Біологія 10 клас Урок № 59.
Кожна людина – це історія, що відрізняється від будь – якої іншої.
А.Каррель
Тема. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів
Знаннєвий компонент:
Діяльнісний компонент
використовує:
розвиває:
Ціннісний компонент
усвідомлює:
висловлює судження:
розуміє:
Обладнання й матеріали: підручник, робочі зошити, книги по темі уроку, дошка з написаними матеріалами для уроку, додатковий матеріал з інтернет – ресурсу,
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1) Інтелектуальна розминка
«Розумний куб».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Запитання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Знайомтесь! Повідомлення про Алексіс Каррель, науковець, який став засновником експерементальної трансплантації життєво важливих органів (с.215). (Робота з підручником)
IV. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми уроку.
Опрацювати основні поняття і терміни, які будуть розглядатись на уроці.
Чи переглядали фільм «Людина – амфібія»? Чим особливий на вашу думку герой фільму? Трансплантація, якого органу в головного героя фільму?
Тему трансплантації органів розглядали у своїх фантастичних творах О.Беляєв («Голова професора Доуеля», «Людина – амфібія»), М.Булгаков («Собаче серце»). Що ж такого неможливого є в сучасній трансплантології?
Сформулюйте власні судження про досягнення і перспективи сучасної трансплантології.
I – група: досягнення сучасної трансплантології (робота з підручником, з підготовленою інформацією з інтернету).
II – група: яке головне завдання сучасної трансплантології? Як воно вирішується (робота з підручником)?
а) трансплантаційний імунітет;
б) подолання імунологічного бар’єра несумісності тканин;
в) імунологічна толерантність;
г) методи подолання тканинної несумісності.
III – група: основні напрямки розвитку сучасної трасплантології:
а) отримання штучних органів;
б) вирощування органів і тканин методом клонування;
в) використання трансплантантів від тварин.
IV – група: трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи (робота з підготовленою інформацією з інтернету).
Розрізняють такі види трансплантації:
Найчастіше трансплантують кістковий мозок, шкіру, нирки, печінку і серце.
У перспективі клонування тканин і вирощування цілих органів людини із заданими імунологічними характеристиками можуть призвести до того, що 100 % трансплантацій органів будуть гомологічними.
5) Обговорення:
I – група: результат діяльності – учні визначають поняття трансплантація, наводять приклади її досягнень.
II – група: учні визначають поняття трансплантологія, формують її головне завдання на сучасному етапі розвитку.
III – група: учні називають основні напрямки розвитку трансплантології, їх перспективи та характеризують їх.
IV – група: учні характеризують трансплантацію тканин та органів людини.
6) Вчитель демонструє на мультимедійній дошці основні правила біологічної етики
Біоетика — це міждисциплінарна галузь знання та практики, мета якої — збереження та розвиток життя за допомогою етичних принципів.
Основні правила і принципи біоетики є такими:
1) принцип автономії (людина має право розпоряджатися своїм здоров’ям та благополуччям);
2) принцип «незашкодь» (мінімізація шкоди, що завдають пацієнтові під час медичного втручання);
3) принцип блага (моральний обов’язок робити добро, котрий акцентує обов’язок лікаря виконувати дії, спрямовані на покращення стану пацієнта);
4) принцип справедливості (необхідність рівного ставлення до пацієнтів та справедливого розподілу ресурсів під час надання медичної допомоги);
5) принцип людської гідності (гарантує гідне ставлення до пацієнта);
6) принцип інтегральності (передбачає недоторканність психофізичної цілісності людини);
7) принцип уразливості (передбачає відповідальне ставлення до людського життя; спрямовує на тактовне ставлення до людей, що мають обмежені соціальні, фізичні та психічні можливості).
Обговорення правил біологічної етики
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Відповідь на проблемне питання.
Учні формулюють висновки про досягнення і перспективи сучасної трансплантології.
2. Розв’язування кросворда ( с.217-218. Підручник В.І. Соболь «Біологія і екологія»).
- результат діяльності: учень застосовує знання для розв’язування кросворда та пояснює причини розвитку й становлення біоетики як науки про моральність поведінки людини.
VІ. Підсумки уроку
1.Висновки про рівень діяльності на уроці. Виставлення оцінок.
2.Вправа «Мікрофон»:
- На уроці я дізнався про …
- Я хочу …
- Я можу …
- Ці знання мені згодяться …
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити матеріал § 55 (с.215- 218)
2. Дати відповіді на питання розділу «Результат» (с.218)
1