Урок "Фізичні явища та їх різноманітність"

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал про різноманітність фізичних явищ - світлові та звукові.
Перегляд файлу

Клас 5                                                                                                                     Дата____________

Фізичні явища та їх різноманітність

Мета: сформувати в учнів уявлення про різноманітність фізичних  явищ, ознайомити із звуковими, світловими та іншими  явищами природи та їх проявом у довкіллі; розширити знання школярів про світлові явища,зокрема про джерела світла та значення світлових явищ для організмів;ознайомити із механічними, тепловими, електричними та магнітними явищами; розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, робити висновки; виховувати прагнення до глибшого пізнання природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: малюнки природних і штучних джерел світла, дзеркало, склянка з водою, магніти, ложка,  фонарик, сирники, відео про свтлячків.

Хід уроку

1. Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань

- Прийом «Ти-мені, я – тобі»

- Розтавити явища

Біологічні явища

Фізичні явища

Хімічні явища

росте пролісок

пуголовок перетворився на жабу

 розквітає квітка

 

 

розбилась скляна шибка

пливе човен

 їде велосипедист

 

почорніло срібло

згорає пальне у авто

іржа на цвяху

Пригадайте, що таке явище природи? На які групи вони поділяються? Що таке світло? Які ви знаєте природні та штучні джерела світла? Пригадайте з початкової школи, яке найбільше природне джерело світла? (Сонце). Як поширюються сонячні промені? (Прямолінійно). Що відбувається з тілами неживої та живої природи під дією сонячного світла? (Вони його вбирають і нагріваються). Яке значення мають світлові явища для життя?

3. Мотивація навчання школярів

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.Сьогодні ми розширимо і поглибимо ваші знання про світлові явища, зокрема про джерела світла та значення світлових явищ для організмів. Також дізнаємось, чому утворюється тінь, веселка, які основні кольори має світловий промінь, чому люди влітку носять переважно світлий одяг, та з'ясуємо особливості поширення світла і його сприйняття людиною.

4. Вивчення  нового навчального матеріалу

Розповідь учителя. Різноманітність фізичних явищ

1.Світлові явища.

Розповідь з елементами бесіди                                                                                               Світло — це один з видів випромінювання. Ми постійно перебуваємо серед різних випромінювань, але око людини здатне реагувати лише на одне — світло. Наука, яка досліджує виникнення й поширення світла, називається оптика. Як вигадаєте, звідки береться світло? Джерелами світла є такі тіла, як: Сонце, зорі, нитка розжарювання в електричній лампочці, багаття, свічка тощо. Джерела світла, як ви знаєте, бувають природні та штучні.

Робота з малюнками (Сонце, зорі, багаття, лампи, свічки, світлячки, екран увімкнутого телевізора)

Знайдіть на малюнках природні та штучні джерела світла. Поясність, за якою ознакою ви їх групували.

Розповідь з елементами бесіди

Як ви вважаєте, чи має світло швидкість? Світло так само, як і механічний рух, має швидкість. Так, відстань від Сонця до Землі сонячні промені долають зі швидкістю 300 000 км/с приблизно за 8 хв.
До світлових явищ належать: прямолінійне поширення світла, його відбивання, поглинання та розсіювання, утворення тіні.

Пояснювальна бесіда Що таке прямолінійне поширення світла? В одному і тому самому середовищі, наприклад, у повітрі, світло поширюється прямолінійне в усі боки, вздовж прямих ліній — променів. Що відбудеться, коли помістити між оком і невеликим джерелом світла непрозорий предмет? (Джерело світла стає невидимим). Якщо на шляху променів поставити якийсь предмет, то за ним утвориться тінь. Тінь яких тіл природи вам доводилось спостерігати? Чому утворюється тінь? Тінь утворюється тому, що світло не може проникнути через непрозорий предмет. А якщо тіло прозоре, то чи виникає тоді тінь? Тоді утворюється напівтінь.

Вчитель ловить дзеркалом сонячний промінь(або з ліхтара) і спрямовує його на учнів. Що відбулося?

Розповідь з елементами бесіди

В очі потрапив "сонячний зайчик". Як це відбулося? Сонячні промені (або світло від електроліхтарика) зустріли на своєму шляху тіло з гладенькою поверхнею (дзеркало) і відбилися від нього. Відбиті промені досягай наших очей, і ми побачили джерело світла.Найкраще відбивають світло білі тіла і дзеркала.

Дослід із полум’ям – тіні нема.

 Демонстрування досліду з ложкою та склянкою води

Що спостерігає те? Чому так відбувається? Світло, переходячи з повітря у воду, змінює свій напрямок, тобто заломлюється. Майже всі предмети ми бачимо завдяки відбиванню та заломленню світла. Ось чому вони мають такий неоднаковий вигляд удень і вночі.

 Робота з текстом підручника.

Опрацювання фрагмента статті про поглинання світла. Коли закінчується шлях світлового променя? (Коли світло повністю поглинається, потрапивши на поверхню, яка не пропускає, не відбиває та не розсіює світло). Який колір має такий предмет? (Чорний).

Фізкультхвилинка

Щоб продовжити урок,

Із – за парт мерщій на крок.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Стали рівно, мов дуби.

Потім всі знайшли гриби.

Піднялися мов смереки,

Потягнулися далеко.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

Біле світло

Який склад має сонячне світло? В 1667 році англійський учений Ісаак Ньютон (запис імені та прізвища на дошці) здійснив ряд дослідів, що дали змогу визначити склад білого світла. На шляху сонячного променя він поставив прозору скляну призму. Промінь пройшов крізь неї, а на протилежній стіні з'явилась різнокольорова смужка — спектр — зображення смуг червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього і фіолетового кольорів (демонстрування таблиці із зображенням послідовності проведення досліду; складу сонячного світла). Отже, білий колір сонячного світла — суміш цих кольорів. Який склад кольорів має веселка? Чому веселка утворюється після дощу? Коли закінчується дощ і виходить сонечко, у повітрі ще є невеликі краплі води, які і розкладають сонячні промені подібно до призми, яку використав І. Ньютон.

Завдяки тому, що біле світло складається з багатьох кольорів, ми бачимо світ різнобарвним.

Чому кожен предмет має свій колір? Предмети мають той колір, який вони відбивають із семи кольорів білого світла, а інші поглинають. Наприклад, червоний одяг відбиває червоний колір, поглинаючи інші. Відбитий колір потрапляє до наших очей, і ми бачимо одяг червоним.Ми бачимо тіла завдяки відбиванню та заломленню світла — випромінювання, яке сприймає око людини. Яким чином нам слід берегти зір? (Не читати в транспорті, дивитись телевізор на відстані не менше 5 м, працювати за комп'ютерами із захисними екранами не більше 2-х годин, виконувати вправи для очей тощо).

2.Звукові явища

 Ми живемо у світі звуків. Це багатий, розмаїтий світ, що безперервно змінюється. Важко уявити своє життя без звуків. Спів птахів, мова людей, шум дерев, дощу, грому, прибій моря, протікання крана, скрип парти чи дверей. Навіть в абсолютній тиші ми чуємо писк комара біля вуха, дзижчання мухи, чи стукіт годинника. Всі ці звуки людина вловлює за допомогою органа слуху – вуха. Без звуків ми не уявляємо свого життя, а ще важче штучно створити середовище, де б панувала абсолютна тиша. Звідси виникає питання: А що таке звук?

( Дослід із камертоном).

Камертон — прилад для відтворення звуку еталонної висоти, який застосовується для настроювання музичних інструментів та при співі.

Звук – це хвиля, що розповсюджується в усіх напрямках від джерела звуку в будь-якому середовищі.

. Щоб уявити, що звук це хвилі пригадайте, в літку ви кидали камінці у воду, і бачили, що від місця де камінець потрапляє у воду в різні боки рівномірно розходяться хвилі. Так само у різні боки розходиться і звукова хвиля від джерела звуку.
Джерело звуку це тіло, що створює коливання в повітрі чи в іншому середовищі. Джерела звуку поділяються на природні ( сюди відносяться спів птахів голоси інших звірів, грім, шум води) та штучні (звук автомобіля, електропоїзда, метроном, годинник, телевізор). Для поширення звуку обов’язково потрібна речовина, яка складається з молекул: повітря, вода, цегляна стіна.
 

(Дослід із вакуумним сеедовищем)

Поясніть будь ласка чому ми не чуємо музику?

Якщо помістити будильник у середовище де немає ніякої речовини, тобто створимо вакуум, то звукова хвиля не буде розповсюджуватися, не буде виникати коливань. Єдине місце, де ніколи не буває звуків – це космічний простір.

Коли проводимо пальцями по вінцях келехів, ми примушуємо його коливатися завдяки силі тертя, яка існує між пальцями і склом. Ці коливання передаються у повітря тому ми і чуємо звук. Висота звуку залежить від кількості води у келеху. Чим більше води, тим нижча частота звуку, тим нижчий звук
(Д/з  Дослід із келихами )

Слони спілкуються між собою за допомогою інфразвуків, а кажани та дельфіни спілкуються між собою за допомогою ультразвуків. Собаки можуть сприймати як низькі так і високі звуки. Як же людина вловлює звуки?
Луна .Звукова хвиля на своєму шляху може долати незначні перешкоди огинаючи їх. А якщо на їхньому шляху буде велика перешкода, що ж буде відбуватися із звуком?
Тарілки є ніби дзеркалом для звукової хвилі, вони відбивають звук, так само, як і дзеркало відбиває світло. Так створюється луна.
Яке значення має звук у природі та житті людини?

Для тварин: спілкуватися між собою, попереджати про небезпеку, полювати, визначати предмети, що знаходяться поруч.

Для людини: спілкуватись між собою, отримувати інформацію, слухати музику, спів птахів, орієнтуватися в просторі.

 

Закріплення вивченого матеріалу


  1. Що таке світло? Які джерела світла ви знаєте?
  2. Які світлові явища ви знаєте?
  3. Чому влітку в людей переважає одяг світлих тонів?
  4. 3 яких кольорів складається спектр?
  5. Чому ми бачимо світ різнобарвним?

       6.А що таке звук?
 

                    7.Що таке джерело звуку?

  8.Які ви знаєте джерела звуку?

   9.Чи завжди ми можемо чути звук?
  10.В якому середовищі звуки не розповсюджуються?

                    11.Які бувають звуки залежно                                     від частоти коливань?


 

 

Заповніть табличку (ст.60 завдання 4)

Механічні

Теплові

Звукові

Світлові

Електричні

Магнітні

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок уроку

Домашнє завдання

Опрацювати  параграф підручника

Додаток

Чому світлячки світяться?

 

Сімейство земних жуків, яке налічує більше 2000 видів, ведуть нічний спосіб життя та віддають перевагу тропічному та субтропічному клімату – Lampyridae, ми ж звикли називати їх світлячки. Але за рахунок чого ці жучки світяться в темряві?

 

Звичайно світіння відбувається за рахунок хімічного процесу біолюмінісценції в тілі світлячка. Різні види, відрізняються між собою ліхтариками, у одних вони розміщені по всьому тілі, у інших тільки в хвості. Всі органи складаються з фітогенних кліток в середені яких відбувається реакція, результатом якої є окислення люціфіріна. Енергія отримана в такій спосіб перетворюється в світло.

 

Для того щоб спілкуватись та захищатися, світляки використовують світло. Мало того, вони навіть можуть керувати ним, або подавати його як спалах на фотоапараті, або просто миготливий сигнал.

Саме світло, яке видають жуки зветься холодним, справа в тому, що енергія на 90% це світло і тільки на 10% тепло. До прикладу звичайна лампочка видає 95% тепла, і тільки 5% світла.

 

 

1

 

docx
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
2402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку