Урок " Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики".

Про матеріал
Розроблений урок згідно навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту. За підручником В.І.Соболя видавництво Кам"янець -Подільський "Абетка" 2018 рік.
Перегляд файлу

Біологія 10 клас  Урок № 59.

Кожна людина – це історія, що відрізняється від будь – якої іншої.

А.Каррель

Тема. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.

Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів

 

Знаннєвий компонент:

  •          учень визначає та оперує поняттями: регенерація, трансплантація, трансплантологія, називає досягнення, завдання та основні напрямки сучасної трасплантології;
  •          пояснює причини розвитку й становлення біоетики як науки про маральність поведінки людини;
  •          пояснює значення регенерації, суть та біологічне значення трансплантації.

 

Діяльнісний компонент

використовує:

  •          додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо – наукову лексику в самостійних усних повідомленнях;

розвиває:

  •          уміння аналізувати й робити  висновки;
  •          оцінює перспективи сучасної трансплантології.

 

Ціннісний компонент

усвідомлює:

  •          важливість трансплантації для людини;

висловлює судження:

  •          щодо експлантації тканин й органів, вирощених на живильних середовищах або взятих від тварин - донорів;

розуміє:

  •          перспективи трансплантології;

 

      Обладнання й матеріали: підручник, робочі зошити, книги по темі уроку, дошка з написаними матеріалами для уроку, додатковий матеріал з інтернет – ресурсу,

 

       Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1) Інтелектуальна розминка

 

 «Розумний куб».

  1.     репродукція,
  2.     поділ навпіл,
  3.     спороутворення;
  4.     фрагментація;
  5.     брунькування;
  6.     поліембріонія;
  7.     партеногенез;
  8.     роздільностатевість;
  9.     гермафродитизм;

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Запитання:

  •          що таке тканини й органи?
  •          Що таке регенерація?
  •          Форми регенерації?
  •          Що таке фізіологічна регенерація?
  •          Навести приклади фізіологічної регенерації;
  •          Що таке репаративна регенерація?
  •          Навести приклади репаративної регенерації;
  •          Які механізми регенерації?
  •          На конкретному прикладі поясніть значення регенерації;

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 -   Знайомтесь! Повідомлення про Алексіс Каррель, науковець, який став засновником експерементальної трансплантації життєво важливих органів (с.215). (Робота з підручником)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя:

Повідомлення теми уроку.

  1. Робота з підручником:

Опрацювати основні поняття і терміни, які будуть розглядатись на уроці.

  •          що таке трансплантація?
  •          що вивчає наука трансплантологія?
  •          трансплантант це..?
  •          який організм є донором, а який рецепієнтом?

 

  1. Проблемне питання:

Чи переглядали фільм «Людина – амфібія»? Чим особливий на вашу думку герой фільму? Трансплантація, якого органу в головного героя фільму?

Тему трансплантації органів розглядали у своїх фантастичних творах О.Беляєв («Голова професора Доуеля», «Людина – амфібія»), М.Булгаков («Собаче серце»). Що ж такого неможливого є в сучасній трансплантології?

Сформулюйте власні судження про досягнення і перспективи сучасної трансплантології.

 

  1. Робота в групах.

I – група: досягнення сучасної трансплантології (робота з підручником, з підготовленою інформацією з інтернету).

II – група: яке головне завдання сучасної трансплантології? Як воно вирішується (робота з підручником)?

а) трансплантаційний імунітет;

б) подолання імунологічного бар’єра несумісності тканин;

в) імунологічна толерантність;

г) методи подолання тканинної несумісності.

III – група: основні напрямки розвитку сучасної трасплантології:

а) отримання штучних органів;

б) вирощування органів і тканин методом клонування;

в) використання трансплантантів від тварин.

IV – група: трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи (робота з підготовленою інформацією з інтернету).

Розрізняють такі види трансплантації:

  •          аутотрансплантація — реципієнт трансплантата є донором для самого себе;
  •          ізотрансплантація — донором трансплантата є 100 % генетично й імунологічно ідентичний реципієнту однояйцевий близнюк реципієнта;
  •          аллотрансплантація — донором трансплантата є організм того ж виду, що генетично й імунологічно відрізняється від реципієнта;
  •          ксенотрансплантація — трансплантація матеріалу від іншого біологічного виду (приклад: людині від тварини);
  •          клітинна інженерія та клонування — метод вирощування тканин, органів із клітин реципієнта з метою пересаджування.

Найчастіше трансплантують кістковий мозок, шкіру, нирки, печінку і серце.

У перспективі клонування тканин і вирощування цілих органів людини із заданими імунологічними характеристиками можуть призвести до того, що 100 % трансплантацій органів будуть гомологічними.

 

5) Обговорення:

I – група: результат діяльності – учні визначають поняття трансплантація, наводять приклади її досягнень.

II – група: учні визначають поняття трансплантологія, формують її головне завдання на сучасному етапі розвитку.

III – група: учні називають основні напрямки розвитку трансплантології, їх перспективи та характеризують їх.

IV – група: учні характеризують трансплантацію тканин та органів людини.

6) Вчитель демонструє на мультимедійній дошці основні правила  біологічної етики

Біоетика — це міждисциплінарна галузь знання та практики, мета якої — збереження та розвиток життя за допомогою етичних принципів.

Основні правила і принципи біоетики є такими:

1) принцип автономії (людина має право розпоряджатися своїм здоров’ям та благополуччям);

2) принцип «незашкодь» (мінімізація шкоди, що завдають пацієнтові під час медичного втручання);

3) принцип блага (моральний обов’язок робити добро, котрий акцентує обов’язок лікаря виконувати дії, спрямовані на покращення стану пацієнта);

4) принцип справедливості (необхідність рівного ставлення до пацієнтів та справедливого розподілу ресурсів під час надання медичної допомоги);

5) принцип людської гідності (гарантує гідне ставлення до пацієнта);

6) принцип інтегральності (передбачає недоторканність психофізичної цілісності людини);

7) принцип уразливості (передбачає відповідальне ставлення до людського життя; спрямовує на тактовне ставлення до людей, що мають обмежені соціальні, фізичні та психічні можливості).

 Обговорення правил біологічної етики

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

1. Відповідь на проблемне питання.

Учні формулюють висновки про досягнення і перспективи сучасної трансплантології.

2. Розв’язування кросворда ( с.217-218. Підручник В.І. Соболь «Біологія і екологія»).

- результат діяльності: учень застосовує знання для розв’язування кросворда та пояснює причини розвитку й становлення біоетики як науки про моральність поведінки людини.

 

VІ. Підсумки уроку

 

1.Висновки про рівень діяльності на уроці. Виставлення оцінок.

2.Вправа «Мікрофон»:

- На уроці я дізнався про …

- Я хочу …

- Я можу …

- Ці знання мені згодяться …

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити матеріал § 55 (с.215- 218)

2. Дати відповіді на питання розділу «Результат» (с.218)

1

 

docx
Додано
20 жовтня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку