Урок, "Еритроцити. Групи крові. Переливання кровіму.

Про матеріал
Урок на тему "Еритроцити. Групи крові. Переливання крові", 8 клас учителя біології Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №18 імені Вячеслава Чорновола.
Перегляд файлу

Еритроцити. Групи крові.  Переливання крові.

Мета: поглибити знання учнів про формені елементи крові на прикладі еритроцита, визначити взаємозв’язок  його будови та функцій, дати поняття про недокрів’я і його причини, ознайомити з групами крові та особливостями переливання крові, вказати на явище резус – конфлікту та причини його виникнення,

розвивати компетентності саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, інформаційні, соціальні, комунікативні, здоров'язберігаючі;

виховувати відповідальність, старанність, повагу до своєї навчальної праці та здобутків товаришів, активну життєву позицію, дбайливе ставлення до свого здоров’я та пізнавальний інтерес до предмету біології.

Основні поняття і терміни: еритроцити, гемоглобін, недокрів’я, групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт, аглютиніни, аглютиногени, переливання крові, донор, реципієнт, система АВО, аглютинація.

 

Очікуванні цілі: учень формулює означення понять, характеризує та пояснює

взаємозв’язок будови і функцій еритроцитів, характеризує групи крові системи АВ0 і резус-фактор, висловлює судження щодо правил переливання крові, вміє виявляти ризик можливого резус-конфлікту при вагітності, свідомо відмовляється від алкоголю та тютюнопаління на основі знань про їх шкідливу дію на еритроцити крові.

 

Обладнання: таблиця «Кров», схема «Групи крові», підручник, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань, урок - дослідження.

Форми і методи: гра «Кошик запитань», постановка проблемних питань, технологія «Дізнайся сам – навчи інших»,  «Асоціативний кущ», фрагмент рольової гри, метод «Скрайбінг», «Мікрофон».

Епіграф: «У цій історії були, з одного боку, найфантастичніші захоплення, а з іншого – найтяжчі розчарування»         В.М. Шамов.

Структура уроку:

І. Організаційний момент, поділ на групи

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Гра «Кошик запитань» (кожна з груп витягує по листку з питаннями):

  1. Які рідини утворюють внутрішнє середовище організму?
  2. Що таке гомеостаз?
  3. Яке місце і спосіб утворення тканинної рідини?
  4. Який спосіб і відсоток повернення рідини з тканин назад у кров?
  5. З чого утворюється лімфа?
  6. Яка основна функція крові, за якої умови вона здійснюється?
  7. Який орган здійснює нервову регуляцію хімічного складу крові?
  8. Як називаються рідка і клітинна складові крові?
  9. Чи можна за зневоднення організму вводити в кров для відновлення її об'єму чисту воду? Чому?
  10. Що таке фізіологічний розчин?
  11. Які функції білків-альбумінів крові?
  12. Які формені елементи крові?

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності:

Вчитель: Довгий час за кров’ю визнавали могутню та виняткову силу: з її допомогою скріпляли священні клятви, приносили кров в жертву богам, вважали кров носієм душі. Дійсно, кров – найдивніша тканина нашого тіла. З розвитком науки людський розум все глибше осягає таємниці крові. Спробуємо і ми зрозуміти  її таємниці і познайомимось ближче з клітинами, яких у крові найбільше - еритроцитами.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу:

Вчитель: Дослідження ми будемо проводити в групах (6 груп). Кожна група отримує картки з питаннями, на які повинна дати відповіді, опрацювавши параграф 18 підручника (ст 88) та додатковий матеріал.

Спочатку відповідають по черзі перші три групи – відповіді на окремі питання вчитель доповнює слайдами з презентації, також кожна з груп долучається до складання асоціативного куща навколо терміну «еритроцити» (на дошці)

І група

                                            Картка І

1. Який колір еритроцита, його форма і розміри, чи наявне ядро?

2. Яке значення такої будови еритроцита?

3. Скільки еритроцитів міститься в 1 мл крові?

Додатковий матеріал: Еритроцити  - клітини, які надають крові червоного кольору. В 1мл  крові – 5 млн. еритроцитів (усього 25 трлн). Їх форма – двоввігнутий диск, бо хоча молоді еритроцити і мають ядро, але через 5 днів воно виштовхується з клітини. Діаметр  7-8 мкм при товщині  1,5 -2,5 мкм.. Значення - при збереженні площі поверхні займають менший об'єм, що дозволяє вмістити більше клітин в 1мл крові  та зберігає ту саму площу газообміну. Це вигідно відрізняє еритроцити людини, як теплокровної істоти з великою потребою в кисні, від великих і з ядрами еритроцитів холоднокровних тварин, наприклад, амфібій.

Слайди: колір еритроцита, втрата ядра еритроцитом, форма і розміри еритроцитів, їх розміщення в капілярі.

Демонстрація: Мікропрепарати крові жаби (холоднокровної) та людини (теплокровної); циліндри з імітацією кулястих і пласких еритроцитів.

