Урок: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

Про матеріал
Методична розробка відкритого уроку: "Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції" розроблена з метою навчити учнів розпізнавати і називати залози внутрішньої секреції та змішаної, визначати гормони, що вони виділяють та пояснювати їх роль в функціонуванні організму. Використані наступні методи і прийоми: біологічний диктант, бесіда, «асоціативний кущ», «випереджувальне домашнє завдання», самостійна робота в групах «Склади пазли», дискусія, навчальна вправа «Третій зайвий», застосування мультимедійних технологій, тестування.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

Мета уроку:

Навчальна: навчити учнів розпізнавати і називати залози внутрішньої секреції та змішаної, визначати гормони, що вони виділяють та пояснювати їх роль в функціонуванні організму. 

Розвивальна: розвивати в учнів логічне мислення, навички порівняння, інтуїцію; розвивати вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку; застосовувати знання про роботу залоз внутрішньої секреції  для профілактики захворювань пов’язаних з гормональними збоями.

Виховна: виховувати турботливе ставлення до свого організму.

Методична мета: ознайомити педагогів з методикою використання інтерактивних методів навчання на різних етапах уроку.

Очікувані вміння:

  -  навчитися розпізнавати основні типи залоз людського організму;

 - характеризувати  будову і функції залоз внутрішньої та змішаної секреції;

 - застосовувати знання про роботу залоз внутрішньої та змішаної секреції для  профілактики гормональних захворювань.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: розповідь-пояснення з елементами практичної роботи.

Забезпечення уроку: план-конспект уроку, завдання до біологічного диктанту, складові до вправи «Дерево асоціацій», структурні таблиці та інформаційні пазли - картки, опорні конспекти, тестові завдання, критерії оцінювання, презентація.

Методи та прийоми: біологічний диктант, бесіда, «асоціативний кущ», «випереджувальне домашнє завдання», самостійна робота в групах «Склади пазли»,  дискусія, навчальна вправа «Третій зайвий», застосування мультимедійних технологій, тестування.

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка відвідування та підготовки учнів до уроку.

Знайомлення учнів з критеріями оцінювання.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

 Під час уроку учні працюють у 2 сталих групах.

Викладач: На попередніх уроках ми з вами працювали над темою „Система органів виділення та репродукції”.  Для перевірки знань з даної теми я пропоную вам виконати цифрові диктанти, які будуть включати питання з вивченої теми та ключові терміни, які необхідно співставити. Після виконання роботи обміняйтесь своїми відповідями. На дошці вам відкриється ключ з правильними відповідями, вам необхідно підрахувати кількість правильних.

Біологічний диктант

Система органів виділення та репродукції

 1. Структурна і функціональна одиниця нирок. (Нефрон)

 2. Органи, які беруть участь у виділенні з організму продуктів обміну. (Нирки, легені, шкіра, кишечник, печінка)

3. Органи, що входять до сечовидільної системи (Нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник)

4. Орган, що з’єднує ниркову миску і сечовий міхур. (Сечовід)

5. Орган, який слугує для накопичення та виведення сечі. (Сечовий міхур)

6. Коловий шар м’язів, що слугує для відкривання або закривання виходу. (Сфінктер)

7. Залоза в якій утворюється чоловіча статева клітина. (Яєчко)

8 До внутрішніх жіночих статевих органів відносяться. (Піхва, матка, яєчники, маткові труби)

9. Залози, що виробляють біологічно активні речовини, що підвищують активність сперматозоїдів. (Придатки яєчка)

10. Орган, у якому відбувається запліднення. (Маткова труба)

11. Жіноча статева клітина. (Яйцеклітина)

12.Фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини та розвитком зародка і плода. (Вагітність)

 

Ключові терміни і поняття

  1. Нефрон.
  2. Яєчко.
  3. Піхва
  4. Матка.
  5. Яєчники.
  6. Сечовий міхур.
  7. Сперматозоїд.
  8. Маткові труби.
  9. Яйцеклітина

10.Вагітність.

11. Сечовід.

12. Сечовід.

13. Нирки.

14. Шкіра.

15. Печінка.

16. Кишечник.

17. Серце.

18. Легені.

19. Сфінктер.

20. Придатки яєчка.

 Ключ:

 1-1; 2-13, 14, 15, 16, 18; 3-6, 11, 12, 13; 4-12; 5-6; 6-19; 7-2;

          8-3, 4, 5, 8;  9-20; 10-8; 11-9; 12-10.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Викладач: Складна будова людського тіла ще в стародавні часи викликала захоплення вчених. Протягом багатьох століть вони безуспішно намагалися знайти «верховного головнокомандувача», який керував організмом. Того, хто керує всіма життєво важливими функціями і координує роботу окремих клітин, органів і систем органів. Нарешті титул правителя в суверенному королівстві організму відійшов до мозку — головного і спинного. Але при кожному королі зазвичай існує таємний радник, влада якого є дуже великою. Цим сірим кардиналом, який тримається в тіні, є ендокринна система. Ендокринна система так ретельно зберігала свої секрети, що була відкрита вченими тільки на початку ХХ ст. І сьогодні ми дізнаємося, яку ж роль ця система відіграє в організмі кожного із нас.

ІV. Основна частина:

Вправа «Дерево асоціацій»:

Викладач:  Але, перш ніж ми приступимо до вивчення нової теми, я пропоную вам з’ясувати, з яким поняттям ви можете ототожнювати поняття «Ендокринна система». Ендокринну систему схематично відображено у вигляді планети. До даного поняття необхідно підібрати терміни, визначення, значення, що асоціюються з ним.

1.    Залози

2.    Гормони.
3.    Щитоподібна залоза.
4.    Гормони.
5.    Яєчник.
6.    Яєчко.
7.    Інсулін.
8.    Цукровий діабет.
9.    Гормональний збій.

10.  Гіпофіз.

 Викладач: На попередньому уроці вам було запропоновано домашнє завдання визначити три типи залоз, які є в організмі людини, відповіді записати в робочі зошити.

Очікувані відповіді:

  • залози зовнішньої секреції - це залози, які ви­діляють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порож­нини тіла та органів (наприклад, слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові);
  • залози внутрішньої секреції - це залози, які виділяють гормони у

внутрішнє середовище й не ма­ють вивідних шляхів. До цієї групи належать гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, при- щитоподібні , вилочкова, надниркові залози;

  • залози змішаної секреції - залози, які виділяють як секрети, так і гор­мони. Це підшлункова й ста­теві залози: яєчники та яєчка.

Питання:
 1. Дати назви типів залоз.

 2. Охарактеризувати залози зовнішньої секреції.

3. Охарактеризувати залози внутрішньої секреції.

4. Охарактеризувати залози змішаної секреції.

5. З яких залоз складається ендокринна система?

Вправа «Знайди моє місце»

У вас на партах лежать конверти з назвами залоз та таблиці, в яких вам необхідно правильно розмістити назви залоз залежно  від типу їх секреції та обґрунтувати свій вибір.

Викладач:  У вас на партах лежить текстовий матеріал, який складається з двох частин. Я пропоную вивчити першу частину та записати в зошити визначення ендокринної системи та основні її функції.

  Перевірка отриманих результатів.

Частина  І.

ЕНДОКРИННА СИСТЕМА - сукупність залоз, що утворюють гормони та забезпечують ендокринну регуляцію. Ендокринна систе­ма людини бере участь у гуморальній регуляції, забезпечує збережен­ня гомеостазу в змінних умовах середовища, регулює ріст, розвиток, розмноження організму. Разом з імунною системою формує та під­тримує імунітет, з нервовою - здійснює регуляцію діяльності органів, психічну діяльність, емоційну реакцію.

Самостійна робота учнів.  Вправа «Склади пазл»

 Викладач: Вам необхідно опрацювати  другу частину опорного конспекту та, використовуючи малюнок розташування залоз внутрішньої та змішаної секреції,  охарактеризувати будову та діяльність залоз ендокринної системи. Результатом роботи буде складання таблиці з інформаційних карток-пазлів.

Учні вивчають питання у групах.

Завдання учням групи №1: охарактеризувати ендокринні залози: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна залоза; підшлункова залоза.

Завдання учням групи №2: охарактеризувати ендокринні залози: паро щитоподібні залози, надниркові залози, тимус; статеві залози.

          Таблиця 1.

Характеристика залоз ендокринної системи

№ з/п

Назва залози

Місце розташування

Гормони

Роль у функціонуванні організму

 

 

 

 

 

Частина ІІ.

ЗАЛОЗИ ВНУТРІШНЬОЇ СЕКРЕЦІЇ

Гіпофіз - ендокринна залоза, розта­шована при основі головного мозку. Це невелика залоза, маса якої до­сягає 0,5 г. У гіпофізі розрізняють три частки: передню, проміжну та задню. Кожна з них продукує гормони з різними функціями. Передня частка гіпофіза виробляє гормо­ни, які регулюють ріст людини (гормон росту) та впливають на діяльність інших ендокринних залоз (тропні гормони). Середня частка виробляє меланотропін, який сприяє синтезу меланіну й зумовлює колір шкіри. Задня частка гіпофіза синтезує гормони, - вазопресину й окситоцину. Вазопресин змен­шує виведення сечі, підвищує кров'яний тиск, а окситоцин сти­мулює діяльність молочних залоз у період вигодовування немовлят.

Епіфіз - це ендокринна залоза, що розви­вається як виріст проміжного мозку. Маса його в дорослої людини - 100-200 мг. В епіфізі синтезується гормон мелатонін, який запобігає перед­часному статевому розвитку, бере участь у біологічних ритмах організ­му та ін.

Щитоподібна залоза - ендокринна залоза, розташована на передній поверхні щитоподібного хряща гортані. Вона прикріплюється до трахеї й гортані щільною волокнистою тканиною й складається з правої й лівої часток, з'єд­наних перешийком. Це непарна й найбіль­ша з ендокринних залоз, маса якої близько 30-60 г. Щитоподібна залоза виділяє йодо- вмісні гормон тироксин. Тироксин стимулюють ріст і розвиток органів і тканин, особливо кісткової та нервової тканин. Крім того, він прискорює обмін речовин і виділення енергії.

Прищитоподібні залози - це ендокринні залози у вигляді малень­ких тілець, занурених у тканину щитоподібної залози. Прищитоподібні та щитоподібна залоза вкриті спільною волокнистою капсу­лою. Загальна маса цих найдрібніших залоз - близько 0,3 г. Клітини прищитоподібних залоз синтезують паратгормон, який регулює обмін Кальцію.

Тимус - ендокринна залоза, розташована за грудиною. Ця непарна залоза складається із залози­стих клітин, які утворюють дві частки, що нагадують вилочку. Маса й розміри залози змінюються з віком. Тимус відіграє основну роль у розвитку клітинного імунітету. Основним гормоном залози є тимозин, який впливає на диферен­ціацію Т-лімфоцитів.

Надниркові залози - парні ендокринні залози, розташовані над нирками. Надниркові залози складаються з двох шарів: зовнішньо­го коркового і внутрішнього мозкового, які функціонують незалежно один від одного. У дорослої людини маса наднир- ників досягає 10-14 г. Корковий шар виробляє гормони кортикосте­роїди, які регулюють водно-сольовий обмін та обмін білків, жирів і ву­глеводів. Мозковий шар виділяє гормони адреналін та норадреналін, що забезпечують негайну мобілізацію ресурсів організму, активізацію функцій органів, спрямовану на виживання організму в стресових си­туаціях.

ЗАЛОЗИ ЗМІШАНОЇ СЕКРЕЦІЇ - це залози, що утворюють се­крети та гормони. До них належать підшлункова залоза та статеві залози.

Підшлункова залоза - залоза змішаної секреції, яка виробляє травний сік (зовнішня секреція) та гормони (внутрішня секреція). Ця травна залоза розташована позаду шлунка, складається з головки, тіла і хвоста. Підшлункова залоза має вигляд видовженої пірамідки завдовжки 20 см. Гормони підшлункової залози - інсулін і глюка­гон - регулюють обмін вуглеводів.

Статеві залози - це залози змішаної секреції, які виробляють ста­теві клітини (зовнішня секреція) й статеві гормони (внутрішня се­креція). Чоловічими статевими залозами людини є яєчка, а жіночими - яєчники. Статеві залози разом з продукцією сперматозоонів і яй­цеклітин виділяють у кров статеві гормони - андрогени й естрогени. Обидві групи гормонів утворюються як у чоловічих, так і в жіночих статевих залозах. Однак у чоловіків переважають андрогени, а в жі­нок - естрогени. Найактивнішими серед андрогенів є тестостерон, а се­ред естрогенів - естрадіол та прогестерон. Статеві гормони починають вироблятися ще в зародковому періоді, вони контролюють утворення й ріст усіх органів чоловічої та жіночої статевих систем, визначають тип статури й особливості будови кістково-м'язового апарату. У період статевого дозрівання вони відповідають за формування вторинних ста­тевих ознак, впливають на ріст, обмін речовин, фізичний і психічний розвиток.

Представлення результатів роботи та перегляд презентації з характеристики залоз ендокринної системи.

 Викладач: Ми з вами ознайомилися з залозами ендокринної системи, визначили їх значення для організму людини. Давай те ще раз дамо їм назви та визначимо, які гормони вони виробляють. (Учням на слайдах пропонуються малюнки залоз).

          Вправа «Третій зайвий»

Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть, за якими ознаками був зроблений вибір.

  • Епіфіз, статеві залози, щитоподібна залоза. («Зайві» — статеві залози, тому що вони належать до залоз змішаної секреції, а епіфіз і щитоподібна — внутрішньої.)
  • Статеві залози, підшлункова залоза, надниркові залози. («Зайві» — надниркові залози, тому що вони належать до залоз внутрішньої секреції, а статеві і підшлункова — змішаної.)
  • Слинні залози, потові залози, гіпофіз. («Зайві» — гіпофіз , тому що він належить до залоз внутрішньої секреції, а слинні і потові — зовнішньої.)

Викладач: С початку уроку ми постійно з вами  пригадували термін «гормони», але чомусь не записували його визначення. Чому ми це робили?

 До випереджувального домашнього завдання входило два завдання: визначити типи залоз людського організму та визначення гормонів та їх функції.

Очікувані відповіді:

 ГОРМОНИ - це біологічно активні речовини залоз внутрішньої се­креції, що здійснюють ендокринну регуляцію.

Гормони регулюють обмін речовин та енергії (тироксин, інсулін), процеси росту й розвитку органів (гормон росту), статеве дозрівання й розмноження (статеві гормони), психічні явища (ендорфіни), реакцію організму на стресові ситуації (адреналін).

Питання:
 1. Дати визначення гормонів.

2. Розкрити основні функції гормонів.

Викладач: перш ніж підвести підсумки уроку я пропоную вам закінчити вправу «Дерево асоціацій»: та записати, які тепер асоціації у вас викликає термін «ендокринна система». (Учні на стікерах іншого кольору роблять записи та прикріплюють їх на дошку, демонструючи рівень отриманих знань).

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Учні за малюнками в презентації називаюсь залози внутрішньої секреції, вказують їх місце розташування, функції та гормони, що виробляються.

VІ. Рефлексія:

А тепер давайте підсумуємо. Я пропоную  вам продовжити речення:

  •    Сьогодні я дізнався…
  •    Було цікаво…
  •    Було складно…
  •    Я зрозумів, що…
  •    Тепер я зможу…
  •    Я навчився…
  •    У мене вийшло …
  •    Я зміг

VІІ. Оцінювання роботи учнів.

VІІІ. Домашнє завдання:

  1.               Визначити та законспектувати основні властивості гормонів.
  2.               Повідомлення: «До яких наслідків призводить порушення діяльності ендокринних залоз».
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
10939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку