Мета
Навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про фізику як науку, узагальнити методи її дослідження; закріпити знання про фізичні величини та способи їх вимірювання; диференціювати поняття: «фізичне тіло», «фізична речовина», «фізичне явище».
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, творчу та пізнавальну активність учнів на уроці; відпрацювати обчислювальні навички перетворення відповідних фізичних величин; закріпити практичні навички визначати конкретні фізичні величини в нестандартних ситуаціях; формувати креативне мислення та бажання до співпраці.
Виховна: виховувати вміння працювати в колективі, в парі, індивідуально; інтегрувати навчальні предмети, а саме: математику, світову літературу, українську літературу з фізикою, підкресливши першочергове значення принципу партиціпації (всеєдності і взаємозв'язку), підготувавши дітей до вивчення квантової фізики (пропедевтика); виховувати активну і впевнену особистість.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Урок
Тема: Розв’язування задач («Подорож казковою країною фізики»)
Мета
Навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про фізику як науку, узагальнити методи її дослідження; закріпити знання про фізичні величини та способи їх вимірювання; диференціювати поняття: «фізичне тіло», «фізична речовина», «фізичне явище».
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, творчу та пізнавальну активність учнів на уроці; відпрацювати обчислювальні навички перетворення відповідних фізичних величин; закріпити практичні навички визначати конкретні фізичні величини в нестандартних ситуаціях; формувати креативне мислення та бажання до співпраці.
Виховна: виховувати вміння працювати в колективі, в парі, індивідуально; інтегрувати навчальні предмети, а саме: математику, світову літературу, українську літературу з фізикою, підкресливши першочергове значення принципу партиціпації (всеєдності і взаємозв’язку), підготувавши дітей до вивчення квантової фізики (пропедевтика); виховувати активну і впевнену особистість.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок-квест
Обладнання: віник + шкала; люстерко + шкала; корзинка+ шкала; картинка Чеширського кота + градуйована відсоткова шкала; панчоха + шкала; горнятко+шкала; рукавичка+шкала; термометр + клізма; тарілки з крупами;
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вітання
Доброго дня, шановні. Сьогодні у нас заключний урок з теми «Починаємо вивчати фізику». Тому ми матимемо можливість згадати та систематизувати все вивчене на попередніх уроках. Проте проведемо його у незвичній формі – формі квесту, мета якого полягає у пошуку і розкриттю секрету.
Давайте згадаємо, що протягом вивчення цієї теми ми працювали над досить цікавим і легким проектом «Фізика у казці», тому сьогодні ми з вами і здійснимо казкову подорож країною фізики. А для початку подорожі відкрите ваші зошитки, запишіть дату, класну роботу і тему сьогоднішнього уроку «Подорож казковою країною фізики».
Повідомлення теми уроку
Повідомлення мети уроку
Як зазначалося раніше ми повинні систематизувати отримані знання, закріпити практичні навички використовувати знання з фізики для вимірювання фізичних величин. А ось в чому полягає виховна мета – це і є та таємниця, яку ми неодмінно розгадаємо.
ІІ. Активізація навчальної діяльності
Ви готові до уроку? Символом вашої готовності буде посмішка, яку ви зараз подаруєте один одному.
Ведення в ситуацію
Напередодні ми проводили анкетування стосовно ваших вподобань стосовно казкових героїв. Сьогодні у вас є можливість оживити їх і розмістити на чарівній карті нашої подорожі, але для цього необхідно захистити власний творчий міні-проект «Фізика моєї улюбленої казки», який ви підготували вдома на сьогодні. Готові?
Захист дітей проектів (активізація героїв)
У разі захисту проекту дитина отримує фотографію улюбленого героя з своїм обличчям і розміщує це фото на чарівній мапі квесту.
Відкриття квесту
(Коли останній учень розміщує свого гравця на карті, вона починає світитися). Ой, дивіться, наша казкова мапа стала чарівною. Вона активована, а це значить, що ми за допомогою наших героїв можемо відвідати всі зачаровані замки, виконати завдання і зібрати сховані підказки, щоб розшифрувати зачароване слово. Зверніть увагу, якщо біля відповідного замку загориться лампочка – це сигналізуватиме, що завдання виконане і ми сміливо можемо отримати підказку. Пам’ятайте – ви всі одна команда, тому для початку оберемо лідера команди.
ІІІ. Основна частина
Перша станція обирається дітьми за бажанням колективу. Наступні аналогічно.
Станції квесту
І станція «Казкова комірчина» (індивідуальна робота)
Завдання: «Ви потрапили в комірчину казкових предметів. Кожному з вас треба визначити показники та охарактеризувати шкалу отриманого предмета казкового героя».
Прилади:
ІІ станція «В гостях у Попелюшки» (робота в парах)
Завдання: «Зла мачуха наказала Попелюшці перебрати три види круп і мало того – ще й визначити розміри кожного з видів.
Попелюшка виконала половину завдань – перебрала і розсортувала крупи, проте не може ніяк визначити їх розміри. Допоможіть їй!»
Прилади: тарілки з крупами.
Методичні рекомендації: обчислення розмірів малих тіл проводять методом рядів: ,
де
ІІІ станція «Музична скринька» (індивідуальна робота)
Завдання: «Ви потрапили в казку Володимира Одоєвського «Скринька з таємницею». Тепер вам необхідно прослухати уривки популярних музичних композицій і дати відповідь на запитання «Який вид фізичного явища описаний в пісні?»
Методичні рекомендації: основні види фізичних явищ: оптичні, теплові, механічні, звукові, електромагнітні.
ІV станція «Машина часу» (робота в колективі)
Завдання: «Завдяки машині часу ви повинні встановити відповідність між казковими речами і сучасними досягненнями людства. Ви отримуєте таблицю з переліком казкових приладів. Поставте кожному з них сучасний еквівалент»
Перелік відповідностей:
Килим-самоліт – літак;
Сокира-саморубка – бензопила;
Чарівна торбинка – мультиварка;
Молодильні яблучка – омолоджуючий крем;
Чарівний клубочок – GPS-навігатор;
Чарівне дзеркало – телевізор;
Механічна пташка – радіо, mp3-програвач
Чарівна вода – ліки.
V станція « Божевільне чаювання у Капелюшника»
Завдання: «Ви потрапили до 7 розділу англійської новели «Аліса в Країні чудес» , а саме – на чаювання до Капелюшника. Будь ласка займіть місце за
столом та познайомтеся з його господарем.»
діти займають свої місця за чарівним сервірованим столом для чаювання. В той час вчитель одягає капелюх на голову і входить в роль капелюшника.
Капелюшник: Доброго дня, мої хороші. Почаюємо???? Пропоную вам посмакувати моїм фірмовим чаєм! (Дивиться в чайничок –пустота). Але його немає!!!!! Але нічого – ми відвідаємо неземний смак 50 мл чарівного еліксиру у ваших склянках. Проте, щоб він був смачнішим – необхідно додати чарівний цукор до нього (Вкидає сріблясті кульки до склянок кожному учню). Але стійте! Що ж я накоїв? Мене ж накаже Королева Сердець!!! Треба ж було визначити їхній загальний об’єм! Але як? Вони ж неправильної форми??? Допоможіть мені, будь ласочка!
Методичні рекомендації : загальний об’єм частинок дорівнює сумі об’ємів кожної частинки, який знаходиться за різницею початкового положення (50 мл) і кінцевого, який діти визначають самостійно.
VІ станція « Математика Рукавички»
Завдання: «У приміщення Рукавички завітала в гості житлово-комунальна служба і наказала підрахувати площу місця проживання Рукавички. Всі її мешканці в занепокоєнні!!! Як обчислити площу тіла неправильної форми?
Допоможіть їм!!!»
Методичні рекомендації: площа тіла неправильної форми обчислюється за формулою:
VІІ станція « Рибалка Вовка Панібрата»
Завдання: «Настав час для рибалки. Кожен з вас повинен зловити золоту рибку з чарівного смарагдового озера і виконати завдання, записане на рибці.
Нехай вам щастить)))»
VІІІ станція «Бонус»
Завдання: «Вам пощастило – ви потрапили в гості до феї. Щоб отримати підказку вам треба зробити компліменти своїм сусідам.»
IV. Розгадка секрету
Ось ви нарешті зібрали всі підказки. Ваше завдання – розшифрувати повідомлення і пояснити його зміст.
«Казка –дає нам простір для фантазій, а фізика – спосіб, як реалізувати їх»
Молодці! Зараз я пропоную вам прослухати невеличкий цікавий матеріал «Психологія нової ери: чому люди люблять казки?» доктора психологічних наук Ігоря Вачкова. (Додаток)
Запитання на закріплення до дітей:
V. Рефлексія
Метод «Мікрофон».
Вам сподобався сьогоднішній урок? Чим саме? Ви задоволені своєю роботою на уроці?
VІ. Виставлення оцінок. Підсумки уроку.
Учитель приймає мікрофон від останнього учня. Дякує школярам за роботу на уроці. Характеризує урок в загальних рисах. Оцінює учнів на основі вказаних параметрів.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
1