Урок "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища,що їх супроводжують." 7 клас.

Про матеріал

Розробка уроку з хімії для учнів 7 класу на тему: "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують." Мета уроку: навчальна - повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з'ясувати їхні істотні відмінності; експериментально з'ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; розвиваюча - сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, їх логіко-смислового мислення, пам'яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки; виховна - виховувати пізнавальну активність учнів; наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.

Перегляд файлу

Тема уроку: Фізичні  та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Мета уроку:

Навчальна:  повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції ; експериментально з’ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами і лабораторним устаткуванням; методикою проведення хімічного експерименту; перевірити знання правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії;

Розвиваюча: сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, їх логіко-смислового мислення, пам’яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки;

Виховна:       виховувати пізнавальну активність учнів; наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.

Базові поняття й терміни: явища, фізичні явища, хімічні явища, хімічні реакції, вихідні речовини (реагенти), кінцеві речовини ( продукти реакції).

Тип уроку:    комбінований.

Вид уроку:    урок-дослідження із застосуванням комп’ютерних технологій та інтерактивних форм роботи,

Методи навчання: словесні,  пояснювальні, дослідницькі, практичні.

Форми роботи: бліц-опитування, демонстраційний експеримент, евристична бесіда, загальнокласна робота, робота в парах, творча робота.

Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія, географія, історія.

Обладнання і реактиви: ПСХЕ, копм’ютерний диск «Віртуальна хімічна лабораторія»; розчини: оцет, H2SO4  (Na2SO4), BaCl2 (Ba(NO3)2), NaOH, NH 3 ,HCl ; мідний дріт, тигельні щипці, сухе пальне, сірники; хімічний стакан, штатив з пробірками, шпатель, індикатор фенолфталеїн; кристалічні речовини Na2CO3 ,CuCO3 ,K2Cr2O7 , (NH4)2Cr2O7. Глобус, картки-завдання, смужки зеленого, білого, жовтого кольорів.

Епіграф уроку: «Істина відкривається тим, хто її шукає».

        Д.І. Менделєєв

Хід уроку

І. Організація класу, формування робочого настрою.

 Доброго дня шановні учні і присутні.

 Інтерактивний прийом «Я вітаю».

  • Я буду до вас вітатися, якщо впізнаєте себе, прошу піднятися.

           Я вітаю тих, хто…

  • має хороший настрій;
  • добре виспався;
  • хоче спілкуватися;
  • виконав домашнє завдання;
  • хотів би дізнатися щось нове;
  • хоче на уроці працювати;
  • вдягнений у щось червоне…

Незабаром настануть новорічні свята. З ними пов’язане ще одне, одне бажане для всіх дітей свято – Чудотворця Миколая . 19 грудня Святий Миколай  завітає  в оселі чемних, вихованих, працелюбних і старанних в навчанні дітей. Саме працелюбство робить людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою і впевнена в собі. Тож для того, щоб Святий Миколай  не оминув вашої оселі, сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними і впевненими в собі.

  • У вас на столах є смужки різних кольорів. Подумайте і підніміть смужку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому насторю:
    • зелений – гарний настрій;
    • білий – нейтральний;
    • жовтий – поганий.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яку тему ми зараз вивчаємо?

(Початкові хімічні поняття)

  • Що вже вивчили в цій темі?

(Символи  хімічних елементів, валентність, хімічні формули, прості і складні речовини…)

  • Пригадайте:
  1. Інтелектуальна розминка.

Закінчіть назву елемента:

Окси… (ген)  Ба…(рій)   Силі…(цій)

Фос…(фор)  Флу…(ор)   Каль…(цій)

Алюмі…(ній)  Фе...(рум)   Арген…(тум)

Маг…(ній)   Гідро…(ген)  Нітро…(ген)

Кар…(бон).

  1. Гра «Чому вони разом?»
  • Na, H2, O2, Al (прості речовини);
  • H2O, NaCl, CO2, CaCO3 (складні речовини);
  • N2, Cl2, F2, Br2 (прості речовини, формули яких завжди записуються з індексом 2);
  • танення льоду, фотосинтезу, утворення його, горіння дров (явища).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, формування позитивного ставлення до теми, що вивчається.

 Весь вигляд нашої Землі – її ліси і гори, ґрунти і води – постійно змінюються. Навколо нас відбуваються постійні зміні, тобто явища.

  • Які бувають явища? (фізичні, хімічні, біологічні, суспільні…)
  • Наведіть приклади таких явищ, що  відбуваються навколо нас щодня. (дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, приготування їжі, скисання молока…)
  • На уроках з якого предмета ви вперше почали вивчати явища?

(природознавства).

 Учень Андрійко, повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось наприклад:

  • випаровується вода з асфальту після дощу;
  • мама гасить соду оцтом, готуючи пиріг;
  • іде тепло від батареї опалення;
  • горять іменні свічки;
  • після додавання цукру чай стає солодким;
  • на цвяхах у гаражі зявляється іржа.»
  • Чи вірно думає Андрійко?

(не зовсім вірно)

 Сьогодні на уроці ми з вами допоможемо розібратися Андрійкові, які з цих процесів хімічні, а які фізичні.

  • Як ви гадаєте, що буде предметом вивчення на році?

Оголошення теми уроку:

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».

  • Чи погоджуєтесь ви з цими словами?

Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку. А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!

Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищами, дослідним шляхом вивчити зовнішні ознаки хімічних реакцій.

 

План вивчення нового матеріалу

  1. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції.
  2. Ознаки хімічних реакцій.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції.

Усі природні процеси – це явища.

                                                         ЯВИЩА

 

                        Фізичні               Хімічні

                   змінюється:         змінюється:

                    форма тіла,         склад речовини,

      агрегатний стан речовини    властивості речовини

 

 

                речовина не змінюється                                   речовина змінюється

 З деякими фізичними явищами ви ознайомилися на уроках фізики.

  • Пригадайте, які явища  належать до фізичних?

(світлові, електричні, магнітні, механічні, звукові, теплові)

Демонстраційний експеримент 1.
 Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль (намотати на олівець).

  • Яке це явище?  (фізичне)
  • Чому? (змінилася форма, але не змінилася речовина)

Демонстраційний експеримент 2.

Прожаримо дріт у полумї.

  • Що з ним відбулося? (він почорнів).
  • Яке це явище?  (хімічне).
  • Чому?  (змінилася речовина).
  • В яких агрегатних станах перебуває вода? (твердому, рідкому, газоподібному).
  • Чи змінюється склад води, коли вона переходить з одного агрегатного стану в інший?  (не змінюється).
  • Спробуйте дати визначення фізичних явищ.

Явища, під час перебігу яких, речовина залишається не змінною називаються фізичними.

  • Яку речовину ми вдихаємо під час дихання? (кисень).
  • Яку речовину видихаємо? ( вуглекислий газ).
  • Процес дихання – це яке явище? (хімічне).

Запамятайте:

Явища, під час перебігу яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.

Хімічні явища називаються хімічними реакціями.

Прожарювання мідного дроту в полумї можна записати так:

Мідь + Кисень  Купрум (ІІ) Оксид

(червоний колір) (чорний колір)

 

 

вихідні речовини кінцеві речовини

     (реагенти) (продукти реакції)

Речовини, що вступають у хімічну реакцію називають вихідними речовинами або реагентами, а ті, що утворюються, кінцевими речовинами або продуктами реакції.

  1. Зовнішні ознаки  хімічних реакцій.
  • За якими ж ознаками можна судити про те, що відбулася хімічна реакція?

Спробуємо  визначити експериментально.

 

                                    Ознаки хімічних реакцій

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстраційний експеримент 3.

Візьмемо соду і додамо 2 мл оцту.

  • Що спостерігається? ( виділення газу).

Це одна із ознак хімічної реакції (по ходу заповнюємо схему).

Демонстраційний експеримент 4.

 До розчину H2SO4  (Na2SO4) додаємо розчин BaCl2 (Ba NO3)2).

  • Що спостерігаєте? (випадання осаду).
  • Яка ознака цієї реакції?

Демонстраційний експеримент 5.

 До розчину NaOH додаємо 2 краплі фенолфталеїну.

  •   Що спостерігаєте? (розчин забарвився в малиновий колір).

Додати розчин HCl (до зникнення забарвлення).

  •   Що спостерігаєте? (розчин знебарвився).
  •   Яка ознака цієї реакції? (зміна забарвлення).

Демонстраційний експеримент 6.

 В 1 пробірці змішати   K2Cr2O7 , H2O   і  NaOH.

 В 2 пробірці – CuCO3  i   NH3.

  • Що спостерігаєте? (зміна кольору)
  • З чим у вас асоціюються ці кольори?
  • Що символізує жовтий колір?
  • Що символізує блакитний колір?
  • Яка ознака цієї реакції?

 Хімічні реакції можуть супроводжуватися й іншими ознаками.

 Крім того хімічна реакція може супроводжуватися не однією, декількома ознаками.

 Пригадайте, як горять дрова.

  •   Яка ознака цієї реакції? (виділення тепла і світла).

Пригадайте, коли молоко скисає, воно перетворюється на кефір.

  •   Яка ознака цієї реакції? (утворення осаду, поява запаху).

 Крім цього є такі хімічні реакції, в результаті яких з’являється електрична енергія.

  •   Що спільне  в усіх хімічних процесах? (з одних речовин утворюються інші)
  •   Яка основна відмінність між фізичними явищами і хімічними реакціями? (в результаті хімічних реакцій змінюється склад і властивості речовин, тобто одні речовини перетворюються на інші; під час фізичних явищ речовина не змінюється, а змінюється лише її агрегатний стан ).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  •   Пригадайте, з яким вулканом повязане місто Помпеї? (вулкан Везувій).

Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е.  під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.

Ми зараз теж спробуємо розбудити вулкан. На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.

Демонстраційний експеримент 7. Підпалювання  амоній дихромату.

 Завдання 1.  Виявити ознаки протікання цієї хімічної  реакції і записати їх у зошит. (зміна забарвлення, виділення газу, тепла, світла).

  •   На якому материку мешкає найбільша отруйна змія? (Африка).
  •   Як вона називається? (Чорна мамба).

Її висушена отрута зберігає свої властивості 25 років.

А зараз ми з вами побуваємо у віртуальній лабораторії і переглянемо дослід «Фараонова змія».

Завдання 2. Виявити ознаки протікання хімічної реакції і записати їх у зошит.

  •     Які ознаки реакції «Фараонова змія»? (зміна забарвлення, виділення газу)

Завдання 3. 

 А зараз ви повинні виконати спецзавдання.

 Працюємо в парах.

 У вас на столі є картки із завданням. Необхідно визначити, які явища є фізичними а які хімічними. Обвести літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то в колонці хімічних явищ по вертикалі отримаєте назву ознаки хімічної реакції.

 

Картка 1:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

а

з

Танення льоду

д

л

Утворення туману

є

у

Прокисання молока

в

а

Запалювання сірника

о

п

Розтирання крейди в ступці

к

б

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

а

Замерзання води в калюжі

ц

ж

Пригоряння яєчні

в

х

 

 

Картка 2:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

т

Утворення туману

а

г

Прокисання молока

в

е

Запалювання сірника

о

п

Розтирання крейди в ступці

л

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

л

Пригоряння яєчні

х

о

Восени листя жовкне

н

т

Горіння вугілля

т

а

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

с

Кипіння води

ю

л

Утворення туману

а

г

Прокисання молока

в

в

Запалювання сірника

о

і

Розтирання крейди в ступці

щ

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

т

Горіння свічки

є

л

Пригоряння яєчні

х

о

 

Картка 4:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

е

Утворення туману

у

г

Прокисання молока

в

н

Запалювання сірника

о

е

Розтирання крейди в ступці

б

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

р

Пригоряння яєчні

х

г

Восени листя жовкне

н

і

Горіння вугілля

т

я

Перевірка роботи.

Завдання 4. Допомогти учневі Андрійкові розібратися, які процеси належать до фізичних, а які до хімічних.

VІ. Підведення підсумків.

Рефлексія. Метод «Вільний мікрофон».

  • Що ми вивчили на уроці.
  • Які явища називають фізичними?
  • Які явища називають хімічними?
  • Яка істотна відмінність між ними?
  • Що нового дізнались на уроці?
  • Що сподобалось?
  • Що не сподобалось?
  • Як змінився ваш настрій під час уроку?

Підняти смужку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому настрою:

  • зелений – гарний настрій;
  • білий – нейтральний;
  • жовтий – поганий.

 Опитування по ланцюжку.

 Вчитель називає явище, учень повинен його віднести до фізичних чи до хімічних і пояснити.

 Приклади явищ:

  • ліпимо снігову баба;
  • вибігаємо в коридор;
  • готуємо їжу;
  • замерзання води;
  • на срібних предметах зявляється чорний наліт;
  • готуємо уроки;
  • смажити картоплю;
  • фарба висихає на повітрі;
  • після включення компютера змінюється колір екрана;
  • з відкритої пляшки «Фанти» виділяються  бульбашки газу;
  • читаємо книгу;
  • йдемо після школи до дому;
  • іде дощ;
  • фільтруємо розчин;
  • запалюємо сірник;
  • горить бензин;
  • утворюється туман;
  • кипить вода;
  • випікаємо з мамою пиріг.

Виставлення  оцінок  за урок.

VII. Домашнє завдання.

 § 17 – опрацювати, № 125 (п) ст. 103.

 Творче завдання. Навести приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті і вказати ознаки цих реакцій (5 прикладів).

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Крамар Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Русу Анна Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Петрук Людмила Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Чугура Світлана Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Нейченко Світлана Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
3 березня 2018
Переглядів
19031
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку