Нова програма з хімії націлена на те,що знання ,отриманні при вивченні хімії у школі,повинні застосовуватись й у повсякденному житті.
Тема уроку "Хімічні реакції та явища,що їх супроводжують" продовжує формувати початкові хімічні поняття в учнів 7 класу.Демонстрація дослідів сприяє формуванню інтересу до вивчення хімії. У ході уроку та у домашньому завданні приділена увага практичному застосуванню знань учнів про явища,що супроводжують хімічні реакції та можливості їхнього застосування на практиці.
Навчальна мета: : повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з’ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними.
Гра «Вірю – не вірю»
Учні дають відповідь на твердження - правильне вони чи неправильне.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Як визначити, які саме явища відбувається? фізичні чи хімічні...Як зробити правильний висновок?
Вивчаючи фізичні та хімічні явища, ви дізналися, що проходження реакції супроводжується одним або декількома зовнішніми проявами, на основі, яких ми можемо зробити висновок, яке це явище. Тож, давайте більш детально розглянемо хімічні реакції.
IІІ. Тема уроку: “Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують”.
Завдання уроку:сформувати поняття про хімічні реакції; з’ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх початку та протікання за експериментальними даними.
Що називається хімічними реакціями?
Хімічні реакції – це перетворення, під час яких відбувається руйнування одних речовин та утворення інших.
Як називаються речовини,що вступають у хімічну реакцію?
Вихідні речовини або реагенти – це речовини, що вступають в реакцію.
А як називаються речовини,що утворюються у результаті реакції?
Продукти реакції або кінцеві речовини – це речовини, що утворюються після реакції.
Розглянемо схему умовної реакції:
A+B͢͢→C+D
Прошу вказати ,де реагенти ,а де кінцеві речовини:
CaCO3→CaO + CO2↑
MgO+H2O→Mg(OH)2
Для умовного запису хімічних реакцій використовують схеми реакцій, які містять дані про реагенти та продукти реакції .
H2+O2→H2O
У рівняннях хімічних реакцій використовують числові коефіцієнти .
2H2+O2→2H2O
Схеми і рівняння можуть містити дані про:
- реагенти ( → );
- продукти реакції ( →);
- умови перебігу ( →), ( →);
- ефекти реакції – випадання осаду (↓), утворення газу (↑).
Спирт+кисень→вода+вуглекислий газ
Сутність хімічних реакцій:реагенти і продукти цієї реакції складаються з молекул. Під час горіння спостерігається висока температура. За цих умов молекули реагентів розпадаються на атоми, які сполучаються ,утворюючи молекули нових речовин – продуктів. Отже всі атоми під час реакції зберігаються.
Прошу пригадати матеріал ,вивчений на попередніх двох уроках, та назвати явища,що супроводжують хімічні реакції.
1.Зміна забарвлення речовин.
При додаванні фенолфталеїну до натрій гідроксиду спостерігаємо утворення малиного забарвлення (середовище лужне). Додавши кілька крапель хлоридної кислоти до отриманого розчину спостерігається знебарвлення розчину (середовище нейтральне – реакція нейтралізації, внаслідок взаємодії лугу та кислоти).
NaOH+HCl→NaCl+H2O
Пригадати дослід – прожарювання мідної дротини. Зміна червоного забарвлення на чорне, утворення купрум (II) оксиду.
Cu +O2→CuO
У побуті прикладом може слугувати якісна реакція на крохмаль – поява темно-синього забарвлення при його взаємодії з йодом.
2.Випадання осаду або його розчинення.
Демонстрація досліду :Взаємодія барій гідроксиду з сульфатною кислотою – спостерігаємо випадання білого осаду.
Ba(OH)2+H2SO4→BaSO4↓+2H2O
3.Виділення газу.
Zn+HCl→ZnCl2+H2↑
При збільшенні тиску об’єм газів зменшується – збільшується їхня концентрація, тому швидкість реакції – збільшується.
4.Виділення тепла й світла.
Демонстрація досліду : Внаслідок згорання порошку магнію виділяється велика кількість світла та теплоти.
2Mg+O2→2MgO
5.Поглинання або виділення теплоти.
Прикладом можуть слугувати реакції розкладу сульфіту та плюмбум (II) гідроксиду.
2SO3→2SO2+O2↑
6.Поява запаху.
Утворення амоніаку, його 10% розчин – це нашатирний спирт.
3H2+N2→2NH3
Чи можна у побуті використати цю ознаку-появу запаху-як показник ,що відбулася хімічна реакція та харчові продукти зіпсулися? наведіть приклади
V. Повідомлення домашнього завдання.
Вивчити §, навести приклади хімічних реакцій ,що відбуваються у побуті та навколишньому середовищі.