ІІ група

                                            Картка ІІ

1.Яка тривалість життя еритроцита, чому? Як на неї впливає алкоголь?      

2.Клітини-попередники еритроцитів, процес утворення, його регуляція?

3.Де утворюються і гинуть еритроцити, скільки за одиницю часу? Які продукти руйнування і як вони виводяться?

 

Додатковий матеріал: Процес утворення еритроцитів – еритропоез, відбувається  в червоному кістковому мозку, зі стовбурових клітин -  еритробластів. Кожну секунду утворюється 10 млн еритроцитів,  а за день оновлюється близько 1% усіх еритроцитів. Це тому, що через втрату ядра вони живуть відносно недовго - до 120 днів. Відмирають у селезінці і печінці, продукт розпаду – білірубін, виводиться печінкою у складі жовчі. Спирт, що міститься в алкоголі, розчиняє ліпідні оболонки еритроцитів і вони злипаються між собою, гинучи завчасно і закупорюючи судини.

Слайди: дія алкоголю на еритроцити, утворення еритроцита, нирки і еритропоетин, червоний кістковий мозок, печінка і селезінка

ІІІ група

                                            Картка ІІІ

1. Який внутрішній вміст еритроцита?

2.З чого утворений гемоглобін, який його вміст у крові?

3. Які функції гемоглобіну? Що таке анемія, її причини та наслідки?

Додатковий матеріал: Еритроцити містять пігмент гемоглобін (Hb),  молекула якого містить 4 субодиниці білка глобіна, кожна з яких зв’язана з небілковим гемом, у складі якого є залізо (Fe). Вміст Hb: норма (не менше) для чол. – 130-160 грам/літр, жін. – 120-150 г/л. Завдяки гемоглобіну, еритроцити виконують функції транспортування газів: 91% кисню  - яскраво червоний оксигемоглобін HbO₂, 25% вуглекислого газу  - темно-вишневий карбгемоглобін HbCO₂.  Одна молекула гемоглобіну може зв'язати 4 молекули кисню, 1 грам Hb може зв’язати 1, 34 мл O₂. Анемія (недокрів'я)  - низький вміст еритроцитів та гемоглобіну; наслідок – кисневе голодування або гіпоксія  (загальними симптомами є блідість шкіри, задишка, загальна слабкість); причини - нестача Fe, вітамінів В11 і В12, дія отрут (зокрема, алкоголю) та радіації, тощо.

При взаємодії з чадним газом (зокрема при тютюнопалінні) та нітратами (які часто зустрічаються у овочах, салатах, кавунах) гемоглобін втрачає здатність з’єднуватися з киснем, що також викликає гіпоксію:

Hb + CO → Hb CO - карбоксигемоглобін - стійка сполука з чадним газом, зокрема тим, що утворюється від тліючої цигарки)

Mt Hb  - метгемоглобін (стійка сполука з нітратами).

Слайди - будова гемоглобіну, окси- і карбгемоглобін, анемія, отруєння чадним газом

 

Імовірний вигляд закінченого асоціативного куща

Вчитель.  При деяких хворобах або значних крововтратах людині необхідно переливати кров. Що таке переливання крові, де її беруть – розкажуть учні, що на сьогодні підготували сповіщення і виконують роль медпрацівників.

 

Лікар-гематолог: Переливання крові можна вважати різновидом трансплантації тканин, так як кров – це рідка сполучна тканина. Людину, що дає матеріал для трансплантації, називають донором. Людину, якій робиться трансплантація, називають реципієнтом. Переливання крові - це введення з лікувальною метою в кровоносні судини хворого крові або окремих її компонентів: еритроцитів, тромбоцитів, лейкоцитів, плазми крові, сироватки або білків плазми.

 

Слайди:  донор крові, сучасна станція переливання крові,  плазма крові


 

Лікар – лаборант: Донор – це людина, яка з власної волі дає свою кров хворим людям. Дати кров – урятувати життя. Донором може стати здорова людина віком від 18 до 60 років. Одноразово можна взяти 200 – 400 мл крові без шкоди для організму. Донорську кров консервують, додаючи певні хімічні речовини, і зберігають тривалий час. Донором не може бути той, хто хворіє на інфекційні, серцево-судинні  та виразкові хвороби, недавно переніс оперативне втручання, вживає ліки або алкоголь.

         Слайди: день донора крові, якщо хочеш стати донором

         

Вчитель: В Україні заготовляють все ще недостатньо донорської крові – це приблизно 8 мл на людину при рекомендованих ВООЗ 12-15мл. Тому постійно проводяться благодійні акції по збору крові, наприклад для дітей з лікарні ОХМАТДИТ. Для того, щоб донорської крові було достатньо, донорами має бути 1% населення країни.  Тому у важкі часи пандемії та воєнного конфлікту на сході країни, саме рятувальники, військові та інші силові структури є постійними донорами крові, за що ми всі їм дуже вдячні.

Лікарі з 17ст. використовували переливання крові, як спосіб лікування, але не завжди перелита кров сприймалась організмом хворого.  Папа Римський Інокентій ṾḮḮḮ , пригнічений старістю, наказав влити собі кров від трьох юнаків. Результат був сумним: вмерли і юнаки, і Папа.  Отже проблемне питання: «Чому нерідко переливання крові закінчувалися смертю пацієнта ?» ми адресуємо нашим наступним групам.

Слайди: необхідні запаси донорської крові, хто потребує крові, скільки достатньо донорів, військові стають донорами крові.

 

 

Група ІV:

Картка ІV:

1. Що таке групи крові? Скільки груп крові існує за системою АВО?

2.Як відрізняються групи крові? (аналіз таблиці)

3.Чому власні еритроцити ніколи не склеюються? Як називається явище склеювання еритроцитів?

 

Додатковий матеріал:  Групи крові  - це її спадкові характеристики, які не змінюються впродовж життя. За системою АВО (В – бе, О – нуль) враховують наявні на плазматичній мембрані еритроцитів антигени А і В, які можуть існувати незалежно один від одного. Тому чотири можливі їх комбінації лежать в основі чотирьох груп крові. В плазмі крові знаходяться білки глобуліни  - групові антитіла α (анти-А) і β (анти-В). Антигени А і В називають аглютиногенами, антитіла α і β — відповідно аглютинінами.

 

В одній групі крові не можуть одночасно міститися  «однойменні» антигени й антитіла — А і α, чи В і β , тому що за їх взаємодії відбувається аглютинація— склеювання еритроцитів. 

 

Слайди: групи крові, аглютинація еритроцитів, опорний конспект (одночасно з розповіддю вчителя ↓)

 

Вчитель: Тільки у 1900 році австрійський вчений Карл Ландштейнер дійшов висновку про існування трьох груп крові., а у 1907 році чеський вчений Ян Янський визначив четверту групу крові.

Військові й люди інших професій, пов'язаних із ризиком, носять браслети, нашивки та інші розпізнавальні знаки з інформацією про свою групу крові.

Група V:

Картка V:

 

1.Як можна переливати кров? (аналіз схеми)

2.Люди з якими групами крові є універсальними донорами? Що саме переливається з їх крові?

3.Люди з якою групою крові є універсальними реципієнтами? У якому вигляді вони можуть сприймати іншу кров?

 

Додатковий матеріал: Цільну кров можна переливати лише від донора з цією ж групою крові. Але в процесі дослідження було встановлено, що еритроцити І групи не склеюються в крові інших груп -  тобто, люди з І групою крові є універсальними донорами еритроцитарної маси. Сироватка ІV групи не склеює еритроцити крові інших груп – тобто, люди з ІV групою є універсальними донорами сироватки крові. Люди з ІV групою крові є також універсальними реципієнтами – їм можна переливати еритроцитарну масу від будь-якої групи крові.

Слайди: цільна донорська крові, схема переливання крові

Група VІ:

Картка VІ:

           1.Що таке резус-фактор? Як він був відкритий?

           2.Як він поширений?

3.Коли виникає резус-конфлікт і в чому його суть?

 

Додатковий матеріал: Можуть з’явитись ускладнення і під час переливання сумісними за групами крові. Це тому, що на поверхні еритроцитів існує антиген – резус-фактор Rh, (названий за назвою мавпи - макаки резус). Людей, еритроцити яких мають резус-фактор, називають резус–позитивними (Rh+). В Європі таких людей 85%, а у 15% - резус – фактор відсутній. Ці люди резус-негативні ( rh-). Тому при переливанні крові враховують не тільки групу, а й резус – фактор: при переливанні Rh+ крові реципієнту з  rh- виникне резус–конфлікт. Резус-конфлікт виникає і у вагітної жінки, якщо вона є резус-негативною, а плід – резус- позитивним. У крові матері утворюються антитіла, які руйнують еритроцити плоду, викликаючи у дитини гемолітичну жовтуху.

Слайди: резус-фактор, опорний конспект, резус-конфлікт при переливанні, резус-конфлікт при вагітності.

 

V. Рефлексія: метод «Мікрофон»: Що з вивченого на уроці:

- дало відповідь на хвилююче питання,

- викликало запитання,

- здивувало,

- заставило задуматися,

- було корисним?

 

VІ. Домашнє завдання: §18 (підручник Біологія-8клас – Н.Ю. Матяш), за бажанням – одна з задач:

Задача 1. У 100 г крові міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові, якщо відомо, що вона становить 7,7 % від загальної маси тіла людини.

Задача 2. Обчисліть, яку максимальну кількість кисню може містити кров, якщо загальна кількість гемоглобіну в крові людини становить приблизно 650 г, а 1 г гемоглобіну може зв’язати 1,34 мл кисню.

Задача 3. Побудуйте графік залежності кількості еритроцитів у крові від висоти над рівнем моря, якщо кількість еритроцитів в 1 мл крові людини становить: на рівні моря - 5 млн, 700 м над рівнем моря - 6 млн, 1800 м - 7 млн, 4400 м - 8 млн. Поясніть цю залежність.

docx
Додав(-ла)
Vasily
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку