Тема уроку: Фінансові послуги
Мета:
навчальна - ознайомити з сутністю та значенням фінансових послуг, банківсько-фінансової діяльності в світі та в Україні; з’ясувати особливості країн-офшорів; сформувати основні поняття; навчити визначати і пояснювати значення фінансового сектору економіки держави та роль фінансових знань для формування добробуту кожної людини;
розвивальна - розвивати розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо), комунікативні навички; закріплення картографічних навичок;
виховна – виховувати потребу генерувати ідеї й ініціативи щодо групової діяльності, взаємоповагу, спілкуватися, критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.
Тип уроку: вивчення і засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, атлас, політична карта світу, індивідуальні та групові кейси.
Очікувані результати: учень називає ознаки понять «кредит», «фінансовий центр», «офшор»; розуміє взаємозв’язок між рівнем розвитку господарства і обсягом фінансових послуг у країні; пояснює значення фінансового сектору економіки держави та роль фінансових знань для формування добробуту кожної людини; показує на карті найбільші міжнародні фінансові центри – Лондон, Нью-Йорк, Сингапур, Сянган (Гонконг), Токіо, Шанхай, Мумбаї, Франкфурт-на-Майні, Чикаго; країни-офшори.
І. ОРГАНІЗАЦЙНИЙ МОМЕНТ
Прийом «Пошук суперечливих точок зору» ( проблемне питання, дослідження)
Чи згодні ви з висловом, що фінанси вирішують все? ( здобувачі освіти об'єднуються в групи «Так» і «Ні», розподіляються на дві групи, експертна комісія відзначає скільки «Так» та «Ні» ).
Прийом «Назви команду»
І. Команда («Фінансові послуги»)
ІІ. Команда («Фінансові центри»)
IІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель: Сучасний світ неможливо уявити без фінансів. Вони забезпечують функціонування усіх сфер людського суспільства. Використання фінансової інформації, застосування фінансових знань є необхідними елементами будь-якого напряму діяльності людини. А що про фінансові справи знають наші вчителі (перегляд відео)
Отже багато де чого не зрозумілим є у цій діяльності, тож будемо вчитися.
ІIІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Формуємо поняття» (використовуємо текст підручника стр. 211-214, В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварової, А.І Довгань)
І. Команда ( випереджаюче завдання, опрацювати поняття «фінансові послуги», стр.211-213, створити презентацію)
Учитель:
Жив був фараон. Були в нього раби, які вдень і вночі будували йому піраміду. Та раби були нещасними, і тому працювали погано. Будова затягнулася. Раби могли повстати в будь-який момент.
- Дивіться, - сказав фараон жерцям - внизу довгі шеренги закованих у ланцюги рабів несуть по одному каменю. Їх охороняє безліч солдатів. Чим більше рабів, тим краще для держави - так ми завжди вважали. Але, чим більше рабів, тим більше доводиться побоюватися їхнього бунту. Ми підсилюємо охорону. Ми змушені добре годувати своїх рабів, інакше, вони не зможуть виконувати важку фізичну роботу. Але вони - все одно, ліниві і схильні до бунтарства...
І був у нього жрець на ім'я Демон Кратій. Одного разу він сказав фараонові:
- Дивися, як повільно вони рухаються, а зледачіла варта не поганяє їх батогами і не б'є, навіть здорових і сильних рабів. В мене є одна ідея. Можна зробити так, що вони будуть рухатися набагато швидше і їм не потрібна буде варта. Охоронці теж перетворяться на рабів. А звершити це все можна так. Нехай сьогодні ввечері, перед заходом сонця, глашатаї рознесуть указ фараона, в якому буде сказано: «Зі світанком нового дня, всім рабам дарується повна свобода. За кожен камінь, доставлений в місто, вільна людина буде отримувати одну монету. Монети можна буде обміняти на їжу, одяг, житло, палац у місті і навіть на саме місто, якщо назбирати достатньо монет. Відтепер ви - вільні люди»...
Вранці наступного дня жерці і фараон знову піднялися на майданчик штучної гори-піраміди. Картина, що постала їхнім поглядам, вражала уяву. Тисячі людей, колишніх рабів, наввипередки тягли ті ж камені, що й раніше. Обливаючись потом, деякі несли по два камені. Інші, у яких було по одному, бігли, піднімаючи пил. Деякі охоронці теж тягли каміння.
Люди, які відтепер вважали себе вільними, адже з них зняли кайдани, прагнули отримати, якнайбільше жаданих монет, щоб збудувати своє щасливе життя.
Демон Кратій ще кілька місяців провів на своєму майданчику, із задоволенням спостерігаючи за подіями внизу. А зміни були колосальними. Частина рабів об'єдналася в невеликі групи, спорудили візки і, доверху навантаживши їх камінням, обливаючись потом, штовхали ці візки.
- Вони ще багато пристосувань навигадують, - із задоволенням думав про себе Кратій, - ось уже й послуги внутрішні з'явилися: рознощики води та їжі. Скоро оберуть собі начальників, суддів. Нехай вибирають, адже вони вважають себе вільними. А суть не змінилася, вони, як і раніше, тягають каміння...
Учні ( вистпають із презентацією)
Учитель: Для чого потрібна фінансова грамотність?
Учень 1. Фінансова грамотність допомагає зрозуміти ключові фінансові поняття і використовувати їх для прийняття рішень про доходи, витрати і заощадження, для вибору відповідних фінансових інструментів, планування бюджету, нагромадження коштів на майбутні цілі тощо. Фінансово грамотні люди більшою мірою захищені від фінансових ризиків і непередбачуваних ситуацій. Вони відповідальніше ставляться до управління особистими фінансами, здатні підвищувати добробут за рахунок розподілу наявних грошових ресурсів і планування майбутніх витрат.
Учитель: Чи пов'язані фінанси з благополуччям? Де живе благополуччя?
Учень 2. Фінанси пов’язані з благополуччям. Названо країни, в яких все добре. Лондонський аналітичний центр Legatum Institute склав рейтинг найбільш процвітаючих країн світу в 2017 році в рамках щорічного дослідження Prosperity Index.
Експерти оцінили 149 держав за вісьмома критеріями: економіка, освіта, охорона здоров'я, особиста свобода, безпека, свобода підприємництва, управління і соціальний капітал. Лідером рейтингу опинилася Норвегія, яка в минулому році займала друге місце. У березні цього року була визнана також лідером за рівнем щастя. Серед найбільш неблагополучних країн в рейтингу стали: Чад, Афганістан, Судан, Центральноафриканська Республіка та Ємен.(Показати на карті). Україна порівняно з минулим роком опустилася на п'ять позицій і тепер посідає 112 місце.
Учитель:
Найслабшими "місцями" України назвали безпеку та медицину, однак кращою в країні експерти визнали освіту. https://24tv.ua/viznachili_naybilsh_blagopoluchni_krayini_u_2017_rotsi_n896662
Прийом «Формуємо поняття» (використовуємо текст підручника стр. 211-214, В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварової, А.І Довгань)
ІІ. Команда ( випереджаюче завдання, опрацювати поняття «фінансові центри», стр.211-213, створити презентацію)
Учитель: Фінансові посередники були викликані до життя ще у стародавньому світі у вигляді обмінювальних контор. Такі контори були прообразами сучасних банківських установ — вони надавали послуги з обміну грошей; надавали консультації щодо того як краще розмістити вільні кошти та як забезпечити зберігання коштів, що на той час здійснювалось у храмах. Відома біблійська притча про те, як слід поступати з коштами
Учитель: Господар, від'їжджаючи у далеку путь, викликав до себе трьох своїх рабів і дав одному десять таланів (тодішніх монет), іншому - п'ять таланів, а третьому - один талан і наказав розпоряджатись ними до свого приїзду. Перший раб віддав отримані гроші морським торговцям, незабаром вони повернули йому борг і дали йому за користування ще стільки ж. Другий раб надав ці гроші купцям і через якийсь час також мав вдвоє більше. А третій раб боявся, щоб у нього злодії не вкрали отриманий талан, тому він закопав його у землю і чекав господаря. Нарешті господар повернувся і викликав своїх рабів для звіту. Перший раб віддав йому двадцять таланів і розповів як він використовував гроші господаря. Другий також віддав вдвічі більшу суму. Третій же відкопав свою одну монету і повернув її. Тоді сказав йому господар: "Поганий рабе, не зумів ти розпорядитись навіть тим малим, що тобі було надано. Тому і це від тебе забереться".
Звичайно, біблійська притча має декілька підтекстів, але один із них - треба брати участь у живому потоці життя, сприяти діяльності людей, тільки це є правильний шлях. Звідси ж походить крилатий вислів "закопав свій талант у землю", який характеризує людину, що не зуміла розпорядитись своїми потенційними перевагами, отриманим талантом від природи. Адже для того, щоб ці переваги, талант був реалізовані, необхідна копітка праця. Відомо ж вислів "талант - це не те, що на тарілочці, це те, що пробиває собі дорогу, як трава крізь асфальт".
Учні ( виступають із презентацією)
Учитель: Що Ви можете добавити?
Учень 3. Муніципалітети багатьох міст прагнуть залучити великі фінансові установи з метою перетворення в МФЦ. Ряд країн зацікавлені у формуванні власних МФЦ, так як ці центри сприяють значному припливу капіталів у країну, приносять великі доходи у вигляді податків у тому числі на доходи високооплачуваних службовців, і забезпечують зростання зайнятості.У нашій країні провідну роль у фінансово-кредитному та бухгалтерському обслуговуванні відіграють банки. В Україні існує дворівнева банківська система. Перший рівень очолює головний банк — Національний банк України (НБУ), який розташований у Києві. Він надає кредити уряду та іншим банкам. Другий рівень представлений комерційними банками.
Учитель: Рейтинг самих надійних банків України в 2019 році складено Форіншурером (Інтернет видавництвом) на базі офіційної статистики українських банків, наданої НБУ.
ТОП-рейтинг українських та іноземних банків: січень 2019 року (слайд ) https://forinsurer.com/rating-banks
1.Райффайзен банк Аваль(Raiffeisen Bank, Австрія)
2.Креди Агриколь Банк(Credit Agricole, Франція)
3.Укрсіббанк(BNP Paribas Group, Франція)
4.Ощадбанк* (державний)
5.Укрексімбанк* (державний)
6.Кредобанк (PKO Bank Polskа, Польща)
7.Сітібанк Україна(Citigroup, США)
8.ПроКредит Банк(ProCredit Bank, Германія)
9.Укргазбанк(державний)
10.Альфа-Банк(ABH Holdings, Люксембург)
11.Укрсоцбанк (ABH Holdings, Люксембург)
12.ОТП Банк(OTP Bank, Угорщина)
13.Правекс-банк(Intesa Sanpaolo, Италія)
14.ИНГ Банк Украина(ING Groep, Нідерланди)
15.ПУМБ(СКМ Фінанс, УкраЇна)
*Системні державні банки по версії НБУ
Під надійністю банку слід розуміти здатність фінансового інституту чинити опір несприятливим факторам, проте надійність і вірогідність дефолту - поняття різні.
Прийом «Картографічна лабораторія»
І. Команда ( опрацьовують три типи офшорних банківських (фінансових) центрів)(Показати на карті).
I тип — нью-йоркська модель — передбачає спеціальні формально встановлені домовленості з такими авторитетними фінансовими центрами, як Нью-Йорк, Токіо, Сінгапур. На цих ринках установлюються спеціальні рахунки окремо від внутрішніх, і ці рахунки вільні від обмежень, які відносяться до внутрішнього фінансового ринку (наприклад, резервні вимоги). Існує корпоративне оподаткування; місцевий гербовий збір (на ринку Токіо), може допускатися (Сінгапур), а може не допускатися оподаткування ділових цінних паперів (ринок Нью-Йорку, Токіо).
II тип — лондонська модель. У Лондоні, Гонконзі фінансові угоди вільні від обмежень, незалежно від того, резиденти чи нерезиденти є учасниками ринку. У цих містах офшорний ринок — це просто офшорні угоди між нерезидентами, тому що внутрішні і зовнішні угоди об’єднані. На офшорних ринках даної моделі існує корпоративне оподаткування і допускається оподаткування ділових цінних паперів.
III тип — «податкове сховище». До даного типу офшорних ринків відносять ринки Багамських та Кайманових островів. На цих ринках угоди укладаються нерезидентами і зовсім не оподатковуються, відсутні корпоративне оподаткування й оподаткування ділових цінних паперів, але існують реєстраційні внески і плата за ліцензії.
ІІ. Команда ( опрацьовують список країн, у яких знаходяться найбільші банки )
(Показати на карті).
До першої групи входять країни, які завдяки власній економічній потужності посідають провідні позиції на світовому фінансовому ринку: США, Японія, Німеччина, Велика Британія, Швейцарія, Франція, Італія, Нідерланди, Канада та Австрія. Серед 20 найбільших комерційних банків світу за розмірами активів дев’ять є японськими, дев’ять — європейськими та два — американськими. Серед найбільших 1000 банків світу майже чверть розташована на території США. Банківська система США залишається найпотужнішою у світі, хоч утримувати свої позиції їй стає все важче.
До другої групи відносять країни, у яких сконцентровані філії найбільших світових банків (широко представлений іноземний банківський капітал із високорозвинених країн) і які мають міцні позиції національних кредитних підрозділів. Це нові індустріальні країни Південно-Східної Азії та Латинської Америки, а також ряд країн із перехідною економікою. Найбільш привабливими серед країн із перехідною економікою на ринку фінансових послуг є Угорщина та Польща. Особливо активно працюють тут банки США, країн Західної Європи та Японії (Показати на карті).
Третю групу представляють країни, які не мають власної потужної банківської системи та стійкої валюти. Натомість тут розміщують свої відділення та представництва банки, які належать переважно до першої групи. Наприклад, Люксембург є одним із найбільших міжнародних банківських центрів за наявності невеликої кількості банків у самій державі.
З’явилися також потужні фінансові центри в Гонконгу, Сингапурі, Бахрейні, країнах Карибського басейну, які обслуговуються переважно американськими й канадськими банками. (Показати на карті). На території нашої країни законодавчо визначено існування семи вільних економічних зон(частина території країни з особоивим режимом управління і пільговими умовами діяльності ): Сиваш, Донецьк, Азов, Закарпаття, Яворів, Славутия, Трускавець та функціонує 10 спеціальних економічних зон
Прийом «Географічний практикум» ( створюють ІНТЕЛЕКТ_КАРТИ)
І. Команда (використовуючи текст підручника п.45, опрацьовують негативні риси «офшор»)
Негативними сторонами діяльності офшорних зон є:
– недобросовісна податкова конкуренція та, відповідно, уникнення від сплати податків;
– нестабільність економіки у зв’язку з перспективою
акумуляції в офшорних зонах великих обсягів капіталу;
– відтік капіталу;
-- зростання тінізації економіки;
- зростання безробіття в країнах-донорах.
ІІ.Команда (використовуючи текст підручника п.45, працьовують позитивні риси «офшор»)
Позитивний ефект від діяльності офшорних юрисдикцій, який пов’язаний із припливом капіталу, є таким:
- створення сприятливого інвестиційного клімату
та збільшення обсягів інвестування, а відповідно, і позитивних наслідків в економіку країн від капіталовкладень ;
-розвиток фінансових ринків;
-створення робочих
місць,;
-відсутність необхідності контролю за діяльністю офшорних компаній органами влади цих країн.
Учитель: Батьківщиною офшорів вважають Стародавню Грецію, де після введення в Афінах податку на експорт та імпорт товарів купці вирішили торгувати на сусідніх островах, на яких податків не існувало взагалі. Уперше в сучасному розумінні, слово “офшори” було використане в Англії на початку XVIII ст. І спочатку мало негативне значення. Офшори означало — погане.
На сьогодні найвідомішими офшорними зонами світу є Панама, Кіпр, Гібралтар, Багамські острови, Ліхтенштейн та Ірландія. Усього в Україні працюють офшорні компанії з 35
юрисдикцій. Найбільш популярним залишається Кіпр.
ІIІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Інтерактив»
1. І. Команда (працює за посиланням https://learningapps.org/display?v=pc9c9txcj19)
ІІ. Команда (працює за посиланням https://learningapps.org/display?v=p95o295ia19)
2. Заповнюють картки зворотнього зв'язку.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Прийом «Роблю висновок»
Учитель: Ефективне функціонування будь-якої ринкової економіки потребує добре розвиненого фінансового ринку. Темпи зростання цього сектору особливо високі в тих країнах, господарство яких зазнає стрімкої модернізації. Через ринок фінансових послуг як посередника відбувається рух коштів від їхніх власників до користувачів. Роль посередників виконують фінансові установи, до яких належать банки, кредитні спілки, ломбарди, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди тощо.
Учитель: Якщо Ви змінили свою думку про те, що фінанси вирішують все? ( Ви можете перейти до іншої групи, розподіляються на дві групи, експертна комісія відзначає скільки «Так» та «Ні» ).
Підбиття підсумків уроку.
Виставлення оцінок.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати § 45, усно дати відповіді на питання ст. 216.
Домашня заготовка «Що таке ІТ - послуги?»
Чарівний долар
Одружився Бондаренко З донькою Тесленка, Потім дивиться: конфліктів Щось забагатенько. Пішов сумний Бондаренко До Кравченка-кума, І поскаржився гарненько: Він, мовляв, не думав, Що Тесленкова Оленка Мастачка на чвари… – Від світанку до ніченьки Вона мене сварить. Гаманець дістав Кравченко, Посміхнувшись тихо, Й заспокоїв Бондаренка: – Це лихо – не лихо! Ось, візьми, долар чарівний… Як вуха пожовкнуть, Покажи його дружині – І вона замовкне. І відтоді Бондаренко Живе, мов блаженний, Тільки скривиться Оленка, А він – до кишені. Й не розкриє навіть рота Кохана хороша, Президент, що на банкноті, Її заворожить. – Буде злагода в домівці, – Говорив Кравченко, – Якщо даси долар дівці – Донечці Тесленка.
|