7 жовтня о 19:00Вебінар: Як педагогічні працівники можуть створити безпечний онлайн-простір для учнів

Урок "Емма Андієвська – сучасна українська письменниця і художниця. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро і любов до світу"

Про матеріал
Урок за творчістю Емми Андієвської "Казка про яян". У матеріалі торкаємось усіх "сторін" творчості письменниці. Учні зрозуміють, що ця людина талановита у всьому. Деяким учням було запропоновано намалювати картини у стилі Емми Андієвської, або ж ілюстрації за її твлрчістю.
Перегляд файлу

План – конспект уроку

Тема: Емма Андієвська – сучасна українська письменниця і художниця. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро і любов до світу.

«Дарувати – велике мистецтво, якого ледве чи можна навчитися.» (Е.Андієвська)

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці; вивчити жанр притчі; навчити школярів розуміти прихований зміст твору; формувати вміння визначати тему та основну думку; виховувати почуття людяності, душевної щедрості.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Перебіг уроку

1.Мотивація навчальної діяльності. Тема уроку.

Виразне читання вірша учителем:

  • Нема часу! – сказав чоловік.
  • Нема часу! – заголосила жінка.
  • Я їм подарую час, -

Вирішив дзиґар на нічному столику,

І зівялі троянди

Обернулись на пуп’янки.

  • Знову ці додаткові навантаження! –

Поскаржився чоловік.

  • Самі обов’язки й жодного просвітку, -

Обурилась жінка, кидаючи

Тарілку за тарілкою

На підлогу.

А переляканий годинник

Випурхнув за вікно

На найближчу гілку

Й, спостерігаючи купу

Потрощеної порцеляни,

Скрушно промовив:

  • Дарувати – велике мистецтво,

Якого ледве чи можна навчитися.

        Емма Андієвська.

2.Актуалізація опорних знань учнів.

 - А що для вас означає «дарувати»?

Чого ви очікуєте, коли даруєте подарунок? (посмішки, приємного слова, подарунка )

3.Оголошення теми уроку. Опрацювання навчального матеріалу.

Вірш, який ви щойно прослухали, належить дуже цікавій і різносторонній жінці. У творах, з якими ми познайомимось, вона навчить нас мистецтву дарувати особливі подарунки!

Запишіть дату і тему уроку:

Слайд 2  (записують)

Подивіться на фото. Хто це? Мабуть, важко не звернути уваги на її зовнішність. Яка вона? Який у неї характер? Манера спілкуватися? (так, вона неординарна, не типова,  цікава, мабуть, і твори, які вона пише, теж неординарні, як і вона).

А чи знаєте ви щось про життя цієї письменниці ми перевіримо за допомогою картинок - асоціацій.(Біографію опрацьовували вдома). На екрані зявлятимуться фото, а ви скажете, як це пов’язано з життям письменниці.

 

Слайд 3, 4,5

1 – народилася у Донецьку, 19 березня 1931 року. За обставинами, що склалися в країні з матірю змушена виїхати за кордон.

Живе і працює у Німеччині, м.Мюнхен.

 

2 – письменниця, пише поезію та прозу. Авторка понад 30 книжок. Не менш відома як художниця. Її картини, а їх понад 9 тисяч! прикрашають виставки та музеї сучасного мистецтва.

 

3- 2018 року у галузі літератури удостоєна премії імені Тараса Шевченка.

 

Творчість Емми Андієвської і справді особлива і заслужено оцінена.  Вона не така, як усі. Зверніть увагу на її картини. Чудернацькі герої, яскраві кольори… усе таке ж, як і сама авторка. ( малюнки шестикласників)

  • Які почуття у вас викликають ці малюнки? ( посмішки, цікавість, захоплення)

 

Робота з текстом

 

  Я впевнена, що не менше задоволення ми отримаємо, опрацьовуючи і її твори.

 Є у неї цикл не зовсім звичайних казок-притч, об’єднаний діалогами бляшанки та шакала. Вони  розповідають один одному казки. Але шакал – сумні, а бляшанка – зі щасливим кінцем.

Я вам пропоную трошки послухати…

Діалог Бляшанки та Шакала

Слайд: шакал і бляшанка

 Бляшанка:  - Я дуже тішуся,  що ти прийшов, — обізвалася   консервна  бляшанка. — Я не маю товариства й дуже терплю на тому, бо ж ті, з ким я не можу розмовляти, я не вважаю за  товариство.  Люди гадають собі, що я  просто  консервна  бляшанка, мовляв, бездушна бляха, та й годі, або що моя душа настільки нижча від їхньої, що вона їх не може цікавити, забуваючи, що речі, які перебувають в людському оточенні, олюднюються, і крім того, що ми є, ми стаємо ще й ніби людьми, і в нас живе людська душа поруч нашої первісної.
Шакал: — Це мені дуже добре відомо, — відловів шакал. Коли я в пустелі слухаю нюхові водограї, здебільшого це буває десь так на п'ятий день без їжі, я лише шакалю. Та щойно я наближаюся до людських осель, я мимоволі олюднююся. Я починаю відчувати, як люди, думати, як вони, і, щойно коли я повертаюся до пустелі, з мене поволі вивіває людську душу і лишається тільки душа шакала. Мені часто хочеться поговорити з людьми, тільки їхня зарозумілість в останню мить стримує мене. Я починаю боятися, що мене не зрозуміють, або, що ще гірше, якось фальшиво зрозуміють, і тому я мовчу або йду в пустелю і вию. Справді дуже важко з людьми, бо вони олюднюють нас, і разом з тим їм і на думку не спаде ставитися до нас, як до людей.

 Бляшанка: - Розкажи щось

Шакал: - Знаєш, на ситий шлунок мені нічого, крім казок, не спадає на думку,а всі казки, що я їх знаю, сумні.

Бляшанка:  Це добре,  бо ті, що я знаю, всі кінчаються щасливо.

Колись я часто чула від батьків казку про яянів… вони розповідали її, аби надмірне зосередження на власній особі не призвело до зайвих ускладнень… Слухай…

 

Уже сама назва твору запрошує до прочитання. Адже хто такі яяни – ми можемо дізнатися тільки безпосередньо прочитавши твір.

 

Бесіда за питаннями змісту

  • Хто такі яяни???

        Яким чином пастушок потрапив у казковий світ?

 Що незвичайного він побачив?

 Чому вежі повсякчас завалювалися?

 Про що розпитував хлопець чоловіка, якого він побачив першим у казковому місті?

 Як мешканці міста реагували на питання козопаса до них? З чим це було пов язано?

 Хто і чому допоміг юнакові зорієнтуватися у тій місцевості, куди він потрапив?

 Що було характерним для мешканців цього міста?

 Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»

         Як старий дідусь потрапив до яян?

 Чим пояснити те, що кволий дідусь не хотів бути яянином?

 Хто такий юродивий? Яка роль цього героя у творі?

 Що необхідно було зробити для того,щоб залишити місто яян?

  Як характеризується пастушок у своєму ставленні до дідуся?

 Чому, коли хлопець покинув місто Яян,у нього був мішок, по гузир наповнений самоцвітами?

За що він був нагороджений?

 

Чи можемо ми сказати, що цей твір повчального змісту? На чому письменниця хотіла зосередити нашу увагу?

 

Фізкультхвилинка

Складіть долоньки перед собою. Прошепочіть у них те, що хочете подарувати своєму товаришу. І таємно, щоб подарунок не вилетів, подаруйте це один одному.

(за аналогією гри «Кілечко»)

 

Я впевнена, що те, що ви дарували, було від чистого серця. Адже навіть символічний подарунок може принести радість і гарний настрій тому, хто його отримав.

 

А яка символіка і особливість «Казки про яян»?

  • який за жанром цей твір? ( казка, казка - притча)
  • Які ознаки казки ви тут помітили? ( чарівне місто, перетворення у самоцвіти, магічне число 7, щасливий кінець, невеликий обсяг)
  • А що відрізняє цей твір від казки? ( повчальна розповідь, сюжет та образи підпорядковані основній думці, герої без імен, чітко виражена мораль, алегорія)
  • Правильно! Ви щойно назвали ознаки ще одного жанру – притчі.

Подивіться на екран. Запишіть до зошитів ті ознаки, які ви побачили у «Казці про яян». У цьому творі гармонійно поєднано два жанри.

Слайд

1.Розповідь про фантастичні події

2.Дія триває кілька днів, місяць, рік.

2.Повчальна розповідь, у якій герої сприймаються як реальні

3.Чари, перетворення.

4.Віршований твір

5.Сюжет розгортається у чіткому хронологічному порядку

6.Велика кількість другорядних персонажів

4.Сюжет, образи, композиція підпорядковані основній думці.

5.Алегоричний образ, за яким прихований філософський зміст.

6.Магічні числа

7.Чітко виражена мораль

 

Слайд ( перевірити)

Емма Андієвська називає свої твори  - казками-притчами. Ознаки цього жанру ви записали до зошитів.

 

Скажіть, може ви уже зустрічали десь притчі? Де? ( у Біблії)

  • Яку притчу нагадує вам «Казка про яян»? ( про Вавилонську вежу). Чим ? (вежу пихаті будівники хотіли звести вище неба. Бог розгнівався і змішав мови людей, які перестали розуміти мову один одного і розійшлися по всьому світу, кинувши будівництво. Та само і мешканці міста Яян покарані за егоїзм. Вони будують свої вежі все життя, а коли вичерпуються їхні «я», не маючи сил і близьких, які прийшли б на допомогу, гинуть біля своїх веж)

Слайд Вавилонська вежа ( доречі, Будівля Європарламенту у Брюсселі спроектована у вигляді недобудованої Вавилонської вежі )

 

 

Бесіда з поясненнями:

  1. Чому Емма Андієвська не подає у творі жодного імені? ( образи узагальнені, будь – хто може бути егоїстом, без імені та душі)
  2. Чи є у творі опис зовнішності яянина? Як ви його уявляєте? Якби ви були художником, як би ви намалювали цих жителів? ( безбарвними)
  3. Чому пастушкові вдалося відчинити браму? ( бо він не був яянином
  4.  Що означає перетворення дідуся? Що символізують самоцвіти? ( подяка за добро)

 

Слайд   МУЛЬТИК

 

ЯК НЕ СТАТИ ЯЯНИНОМ У СУЧАСНОМУСВІТІ? ( не бути байдужим, уміти слухати, прийти на допомогу, і просити допомоги)

 

Домашнє завдання

«Говорюща риба» (с.130-135)

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 червня
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку