Тема уроку : Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів
Мета уроку: поглибити знання про способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів, з’ясувати механізми її подальшого використання . Розвивати навички наукового мислення , вміння аналізувати явища та знаходити зв’язки між ефективністю біологічних процесів і умовами їх перебігу. Виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів і їх важливості для існування життя.
Обладнання і матеріали: презентація, схеми , що характеризують процеси отримання та обміну енергії в клітині.
Базові поняття : фотосинтез, окиснення , енергія сонячного світла, енергія хімічних зв’язків , АТФ.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань , умінь, навичок.
Ключові компетентності : наукове розуміння природи обміну речовин та енергії, уміння аналізувати, спілкування державною мовою.
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація опорних знань
Заповнити схему
« Етапи обміну білків»
( Ферментивне розщеплення білків їжі до амінокислот, перетворення амінокислот, біосинтез білків, розщеплення білків, утворення кінцевих продуктів розкладу амінокислот)
- Що таке процес асиміляції, дисиміляції?
2. Робота з ілюстрацією ( Див. інформативну картку)
Охарактеризувати механізм обміну речовини та енергії
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.
( На екрані прилади для роботи яких необхідна енергія)
-Що об’єднує прилади, які ви бачите на екрані?
-Що є джерелом такої енергії в кожному випадку?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди
І. Способи отримання енергії
|
|
Продукти розщеплення
АТФ, продукти розщеплення, кисень
АТФ, продукти реакцій.
Прийом «Цікаві факти»
Існують певні особливості розщеплення деяких полісахаридів. Так , целюлозу, яка міститься в продуктах рослинного походження, розщеплює фермент целюлоза , який не синтезується в організмі людини і більшості тварин. Але в їхньому шлунково – кишковому тракті мешкають мікроорганізми ( бактерії або одноклітинні тварини), здатні утворювати цей фермент і цим забезпечують перетравлення рослинної їжі.
Вивільнення енергії в живій клітині відбувається поступово. Завдяки цьому на різних етапах її вивільнення вона може акумулюватися на у зручній для клітини хімічній формі – у вигляді АТФ.
Використання енергії живими організмами
( На екрані схема.)
( Після виступу учнів слід зробити висновок)
Виснок: За енергетичного обміну частина енергії, яка виділяється під час розщеплення органічних сполук, розсіюється у вигляді тепла, а частина – запасається у високоенергетичних хімічних зв’язках певних органічних сполук.
ІV Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.
Інформативна картка
Використання енергії живими організмами.
Енаргія, що отримує організм у процесі метаболізму, як ви вже знаєте, витрачається на здійснення біологічних процесів:
При цьому значна частина отриманої енергії вивільняється організмом у вигляді
тепла і розсіюється у навколишнє середовище.