Урок "Філософська поема І. Франка "Мойсей". Проблематика, сюжет, образ Мойсея"

Про матеріал

ТЕМА: Філософська поема І. Франка «Мойсей». Проблематика, сюжет, образ Мойсея.

МЕТА: розкрити зміст і духовне багатство поеми, допомогти усвідомити усвідомити монументальність образу Мойсея – народного проводиря і пророка, показати непересічне місце І. Франка у формуванні українського світоглядної традиції; розвивати мовленнєву культуру, формувати в учнів цілісне світосприйняття, розвивати творчі здібності та здатність до наукових пошуків і узагальнення шляхом створення проблемних ситуацій, постановки та вирішення проблемних питань, які потребують знань із суміжних предметів: історії, художньої культури, образотворчого мистецтва; виховувати шанобливе ставлення до історії народу, почуття національної гідності; виховувати самостійну культурно-політичну позицію громадян України.

Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, 10 клас

 

ТЕМА: Філософська поема  І. Франка «Мойсей». Проблематика, сюжет, образ Мойсея

 

МЕТА: розкрити зміст і духовне багатство поеми, допомогти усвідомити усвідомити монументальність образу Мойсея – народного проводиря і пророка, показати непересічне місце І. Франка у формуванні українського світоглядної традиції; розвивати мовленнєву культуру, формувати в учнів цілісне світосприйняття, розвивати творчі здібності та здатність до наукових пошуків і узагальнення шляхом створення проблемних ситуацій, постановки та вирішення проблемних питань, які потребують знань із суміжних предметів: історії, художньої культури, образотворчого мистецтва; виховувати шанобливе ставлення до історії народу, почуття національної гідності; виховувати самостійну культурно-політичну позицію громадян України;

 

Обладнання: портрет І. Франка, виставка його творів, мультимедійна презентація.

 

Хід заняття

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  1. Слово вчителя

Слайд 1

 

Тема народу, його минулого й майбутнього, історичного призначен­ня і місця серед інших народів – одна із провідних у творчості поета. Особливо могутньо прозвучала ця тема в поемі «Мойсей», написаної І. Франком 1905 року.

 

Слайд 2

Сергій Єфремов в «Історії українського письменства» писав: «І між ліричними поезіями, і між белетристичними та публіцистичними творами Франка, і між його поемами чимало знайдеться таких, що на довгі часи переживуть самого автора. Таким твором є поема «Мойсей».

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 

Тема сьогоднішнього уроку: Філософська поема І. Франка «Мойсей». Проблематика, сюжет, образ Мойсея.

 

Тема на слайді 3

 

Епіграфом нашого уроку є цитата з поеми  І. Франка «Мойсей»:

 

Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання.

Франко «Мойсей»

 

Слайд 4.  Епіграф.

 

Слайд 5. План уроку.

План

  1. Історія створення поеми «Мойсей» Івана Фанка.
  2. Філософська поема «Мойсей».
  3. Проблематика, сюжет поеми.
  4.  Образ Мойсея.
  5. Інші образи поеми.

6. Поема І. Франка – видатний твір світової літератури 

 

 

Слайд 6 Знати. Вміти.

 

У кінці заняття ви повинні

знати:

  • історію створення поеми «Мойсей»;
  • зміст поеми «Мойсей»;
  • тему, ідею твору.

Уміти:

  • аналізувати ідейно-художній зміст поеми «Мойсей»;
  • характеризувати образи поеми;
  • визначати тему, ідею та проблематику твору;
  • узагальнювати сказане, робити висновки.  

 

ІУ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Формування вмінь та навичок.

  1. Слово вчителя

Слайд 7

Образ біблійного Пророка Мойсея цікавив І.Я.Франка ще в юності. Тому не дивно, що мотиви пророчої самозреченості присутні в «Каменярах» і у віршах збірок «З вершин та низин», «Мій Ізмарагд».

Поема «Мойсей» – це глибокий філософський твір про взаємини вождя й народу на шляху боротьби за кращу долю, що був безпосереднім відгуком поета на події революції 1905 року в Росії.

І. Франко створив багатопроблемний твір, у якому відтворив історичну долю України, підняв проблему духовної єдності народу як основи національного й державного відродження нації. Значною мірою в поемі відображено й долю самого письменника як духовного проводиря українського народу в кінці XIX – по­чатку XX ст., що не раз у своєму житті зазнавав важливих ударів від своїх співвітчизників.

 

Деякі учні, готуючись до сьогоднішнього заняття, отримали індивідуальні завдання. Тож послухайте доповідь про історію написання поеми.

 

Слайд 8

 

  1. Доповідь про історію написання поеми «Мойсей» (повідомлення учня).

Готуючись до написання поеми, Іван Якович зібрав багатющий історико-культурний матеріал із життя стародавніх євреїв, досконало вивчив їхню міфологію, релігію, історію, а також географію Ізраїлю, Палестини, Єгипту.

Повз увагу геніального енциклопедичного осві­ченого автора не пройшов жоден твір світового мистецтва, зокрема полотна таких художників, як Рафаель, Рембрандт; твори композиторів – Россіні, Рубінштейна, Генделя.

Поштовхом до написання поеми «Мойсей» вважають революційні події 1905 року в Росії, а також подорож І. Франка до Італії в 1904 році. Під час тритижневої подорожі поет відвідав Рим, Венецію, Флоренцію, Неаполь, бачив відомі твори Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Рафаеля та інших італійських майстрів. Найбільше враження на І. Франка, за свідченням його дочки Ганни Франко-Ключко, справила статуя Мойсея (1515р.) Мікеланджело в Римі.

Крім того,  Іван Якович ознайомився із літературними творами про Мойсея. Зокрема поемами західноукраїнського поета і художника Корнила Устиновича, французького поета Альфреда де Вінчі, драмою угорського письменника Імре Мадача.

 

  1. Слово вчителя

Слайд 9

 Опрацювавши це все. Франко створив свій образ знаменитого пророка, трансформувавши біблійний сюжет на українському ґрунті. Каменяр не ставив собі за мету віддзеркалити біблійні мотиви. Ним біблійська тема осмислювалася і опрацьову­валася відповідно до національної культури, історії і психології свого народу.

 

Слайд 10

Сам письменник так визначив основну тему поеми: «Основною темою я зробив смерть Мойсея, як про­рока, не признаного своїм народом. Ця поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні».

 

  1. Завдання

Слайд 11

 

– Прочитайте та осмисліть думку М. Неврилія про поему «Мойсей».

 

(Висловлювання на мультимедійній дошці.)

 

«І. Франко створив багатопроблемний філософський твір, який сягає корінням історичної долі українського народу, зачерпнувши при цьому страдницької долі свого геніального творця». М. Неврилій

 

Відповідь: ця поема має автобіографічний відгук, бо Франко дуже схожий на Мойсея. Він як і його герой був провідником для свого народу, закликав бути не сліпими рабами, а впевнено йти до своєї мети, до кращого майбутнього.

 

  1. Відповіді учнів  та коментар вчителя

 

Мойсей як провідник народу, просвіти­тель і оборонець за його свободу був для І. Франка психологічно близьким.

Поет проводить свого героя тими шляхами бо­ротьби з оточенням і самим собою, якими пройшов сам під час пошуків істини, коли впевнився у пере­вазі духовного над матеріальним.

 

У. Осмислення навчального матеріалу

 

Сьогодні я пропоную вам помандрувати машиною часу, повернувшись у минуле, зустрітися з духовно близькими провідниками і просвітителями свого народу. Ви зможете послухати їхні розповіді, поспілкуватися з ними, задати їм питання.

 

1. Інсценізація

(Лунає музика Бетховена. До класної кімнати захо­дять два пророки - Мойсей та І. Франко (вони одягнені у відповідний одяг, погляди їх зосереджені, цілеспрямовані.)

 

Слайд 12

І. Я. Франко. Моя поема – досить складний твір для сприйняття. Головні герої поеми – я (Іван Франко) і Мойсей (біблійний пророк, якого не визнав народ). Разом із моїм панібратом ми допоможемо зрозуміти двоплановий зміст поеми, втілений у дві сюжетні лінії.

Перша сюжетна лінія – історія Мойсея, друга – історія українського народу. Для розуміння сюжету, проникнення в його сутність пропоную вам вислухати розповідь Мойсея про своє нелегке, сповнене супе­речностей життя.

 

Слайд 13

Мойсей. Злякавшись плодючості євреїв, єгипет­ський цар наказав убити всіх єврейських немовлят чоловічої статі. В обсмоленій корзині в зарослях Нілу неподалік від улюбленої купальні фараонової доньки заховала Йохаведа своє тримісячне немовля, наказавши старшій дівчинці Міріам не спускати очей із корзини. Знайшовши хлопчика, царівна здогадалася, що це єврейська дитина, і захотіла його всиновити. Міріам запропонувала знайти для хлопчика маму, на що царівна погодилася. Хлопчика назвали Мойсеєм (вийнятий із води) і віддали на виховання Йохаведі, а коли він підріс, забрали хлопчика в царський двір.

Одного разу під час прогулянки в саду Мойсей побачив, як єгиптянин знущався з єврея. Обурений юнак вбив кривдника, а сам утік у Мідіан. Там він одружився з донькою жерця, яку врятував від наруги пастуха.

Якось, пасучи тестевих овець, Мойсей побачив вогняний кущ (неопалиму купину), а коли вражений таким видовищем підійшов ближче, то почув голос Єгови, який наказував йому повернутися назад до Єгипту і вимагати від фараона відпустити всіх євреїв з усім їхнім добром, стадами овець і кіз в пустелю на три дні шляху, щоб там принести жертву Богові. Бог вручає Мойсеєві свої скрижалі з 12 заповідями і дає провідника.

Та фараон, звичайно, не повірив Мойсею. Тоді через Мойсея Бог почав посилати на єгиптян кару: то налетіла сарана і пожерла посіви, то у всі будинки єгиптян полізли жаби, то закривавились і стали не­придатними до вжитку всі води Нілу — врешті-решт, коли в єгиптян почало гинути все первородне, зокрема й діти-первістки. фараон здався і відпустив євреїв.

Швидко пересвідчившись, що його одурено, він послав за втікачами.

Єгиптяни наздогнали їх біля Мертвого моря. Але сталося диво: води моря розійшлися і пропустили єврейський народ на другий бік. А коли єгиптяни кинулися і собі на той шлях, води зійшлися й накрили їх на морському дні.

Сорок років кружляв Мойсей Аравійською пусте­лею зі своїм народом і його убогими пожитками, аж поки не вимерло те покоління, якому «було добре» жити в рабстві, до якого воно пристосувалося, за­доволене тим. що могло «їсти м'ясо». Прихильники ситого рабства часто бунтували проти Мойсея, проте він не карав їх без розбору, як цього вимагав від нього Єгова, який пропонував знищити всіх євреїв із раб­ським переконанням.

На знак незгоди з Єговою Мойсей в люті побив божі скрижалі та рішуче відмовився карати невинних. Бог дав пророку нові скрижалі та дозволив побачити себе в спину, після чого лице Мойсеєве почало світитися, і він носив чорне покривало, щоб не лякати людей.

Помер Мойсей на горі Нево в землі Моавітській так і не прийшовши у заповітний Іордан, до якого йшов 40 років, зо днів оплакували сини Ізраїлю свого пророка на рівнинах Моавітських. А потім його учень Ісус, син Навінів, зробив так, як велів йому Мойсей за наказом Бога. Помер Мойсей у сто двадцять літ.

 

Ви можете задати Мойсею запитання

 

Запитання студентів  до Мойсей

 

– Чим викликана депресія єврейського наро­ду?

(Бо цей народ недовіряв пророку,, сумнівався, що той доведе їх до обітованої землі. Майже 40 років він намагався утримати в нього ентузіазм, аж поки не виросло нове покоління)

– Чи легко Вам було вести бесіду з тими, хто не бажав працювати й зазнавати страждань заради високих ідеалів?

(Йому нелегко вести бесіду з тими, хто не бажає тривалої праці й терпіння заради високих патріотичних ідеалів. Проти нього повстають Датан і Авірон. Настає момент, коли юрба діє всупереч здоровому глузду.)

– Ви сказали, що юрба діяла всупереч здоровому глузду. Як розуміти ці слова?

(Вони були «сліпі», вперті, не розуміли і не бажали усвідомити  свою історичну місію, боротися за краще майбутнє)

– Чому Ви пішли до священного каменя?

(Мойсей ігнорує ухвалу відступників, іде до священного каменя, щоб знову промовляти перед народом).

– Що давало підстави звинувачувати вас у зраді? (Датан звинувачує Мойсея в зраді. Мовляв, він вирвав євреїв з Єгипту тоді, коли ті зростали кількісно і могли перемогти єгиптян. )

 – Як Мойсей сприйняв звинувачення Датана? (Мойсей намір Датана називає безумством і виражає впевненість у тому, що євреї за ним підуть на схід. Проте Юрба не сприйняла Мойсея і прогнала його в пустелю).

 

  • Вчитель

 Мене дуже вразила друга частина поеми, де письменник показує людину сам на сам із собою. Ми часто потрапляємо в такі ситуації і роздумуємо над своїм життям. Щось переглядаємо, щось відки­даємо, щось плануємо на майбутнє. Так і Мойсей, залишившись наодинці, веде осмислену боротьбу із собою.

 

І. Я. Франко. Так, ваші роздуми правильні. Посила­ючись на біблійні сюжети, я вирішив приділити значну увагу саме цій сторінці з життя Мойсея.

 

Мойсей. Я був дуже самотній. Думав над вчинками Датана. Бачив у них позитивне та негативне. З одного боку, євреї, збільшуючись кількісно, могли скинути з себе єгипетське ярмо і стати володарями краю, але з іншого... фараон ніколи б не допустив сплеску єврейства.

 

  • Викладач.

Датан не розумівся на психології раба, не розумів і того, що рабство ніколи не об'єднувало людей.

Чого не зміг збагнути Датан, передбачив Мойсей. Саме він застерігає єврейство: якщо ви не будете поважати Пророків, ви не матимете права на щасливе майбутнє.

 

І. Я. Франко. Так, про це писав і Великий Шевченко:

«Схаменіться, будьте люде,

Бо лихо вам буде».

 

Мойсей (запитання до учнів).

– Коли людина відчуває себе самотньою? (Коли стає на суд з вічністю).

 

– Як ви сприймаєте діалог Голосу й Мойсея?

(Через діалог Голосу й Мойсея Франко відтворив ті почуття, що роздирали йому душу по відношенні до України, бо його гнітило «одвічне страждання»,  бо він був сином народу, мужиком. Та в той же час (як це сьогодні актуально!) Франко відверто признавався, що не любить у народові лінощів, рабської покори, байдужості до майбутнього, незнання своєї історії та небажання вчитися в неї. )

 

– Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє? (Юрба – це некерований натовп, який може без поводиря завдати швидше собі шкоди, ніж дійти до мети.  І тільки вождь може повести цей натовп-юрбу до землі обітованої, до кращого майбутнього )

 

– Чи може юрба піднятися до рівня пророків своїх? (Можливо. Покоління піднімаються й падають, провідники спиняються на роздоріжжі, помиляються, гинуть у сумнівах, але маси йдуть своєю незмінною, неминучою стежкою до кращого майбутнього – таким є висновок із поеми  «Мойсей»)

 

Причому І. Франко прогрес вбачає не в підвищенні матеріальних благ, а в розвитку духовних сил, закладених в народові.

 

 І. Я. Франко. Ти, брате, помер, а народ єврейський живе. Що надало йому сили?

 

Мойсей. Я вмираю, але зерна віри у свободу, посіяні мною, підхопили мої учні й досягли успіху. Смерть посіяла в людях віру, із натовпу вони стали народом. А коли народ єдиний, перемога буде за ним.

 

 Бесіда викладача  зі  студентами

– Як ви думаєте, чи повинні зерна, посіяні проро­ком Мойсеєм, полонити нас? (Думаю, що зерна Мойсея, повинні полонити душу кожного: ти посланий на цю землю пророщувати зерна. Коли кожен з нас зрозуміє це, можна будувати майбутнє.)

– Для чого дається життя людині?

 

І. Я. Франко. Мій герой помер. Він, як і кожен із нас, посланий на землю, щоб пророщувати зерна істини. І коли кожен це зрозуміє, ми зможемо побудувати пре­красне майбутнє. Але для цього мало одного бажання.

 

  • Вчитель

– Як ви думаєте, у чому трагедія І. Я. Франка?

(Мені так здалося, що, описуючи трагедію Мойсея, якого не прийняв народ, І.Франко мав на увазі і свою трагедію. Ми знаємо з біографії, що Іван Якович не знав у житті ні спокою, ні достатку. Він прагнув вирвати український народ з того стану, в якому той знаходився. Гадаю, що думку мою підтверджує «Пролог», в якому два настрої. З одного боку, відчутний біль і сум за талановитий народ, а з другого боку –  тверда віра в світле майбутнє народу: Та прийде час, і ти вогнистим видом

             Засяєш у народів вольнім колі.

 

І. Я. Франко. Я не знав у житті ні спокою, ні достатку. Своє покликання бачив у тому, щоб вирвати український народ зі стану невизначення, приниження. У «Пролозі» я показую два настрої: з одного боку, я переживаю біль і сум за наш талановитий народ, а з іншого – твердо вірю в його світле майбутнє:

Та прийде час, і ти огнистий видом

Засяєш у народів вольних колі.

 

Я все своє життя без останку віддав, як і Мойсей, людям:

Я без вибору став твій слуга

Лиш з любові та туги...

 

  • Дякуємо нашим гостям. Займіть вільні місця в аудиторії. А ми повертаємося із минулого в сучасне. Продовжуємо.

 

Слово вчителя

Глибоко патріотична поема «Мойсей» є  однією з високохудожніх перлин української літератури, у кожному рядку якої відчувається зболена за стражденну долю України душа автора, його любов, віра й надія  на те, що прийде час і наш народ «огнистим видом засяє у народів вольних колі… і гляне, як хазяїн домовитий, по своїй хаті й по своїм полі». Тобто побудує власну самостійну державу.

 Використавши біблійну легенду, поет створив високохудож­ній філософський твір, у якому висловив погляди на історичну долю свого народу, пов'язуючи її з революційними подіями в Росії. Поет вірить, що волелюбний і талановитий український народ не примириться зі своїм поневоленням, підніметься на визвольну боротьбу і здобуде перемогу: «Вірю в силу Духа і в день воскресний твойого повстання».

 

  • Бесіда з учнями

– Чому І. Я. Франко, як і Мойсей відчував себе самотнім? (Автору теж довелося багато перенести, відбиваючись від тих, хто його не розумів, звинувачував його в декадентств, не підтримував його ідеї.)

 

– Як ви розумієте поняття «національна гідність»?

 

– Чи вважаєте ви себе патріотами рідного краю?

 

– Як Мойсей назвав молоде покоління, очолюване Авіроном і Датаном? (Покоління сліпців, нетямущі раби, горді, бунтівничі, непокірні)

 

– Чому нині про український народ кажуть «хвора нація»? (Бо ми ігноруємо свою історію, соромимося розмовляти рідною мовою, виїжджаємо за кордон у пошуках кращого майбутнього, бо ігноруємо національні ідеї. Як говорив Іван Якович «Народе мій! Замучений, розбитий, мов паралітик на роздоріжжі.. »)

 

– Що треба для того, щоб вилікувати національну хворобу? (Вчити свою історію, мову, підніматися на боротьбу за майбутнє свої дітей. Не бути «сліпими, ситими рабами», як наголошує  І.Франко )

 

Висновок: Франко по-філософськи осмислює питання свободи особистості для виховання національної гідності. Він ніби звертається до нас, сьогоднішнього покоління, і просить піднести і очистити свої душі, запалити їх священною любов'ю до України, до її народу. 

 

Дякую за цікаві, змістовні відповіді

 

  1. Запис у зошит

За жанром «Мойсей» – ліро-епічна філософська поема, яка складається (композиція ) з прологу (який називають «поетичним запові­том українському народові». (О. Білецький)) і 20 пісень (роздумів).  

Біблійний Мойсей:

Пророк Мойсей – біблійний герой, який взяв на себе тяжку місію – привести ізраїльський народ до волі, до землі обітованої.

 

Тема.

«Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка непризнаного своїм народом. Ця тема в такій формі не біблійна а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні». (І. Франко)

Ідея.

«Вірю в силу духа

І в день воскресний твойого повстання».

                                                  І. Франко, «Мойсей»

Два настрої поеми.

І в поемі, і в пролозі окреслюються два основні настрої:

а) пекучий біль через рабство свого народу;

б) палка віра в його майбутню свободу.

– Які проблеми порушує І. Франко в поемі «Мойсей»?

 

(Історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам'яті народу, віра в його  щасливе майбутнє і гідне місце України у світовій історії.)

 

Образ Мойсея в поемі.

Мойсей — проповідник, просвітитель і борець за свободу єврей­ського народу, охоронець народних традицій, без яких не можна зберегти високу духовність нації.

 

4. Образ Мойсея (повідомлення учня)

 

   У центрі поеми І. Франка – образ старозавітного пророка Мойсея. Він постає у творі вже на схилі років, як «дідусь слабосилий», але все ж сповнений сили й енергії. Мужній, безстрашний, у прагненні виконати Божу волю, зробити свій народ щасливим, Мойсей не зупиняється перед загрозою власному життю. Поет змальовує Мойсея справжнім народним ватажком. Він був повністю відданий інтересам пригніченого народу, усе життя, силу й здоров'я віддав народу. Сорок років проводир разом із народом прокладав важкий шлях у пустелю до омріяної країни, де на них чекало щастя й вільне життя.

 

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

 

Мойсей палко засуджує, картає людей за їхню сліпоту, впертість, непокору, ледачість, нерозуміння й небажання усвідомити свою історичну місію, боротися за краще майбутнє, іти вперед. Він палко любить свій народ, любить самовіддано, самозречено. У своїх вчинках Мойсей керується не так вказівками Єгови, як почуттям палкої любові. Навіть гіркі образи й приниження співвітчизників не викликають  у ньому злоби й ненависті. І в тяжкі години вигнання, у час страшної самотності він душею зі своїм нардом.

Після розмови з Азазелем Мойсей відчуває сумнів, чи не варто було лишитися в Єгипті. За це Єгова суворо покарав його:

 

А що ти усомнивсь на момент

Щодо волі мосї,

То побачивши сю вітчизну,

Сам не вступиш до неї.

 

Але зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри. Єгошуа, «князь конюхів», продовжує справу пророка і проводить ізраїльтян до обіцяної землі.

 

  • Бесіда

– Кого звинувачує у своїх бідах Мойсей? (Власні сумніви)

– Якими художніми засобами автор розкриває образ Мойсея?

– Які риси притаманні характеру Мойсея? (Мужність, самовідданість, вірність. )

– Чи є які хиби в Мойсея? (Сумнів у власних силах. Тільки люди недалекоглядні, самовпевнені ні в чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому й сумнівається, нащупуючи правильний шлях).

– Чому смерть Мойсея змусила народ переглянути свої погляди і раптово осягнути Боже призначення?

– З ким ми можемо зіставити образ біблійного вождя?

–Чим приваблює вас образ Мойсея?

 

 Складання плану-характеристики Мойсея

 

Орієнтовний план

1. Центральний образ поеми – Мойсей.

2. Опис зовнішності.

3. Особлива місія Мойсея.

4. Відданість інтересам народу.

5. Важкі сумніви, внутрішня боротьба пророка.

6. Трагізм долі Мойсея.

7. Віра в майбутнє.

 

Викладач

– Які ще образи є у поемі? (Народ-борець)

 

5. Інші образи поеми

Центральним образом поеми «Мойсей» є народ-борець. Поет змальовує живу картину побуту народу. Читач чітко уявляє життя табору, звуки журливих пісень. Він проймається сумом, що не ви­стачає каші для тварин і молока для дітей.

Мойсей порівнює народ із сліпцями, сірими волами, що гнуть шиї в ярмі, з губкою бука, яка довго ловитиме іскру, з бидлом, котре йде в плуг, із здичавілим конем, що летить у безодню з роз­гону.

У багатьох місцях поеми неважко в образі єврейського пле­мені впізнати український народ. Поет страждає за свій «замучений, розбитий» народ, який за століття національного гніту перетворився в купу рабів, які можуть виражати свою злість і  незадоволення.             

Франко викриває ті ворожі сили, що сіяли в народові невіру
в перемогу. Ці сили виведені в образах Авірона й Датана. Вони
наказали Мойсеєві мовчати, припинити свої пророцтва, що
закликають народ до бунту й до змін, загрожуючи йому самому.
Устами Мойсея Франко засуджує зрадників, які сіють недовір’я
і закликають народ примиритися з жалюгідним становищем.
Мойсей не боїться погроз зрадників. Добре розуміє, що головне
для народу, який піднявся, – ні на хвилину не зупинятися,
невпинно йти вперед. 

Франко вірить, що народ таки подолає всі перешкоди та дістане свободу.

Єврейський народ у поемі Франка знайшов у собі сили, згуртувався довкола нового поводиря. Це Єгошуа, «князь конюхів»,
що закликає: «До походу!», «До зброї!», «До бою!». 

Народ не може примиритися зі своїм поневоленим становищем. Він проймається духом боротьби

 

6. Поема І. Франка – видатний твір світової літератури 

Поема «Мойсей» – великий витвір художньої майстерності
Франка. У поемі письменник показав народ як творця і рушійну
силу в розвитку історії. Через увесь твір проводиться ідея могутності
й незламності народу. Своєю високохудожньою майстерністю, ліризмом і динамічністю образів вона займає почесне місці
в скарбниці кращих надбань світової літератури. і

Ця поема справила величезне враження на М. Коцюбинського. У листі до Франка він писав у 1905 році: «Сердечно дякую Вам… за сй прекрасний, високопоетичний і глибокий твір. Тепер, коли кордон фактично отворений, «Мойсей» побачить і український світ — і се мене радує несказано».

Не лише українська, а й зарубіжна критика схвально відгук­нулася на появу «Мойсея». Ще за життя Франка вона була пере­кладена польською, російською і німецькою мовами, а сьогодні ми маємо дев'ять іншомовних перекладів. Читача будь-якої національності приваблюють ідеали людяності, свободи, добра, справедливості. Особливо ж цінною є ідея утвердження права народу на незалежність, на свою державу.

У поемі «Мойсей» І. Франко закликає своїх сучасників і на­щадків до духовної єдності в боротьбі за національне й державне відродження української нації.

 

Читання напам’ять прологу з поеми «Мойсей»

Іван Франко Пролог до поеми «Мойсей»

Народе мій, замучений, розбитий,
Мов паралітик той на роздорожжу,
Людським презирством, ніби струпом, вкритий!

Твоїм будущим душу я тривожу,
Від сорому, який нащадків пізних
Палитиме, заснути я не можу.

Невже тобі на таблицях залізних
Записано в сусідів бути гноєм,
Тяглом у поїздах їх бистроїзних?

Невже повік уділом буде твоїм
Укрита злість, облудлива покірність
Усякому, хто зрадою й розбоєм

Тебе скував і заприсяг на вірність?
Невже тобі лиш те судилось діло,
Що б виявило твоїх сил безмірність?

Невже задарма стільки серць горіло
До тебе найсвятішою любов'ю,
Тобі офіруючи душу й тіло?

Задарма край твій весь политий кров'ю
Твоїх борців ? Йому вже не пишаться
У красоті, свободі і здоров'ю?

Задарма в слові твойому іскряться
І сила й м'якість, дотеп і потуга
І все, чим може вгору дух підняться?

Задарма в пісні твоїй ллється туга,
І сміх дзвінкий, і жалощі кохання,
Надій і втіхи світляная смуга?

О ні! Не самі сльози і зітхання
Тобі судились! Вірю в силу духа
І в день воскресний твойого повстання...

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя

Так, питання національної гідності до­сить актуальне, воно має свою історію. Безсмертний Кобзар, пізніше І. Я. Франко, Леся Українка, яких завжди хвилювало «одвічнеє страждання» українського народу, які віддали йому весь свій талант не могли примиритися з лінощами, рабською покорою україн­ців, їх байдужістю до майбутнього.

Тож переосмислимо історію, переосмислимо своє життя, очистимо душі свої – і тоді перед нами відкриється ясна зоря майбуття.

 

УІ. Підсумок уроку

 

– У чому історична доля українського народу схожа з долею єв­рейського народу?

– Чи можна вважати слова біблійного пророка словами І. Франка,
зверненими до українського народу?

Ти мій рід, ти дитина моя,

Ти вся честь моя й слава,

В тобі дух мій, будуще моє,

І краса, і держава.

Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав

Ц незламнім завзяттю,–

Підеш ти у мандрівку століть

З мого духу печаттю.

У чому актуальність поеми (І. Франко зосередив увагу читача на вірі у відродження укра­їнської нації, на вірі, що труди пророків-патріотів не пропадуть марно).

 

Виконати тести


1.Поема «Мойсей» ввійшла до збірки:

а) «З вершин і низин»
б) «Мій ізмарагд»
в) «З днів моєї молодості»

2. Поема має:

а) фольклорну основу

 б) міфологічну основу
в) біблійну основу

3. Переосмисливши древній сюжет, І.Франко наповнив поему змістом:

а) конкретно-історичним
б) фантастичніш

 в) романтичним

4. Тема поеми:

а) трагічна доля єврейського народу
б) трагічна доля українського народу
в) пошуки шляхів національного визволення

 
5. Основні проблеми поеми:

а) вождь і народ
б) роль особистості в житті суспільства
в) місце України в світовій історії

6. Що сприяє типізації образу Мойсея:

а) тимчасові сумніви
б) віра в свою місію

 в) віра в свою зверхність

7. Франка й Мойсея єднає:

а) подвижницька діяльність
б) народницькі переконання
в) революційний світогляд

8. Образи Авірона й Датана введеш для того, щоб:

а) осудити служіння чужим богам
б) конкретизувати образ Мойсея
в) як контраст до образу Мойсея

 
9. Головний герой поеми:

а) Мойсей
б) Франко
в) народ

10. Трагедія Мойсея в:

а) слабкості духу
б) тому, що від нього відвернулися люди

11. Пролог  поеми співзвучний з творами:

а) Т.Г.Шевченка;
б) П.А.Грабовського;
в) Лесі Українки.

12 Заповіт І.Франка майбутнім поколінням переданий:

а) в епілозі
б) в пролозі
в) в головній сюжетній лінії

 

УІІІ. Домашнє завдання. Слайд 43.

1. Аналіз поеми «Мойсей».

2. Характеристика образу Мойсея.

3. Скласти цитатний план до прологу поеми «Мойсей».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2022
Переглядів
2821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку