Тема: Що означає бути розвиненою людиною
Мета: Вчити учнів пояснювати поняття «дозвілля» і «хобі», обґрунтувати взаємозумовленість особистої культури і можливості задоволення потреб, наводити приклади занять – хобі; сприяти формуванню вміння висловлювати своє судження про важливість самовдосконалення, сприяти формуванню навичок змістовно й цікаво організовувати дозвілля, реалізації змістових ліній «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров`я і безпека».
Обладнання: Підручник, картки для роботи в малих групах, вислови древніх і класиків про розвиток особистості, анкета для учнів 6 класу, дидактичний матеріал.
Тип уроку: Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Зміст уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми уроку і визначення його цілей (спільно з учнями)
План уроку:
1. Яку людину вважають розвиненою.
2. Які заняття розвивають людину.
3. Як зробити дозвілля змістовним і цікавим.
Епіграф уроку:
«Ми робимо себе самі»
Древня мудрість.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
а). Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Діти, чи зустрічали ви у своєму житті людей, які справили на вас незабутнє враження? Що вам у цих людях найбільше сподобалося?
Листаючи сторінки книжок, я зустріла, як на мій погляд, слова глибокого філософського змісту. Відомий всьому світові український кінорежисер Олександр Довженко писав :
«Багато бачив я гарних людей, але такого як батько, не бачив... Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий... Як гарно ложку ніс до рота, підтримуючи знизу шкоринкою хліба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на траві. Жарт любив, влучне слово. Такт розумів і шанобливість».
Так просто і виважено сказав син про свого батька, простого селянина. А чи хотіли б ви, щоб в майбутньому сказали такі слова про вас?
Ось про це сьогодні ми будемо з вами говорити.
б). Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Діти, як ви розумієте поняття: «розвиток», «розвиватися», «розвинений»? (Учні пояснюють ці поняття).
На моніторі комп’ютера – основні поняття теми, протягом уроку змінюються почергово:
Розвиток – процес, унаслідок якого відбувається зміна якості чого-небудь, перехід від одного якісного складу до іншого, вищого
Розвиватися – ставати розумово, духовно вищим, кращим, досконалішим, підніматися у чомусь на вищий щабель
Розвинений – який досяг розумової, духовної зрілості, став духовно вищим
Задатки – природжені, успадковані зачатки яких-небудь рис здібностей або властивостей
Здібності – природний нахил до чого-небудь, властивість, особливість, що виявляється в умінні робити, здійснювати що-небудь
Талант – вищий ступінь прояву здібностей у певній галузі, досягнення в ній видатних результатів
Геніальність – досягнення людиною видатних результатів одночасно у багатьох галузях
Дозвілля – вільний від праці час
Хобі – улюблене заняття в час дозвілля
б). Розповідь учителя.
Людина народжується на світ, щоб осягнути його красу, увібрати в себе хоча б її промінчик, виплекати священне зерно віковічної мудрості. А потім і самій засівати любов’ю, добром, істиною, спрагою пізнання родюче поле людського розуму, віддати матері-природі сторицею за подароване. Адже саме від природи, з моменту свого народження, кожна людина наділена якимись якостями. Сукупність усіх цих психофізіологічних якостей людини називається її задатками. Такими можуть бути, наприклад зорова пам’ять, музичний слух, відчуття ритму і т.д. Саме задатки є основою здібностей.
в). Робота в малих групах.
Прочитай текст і дай відповідь на запитання:
На початку 1880 року німецький пастор Карл Вітте читав лекцію викладачам гімназій, в якій доводив, що здібності людини є результатом її виховання у перші п’ять-шість років. Його слухачі вважали, що здібності передаються спадковим шляхом. Тоді Вітте вигукнув:
«Якщо Бог пошле мені сина, то я, як і вирішив, зроблю з неї видатну людину». Невдовзі у Вітте справді народився син. Уважне ставлення до нього з боку батьків і цілеспрямоване керівництво його розвитком дали чудові результати. У 7 років він вільно володів чотирма мовами, у 9 - вступив до Лейпцизького університету, у 13 – став доктором філософії, у 16 – доктором права, а у 18 років – професором Гейдельберзького університету.
Запитання:
1. Чи погоджуєтеся ви з думкою викладачів гімназій, що здібності передаються спадковим шляхом? Свою думку обґрунтуйте.
2. Який висновок можна зробити із прочитаного?
3. Чого вчить нас цей текст?
Вчитель: Отже, тільки завдяки цілеспрямованим діям задатки можуть перерости у здібності. І саме в перші 5-6 років життя відбувається активний розвиток дитини. Нам уже неодноразово доводилося чути притчі про мудрого царя Соломона та молоду матір. Коли вона звернулася до царя за порадою – з якого часу їй слід почати виховувати свою однорічну дитину, то Соломон відповів їй, що вона запізнилася з цією справою на один рік. На мою думку, якби такий випадок трапився у наш час, то радше за все сучасний «цар Соломон» відповів би молодій матері, що вона запізнилася з вихованням своєї дитини принаймі на.... На скільки ви думаєте? Чому? Обґрунтуйте свою думку.
Правильно. Адже сучасна медицина вважає, що турбуватися про здоров’я й повноцінний розвиток дитини потрібно ще задовго до її зачаття.
Кожен день у житті людини – це певний крок в її становленні. Й не тільки у фізичному, але й у розумовому. Мозок дитини розвивається швидше ніж інші частини її організму. Його вага у новонародженого становить 25% ваги мозку дорослої людини, тоді як вага тіла лише 5% ваги дорослої людини. Вага мозку у п’ятирічної дитини – 90% відваги мозку дорослої людини. На вашу думку, про що це свідчить?
Правильно. Саме ці факти свідчать про великі можливості духовного розвитку в дитинстві. Бо саме до 5-6 років дитина засвоює 50% інформації, яку вона отримує протягом усього життя.
Отже, саме в цей період варто активно працювати над розвитком здібностей. Вищий ступінь прояву здібностей у певній галузі, досягнення в ній видатних результатів характеризується як талант. Якщо людина досягає видатних результатів у багатьох галузях, то це вже є геніальність.
г). Робота з підручником.
Завдання 3 с.86. Про таланти ( притча з Євангелія від Матвія).
Запитання:
д). Розповідь учителя.
Найчастіше трапляється, що людині важко помітити у собі якийсь талант. Тоді приходять на допомогу батьки, вихователі. друзі. При цьому дуже важливо, щоб людина повірила у свої сили і не впала у відчай, зіткнувшись з невдачею. Віра в себе вселяє в людину сміливість і допомагає їй діяти в будь-яких умовах.
Кожна людина вчиться і розвивається протягом усього життя. Французький філософ Клод Гельвецій, який жив у 18 столітті, будучи вже зрілою людиною, писав: «Я продовжую ще вчитися: моє виховання ще не закінчене, коли ж воно закінчиться? Коли я не буду більше здатний до нього: після моєї смерті. Все моє життя є, власне кажучи, лишень одне довге виховання».
е). «Мозковий штурм».
Вчитель:
Давайте спробуємо разом вибудувати логічний ланцюжок, який приведе нас до розуміння розвитку особистості. З чого, на вашу думку слід розпочати?
( Учні складають логічний ланцюжок і пояснюють розуміння кожної його ланки: Пізнай себе – володій собою – виховуй волю – вибери гідну мету – розвивай себе).
є). «Асоціативний кущ»
Вчитель:
Вчитель:
Звичайно. Дуже важливою у розвитку людини є праця і фізична, і розумова. Для розвитку людини не є важливим характер праці, а лише ставлення до неї, розуміння її значення для себе та інших людей. У старій притчі про будівельників йдеться про те, як робітників на будівництві запитують, що вони роблять. Один сумно відповідає: «Каміння ношу», а інший, який несе таке саме каміння, з вогником в очах радісно говорить: «Храм будую». Два чоловіки з однієї і тієї ж самої праці роблять різні висновки.
Щасливі ті люди, для яких праця стала їх захопленням, радістю і гордістю, які працюють не тільки заради грошей, а насамперед заради задоволення від того, що їм вдалося.
Важливу роль у розвитку особистості відіграє також правильно організоване дозвілля.
ж). Метод уявного мікрофона.
Вчитель:
Вчитель: Учні нашого класу вміють чудово організувати свій вільний час. Чому я зробила такий висновок? А ось подивіться на цю виставку. Ми бачимо, які чудові вироби виготовили своїми руками ваші однокласники. На перерві матимете можливість їх споглядати. ( Звернення до виставки учнівських робіт).
Дозвілля Улюблене заняття, якими людина
захоплюється у вільний час
Хобі Вільний від праці час, коли людина
відпочиває
з). Заочна подорож у світ природи.
Вчитель: З ваших висловлювань я зрозуміла, що дозвілля ви асоціюєте переважно з літом. Отож перенесімося на кілька хвилин до літнього лісу, насолоджуймося його красою, чудовим співом його пернатих мешканців. ( Звучить мелодія співу лісових птахів).
До речі, друзі, ми маємо поговорити про дуже важливу проблему: як зробити наше перебування на природі цікавим і корисним і не завдати шкоди природі. Хто запропонує які варіанти?
( Учні озвучують свої пропозиції, звучить гра на гітарі, авторські вірші тощо.).
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель:
Я думаю, що тільки той, кого не задовольняють знання, набуті ним у середній чи вищій школі, хто продовжує займатися самоосвітою і самовдосконаленням, може сподіватися, що він досягне успіхів у житті і матиме від життя задоволення, оскільки сформує себе як гармонійно розвинену особистість.
V. Домашнє завдання.
І. Опрацювати урок 14.
ІІ. Заповнити анкету.
Анкета для учня 6 класу
1. Напиши відомі тобі підприємства нашої області, району.
2. В представниках яких професій мають потребу ці підприємства?
3. Які професії подобаються тобі найбільше?
4. Які гуртки, секції ти відвідуєш?
5. Які книги любиш читати? Назви їх.
6. Що ти вмієш робити своїми руками?
7. Які твої обов’язки вдома?
8. З представниками яких професій ти хотів би зустрітися?
ІІІ. Для учнів, які мають достатній і високий рівень знань: написати твір-мініатюру «Моє хобі».
Балашівський навчально-виховний комплекс „ Колегіум – загальноосвітня школа І-ІІ ст.”
Тема „ Що означає бути розвиненою людиною”
Підготувала Боровець В.І.-
вчитель етики