Мета
Навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про фізику як науку, закріпити розуміння фізичних понять «речовина», «матерія», «атом», «молекула»; розширити та закріпити знання учнів про масу тіла та одиниці її вимірювання.
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, творчу та пізнавальну активність учнів на уроці; закріпити практичні навички застосовувати фізичні знання в нестандартних ситуаціях; формувати креативне мислення та бажання до співпраці; вчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Виховна: виховувати вміння працювати в колективі, в парі, індивідуально; інтегрувати навчальні предмети, а саме: хімію, математику, художню культуру, географію, історію з фізикою; виховувати активну і впевнену особистість.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок-квест.
Обладнання та наочність: мапа квесту, проектор, ноутбук, друковані робочі зошити, прапорці, герої учнів на карту, презентація, завдання та підказки на карту квесту, відеозбірка «Анімація моделей атомів», фільм «Карл Лукрецій Тіт», вудочка та рибки із завданнями, учнівські ноутбуки, ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія», чайний сервіз, мензурки, склянки, фарби, пензлики, відео «Нобелівська премія. Бозон Хіггса», роздруковані моделі ядра та електронів на рефлексію, бланк виставлення оцінок.
Урок № 11
Тема. Будова речовини. Атоми і молекули. Рух і взаємодія атомів і молекул. Маса тіла. Одиниці маси. Розв’язування задач.
Мета
Навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про фізику як науку, закріпити розуміння фізичних понять «речовина», «матерія», «атом», «молекула»; розширити та закріпити знання учнів про масу тіла та одиниці її вимірювання.
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, творчу та пізнавальну активність учнів на уроці; закріпити практичні навички застосовувати фізичні знання в нестандартних ситуаціях; формувати креативне мислення та бажання до співпраці; вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Виховна: виховувати вміння працювати в колективі, в парі, індивідуально; інтегрувати навчальні предмети, а саме: хімію, математику, художню культуру, географію, історію з фізикою; виховувати активну і впевнену особистість.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок-квест.
Обладнання та наочність: мапа квесту, проектор, ноутбук, друковані робочі зошити, прапорці, герої учнів на карту, презентація, завдання та підказки на карту квесту, відеозбірка «Анімація моделей атомів», фільм «Карл Лукрецій Тіт», вудочка та рибки із завданнями, учнівські ноутбуки, ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія», чайний сервіз, мензурки, склянки, фарби, пензлики, відео «Нобелівська премія. Бозон Хіггса», роздруковані моделі ядра та електронів на рефлексію, бланк виставлення оцінок.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вітання
Доброго дня, шановні. Сьогодні у нас із вами урок закріплення знань з теми: «Будова речовини. Атоми й молекули. Рух і взаємодія атомів і молекул. Маса тіла. Одиниці маси».
Ми проведемо його у нестандартній формі – формі квесту, мета якого полягає у пошуку і розкриттю секрету за допомогою знайомого нам методу кросенсу.
Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого російського поета Б. Пастернака:
У всьому хочу я дійти до глибини, до суті.
В роботі, в пошуках шляхів,
В душевній смуті,
До істини минулих днів,
До їх причини.
Дістатись хочу я до дна,
До серцевини.
Хапаю нитку повсякчас
Подій та долей.
Щоб жити, думати, любить
Й творити нове.
Тому отримайте та відкрийте ваші робочі зошитки і запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Будова речовини. Атоми й молекули. Рух і взаємодія атомів і молекул. Маса тіла. Одиниці маси. Розв’язування задач».
Повідомлення мети уроку
Як зазначалося раніше, ми повинні систематизувати здобуті знання, закріпити практичні навички, використовувати отримані знання в різних життєвих ситуаціях; розширити кругозір розглянутих проблем до максимально можливого, а головне – «побачити неосяжне в найменшому».
ІІ. Активізація навчальної діяльності
Ви готові до уроку? Перевіримо! Перед кожним із вас на парті лежить набір трьох кольорових прапорців. Вам необхідно під час мого рахунку обрати той прапорець, зображення якого вам найбільше імпонує. Коли рахунок дійде до числа «5», ви піднімаєте обраний прапорець. Всім зрозуміло? Готові?! Тож почнемо: 1, 2, 3, 4, 5.
Молодці!!! А тепер дізнаймося дещо цікаве: ті, хто обрав блакитний прапорець, продемонструють свої лідерські якості. Ті, хто обрав рожевий прапорець, характеризуються позитивним настроєм в будь-якій справі (а це вже 50% успіху!). Ті, хто обрав жовтогарячий прапорець, продемонструють нам готовність до будь-яких дій.
Ось з такою командою ми працюватимемо на сьогоднішньому уроці.
Ведення в ситуацію
Напередодні ми проводили анкетування ваших вподобань стосовно казкових героїв. Сьогодні у вас є можливість оживити їх і розмістити на чарівній карті нашої подорожі, але для цього необхідно захистити творчий груповий міні-проект «Етимологія назв атомів», який ви підготували вдома. Готові?
Захист проектів (активізація героїв)
У разі захисту проекту дитина отримує фотографію улюбленого героя з своїм обличчям і розміщує це фото на чарівній мапі квесту.
Практичне значення робіт учнів полягає у створенні методичного посібника «Дослідницька робота учнів на уроках фізики. Частина ІІ. Будова речовини. Етимологія назв атомів».
Відкриття квесту
(Коли останній учень розміщує свого гравця на карті, вона починає світитися).
Ой, дивіться, наша казкова мапа стала чарівною. Вона активована, а це значить, що ми за допомогою наших героїв можемо відвідати всі зачаровані замки, виконати завдання і зібрати сховані підказки, щоб розшифрувати головну мету сьогоднішнього уроку.
Зверніть увагу, якщо біля замку загориться лампочка – це сигнал, який означає, що завдання виконане, і ми сміливо можемо отримати підказку. Пам’ятайте – ви всі одна команда, не дивлячись на форму роботи. А для початку оберемо лідера команди і розпочнемо з першої станції.
ІІІ. Основна частина
Станції квесту
І станція: «Фізичний детектив» (індивідуальна робота)
Завдання. «Ви отримали телеграму для Шерлока Холмса. Проте помітили, що вона містить пропущені слова. Допоможіть нашому герою відновити зміст повідомлення і розкрити злочин».
(Робочий зошит. Завдання №1 «Фізичний детектив»)
Учні заповнюють пропущені слова. Обговорюють отриману телеграму і розкривають її зміст.
Запитання до учнів:
Молодці! Дивіться, наша лампочка засвітилася, отже ми отримуємо першу підказку.
Капітан команди дістає з чарівної дошки підказку, на екрані проектується відповідне зображення.
Підказка№ 1: ПРИРОДА.
ІІ станція: «У гостях у Попелюшки» (робота в групах)
Завдання. «Зла мачуха наказала Попелюшці розділити слова в два кошики «Фізичне тіло», «Речовина». Допоможіть їй!»
Ми поділимося з вами на дві групи і допоможемо дівчині впоратися з завданням. Отже, перша група вибирає з запропонованих слів ті, які ми віднесемо до фізичних тіл, а друга група – до речовини.
(Робочий зошит. Завдання №2 «У гостях у Попелюшки»)
Учні заповнюють таблицю. Обґрунтовують власний вибір.
Підказка№ 2: ДЕМОКРІТ.
ІІІ станція: «Літературна читальня» ( фронтальна робота)
Завдання: «Ви потрапили у І ст. до н.е. і маєте чудову можливість ознайомитись з уривком унікальної дидактичної поеми Карла Лукреція Тіта «Про природу речей». Будь ласка, прослухайте запропонований відеозапис і спробуйте дати відповіді за змістом».
(Фільм «Кар Лукрецій Тіт «Про природу речей»»)
Учні переглядають фільм, пропонують власні пояснення і міркування його змісту.
Запитання вчителя:
Підказка№ 3: ЛУКРЕЦІЙ.
ІV станція: «Анатомія атома» (індивідуальна робота)
Завдання. «Перегляньте відеоанімації атомів, встановіть назву атома, запишіть його нуклон та визначте кількість усіх субатомних частинок»
(Робочий зошит. Завдання №3 «Анатомія атома», Відеоанімації моделей атомів)
Учні переглядають анімації, заповнюють таблицю в зошиті, один учень працює біля дошки.
Підказка№ 4: АТОМ.
V станція: «Фізична рибалка» (індивідуальна робота)
Завдання. Ви потрапили на чарівну рибалку. Кожен із вас має можливість спіймати золоту рибку з нашого озера чарівної країни і отримати хорошу оцінку, проте вам необхідно дати відповідь на її запитання.
(Вудочка, озерце, рибки із запитаннями)
Запитання:
Підказка№ 5: Е. РЕЗЕРФОРД.
VI станція: «Віртуальна фізична лабораторія» (робота в парах)
Завдання. «Займіть потрібні місця. Відкрийте ваші ноутбуки. Ви потрапили у віртуальну фізичну лабораторію. Ваше завдання визначити масу всіх запропонованих тіл і заповнити відповідну таблицю №4 в робочому зошиті. Визначте, яке з тіл має найбільшу, а яке найменшу масу».
Учні працюють за ноутбуками, заповнюють завдання №4 в робочому зошиті.
(Робочий зошит. Завдання №4 «Віртуальна фізична лабораторія»)
Підказка№6: Д.І.МЕНДЕЛЄЄВ.
VІІ станція « Історична математика» (індивідуальна робота)
Завдання: «У нас в Україні масу раніше вимірювали наступними одиницями:
Чому буде дорівнювати в системі СІ:
(Робочий зошит. Завдання №5 «Історична математика»)
Учні працюють біля дошки та в зошитах.
Підказка№ 7: ПІТЕР ХІГГС.
VІІІ станція: « Словоїд» (індивідуальна та колективна робота)
Завдання: «У вас виникла унікальна можливість перенестися на мить у Європу, відвідати різні її куточки, проте подорожуючи, ви помітили цікаву особливість наступних речей. Будь ласка, поясніть побачене і скажіть, що їх об’єднує за змістом, сформульоване одним словом?»
Учні аналізують зображення, пояснюють їх і знаходять слово-ключ.
Слово-ключ: АТОМ.
Підказка№ 8: АДРОННИЙ КОЛАЙДЕР
ІX станція: «У гостях у Капелюшника»
(колективна та групова робота)
Завдання: «Ви потрапили на чаювання до Капелюшника в казку «Аліса в країні чудес». Будь ласка, займіть свої місця за чарівним столом та познайомтеся з цим героєм ближче».
У цей час вчитель одягає капелюх на голову і перетворюється на фантастичного персонажа.
Капелюшник: Доброго дня, мої хороші. Почаюємо???? Пропоную вам посмакувати моїм фірмовим чаєм! (Дивиться в чайничок – там пустота). Дивно — його немає!!!!! Але нічого – ми відвідаємо неземний смак 50 мл чарівного еліксиру у ваших склянках. Щоб він був смачнішим – необхідно додати чарівний малиновий екстракт, візьмемо на пензлик і додамо його.
Ой! Що ж я накоїв? Я оживив цей напій? Дивіться, як вони невпинно рухаються і рухаються! Проте наша Королева не йме цьому віри! Поясніть Їй що це дійсно правда! Допоможіть мені, будь ласочка!
Учитель пропонує дітям зрозуміти, що трапилося запросивши до віртуальної лабораторії.
(Віртуальна фізична лабораторія. Броунівський рух)
Учні виконують експеримент, займають місця за ноутбуками і виконують описані події у роботі «Броунівський рух». Пояснюють побачене.
Підказка№ 9: ВСЕСВІТ.
IV. Розгадка секрету
Ось ви нарешті зібрали всі підказки.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Демонстрація всіх підказок-зображень на екран)
Використовуючи метод кросенсу, спробуємо сполучити отримані
підказки смисловим зв’язком і зрозуміти таємницю цього повідомлення.
Людство завжди цікавив навколишній світ, словом ПРИРОДА. Першим, хто припустив подільність навколишнього світу, став ДЕМОКРІТ. Проте лише ЛУКРЕЦІЮ вдалося переконати людство в тому, що світ складається з найдрібніших частинок, які не здатне побачити наше око, описавши це в дидактичній поемі «Про природу речей».
Почалася ера дослідження навколишнього світу. Найменшу частинку назвали АТОМ, що в перекладі з грец. означає – неподільний. Пізніше РЕЗЕРФОРДУ вдалося довести, що атом має планетарну будову і складається з найменших структурних частинок – елементарних частинок. Усі атоми відрізняються співвідношенням цих субатомних елементів і Д. І. МЕНДЕЛЄЄВ наважився впорядкувати їх за зростанням числа протонів у ядрі кожного атома, створивши системну таблицю хімічних елементів, згодом названу в його честь.
Минав час, проводилися і проводяться численні дослідження будови атома. Британський фізик ПІТЕР ХІГГС припустив, що найменшою частинкою речовини, а отже й атома – є бозон. З цією метою був створений АДРОННИЙ КОЛАЙДЕР, дослідження на базі якого повинні довести справедливість цього припущення, що в свою чергу, дало людству можливість краще вивчити будову ВСЕСВІТУ.
Не дивлячись на свої мініатюрні розміри, будова атома ставить нам таку ж кількість запитань як і будова фундаментального об’єкту природознавства – Всесвіту. Тобто ми бачимо нескінченність у мізерності. Ще один філософський парадокс нашого світобачення.
(Відео «Нобелівська премія. Бозон Хіггса»)
V. Рефлексія
Метод «Наш атом».
Подивіться уважно на дошку. Ми бачимо величезне ядро атома – «Наш урок»,а ось його електрони, тобто його сутність і специфіка – це наші враження та користь від проведеного заняття.
Ваше завдання: кожен із вас отримує власний електрон і записує на ньому те, що вам найбільше сподобалося на уроці, ваші враження та побажання. Далі ми прикріплюємо наші електрони до атома і обговорюємо, який специфічний елемент утворився.
VІ. Виставлення оцінок. Підсумки уроку.
Учитель дякує школярам за роботу на уроці. Характеризує урок в загальних рисах. Оцінює учнів на основі вказаних параметрів. Збирає робочі друковані зошити.
(Таблиця «Оцінки за урок»)
VІ. Повідомлення домашнього завдання
№381 (експериментальна задача)
1