Вступний урок з фізики для учнів 7 класу на тему "Фізика як природнича наука. Фізичні тіла і фізичні явища".
Мета: в загальних рисах ознайомити учнів із предметом вивчення фізики; домогтися засвоєння ними окремих фізичних понять; викликати інтерес і бажання вивчати новий предмет.
Основні поняття: природа, фізика, фізичне тіло, фізичні явища, речовина.
Обладнання: ПК, проектор, презентація
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
Епіграф: Сучасна фізика є однією із провідних науку природі,
що вивчає найпростіші властивості,
загальні для всіх або для більшості явищ.
С. Вавілов
7 клас УРОК №1 __________
Тема. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла і фізичні явища. Механічні, теплові, електричні, магнітні та оптичні явища.
Мета: в загальних рисах ознайомити учнів із предметом вивчення фізики; домогтися засвоєння ними окремих фізичних понять; викликати інтерес і бажання вивчати новий предмет.
Основні поняття: природа, фізика, фізичне тіло, фізичні явища, речовина.
Обладнання: ПК, проектор, презентація
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
Сучасна фізика є однією із провідних науку природі,
що вивчає найпростіші властивості,
загальні для всіх або для більшості явищ.
С. Вавілов
I. Розминка.
Знайомство.
Всі ми різні і водночас дуже схожі. Давайте перевіримо.
Хто любить кататися на велосипеді, підніміть угору праву руку.
Хто вміє плавати, покажіть ліву долоню.
Хто добре відпочив улітку, плесніть у долоні, а всі, в кого є друзі, посміхніться.
Як бачите, ми краще пізнали одне одного.
II. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм.
Спробуйте заплющити очі і пригадати все, що ви пов'язуєте зі словом «Природа». Наприклад:
III. Мотивація навчальної діяльності
Наука пояснює міфи
«... Мойсей побачив кущ, який горів, але не згорав».
Як ви думаєте, таке могло бути насправді?
Пояснення явища: тривалий час кущ, який горів, вважався дивом. Але сьогодні відомо, що такий кущ насправді існує на Сінайському півострові і називається він випотом або кущем Мойсея. Ця рослина виділяє летку ефірну олію, яка легко займається під дією сонячних променів. Екземпляр цього куща привезли в Польщу і посадили в гірсько-степовому заповіднику в Скороціцах.
У 1960 р. газети повідомили, що в жаркий день кущ Мойсея спалахнув червоно-блакитним полум'ям.
Перегляд відео «Фізичні лайфхаки. Для чого вивчати фізику»
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Що вивчає фізика?
З давніх-давен людина замислювалася над перебігом природних явищ, які спостерігала довкола себе. Спочатку вони дивували її, іноді .– лякали, бо людина не могла пояснити, чому та чи інша зміна у природі відбувається саме так, а не інакше. З часом від простого споглядання явищ люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за ними. Згодом вони почали шукати закономірності перебігу природних явищ, проводити найпростіші досліди для з'ясування їхніх причин. Логічним продовженням було узагальнення здобутих результатів, висунення передбачень та їх перевірка. Так народжувалася наука про природні явища і процеси, властивості живої і неживої матерій, з яких складається навколишній світ.
Фізика — наука про загальні закономірності перебігу явищ природи, властивості і будову матерії, закони її руху. У перекладі з грецької слово «фізика» означає природа.
2. Правила безпеки у кабінеті фізики
За слайдами або плакатом
3. Основні фізичні поняття.
Поняття і закони фізики як найзагальніші покладено в основу всього природознавства і техніки, їх застосовують інші природничі науки, такі як біологія, географія, астрономія, хімія (можна ознайомити з предметами вивчення цих наук).
Щоб розповідати про фізику, вивчати її, використовують спеціальні слова – терміни.
Так, говорячи про рух різних предметів – літака, людини, м'яча тощо – фізик часто не зважає на те, що саме рухається, бо для вивчення самого руху це в багатьох випадках не має значення. Тоді він говорить, що рухається фізичне тіло (або просто тіло), розуміючи під цим будь-який предмет, наприклад, олівець, крейду, дошку, будинок і т.д.
Усе, що є у Всесвіті, називають матерією. Матерія – це рослини, тварини, планети, Місяць, Сонце, зорі; це й різні речовини, з яких складаються фізичні тіла: вода, залізо, алюміній, повітря, радіохвилі, світло, атоми і т.д.
4. Фізичні явища.
У навколишньому світі відбуваються найрізноманітніші зміни або явища.
Явища природи – це зміни, що постійно в ній відбуваються.
У фізиці такі явища називають фізичними явищами.
Ми з вами вивчатимемо:
• механічні (продемонструвати, наприклад, рух візка по столу);
• теплові (продемонструвати дослід: круглодонну колбу закріпити на штативі і на 1/3 налити в неї підігрітої до кипіння води. Кип'ятити 2-3 хвилини на спиртівці, аби пара витіснила з колби повітря. Потім колбу щільно закрити гумовим корком, щоб у колбу не потрапило повітря, й одночасно погасити спиртівку, щоб пара не витіснила корок або не розірвала колбу. Вийняти колбу з лапки штатива, перевернути догори дном і вставити її у кільце штатива. Облити колбу водою. Учні спостерігають, як вода в колбі починає бурхливо кипіти);
• електричні (продемонструвати електричний розряд між двома зарядженими кулями);
• магнітні (продемонструвати дослід: до однієї зі сторін картону прикласти магніт, а до другої – металевий предмет (можна маленьку дитячу залізну іграшку). Розмістити аркуш картону вертикально і рухати магнітом. При цьому рухатиметься і предмет);
• оптичні (можна виставити оптичну лаву, увімкнути лампу, перед щілиною поставити трикутну призму так, щоб на екрані було видно спектр).
Зі всіма цими явищами ми з вами ознайомимося на уроках фізики.
V. Рефлексія знань.
Демонстрація декількох яскравих дослідів, завчасно підготованих разом з дітьми, наприклад:
1) обладнання: дві хімічні склянки (100 мл), промокальний папір, залишок тонкої свічки, сірники.
Виконання досліду: в одну склянку поставте свічку і запаліть її. У промокальному папері виріжте отвір, діаметр якого менший, ніж діаметр склянки. Змочивши папір водою, накрийте ним склянку. Перевернувши догори дном іншу склянку, поставте її на першу вінце до вінця. Через деякий час свічка погасне. Верхню склянку обережно підніміть угору – разом з нею підніметься і нижня.
2) Обладнання: дві скляні банки з чистою і солоною водою, дві однакові картоплини.
Виконання досліду: опустіть у банки по картоплині. У чистій воді картоплина потоне, у солоній – плаватиме.
3) Обладнання: серветка, вода, спирт, сірники.
Виконання досліду: серветку завчасно змочіть водою, облийте спиртом і підпаліть. Полум'я з часом згасне, серветка залишиться неушкодженою.
Учні по черзі пробують пояснити досліди.
VI. Узагальнення і систематизація знань.
1. Колективне складання опорного конспекту (О.К.)
Фізика — наука про загальні закономірності перебігу явищ природи, властивості і будову матерії, закони її руху.
Фізичне тіло |
Речовина |
Фізичні явища |
зошит |
алюміній |
веселка |
ручка |
вода |
блискавка |
яйце |
повітря |
танення льоду |
годинник і т. д. |
атом і т. д. |
кипіння води і тл. |
2. Колективне складання опорної схеми (О.С.)
VII. Підсумки уроку.
Згадайте, що найбільше вас вразило на уроці, спробуйте підібрати до слова «фізика» синонім.
VIII. Домашнє завдання.
1. Скласти сенкан про фізику.
2. §1 (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О.)
3. Впр.№1 (7) (творче завдання)