробування владою й славою. Йому подобалося, коли його порівнювали з богами. І поводив він себе, як східний монарх: надягав корону перського царя, носив його розкішне вбрання й коштовності, щодня справляв бенкети й свята. Одного разу за наказом царя влаштували грандіозне весілля десяти тисяч македонських воїнів із персіянками. Здавалося, Александр забув звичаї Еллади: він вимагав, щоб наближені за східним звичаєм цілували його ноги, і жорстоко карав непокірливих.

Та нечувана могутність уже не влаштовувала царя. Він наказав готуватися до нових походів. Однак його могутній організм не впорався з тяжкою хворобою. У 323 р. до н.е., трохи не доживши до свого 33-ліття, Александр помер.

Уч и т е л ь. Після смерті Александра його імперія в результаті численних війн між діадохами - полководцями Македонського - розпалася на п’ять держав - Македонське царство (яке поглинуло Грецію), Пергамське та Греко-Бактрійське царства, держава Селевкідів та Єгипет.

Імперія розпалася на окремі держави. Полководці Александра прагнули заволодіти якомога більшою частиною його спадщини. Кровопролитні війни між колишніми друзями й спільниками за владу, землі й багатства тривали майже п’ятдесят років.

Діадохи - полководці та соратники Александра - Птолемей, Деметрій, Кассандр, Лісимах, Антіох стали правителями цих держав. А їх нащадків називали епігонами.

Початком епохи еллінізму прийнято вважати 323 рік до н. е. - це рік смерті Александра Македонського. Вона тривала до 30 року до н. е. - коли була підкорена римлянами остання елліністична держава. грецька культура, принесена в часи македонських завоювань до Азії, переплелася з місцевими культурами, утворивши особливу - елліністичну культуру. У часи існування елліністичних держав у Персії, Єгипті, Малій Азії культура цих народів зазнала суттєвого впливу. У період розквіту культури в державах колишньої імперії Александра розвиваються наука і мистецтво, створюються літературні шедеври, зводяться величні архітектурні пам’ятки та споруди, які сьогодні називають дивами світу – Александрійський маяк, родоський Колос.

Культурний вплив Давньої еллади відчули на собі і народи, які населяли в античну добу територію України. Цей вплив відбувався в часи колонізації давніми еллінами нових земель.

Робота над поняттям.

Еллінізм - це об’єднання давньогрецької та давньосхідної цивілізацій в єдину систему держав.

Учитель розповідає про розпад імперії Адександра Македонського, показуючи території на карті.

Прочитати текст підручника та охарактеризувати найбільші елліністичні держави.

Завдання.

Співвіднесіть династії з державами, в яких вони правили.

1)  Птолемеї

А)  Вавилон та Сирія

2)  Селевкіди

Б)  Мала Азія, Пергам

3)  Атталіди

В)  Македонія, Греція

4)  Антігоніди

Г)  Єгипет

Відповідь: 1 г; 2 А; 3 Б; 4 В.

 

Елліністичні держави

Робота з таблицею

Учитель характеризує дві елліністичні держави - Птолемеїв та Селевкідів.

Учні заповніть порівняльну таблицю.

назва держави

 

суспільний

устрій

 

економіка

 

зовнішні

відносини

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

І – група - Яку роль відіграла грецька культура в становленні імперії Александра Великого?

ІІ – група - Якими були особливості управління та розвитку найбільших елліністичних держав?

ІІІ – група -  Що таке еллінізм? У чому особливості цього періоду?

IV - група – експерти (2-3 учні) готують по одному запитанню для кожної групи.

 

Учитель. Александру не вдалося створити єдиний «елліноперський» народ. Але його завоювання сприяли взаємному збагаченню двох культур: давньогрецької та давньосхідної. не випадково, що три із семи див світу створено на території еллінських країн. Одне з них - відомий Александрійський маяк. Світло цього маяка було видно на відстані 60 км. Крім нього, у столиці Єгипту знаходилась особлива установа, присвячена дев’яти музам. Це перший у світі музей. Тут жили вчені, читали лекції, була бібліотека, у якій нараховувалося півмільйона папірусних сувоїв. Для безлічі народів, що населяли державу Александра Македонського, грецька мова стала мовою міжнаціонального спілкування. З’являються нові філософські вчення: стоїцизм, епікурейство. Стоїки (засновник - філософ Зенон, що жив на острові Кіпр) проповідували життєву активність, закликали дбати про суспільне благо. Епікур був

творцем іншого вчення, епікурейства, яке шукало шляхи позбавлення від страждання та пропагувало, що життя - це головна насолода.

Подібною до епікурейців була філософія кініків. на думку кініків, багатство, родинні стосунки, становище в суспільстві не потрібні людині. Відомий кінік, Діоген з Сінопа (404–323 рр. до н. е.) свого часу вразив своєю Александра Македонського тим, що на прохання царя, відомого полководця, висловити будь-яке своє побажання, Діоген попросив царя відступити, адже він затуляв йому сонце.

Розвивався в елліністичних державах і такий вид мистецтва, як скульптура. Серед відомих пам’яток скульптури того часу особливе місце по сідав Колос родоський - 37-метрова бронзова статуя бога Геліоса. Вона також служила маяком і вважалась одним з див світу, як і Александрійський маяк, і храм Артеміди в місті Ефес.

Але ці пам’ятки до нашого часу не збереглися. Та залишились інші чудові зразки елліністичного мистецтва.

V.  Закріплення знань учнів

Перевірте засвоєне на уроці

1.  Які держави називаються елліністичними?

2.  Назвіть хронологічні межі елліністичного етапу в історії Стародавнього світу.

3.  Чому імперія Александра Македонського швидко розпалася після його смерті?

4.  Як зміни вся грецький світ у наслідок завоювань Александра ?

5.  Розкрийте значення поняття «еллінізм» та охарактеризуйте цю добу.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §40.
  2. Підготувати характеристику однієї з держав доби еллінізму.

 

 

doc
Додано
22 березня 2019
Переглядів
5280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку