7 клас |
Урок №19-20 |
Дата: |
Тема: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.
Навчальні проекти:
2. Хімічні явища в природному довкіллі
3. Хімічні явища в побуті
4. Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах
5. Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості
Мета:
1) освітня – повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з’ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними;
2) виховна – сприяти вихованню любові до праці шляхом залучення всіх учнів до навчальної діяльності;
3) розвиваюча – розвивати мислення учнів, вміння робити висновки; підвищувати творчу активність учнів; сприяти розвитку інтересу до вивчення предмета.
Завдання:
1) узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовин, набуті в курсах «Природознавство» і «Фізика»;
2) ознайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук і явищ;
3) дати поняття про спостереження та експеримент як методи дослідження в хімії; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами.
Обладнання: мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид; пробірки, штатив.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Представлення результатів навчальних проектів
IІI. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
• Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
• Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
• Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
(Записуємо коротко всі запропоновані учнями явища на дошці.)
• Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?
• А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)
• Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється) Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама “гасить” соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп’ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки “Фанти” виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
IV. Вивчення нового матеріалу
Звернімося до нашої опорної схеми та заповнімо першу частину.
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
• Яке це явище? (Фізичне)
• Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.
• Яке це явище? (Хімічне)
• Чому? (Змінилася речовина)
Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Умовний запис хімічної реакції:
— Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?
(• Зіткнення речовин;
• зміна температури;
• зміна тиску;
• перемішування...)
Розглядаємо всі варіанти відповідей, запропоновані учнями, вибираємо правильні й записуємо до опорної схеми.
— А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на практиці.
Демонстрація 2
Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.
— Що спостерігаємо? (Виділення газу)
Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну реакцію:
Газоподібну речовину відзначаємо знаком І.
В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.
Демонстрація 3
До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)
Запишемо до опорної схеми.
Умовний запис хімічної реакції:
Демонстрація 4
До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну
• Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.
• Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
• Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)
Записуємо до опорної схеми.
Записуємо рівняння:
HCl + NaOH → NaCl + H2O
Демонстрація 5
До розчину NH4ОH (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку
— Яка ознака реакції? (Поява запаху)
Записуємо до опорної схеми.
Демонстрація 6. Тепловий ефект
— Яка ознака реакції? (Виділення попелу)
Записуємо до опорної схеми.
V. Закріплення нового матеріалу
Усі наукові відкриття відбувалися завдяки людям, які вміли спостерігати за явищами навколо себе, аналізувати, робити висновки. Сміливці наважувалися на небезпечні експерименти, що допомагали зрозуміти явища, які вони спостерігали.
Спостереження — один з перших методів вивчення властивостей речовин з допомогою органів дотику.
Спостереження — цілеспрямоване, спеціально організоване сприйняття предметів і явищ.
На підставі аналізу явищ учені висувають гіпотези.
Гіпотеза — наукове припущення, що висувається для пояснення визначених явищ.
Великий крок уперед — це експеримент. З метою підтвердження гіпотези вчені організовують проведення експериментів.
Експеримент — цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов.
Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз дозволяють людині не лише вивчати, але й передбачати властивості речовин. На підставі отриманих даних формулюються закони й теорії.
Закон — теоретично обґрунтоване і практично доведене наукове твердження.
Необхідно чітко розуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони існують незалежно від нашої свідомості.
Теорія — вища досконала форма наукового відбиття дійсності.
З допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачати нові явища, речовини із заданими властивостями.
• Наведіть приклади використання спостережень для вивчення природних явищ.
(Учні наводять свої приклади, клас аналізує, коригує.)
• Що таке експеримент?
• Наведіть приклади дослідження фізичних і хімічних властивостей експериментально. (Дивитися, як кипить вода, — спостереження, вимірювати температуру кипіння — експеримент)
• Які методи проведення експерименту ви вивчали в курсі природознавства?
Записуємо всі запропоновані методи на дошці:
• зважування;
• вимірювання;
• порівняння.
VI. Домашнє завдання
§10, с.70-75 прочитати, с. 74-75 №1-4
§10, с.70-75 прочитати, с. 74-75 №5-7
VII. Підведення підсумків уроку
Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.