Мета даної роботи познайомити зі змістом, особливостями прийомів, які можна використовувати на різних етапах уроків фізики з використанням інформаційних технологій. У даній роботі представлені уроки з теми «Теплові явища», які можуть бути використані при викладанні фізики в 8 класі.
Мета:
навчальна:
з’ясувати від чого залежить кількість теплоти, що поглинається або виділяється речовиною, сформулювати ознаки теплового балансу і навчити учнів складати рівняння теплового балансу; увести поняття теплоізольованої системи тіл; розглянути тепловий баланс між тілами в ізольованій системі як наслідок закону збереження енергії в теплових;
розвиваюча:
розвивати індивідуальні і творчі здібності учнів;
виховна: виховувати наполегливість у досягненні мети. процесах.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Демонстрація досліду: грубий залізний цвях щільно обмотати смужкою паперу і вести його в полум'я спиртівки. Папір не горить. Чому? Поясніть.
(Залізо, маючи добру теплопровідність, відводить тепло від паперу, тому він не горить. Для загорання паперу необхідна температура вища за 400 °С, а в цьому випадку він до такої температури нагрітися не може.)
ІIІ. Перевірка домашнього завдання.
Комбіноване опитування
1 ряд
Складання розповіді опорного конспекту (Зошит поетапного формування знань, частина 1, С.В. Ліфарь, видавнича група «Університет», 2016 рік, стор. 19), оцінювання: взаємоперевірка в парах.
2 ряд
Щадне опитування (Зошит поетапного формування знань, частина 1, С.В. Ліфарь, видавнича група «Університет», 2016 рік, стор. 17, завдання 31), оцінювання: учитель виставляє оцінки учням.
3 ряд
Розв’язання задач (Зошит поетапного формування знань, частина 1, С.В. Ліфарь, видавнича група «Університет», 2016 рік, стор. 31, задача 10,11), оцінювання: вибіркові відповіді учнів.
IV. Актуалізація опорних знань
Колективні відповіді учнів (промовляння)
1. Що називають кількістю теплоти?
2. Які одиниці кількості теплоти в СІ?
3. За якою формулою можна обчислити кількість теплоти, що поглинається речовиною в ході нагрівання або виділяється під час охолодження?
4. Сформулюйте закон збереження енергії для механічних процесів, окресліть межі його застосування.
V. Вивчення нового матеріалу
Досить часто виникає потреба у знаходженні значень фізичних величин, що характеризують теплообмінні процеси під час встановлення теплової рівноваги. Наприклад, визначити температуру суміші під час змішування гарячої і холодної води або з'ясувати кількість поглинутої тілом теплоти внаслідок теплопередачі тощо. В усіх цих випадках треба скласти і розв'язати рівняння, що мітить невідомі величини, відшукання яких і є його розв'язком. А допоможе нам у цьому закон збереження енергії, оскільки усі явища природи відбуваються згідно з цим законом, не виняток і процес теплопередачі. Отож, сьогодні ми з вами будемо виражати математично... А що саме? Вам допоможе прочитати схема.
Відповідь. Закон збереження енергії в процесі теплопередачі є рівняння теплового балансу.
Замкненою (ізольованою) системою тіл називають систему, якщо між тілами і навколишнім середовищем не відбувається теплообміну.
У такій системі на підставі закону збереження енергії можна стверджувати, що скільки теплоти віддають одні тіла системи, стільки ж теплоти одержать інші тіла цієї ж системи.
Можна записати: де з «+» кількість теплоти одержана, а з «-»—віддана.
Це рівняння називають рівнянням теплового балансу.
Рівняння теплового балансу — рівняння, що виражає рівність кількості теплоти, яку одні тіла отримали і віддали іншим, при теплопередачі.
Алгоритм розв’язування задач на тепловий баланс.
VI. Розв'язування задач
Поелементне розв’язування задач всім класом
Розв’язування задач в парах.
Перевірка – кольорові картки
а) 80 л б) 20л в) 50л г)82л
2. У сталевий чайник масою 500 г при температурі 20 °С налили 500 г гарячої води при 90 °С. Яка температура води встановиться у чайнику?
а) 82,5 °С б) 42 °С в) 89 °С
3. Мідна каструля масою 400 г містить 1,5 л води при 20°С. Яку кількість окропу треба долити в каструлю, щоб температура води стала 50 °С?
А) 850 г б) 923 г в) 1235г
VIІ. Підсумки уроку.
Аналіз підготовки до уроку та роботи учнів на уроці
VIIІ. Домашнє завдання