Урок "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують"

Про матеріал

Конспект уроку-аукціону з хімії для 7 класу з теми "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують". Лабораторні досліди №5-9 "Дослідження хімчних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом"

Перегляд файлу

Урок № 19

Тема. ФІЗИЧНІ ТА ХІМІЧНІ ЯВИЩА. ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ ТА ЯВИЩА ЩО ЇХ СУПРОВОДЖУЮТЬ

Освітні цілі: 

1. Навчальні (дидактичні):

- ознайомити учнів з явищами, як загальнофілософським поняттям та фізичними і хімічними явищами зокрема;

- забезпечити умови для засвоєння учнями понять: явище, фізичне явище, хімічне явище, хімічна реакція, ознаки хімічних реакцій;

2. Розвиваючі:

-сприяти формуванню: - умінь виділяти загальні і суттєві ознаки і відмінності фізичних і хімічних явищ;

- умінь побачити проблему і знайти шляхи її вирішення;

- умінь застосовувати отримані знання на практиці і оцінювати результати виконаних дій;

- умінь узагальнювати факти, використовуючи знання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій;

- умінь використовувати комп’ютерні технології як інструмент для спілкування, досліджень, організації, оцінювання інформації.

- продовжити розвиток самостійності, уміння працювати в колективі;

- формувати основи критичного мислення (оформлення, аналіз та синтезування інформації для вирішення проблем та відповідей на запитання;

3. Виховні:

- сприяти формуванню зацікавленості предметом;

- сприяти в ході уроку формуванню комунікативної та інформаційної компетенції;

- предметна соціалізація набутих знань.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення уроку: урок-аукціон

Основні терміни й поняття: фізичні й хімічні явища, хімічні реакції, ознаки хімічних реакцій.

Форми і методи роботи:  пізнавально-пошуковий , творчий, дослідний. Робота в групах, індивідуальна робота,робота зі схемами ,компютерна презентація.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутніх та підготовки учнів до уроку.

1.1. Створення емоційного настрою

Робота з картками настрою (червоний – поганий настрій,синій – чудовий настрій)

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 2.1. Перевірка домашнього завдання.
- Що було задано додому?
(Повторити § 11, виконати завдання 3, 4, ст. 80).
- Чи всі виконали домашнє завдання?
- Які були труднощі під час його виконання?
Перевіримо виконання завдань. (два учні працюють біля дошки, виконують завдання3, 4).

2.2. «Відгадай загадки»
Показ слайд-шоу.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учням 7 класу було передано листа.

Шановні семикласники! Пише вам Незнайко. Мені дуже подобаються науки хімія й фізика. Вивчаючи ці науки, я трошки заплутався, які явища вони вивчають. Допоможіть мені розібратися, за якими ознаками можна розпізнати явища, що вивчають хіміки, від явищ, які вивчають фізики. Наведіть приклади таких явищ із повсякденного життя.

Чекаю від вас листа з роз’ясненнями. З повагою, Незнайко.

 

ІV. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ТА НОВИХ СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель демонструє фізичні та хімічні явища і просить учнів під час перегляду відповісти на питання: чи утворюються нові сполуки?

Демонстрація фізичних явищ

1. Випаровування води.

2. Танення льоду.

3. Змішування в суміш порошку сірки й залізних ошурок. Дія на суміш магнітом.

4. Змішування піску з водою.

Учні після обговорення роблять висновок: під час цих явищ нові речовини не утворюються.

Демонстрація хімічних явищ

Інструктаж з БЖД.

  • Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль. 
  • Які відбулися зміни з речовиною? (Вона змінила свою форму).
  • Яке це явище? (Фізичне)
  • Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина) 
  • Прожарюємо дріт у полум'ї спиртівки.
  • Що спостерігаєте? (Дріт почорнів).
  • Так дійсно, дріт почорнів, бо мідь прореагувала з киснем і утворила нову складну речовину Купрум (ІІ) оксид.
  • Яке це явище? (Хімічне).
  • Чому? (Змінилася речовина, з неї утворилася інша речовина).
  • Тож зробимо висновок.
  • Чим відрізняються фізичні явища від хімічних?
  • Сформуємо визначення.

Явища, під час яких змінюється форма предмета чи агрегатний стан речовини, але не змінюється її склад, називають фізичними.

Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.

Учні складають опорну схему.

Хімічні реакції.

Робота з підручником ст. 96.

Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями. 

Хімічна реакція – це умовний запис хімічного процесу за допомогою хімічних формул та індексів.

Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними(початковими) речовинами, або реагентами.

Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

Умовний запис хімічної реакції:


А  +  В  =  С  +  D

                                                    реагенти       продукти

                                                                            реакції

Повернемося до мідного дроту і запишемо хімічну реакцію, яка описує зміну, що відбулася з міддю.

2Cu + O2 = 2CuO

  • Які речовини є вихідними? (Мідь і кисень).
  • Яка речовина є продуктом реакції? (Купрум (ІІ) оксид)
  • А тепер давайте з’ясуємо, які ознаки реакції говорять про те, що вона відбулася.
  • Які зміни відбулися з мідним дротом? (Змінився колір з червоного на чорний). Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна забарвлення. Чи тільки тверді речовини змінюють свій колір під час хімічної реакції. Щоб відповісти на це запитання проведемо слідуючий дослід.

Але сьогодні у нас урок-аукціон, тому ви будете «купувати право» провести дослід. Працюємо в парах. Та пара, яка перша і правильно виконає завдання буде виконувати дослід.

Отже, перше завдання – розрахуйте молекулярну масу таких речовин: НСl та NaОН.

 

Лабараторний дослід №7

 

До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну (речовина, яка змінює свій колір залежно від середовища).

Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) 

Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.

Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився).

Чи відбулася хімічна реакція? (Так).

Чому ви так вважаєте? (Змінився колір)

Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення).

Учні складають опорну схему.

Запишемо хімічне рівняння, яке відбулося: 

НСl + NaОН = NаСІ + Н20

Друге завдання – розрахуйте масову частку Карбону в молекулі СО2.

Лабараторний дослід №5

Візьмемо шматочок крейди СаС03 й додамо трохи хлоридної кислоти НС1.

Що спостерігаємо? (Бурне кипіння). 

Так дійсно, бурне кипіння речовини говорить про те, що відбувається хімічна реакція, внаслідок якої виділяється газ. Це і є ознакою цієї реакції. 

Записуємо хімічне рівняння, що описує цей хімічний процес.

СаС03 + НСІ = СаСl2 + Н20 + С02

Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення під час реакції вуглекислого газу. Газоподібну речовину відзначаємо знаком ↑.

Учні складають опорну схему.

 

Третє завдання – визначте валентності елементів в цих сполуках: CuO, Na2O, S03.

          Лабораторний дослід №6

До розчину купрум (ІІ) сульфату додали натрій гідроксид. 

Що спостерігаєте? (Випадає осад).

Яка ознака цієї хімічної реакції? (Випадання осаду) 

Умовний запис хімічної реакції:

CuSO4 + NaOH = Cu(OH)2↓ + NaS04

Осад позначаємо знаком ↓

У цю ж пробірку додаємо 2 мл сульфатної кислоти Н2S04. Що спостерігаємо?
Учні складають опорну схему.

Назвіть кількісний та якісний склад амоній сульфату (NН4)2S04

Лабораторний дослід № 8-9

1) До амоній сульфату по краплинах додаємо розчин їдкого натру, нагріємо. 

  • Що відчуваєте? (з'являється неприємний запах). Так дійсно, це запах амоніаку. 
  • Яка ознака реакції? (Поява запаху) 

Учні складають опорну схему.

 

          2) Запалюємо спиртівку, яка містить спирт.

  • Що спостерігаєте? (Світло).
  • Якщо піднести руку до полум’я, що відчуємо? (Тепло)
  • Яка ознака цієї реакції? (Виділення тепла і світла).

Учні складають опорну схему.



Хвилина релаксації

Дощ – це природне явище. Ми зараз будемо слухати дощ 

https://www.youtube.com/watch?v=Cm-NaqU0uB4

Фізкультхвилинка: встаньте, заплющіть очі і потягніть хребет, вигинаючи його, а потім помасажуйте кінчики пальців рук.

Вправа «Австралійський дощ»

Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.

  • Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
  • Піднімається вітер (потираємо руки).
  • Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
  • Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
  • Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
  • Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
  •  Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
  • Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

 

 

Умови перебігу хімічних реакцій

Ми простежили за перебігом певної кількості реакцій. Які умови ми створювали для того, щоб вони відбулися? Робота з підручником ст.100. (Єднали речовини, перемішували, підпалювали, нагрівали).

Робота в групах (розв’язання проблемних завдань)

Кожна группа одержує та обговорює своє проблемне запитання.

Завдання №1

Чому шматочок цукру важко запалити, а подрібнений і розпилений у повітрі цукор згоряє миттєво і з вибухом?

Завдання №2

Чому, якщо фарфорову чашку із підпаленим скипидаром поставити на сніг, то горіння швидко припиняється?

Завдання №3

Чому скошена трава, звалена в кучу, швидко розігрівається і згниває, а звалена в яму і закрита шаром землі  (так готують силос для тварин) зберігається довго?

Завдання №4

Чому одним сірником легко запалити скіпку, але не можна підпалити дерево?

Висновок: Умовами виникнення й перебігу хімічних реакцій є:

  •               Нагрівання до певної температури;
  •               Подрібнення і перемішування речовин;
  •               Доступ кисню.

 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Гра  «Сортувальник( Обери всі ознаки хімічної реакції) Завдання виконують всі групи. Відповідає та група, яка швидше впоралась.

  • зміна агрегатного стану речовини
  • випаровування
  • утворення осаду
  • плавлення
  • зміна форми
  • виділення тепла
  •  поява або зміна запаху

 Гра  «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з лимонною кислотою

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.

а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.

 

Гра «Хімічне чи фізичне». Учні за допомогою карток вказують до якого – фізичного (синя картка) чи хімічного (червона картка) явищ належить назване вчителем явище.

а) іде тепло від батареї опалення; 
в) горять іменинні свічки; 
г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто; 
д) скисає молоко, не випите кішкою; 
ж) після додавання цукру чай стає солодким; 
з) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу; 
і) на цвяхах у гаражі з'являється іржа 
к) узимку гілля дерев вкривається памороззю;
л) за зиму опале листя згниває;
м) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;

н) з часом на стінках чайника утворюється накип;

 

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

1)  Закінчити речення очікувань:
1. Я знаю, що під час хімічних явищ молекули речовини
2. Я знаю, що під час фізичних явищ молекули речовини
3. Я знаю, хімічні явища описуються
4. Я знаю, що речовини, які вступають в реакцію називають
5. Я знаю, що кінцевими продуктами реакції називають
6. Я знаю, що ознаками хімічної реакції є
7. Я знаю, що для того, щоб відбулася реакція необхідно
2) Оціювання учнів

3) Оцінювання настрою учнів після уроку
Робота з картками настрою (червоний – поганий настрій,синій – чудовий настрій)

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати §14.

2. Вивчити ОК.

3. Оформити лабораторні досліди №5-9.

4. Написати лист-відповідь Незнайку (ІV рівень)

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
8983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку