Тема. Емоційний стан — запорука здоров’я
Мета: формувати в учнів уявлення про ввічливу людину; сприяти засвоєнню учнями правил ввічливості з метою самовдосконалення та самовиховання; продовжувати навчати учнів оволодівати культурою спілкування з друзями, однокласниками, рідними; підвести до висновку, що доброзичливість та повага - основа добрих стосунків між учнями класу.
Обладнання: конверти із розрізаними на частини прислів'ями; сигнальні картки, таблиця "Ввічлива людина... Яка вона?"
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
— Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі.
( На дошці смайлики. Учні по черзі виходять і відмічають з яким настроєм починають урок.)
— Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами.
— Я дуже хотіла б, аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку. Тому зараз ми прочитаємо гасло нашого уроку. (Гасло записане на дошці.)
Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося, спочатку сам посміхнися життю!
II. "МОЗКОВИЙ ШТУРМ"
Бесіда про мрії та бажання дітей.
— Про що ви мрієте найбільше? (Про лижі, ляльку, машину, ковзани, книги тощо.)
— О! Це дуже гарні подарунки, які можна купити за гроші. Але є те, чого не купиш за гроші. Що це? (Це - життя, здоров'я, час, добро, любов, дружби.}
ΙΙΙ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда..
— На сьогоднішньому уроці ми подорожуватимемо стежинами в країні Здоров’я , згадаємо правила ввічливості, культуру спілкування з друзями, рідними і водночас з'ясуємо, як впливає поведінка і звички, настрій людини на здоров'я.
У цю країну може потрапити кожен, хто вміє помічати найгарніше в людях, які нас оточують, захоплюватись їхніми гарними рисами вдачі, виявляти доброзичливість і любов до тих, хто вміє стежити за своєю поведінкою і своїми емоціями, хто вміє дружити і розуміти людей.
— Діти, давайте ми з вами разом полічимо, зі скількома людьми ми зустрічаємося щодня. Вдома ви спілкуєтеся з батьками, дідусями, бабусями, і братиками й сестричками, сусідами. У школі - з вчителями, шкільними товаришами, кухарем, у магазині - з продавцем, на вулиці — зі знайомими людьми, молодими і літніми, ровесниками. Важко полічити, скількох людей за один день ми бачимо, розмовляємо, відповідаємо їм, інших самі запитуємо, звертаємося з проханням.
Отже, людина постійно спілкується з людьми. Поведінка однієї людини, привітно чи грубо сказане слово нерідко залишають у душі іншої людини слід на весь день або й на все життя.
— А що ж таке поведінка людини? (Поведінка - це спосіб життя і дій людини. Тобто те, як людина живе, які вчинки робить.) Чим раніше ви будете знати про правила поведінки, тим менше помилок зробите, менше прикростей завдавати будете іншим і собі.
— Навіть настрій відбивається на поведінці людини, її вчинках, діях, розмові. Часто гарний настрій людини залежить від того, чи були ви до неї уважні, привітні, доброзичливі. І як образливо буває від байдужості, грубого, злого слова. Зазвичай усім хочеться, щоб кожен день минав весело, цікаво. Що потрібно для цього? (Щоб ніхто не зіпсував настрою, не образив, не обмовив.)
— Ми легко помічаємо, який у людини настрій. Яким чином? (За виразом обличчя.)
— А як можна вплинути на настрій? (Міркування учнів.)
— Уявіть собі, що вам подарували те, про що ви давно мріяли. Що ви будете відчувати? (Радість, задоволення. Настрій поліпшується, на обличчі усмішка.)
— А якщо хтось сказав вам погані слова, розсердив, образив? (То настрій поганий, люди засмучені, сердиті.)
— Але, діти, ви повинні пам'ятати, що коли вас образили, не платіть тим самим, а просто посміхніться, умійте контролювати свої емоції і свій настрій.
( По рядам передається листок і діти записують: I ряд – що може людині покращити настрій; II ряд – що може людині зіпсувати настрій. )
— Ви повинні пам'ятати, що настрій легко передається іншим людям, тому і треба підтримувати гарний настрій і дарувати радість людям!
— Скажіть, пофантазуйте, якого кольору сміх? Чому саме такого? (Міркування учнів.)
— Що вам подобається у ваших друзях? (Відповіді учнів.)
— А що таке звичка? (Звичка— це манера поведінки, що стала постійною.)
— Які бувають звички? (Відповіді учнів.) Як ви гадаєте, чи впливають звички на здоров'я людей? (Відповіді учнів.)
— У стосунках між людьми не буває дрібниць. Усе серйозно, усе так чи інакше відбивається на їхній психіці.
2. Аналіз ситуації.
— А зараз послухайте ситуацію, яка склалася на подвір'ї школи.
Була перерва. Учні гралися на вулиці. Оленка посковзнулася і впала. Хлопці, її однокласники, що були поряд, почали голосно сміятися. Оленка не могла підвестися, бо дуже забила коліно. На очі наверталися сльози, а неподалік стояли товариші і сміялися. Та раптом до дівчинки підійшов першокласник Сергійко, сусід з її будинку. Він подав їй руку, допоміг підвестися, почистити одяг, запитав, чи не боляче.
— Як вчинив Сергійко?
— Як можна назвати поведінку хлопців?
3. Словник чемної людини.(ВПРАВА „МІКРОФОН” )
— А ви знаєте ввічливі слова? (Відповіді учнів.)
√ Завдання. Укладіть словник ввічливої людини.
(Діти називають слова і записують їх на дошці.)
Доброго дня! До побачення! Всього доброго! До зустрічі! Прощавайте! На-добраніч! Щасливо! Бувайте здорові! До завтра! Доброго ранку! тощо.
4. "Скринька народної мудрості".
— О, тут трапилася пригода! Діти, розсипалася скринька народної мудрості, вам треба буде її скласти.
(Учні отримують конверти з прислів'ями. Аркуші, на яких надруковане прислів'я, розрізані на частини за кількістю слів. Діти складають з частин прислів'я і пояснюють його зміст.)
Орієнтовні прислів’я.( Додаток 2 )
Не радій чужому горю.
Якщо ввічливо попросиш, завжди дадуть.
Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
Як ти до людей, так вони до тебе.
Будь ввічливим - і матимеш багато друзів.
5. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. Гра "Портрет".
Учитель пропонує учням "створити портрет". Для цього:
√ Насупитися, як осіння хмара; сердита людина; зла чарівниця.
√ Посміхнутися, як кіт на сонці; саме сонце; хитра лисиця; весела дитина; дитина, побачивши диво.
√ Позлитися, як дитина, у якої забрали яблуко; два барани на мосту; людина, яку вдарили.
√ Злякатися, як дитина, що загубилася в лісі; заєць, що побачив вовка; кошеня, на яке гавкає собака.
√ Заморитися, як тато після роботи; людина, яка піднімає щось важке; мураха, яка притягла велику муху.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Гра "Світлофор ввічливості".
— У вас на столі лежать сигнальні картки червоного та зеленого кольору.
Я казатиму репліки, а ви повинні сигналізувати, де правильно чинять діти, а де ні. Якщо правильно - піднімаєте зелену картку, неправильно - червону. Якщо діти чинять неправильно, поясніть, як потрібно чинити.
1. "Дайте мені хлібину", - звертається хлопчик у магазині до продавця, (Червона картка.)
2. "Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно", — каже дівчинка в автобусі. (Зелена картка.)
3. Покличте до телефону Марину! (Червона картка.)
4. "Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі", - сказала дівчина бібліотекарю. (Червона картка.)
5. Люба бабусю! Я із задоволенням тобі допоможу! (Зелена картка.)
6. Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим. (Червона картка.)
7. Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси, ставить підніжки, показує язика. (Червона картка.)
8. Якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться. Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж. (Червона картка.)
V. Підсумок уроку
― Отже, здоров’я людини залежить від її емоційного стану.
― Емоційний стан людини залежить від спілкування з оточуючими .
— Отож, ввічлива людина... Яка вона?
(На картках " Ввічлива людина ... Яка вона?")
Ввічлива людина ... Яка вона?
— Доберіть вислів, що найбільше підходить до теми нашого уроку.
(На дошці записані вислів і прислів'я.)
Як ти до людей, так вони до тебе.
Будь ввічливим – і матимеш багато друзів.
Додаток 1
Ввічлива людина … Яка вона ?
Ввічлива людина … Яка вона ?
Додаток 2