Розробка уроку з хімії для учнів 7 класу на тему: "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують." Мета уроку: навчальна - повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з'ясувати їхні істотні відмінності; експериментально з'ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; розвиваюча - сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, їх логіко-смислового мислення, пам'яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки; виховна - виховувати пізнавальну активність учнів; наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.
Тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Мета уроку:
Навчальна: повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції ; експериментально з’ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами і лабораторним устаткуванням; методикою проведення хімічного експерименту; перевірити знання правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії;
Розвиваюча: сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, їх логіко-смислового мислення, пам’яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки;
Виховна: виховувати пізнавальну активність учнів; наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.
Базові поняття й терміни: явища, фізичні явища, хімічні явища, хімічні реакції, вихідні речовини (реагенти), кінцеві речовини ( продукти реакції).
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок-дослідження із застосуванням комп’ютерних технологій та інтерактивних форм роботи,
Методи навчання: словесні, пояснювальні, дослідницькі, практичні.
Форми роботи: бліц-опитування, демонстраційний експеримент, евристична бесіда, загальнокласна робота, робота в парах, творча робота.
Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія, географія, історія.
Обладнання і реактиви: ПСХЕ, копм’ютерний диск «Віртуальна хімічна лабораторія»; розчини: оцет, H2SO4 (Na2SO4), BaCl2 (Ba(NO3)2), NaOH, NH 3 ,HCl ; мідний дріт, тигельні щипці, сухе пальне, сірники; хімічний стакан, штатив з пробірками, шпатель, індикатор фенолфталеїн; кристалічні речовини Na2CO3 ,CuCO3 ,K2Cr2O7 , (NH4)2Cr2O7. Глобус, картки-завдання, смужки зеленого, білого, жовтого кольорів.
Епіграф уроку: «Істина відкривається тим, хто її шукає».
Д.І. Менделєєв
Хід уроку
І. Організація класу, формування робочого настрою.
Доброго дня шановні учні і присутні.
Інтерактивний прийом «Я вітаю».
Я вітаю тих, хто…
Незабаром настануть новорічні свята. З ними пов’язане ще одне, одне бажане для всіх дітей свято – Чудотворця Миколая . 19 грудня Святий Миколай завітає в оселі чемних, вихованих, працелюбних і старанних в навчанні дітей. Саме працелюбство робить людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою і впевнена в собі. Тож для того, щоб Святий Миколай не оминув вашої оселі, сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними і впевненими в собі.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Початкові хімічні поняття)
(Символи хімічних елементів, валентність, хімічні формули, прості і складні речовини…)
Закінчіть назву елемента:
Окси… (ген) Ба…(рій) Силі…(цій)
Фос…(фор) Флу…(ор) Каль…(цій)
Алюмі…(ній) Фе...(рум) Арген…(тум)
Маг…(ній) Гідро…(ген) Нітро…(ген)
Кар…(бон).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, формування позитивного ставлення до теми, що вивчається.
Весь вигляд нашої Землі – її ліси і гори, ґрунти і води – постійно змінюються. Навколо нас відбуваються постійні зміні, тобто явища.
(природознавства).
Учень Андрійко, повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось наприклад:
(не зовсім вірно)
Сьогодні на уроці ми з вами допоможемо розібратися Андрійкові, які з цих процесів хімічні, а які фізичні.
Оголошення теми уроку:
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».
Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку. А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!
Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищами, дослідним шляхом вивчити зовнішні ознаки хімічних реакцій.
План вивчення нового матеріалу
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Усі природні процеси – це явища.
ЯВИЩА
Фізичні Хімічні
змінюється: змінюється:
форма тіла, склад речовини,
агрегатний стан речовини властивості речовини
речовина не змінюється речовина змінюється
З деякими фізичними явищами ви ознайомилися на уроках фізики.
(світлові, електричні, магнітні, механічні, звукові, теплові)
Демонстраційний експеримент 1.
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль (намотати на олівець).
Демонстраційний експеримент 2.
Прожаримо дріт у полум’ї.
Явища, під час перебігу яких, речовина залишається не змінною називаються фізичними.
Запам’ятайте:
Явища, під час перебігу яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.
Хімічні явища називаються хімічними реакціями.
Прожарювання мідного дроту в полум’ї можна записати так:
Мідь + Кисень Купрум (ІІ) Оксид
(червоний колір) (чорний колір)
вихідні речовини кінцеві речовини
(реагенти) (продукти реакції)
Речовини, що вступають у хімічну реакцію називають вихідними речовинами або реагентами, а ті, що утворюються, кінцевими речовинами або продуктами реакції.
Спробуємо визначити експериментально.
Ознаки хімічних реакцій
Демонстраційний експеримент 3.
Візьмемо соду і додамо 2 мл оцту.
Це одна із ознак хімічної реакції (по ходу заповнюємо схему).
Демонстраційний експеримент 4.
До розчину H2SO4 (Na2SO4) додаємо розчин BaCl2 (Ba NO3)2).
Демонстраційний експеримент 5.
До розчину NaOH додаємо 2 краплі фенолфталеїну.
Додати розчин HCl (до зникнення забарвлення).
Демонстраційний експеримент 6.
В 1 пробірці змішати K2Cr2O7 , H2O і NaOH.
В 2 пробірці – CuCO3 i NH3.
Хімічні реакції можуть супроводжуватися й іншими ознаками.
Крім того хімічна реакція може супроводжуватися не однією, декількома ознаками.
Пригадайте, як горять дрова.
Пригадайте, коли молоко скисає, воно перетворюється на кефір.
Крім цього є такі хімічні реакції, в результаті яких з’являється електрична енергія.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е. під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.
Ми зараз теж спробуємо розбудити вулкан. На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.
Демонстраційний експеримент 7. Підпалювання амоній дихромату.
Завдання 1. Виявити ознаки протікання цієї хімічної реакції і записати їх у зошит. (зміна забарвлення, виділення газу, тепла, світла).
Її висушена отрута зберігає свої властивості 25 років.
А зараз ми з вами побуваємо у віртуальній лабораторії і переглянемо дослід «Фараонова змія».
Завдання 2. Виявити ознаки протікання хімічної реакції і записати їх у зошит.
Завдання 3.
А зараз ви повинні виконати спецзавдання.
Працюємо в парах.
У вас на столі є картки із завданням. Необхідно визначити, які явища є фізичними а які хімічними. Обвести літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то в колонці хімічних явищ по вертикалі отримаєте назву ознаки хімічної реакції.
Картка 1:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
а |
з |
Танення льоду |
д |
л |
Утворення туману |
є |
у |
Прокисання молока |
в |
а |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
к |
б |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
а |
Замерзання води в калюжі |
ц |
ж |
Пригоряння яєчні |
в |
х |
Картка 2:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
т |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
е |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
л |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Восени листя жовкне |
н |
т |
Горіння вугілля |
т |
а |
Картка 3:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
с |
Кипіння води |
ю |
л |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
в |
Запалювання сірника |
о |
і |
Розтирання крейди в ступці |
щ |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
т |
Горіння свічки |
є |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Картка 4:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
е |
Утворення туману |
у |
г |
Прокисання молока |
в |
н |
Запалювання сірника |
о |
е |
Розтирання крейди в ступці |
б |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
р |
Пригоряння яєчні |
х |
г |
Восени листя жовкне |
н |
і |
Горіння вугілля |
т |
я |
Перевірка роботи.
Завдання 4. Допомогти учневі Андрійкові розібратися, які процеси належать до фізичних, а які до хімічних.
VІ. Підведення підсумків.
Рефлексія. Метод «Вільний мікрофон».
Підняти смужку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому настрою:
Опитування по ланцюжку.
Вчитель називає явище, учень повинен його віднести до фізичних чи до хімічних і пояснити.
Приклади явищ:
Виставлення оцінок за урок.
VII. Домашнє завдання.
§ 17 – опрацювати, № 125 (п) ст. 103.
Творче завдання. Навести приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті і вказати ознаки цих реакцій (5 прикладів).