Урок"Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси. Лабораторна робота «Вимірювання маси тіл»"

Про матеріал

Урок має на меті показати учням відмінність між поняттями „фізичне тіло” та „речовина”; вводиться поняття маси як фізичної величини, що є мірою інертних та гравітаційних властивостей тіла; покані способи вимірювання маси тіла; сприяє розвивитку в учнів навичок до пошуку закономірностей;

виховує в учнів якості дослідника шляхом постановки учнями наукових запитань і пошуку відповідей на них.

Перегляд файлу

Тема уроку: Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси. Лабораторна робота «Вимірювання маси тіл»

Мета уроку:

- показати учням відмінність між поняттями „фізичне тіло” та „речовина”; ввести поняття маси як фізичної величини, що є мірою інертних та гравітаційних властивостей тіла; показати способи вимірювання маси тіла;

- розвивати в учнів навички до пошуку закономірностей;

- виховувати в учнів якості дослідника шляхом постановки учнями наукових запитань і пошуку відповідей на них.

Обладнання:  підручник «Фізика» 7 клас В.Г.Бар'яхтара, С.О.Довгого; портрет Блеза Паскаля; 12 фізичних тіл, вироблених з різних речовин, відомих учням (склянка, мідний циліндр, пластмасова кулька, дерев’яний  брусок, глиняна іграшка, бавовняна нитка, книга, залізна пружина, гумова пробка, срібна монета, целофановий кульок, плитка шоколаду), терези, кантор, металева та пластмасова кульки однакового об’єму.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок з елементами гри.

Методи та прийоми:  Інтерактивні вправи „Заморочки з діжки”, „Я – тобі, ти - мені”, мовний: бесіда, робота з підручником; наочний: демонстрація малюнків і таблиць; репродуктивний: розв’язування завдань; проблемно-пошуковий: проблемні питання.

Міжпредметні зв’язки: математика, природознавство, хімія.

Базові поняття й терміни:  Гравітаційна та інертна маса, фізичне тіло та речовина, об’єм тіла, одиниці вимірювання маси.

ПЛАН УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

ІV. Лабораторна робота

V. Підсумок уроку.  Рефлексія

VІ. Домашнє завдання

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день, рада вітати вас! Перевірте готовність до уроку, вам знадобляться зошити , ручки, щоденники і, звичайно, ваш розум та пам’ять.

Почати урок хочу зі слів відомого фізика та математика Блеза Паскаля, який сказав: «Фізика наскільки серйозна наука, що гріх не скористатися нагодою зробити її трішечки цікавішою».

Сподіваюсь, сьогодні кожен з вас дізнається багато нового, корисного і цікавого для себе.

 ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

Інтерактивна вправа „Заморочки з діжки”. (Ця гра дозволяє показати учням, що вивчення природи на першому рівні починається з сенсорного сприйняття.)

Вчитель дістає тіло в формі циліндру (діжку)  з різноманітними тілами і просить учнів виймати ці предмети з закритими очима по одному, називати їх і спробувати визначити, з чого виготовлене тіло. Усі тіла виставляють на демонстраційний стіл.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Учні заповнюють таблицю, в першій колонці якої необхідно записати предмети, що були в діжці, а в другій – матеріал, з якого виготовлено предмети.

2. Учні повинні доповнити дану таблицю ( називають різні тіла і речовини із оточуючого світу).

3. Вчитель пропонує знайти словосполучення, яким можна узагальнити те, що записано в першому стовпчику та узагальнююче слово до другого стовпчика таблиці? (Це – „фізичні тіла” та „речовина”).

4. Учням необхідно обговорити в парах та сформулювати тему уроку. Підказкою є заповнена таблиця („Фізичне тіло і речовина”).

5. Інтерактивна вправа „Я – тобі, ти - мені”. Правила: спочатку вчитель ставить запитання учням, а потім навпаки – учні задають запитання вчителю такі, щоб в запитанні обов’язково були використані слова „Фізичне тіло” або” речовина” .

Можливі запитання вчителя:

- Ми з вами назвали фізичні тіла, що складаються з однієї речовини. А можете назвати такі, що складаються з багатьох речовин?

- Чи можна воду назвати фізичним тілом?

-  З яких речовин складається атмосфера Землі?

6. Одному з учнів пропонується обрати будь-який предмет (з діжки) і назвати якомога більше його фізичних характеристик (температура, розміри, об’єм, маса).

7. Формування поняття „ маса”.

У світі багато цікавого і  загадкового, пропоную відгадати одну із загадок

    У планет она большая,

Минимальна у частиц.

Ее на глаз не измеряют,

Ведь у нее немало лиц.

(Масса.)

      Вчитель. Що таке маса? Давайте спробуємо з’ясувати це, виходячи з нашого повсякденного досвіду. Ми дуже часто використовуємо слово маса. Наприклад, хазяйка готує страву і повинна використати інгредієнти певних мас. Маса новонародженої дитини складає приблизно 3-3,5 кг. Наведіть ваші приклади.

Як проявилась маса в цих випадках? В притяганні до Землі. Чим більша маса, тим сильніше притягується тіло, а ми з вами це відчуваємо, бо внаслідок притягання тіло сильніше чи слабше діє на опору або підвіс. (Демонструю тягарці: один лежить на столі, а  другий висить на пружині). У фізиці цю масу називають гравітаційною.

Згадаємо, що таке гравітація. (Явище притягання всіх тіл у всесвіті).

       Отже, маса – це фізична величина, що є мірою гравітаційної взаємодії.

Питання до класу: як виміряти гравітаційну масу? (За допомогою терезів. Цей процес називають зважуванням).

 Учитель демонструє побутові електронні терези, кантор, шкільні демонстраційні терези; показує, як правильно користуватись терезами.

То как арбузы велики,

То словно яблоки мелки.

 Они не могут говорить,

Но могут вес определить.

(Гири.)

Вчитель знайомить учнів з основними правилами зважування.

Формування поняття „інертна маса”.

Питання до класу. По дорозі на однаковій швидкості їдуть два однакових автомобіля: один повністю завантажений, а другий ні. І от вони одночасно загальмували. Який з них матиме менший гальмівний шлях. (Легковий автомобіль, бо в нього менша маса).

Дослід. Демонстрація удару двох кульок однакових розмірів: металевої та пластмасової.

Питання до класу:  яка з кульок більше змінила швидкість? (Пластмасова).

Вчитель. Фізики, для того щоб здаватись дуже розумними, даний дослід опишуть так: „Усі тіла мають властивість інертності, яка полягає в тому, що для зміни швидкості тіла потрібен час. За однаковий проміжок часу металева кулька змінила свою швидкість менше, ніж пластмасова, бо металева кулька - більш інертна, ніж пластмасова. Повернемось до автомобілів. Навантажений автомобіль більш інертний, тому повільно змінює швидкість і тому його гальмівний шлях більший. Ненавантажений автомобіль… (прошу учнів продовжити речення). Отже маса є мірою інертних властивостей фізичних тіл. Таку масу називають інертною.

Питання до класу: як виміряти інертну масу? (За зміною швидкості при взаємодії).

Дослід. На столі стоять два візка різних мас. До одного з них перерізані нитки візка роз’їжджаються на різні відстані.

Завдання до класу: поставити запитання до проведеного досліду. (Робота в парах – учні ставлять запитання один одному).

Виміряти масу великих тіл (Землі або Сонця) та дуже малих (молекул) за допомогою терезів неможливо. Тому їх масу визначають за зміною швидкості при взаємодії.

Одиницею маси в СІ є 1 кг

Робота з підручником: ст. 106 ( запис у зошити визначення маси тіла та її одиниць вимірювання).

ІV. Виконання лабораторної роботи.

Інструктаж з техніки безпеки.

Мета роботи: Навчитися користуватися терезами, здійснити зважування тіл.

Прилади і матеріали: терези, важки, кілька невеликих тіл різної маси, посудина з водою, порожня посудина, зошит із друкованою основою.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Ромашка».

Учитель заздалегідь виготовляє паперову ромашку, на зворотній стороні кожної пелюстки записує запитання. Учнів по черзі відривають пелюстки, читають запитання і відповідають на них.

Орієнтовні запитання:

  1.                  Що найбільше тобі сподобалось на сьогоднішньому уроці?
  2.                  Які твої очікування від наступного уроку?
  3.                  Назви ключові слова, що звучали протягом уроку?
  4.                  Оціни свою роботу на уроці. Обґрунтуй свою оцінку.
    1.            Домашнє завдання.

Опрацювати §10 підручника.

Виконати вправу  № 2, 3.

Додатково:

Початковий і середній рівні – здійснити перетворення

2 т = …кг

3 г = …кг

5 ц = …кг

4,2 кг = …т

6 т = …ц

58 г = …кг

Достатній і високий рівні:

Творчий проект: виготовити терези, використовуючи лінійку або довгий цвях (для важеля), сірникові коробочки (для виготовлення шальок), а також матеріал для створення опори, нитки для кріплення. Замість гирьок використати старі монети: 1 коп = 1г, 2 коп = 2г тощо.

 


docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 17.Інертність тіла
Додано
25 січня 2018
Переглядів
2950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку