Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції. 7 клас.
Мета: сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, їх відмінності, розглянути зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції, визначити умови виникнення та перебігу хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини; навчити учнів робити логічні висновки;
виховувати в учнів самостійність, уміння виконувати поставлені задачі, формувати інформаційну та комунікативну компетентності;
розвивати навички спостережливості, розвивати інтерес до вивчення предмету, розвивати асоціативне, творче мислення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Основні поняття: речовина, фізичні та хімічні явища, ознаки хімічної реакції.
Засоби наочності: лід, індикатори, питна сода, оцтова кислота, купрум (ІІ) сульфат, луг, крейда, мідь;
презентація до уроку.
Методи та прийоми навчання: інформаційно-рецептивні, репродуктивні, проблемно-пошукові, інтерактивні.
Хід уроку.
І. Організаційний етап уроку.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми й очікуваних результатів.
На дошці написана тема «Фізичні та хімічні …..». Останнє слово зашифроване, поряд дешифратор.
Я |
С |
В |
Н |
И |
К |
Щ |
О |
А |
|
Х |
|
Х |
|
Х |
|
Х |
|
Учитель. На початку уроку я пропоную вам кейс-стаді:
Англієць Б.Хенней заповнював залізні трубки сумішшю гасу, кісткової олії та металевого літію. Потім трубки заварював, нагрівав упродовж 14 годин і різко охолоджував у крижаній воді. В одній з уцілілих трубок було виявлено 12 закопчених кристалів. Понад 60 років , усіма забуті, пролежали вони в Британському музеї, поки 1943 р. з допомогою рентгеноструктурного аналізу не було доведено, що 11 із них – алмази. І донині ці перші штучні алмази зберігаються у Британському музеї.
Питання:1. Чи можливе це?2. Про який процес йдеться мова?3.Це хімічне чи фізичне явище? Відповіді на ці запитання ви маєте дати наприкінці уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу та нових способів діяльності.
Учитель. Стародавні філософи стверджували: «Все тече, все змінюється». І насправді, народжуються люди, ростуть дерева, світить Сонце, течуть річки, співають птахи, іде дощ, працюють заводи…. Навколо нас постійно відбуваються зміни, які ми називаємо явища.
Явища бувають соціальні, політичні, атмосферні, геологічні, біологічні, хімічні, фізичні.
На дошці схема:
Постановка проблеми.
Учитель. Сьогодні ми зꞌясуємо, які явища належать до хімічних, а які до фізичних; у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами. Зараз я пропоную вам розвꞌязати практичну задачу. На столах знаходяться речовини, за допомогою яких ви навчитеся розрізняти фізичні та хімічні явища.
Дослід 1.
В цьому досліді будемо використовувати речовину – «Не олівець, а креслить, не ручка, а пише; не фарба, а малює.» Що це?
Завдання: розтовкти в керамічній ступці шматочок крейди.
Висновок : під час досліду змінилася форма речовини.
Дослід 2.
Цей дослід передбачає використовувати дві речовини-крейду та…
«Гарний маю я талант,
Бо відомий консервант.
Свіжі овочі та фрукти
І всілякі там продукти
Зберегти допоможу ,
Бо з консервами дружу.» (Оцтова кислота)
Завдання: у пробірку з оцтом додайте крейду.
Висновок: утворилася нова газоподібна речовина.
Дослід 3.
Наступний дослід передбачає виростання відомої вам речовини:
«Метал я кольоровий,
І провідник чудовий.
У проводах я також є.
Відгадай імꞌя моє.» (Мідь)
Завдання: мідну дротинку скрутити у вигляді спіралі.
Висновок : під час досліду змінилася форма речовини.
Дослід 4.
В цьому досліді використовуються луг (обережно!) та індикатор.
Завдання: в пробірку з лугом додайте декілька крапель індикатору- фенолфталеїну.
Висновок : під час досліду утворилася нова речовини.
Дослід 5.
В досліді приймають участь дві речовини: сіль купрум(ІІ)сульфат та луг (обережно!).
Завдання: в пробірку з лугом додайте розчин солі.
Висновок : під час досліду утворилася нова речовини.
Дослід 6.
В досліді використовуємо лід, який тане.
Завдання: пробірку з льодом нагрійте теплом долоні.
Висновок : під час досліду змінюється агрегатний стан.
Підсумки . Ви провели 6 дослідів: в 1,3,6 – спостерігали зміну форми та агрегатного стану речовин; в 2,4,5 – спостерігаємо перетворення речовин.
Учитель. Для того щоб зꞌясувати які явища фізичні, які – хімічні, пригадайте: що таке хімія? (Хімія – це наука про речовини та їх перетворення.)
Динамічна схема.
На дошці структурні компоненти схеми «Ознаки фізичних та хімічних явищ». Необхідно скласти схему у вигляді гроно:
Учитель. Зробимо записи в зошитах. ( Фізичним називають явище, під час якого змінюється форма та агрегатний стан, але речовини не перетворюються. Хімічним називають явище, під час якого відбувається перетворення речовин. Ознаки хімічних реакцій: випадання осаду, зміна кольору, виділення газу, поява або зникнення запаху, поява світла та тепла.)
ІІІ. Закріплення нового матеріалу.
Учитель. Щоб закріпити знання, пропоную зіграти у гру «Чарівна скриня».
У скрині знаходяться завдання з фізичними та хімічними явищами:
ІV. Корегування рівня засвоєння матеріалу.
Логічні завдання з теми «Фізичні та хімічні явища» супроводжуються слайдами на екрані.
1.
На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне? (хімічне)
2.
Взимку стало холодати
І ставок вже не впізнати:
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина,
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? (фізичне)
3.
В нас у дворі живе корова.
Молоко пꞌєм для здоровꞌя.
А побуде в теплій хаті –
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний? (хімічне)
4.
Осінь стала вмить до діла –
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він фізичний чи хімічний? (хімічне)
V. Перевірка засвоєння нового матеріалу.
Учитель. Зараз я вам пропоную розглянути кейс-стаді – завдання, яке було запропоноване на ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії:
«Вася прийшов додому з уроку хімії та з подивом зꞌясував, що його скрізь переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з аквареллю та висихаючи бризки бруду на взутті; тепло виділяє сірник, що горить, батарея опалення та шкіра самого Васі; бульбашки газу виділяються зі здобного тіста та з гарячої сковороди, на яку потрапила вода. Вася відніс усі ці явища до хімічних, вирішив, що хімія – найголовніша з наук, і зайнявся нею.»
VI. Підбиття підсумків уроку.
Повернімося до дослідження Б.Хеннея. тепер ми впевнено можемо сказати, що його дослідження – це… хімічна реакція!
VIІ. Оцінювання результатів уроку.
VIІІ. Домашнє завдання.
1.Опрацювати §13.
2. «Домашній експеримент». Проведіть вдома досліди:
1)відріжте шматок яблука та спостерігайте , як зміниться зріз через 30 хв.;
2)розчиніть сіль у воді;
3)змішайте соду та оцет.
Зробіть висновки щодо явищ, які ви спостерігали.