Урок " Енергетичне забезпечення процесів метаболізму"

Про матеріал
Важивість цього уроку для учнів для вивчення процесів забезпечення організму поживними речовинами та енергією. Поглибити знання про способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів, з’ясувати механізми її подальшого використання . Розвивати навички наукового мислення , вміння аналізувати явища та знаходити зв’язки між ефективністю біологічних процесів і умовами їх перебігу. Виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів і їх важливості для існування життя.
Перегляд файлу

 

Тема уроку :  Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів

Мета уроку: поглибити знання про способи отримання енергії в різних груп автотрофних  та гетеротрофних організмів, з’ясувати механізми її подальшого використання . Розвивати навички наукового мислення , вміння аналізувати явища та знаходити зв’язки  між ефективністю біологічних процесів і умовами їх перебігу. Виховувати  розуміння єдності  всіх біологічних процесів і їх важливості для існування життя.

 

Обладнання і матеріали:  презентація, схеми , що характеризують процеси  отримання та обміну енергії  в клітині.

Базові поняття : фотосинтез, окиснення , енергія сонячного світла, енергія хімічних зв’язків , АТФ.

Тип уроку :  урок засвоєння нових знань , умінь, навичок.

Ключові компетентності : наукове розуміння природи  обміну речовин та енергії, уміння аналізувати, спілкування державною мовою.

Хід уроку

І Організаційний етап

ІІ  Актуалізація опорних знань

Заповнити схему

« Етапи обміну білків»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Ферментивне розщеплення білків їжі до амінокислот, перетворення амінокислот, біосинтез білків, розщеплення білків, утворення кінцевих продуктів розкладу амінокислот)

- Що таке процес асиміляції, дисиміляції?

2. Робота з ілюстрацією ( Див. інформативну  картку)

Охарактеризувати механізм  обміну речовини та енергії

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

( На екрані  прилади для роботи яких необхідна енергія)

-Що об’єднує прилади, які ви бачите на екрані?

-Що є джерелом такої енергії в кожному випадку?

Результат пошуку зображень за запитом "використання енергії живими організмами"

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя  з елементами бесіди

  •          Які є типи організмів за способом живлення ?  ( автотрофи , гетеротрофи)
  •          Що є джерелом енергії на планеті Земля? ( сонячне світло)

 

 

 

 

І. Способи отримання енергії

     Для організмів нашої планети основним джерелом енергії є сонячне світло.

Незначною мірою в процесах метаболізму може використовуватися тепло вулканічного походження, енергія з надр земної кори та ін. Енергія потрібна організмам для синтезу власних органічних речовин з неорганічних (автотрофи) або з готових органічних (у гетеротрофів). Одні з них використовують для процесів синтезу енергію світла – це фототрофні організми. До них належать зелені рослини , ціанобактерії,деякі одноклітинні тварини та бактерії. Енергію світла ці організми  використовують для забезпечення  власних процесів життєдіяльності або накопичують її у вигляді енергії хімічних зв’язків синтезованих сполук. Інші організми – хемотрофні – для цього використовують енергію, яка звільняється під час  хімічних реакцій

    Перший етап перетворення енергії – фотосинтез. Зелені рослини здійснюють його за допомогою фотосинтетичних ферментів ( зокрема хлорофілу). Фотосинтетичні системи рослин ступінчато поглинають кінетичну енергію електронів.. Ця хімічна енергія використовується потім для синтезу вуглеводів.

   Передача енергії на наступний рівень починається під час поїдання рослин  тваринами або розкладання їх бактеріями. При цьому енергія,що  містилася у хімічних зв’язках вуглеводів та інших молекул перетворюється на енергію, що можуть використовувати живі організми.

Кількість вивільненої енергії дорівнює кількості енергії, що витратилася на синтез цих речовин. Однак частина цієї енергії перетвориться на тепло, що розсіюється, і таким чином не може бути витрачена у подальшому. Інша частина запасається у формі макроергічних зв’язків  аденозинтрифосфорної кислоти( АТФ).

  Тварини отримують енергію з їжі. Частина їжі є рослинною, інша тваринною ( живлення хижаків) . Тварини, що є джерелом харчування отримали енергію поїдаючи рослин.

ІІ Вивільнення енергії з поживних речовин

Пояснення вчителя з використанням  схеми ( схема на екрані)

  •                 Ми  вже згадували, що функціонування біологічної системи можливе лише за умови, коли витрачена енергія постійно поновлюється в ході енергетичного обміну. Виділяють три послідовні етапи енергетичного обміну : підготовчий, безкисневий, кисневий.

 

  1.  Опрацювання схеми

 

 

 

                                                                      Продукти розщеплення

 

 

 АТФ, продукти розщеплення, кисень

 

                                                                    АТФ, продукти реакцій.

Прийом  «Цікаві факти»

   Існують певні особливості розщеплення деяких полісахаридів. Так , целюлозу, яка міститься в продуктах рослинного походження, розщеплює фермент целюлоза , який не синтезується в організмі людини і більшості тварин. Але в їхньому  шлунково – кишковому  тракті  мешкають мікроорганізми ( бактерії або одноклітинні тварини), здатні утворювати цей фермент і цим забезпечують перетравлення рослинної їжі.

Вивільнення енергії в живій клітині відбувається поступово.  Завдяки цьому на різних етапах її вивільнення   вона може акумулюватися на у зручній для клітини  хімічній формі – у вигляді АТФ.

 

Використання енергії живими організмами

  1. Робота в чотирьох  групах
  •          Енергія, що отримує організм у процесі метаболізму, як відомо, витрачається на здійснення  біологічних процесів. За інформативними картками  підготуйте  в групах  повідомлення  про використання енергії живими організмами.

( На екрані схема.)

 

 

 

 

 

 

 

 

( Після виступу  учнів слід зробити висновок)

Виснок: За енергетичного обміну частина енергії, яка виділяється  під час розщеплення  органічних сполук, розсіюється у вигляді тепла, а частина – запасається у високоенергетичних хімічних зв’язках певних органічних сполук.

ІV Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.

  •          Як відбувається вивільнення енергії з поживних речовин?
  •          Як відбувається процес перетворення енергії живими організмами?

 

Інформативна картка

 

Використання енергії живими організмами.

   Енаргія, що отримує організм у процесі метаболізму, як ви вже знаєте, витрачається на здійснення біологічних процесів:

  • Мехачні енергія – рух тіл та здатність здійснювати механічну роботу;
  • Електрична енергія – енергія взаємодії електрично заряджених частинок, рух цих часток в електричному полі;
  • Осмотична енергія – енергія для пересування молекул проти градієнтк концентрації;
  • Хімічна енергія – енергія взаємодії атомів і молекул.

При цьому значна частина отриманої  енергії вивільняється організмом у вигляді

тепла і розсіюється у навколишнє середовище.

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "використання енергії живими організмами"

docx
Додано
20 жовтня
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку