Узагальновальний урок-гра з теми «Електромагнітне поле»з використанням
матеріалів навчально-методичного комплексу «Зелений пакет» (http://www.greenpack.in.ua/ )
Наскрізні змістовні лінії: "Екологічна безпека і сталий розвиток".
Тема. Джерела альтернативної електричної енергії
Мета: систематизувати та поглибити знання учнів з теми «Електромагнітне поле»; формувати реалістичне ставлення школярів до проблеми енергозбереження; показати практичну значущість одержаних знань;
формувати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати критичне мислення, пам’ять, увагу; навички групової та індивідуальної роботи; розвивати комунікативні здібності учнів;
виховувати екологічне мислення та моральні якості (відповідальність за власні вчинки, повагу до людської праці, любов до навколишнього середовища).
Завдання уроку:
Тип уроку: урок поглиблення знань
Форма проведення: урок-гра
Обладнання та ТЗН: відеопроектор, DVD-колекція «Зелений пакет», роздатковий матеріал (Додатки А-Є), набір навушників (2 пари), ноутбук, диск із записами пісень, м’яка іграшка–смайлик; скринька «Банк власних надбань»; капелюх, презентація.
ПЛАН УРОКУ
І.Організаційна частина (5хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3хв)
IV. Пояснення нового навчального матеріалу (20 хв)
V. Закріплення вивченого матеріалу (4хв)
VІ. Підсумки уроку (2 хв)
VII. Оцінювання роботи дітей на уроці (3 хв)
VIII. Рефлексія (2 хв)
XIX. Домашнє завдання (1 хв)
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Вчитель використовує метод-анкетування, де серед поданих запитань є нерозглянуті).
Учням пропонується дати відповідь на поставлені запитання (Слайд 2), проте вчитель повинен наголосити, що дана анкета
(Додаток Б) містить декілька запитань, які не були розкритті на попередньому уроці. Тому перед учнями постають дві задачі:
Анкета
()
(Джерела електричної енергії – це пристрої, що перетворюють різні види енергії на електричну енергію)
(Генератор змінного струму → підвищувальні трансформатори → лінії електропередач → знижувальний трансформатор → споживач)
Після закінчення часу (5хв) вчитель і учні:
(№ 5, 6, 8, 10, 12);
План (Слайд 3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Нам відомо ще з курсу фізики 8 кл., що енергія – це фізична скалярна величина, яка показує, яка робота може бути виконана під час переміщення тіла, іншими словами, це загальна кількісна міра руху і взаємодії. Людина ще з початку свого існування була тісно пов’язана з цим поннятям, так вогнище слугувало для неї джерелом тепла і приготування їжі (Слайд 4). У сучасному світі ядерна енергія є чи не основною перспективною силою, яка приводить в рух і дію побутові прилади, електричні установки, тощо (Слайд 5). За результатами досліджень, людина в середньому спалює за день 2-3 тисячі калорій, що еквівалентно 4-6 хв. горіння електричної лампочки потужністю 40 кВт. Тому на сьогоднішньому уроці ми згадаємо види енергії, познайомимося з альтернативними джерелами енергії, причинами їх пошуку та їхнє географічне місце на карті України.
Тема сьогоднішнього уроку: «Джерела альтернативної енергії».
Сьогоднішній урок я пропоную провести у формі гри двох команд, склад яких ми визначимо прямо зараз (жеребкування «Чарівний капелюх», параметри: «Індукція» та «Заряджені тіла»). (Додаток В)
Отже у нас вже сформувались 2 команди.
Протягом гри ви отримуватимете фішки, які будуть зараховуватися як вам індивідуально, так і команді в цілому. За підсумками гри ми визначимо команду-переможницю та найактивнішого гравця.
IV. Пояснення нового навчального матеріалу
Евристична бесіда
Учитель: з проаналізованих у анкеті відповідей ми з’ясували, що існує 5 видів енергії. Перелічіть їх, будь ласка.
Відповідь дітей: теплова, хімічна, ядерна, електромагнітна, механічна (Слайд 6).
Учитель: скажіть, будь ласка, де ми застосовуємо теплову енергію? Чи потрібна вона нам?
Відповідь дітей: це обігрівання приміщень, приготування їжі, прасування одягу, інкубатори тощо.
Учитель:скажіть, будь ласка, чи застосовує людство енергію електричного і магнітного полів у своєму житті? Наведіть приклади.
Відповідь дітей: так, застосовує. Це робота всіх електричних приладів, здійснення зв’язку, радіолокації, дослідження космосу.
Учитель: на попередньому уроці ми розглянули поняття джерела електричного струму та розглянули основні приклади джерел. Перелічіть їх.
Відповідь дітей: до джерел електромагнітної енергії ми можемо віднести теплоелектростанції, атомні електростанції, гідроелектростанції.
Вчитель:ви отримали роздруковані аркуші (Додаток Г). Першим завданням буде конкурс «Заповни таблицю» (Слайд 7). Оцінюється швидкість та змістовність роботи. На реалізацію проекту відводиться 3 хв. Почали…
Після проведення конкурсу учні по 1 представнику від команди оголошують результати. (Додаток Є)
ІІ. Конкурс «Дія в кадрі»
Учитель: тепер вам необхідно дуже уважно переглянути відеофрагмент (Слайд 8).
1 фрагмент ( DVD-колекція «Зелений пакет»→Диск 1→Діяльність людини→Енергетика→Джерела енергії) тривалість [00:00:00-00:00:55].
Коли ролик закінчиться, необхідно дати відповідь на запитання. Почнемо з команди…( Кожна правильна відповідь оцінюється в 1фішку)
Запитання (Слайд 9)
(Газова, оскільки 22% більше, ніж 5%).
Учитель: які джерела енергії людство буде використовувати, якщо закінчиться запас перерахованих вище джерел??? Відповідь на це запитання нам дасть наступний відеофрагмент…(Слайд 10)
2 фрагмент (DVD-колекція «Зелений пакет»→Диск 1→Діяльність людини → Енергетика → Інша енергія) тривалість [00:01:59 –00:07:21]
Запитання: (Слайд 11)
Вчитель: це не повний список можливих альтернативних джерел, оскільки до них ми можемо віднести і геотермальні джерела – енергія тиску геотермальних свердловин. Районами їх найбільшого скупчення є Крим, Прикарпаття, Запорізька, Донецька, Полтавська, Херсонська, Чернігівська області (Слайд 12). Світовий океан – величезний акумулятор енергії, яка надходить від Сонця або виникає під час могутніх океанських течій та є результатом приливів та відливів. Так, наприклад, Lilypad - плавуче місто майбутнього (Слайд 13). Місто-лілея, яке себе повністю забезпечує енергією отриманою із океану. Не менш реальним є отримання електричної енергії при фотосинтезі водоростей. Приклад – лампа Watro, електроди якої вживлені в водорості (Слайд 14). Для життєдіяльності потрібно лише вода, сонце та . Необхідний вуглекислий газ видихається користувачем – для цього в лампі є спеціальний отвір.
Не менш важливою є переробка та використання вторинних ресурсів людської діяльності– енергії біомаси. Це 40 млн тонн щорічно, що еквівалентно 25-30 млр кубометрів газу на рік. Лише відходи тваринництва і птахівництва в Україні сягають 32 млн тонн сухих відходів із названого числа.
ІІІ конкурс «Фотовікторина» (Слайд 15)
Кожній команді надається один із двох однакових комплектів із завданнями (Додаток Д). Необхідно уважно прочитати завдання і якісно виконати його. На опрацювання дається 90 с. Кожне правильно виконане завдання оцінюється в 5 фішок.
І конверт: відсортуйте запропоновані зображення за традиційними і альтернативними видами джерел енергії.
ІІ конверт: відсортуйте запропоновані малюнки відносно видів альтернативних джерел енергії. Назвіть ці види.(Енергія біомаси, геотермальна енергія.)
ІІІ конверт (робота з картами): треба охарактеризувати стан областей України відносно вказаних параметрів у поданій в конверті таблиці.
Після закінчення часу учасники команд по черзі захищають власний вибір, аргументуючи його. «Третій конверт» працює з географічними картами, тому під час захисту необхідно забезпечити школярів можливістю доводити свою точку зору біля мапи.(Використання проектора, або відповідних карт). Учні отримують і підраховують отримані фішки.
ІV конкурс «Хто я?» (Слайд 16)
Умова гри: по черзі кожній із команд пропонується виставити по 1 гравцю. Гравець виходить і стає обличчям до глядачів, заплющує очі, на екрані з’являється зображення відповідної установки або об’єкта, які пов’язані з вивченням теми «Електромагнітне поле». Завдання: за 1 хвилину йому необхідно так поставити запитання гравцям своєї команди, на які вони можуть відповідати лише «так» або «ні» і з отриманих слів відгадати, яке слово на екрані. За правильно відгадане слово команда отримує 3 фішки.
Слова:трансформатор, електрогенератор, котушка, сонячна батарея.
V конкурс «Фізика в музичних нотках» (Слайд 17)
Умова: виходить 1 учасник від команди, йому одягаються навушники і пропонується прослухати музичну композицію (45 с). Потім учасник за 1 хв повинен за допомогою міміки і жестів відобразити і наштовхнути учасників своєї команди на правильну відповідь. Композиція може вважатися правильною, якщо учасники назвали хоча б 3 рядки пісні, і встановили аналогію між назвою і джерелом електричної енергії. Оцінка – 3 фішки. Під час прослуховування пісні між командами проходить музичний батл, де вони по черзі повинні назвати пісню, в якій описується якесь фізичне явище. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 фішку.
Пісні: Натали «Ветер с моря дул»(ВЕС);Олег Анофриев – «Пусть всегда будет сонце»(Сонячні батареї); ВіаГра – «Чиста Вода»(ГТЕС), Градусы «Нефть»(ТЕС).
VІ конкурс «Станція експериментальна» (Слайд 18)
Кожній із команд пропонується набір різних карток (2 примірники). Їх завдання за 120 с сказати, який прилад можна отримати з даних компонентів і де цей прилад застосовують. Учитель наголошує, що серед поданих речей треба знайти і зайві (Додаток Е).
За правильно виконане завдання команда отримує 5 фішок (3 – прилад, 2 – знайдені зайві прилади)
Відповіді: вітрова електростанція, геотермальна електростанція, трансформатор, детекторний радіоприймач.
VІІ «Бліц-турнір» (Слайд 19)
Кожному з учнів команди по черзі пропонується дати відповідь на запитання. Оцінюється кількість правильних відповідей. Час – 1 хв. За кожну правильну відповідь – 1 фішка.
Запитання 1 команди
Запитання 2 команди
Вчитель: молодці, діти, ви гарно попрацювали. А зараз у мене є ще один маленький відеоконкурс, де перед вами постане проблема і ви маєте знайти правильне рішення до неї…Переможе найспритніший і найкмітливіший. Отже, увага на екран:
Вчитель: чи правильно вчинив герой? Який найоптимальніше рішення даної проблеми? (Відповіді представників команд). Подивимось на правильну відповідь [00:00:17 – 00:00:22], яка оцінюється у 2 фішки.
Вчитель: чи правильно діяла героїня? Яке найоптимальніше рішення даної проблеми? (Відповіді представників команд). Подивимось на правильну відповідь, ціна якої 2 фішки [00:00:18 – 00:00:22].
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель: тепер вам пропонується взяти ваші листочки-анкети і дати відповіді на запитання, які на початку уроку були підкреслені.
(Діти доопрацьовують анкету, отриману на початку уроку. Учитель підраховує кількість набраних фішок. Далі учні обмінюються анкетами і відбувається взаємна перевірка відповідей. Правильні відповіді оцінюються в 1 фішку на кожного гравця команди і зараховуються до загальної суми команди).
VІ. Підсумки уроку
Як бачимо, для збереження життя і планети людству не лише треба шукати альтернативні джерела енергії, а й вчитися правильно їх використовувати, берегти їх. Нехай ці знання не оминуть вас і стануть однієї із заповідей вашого подальшого життя. (Слайд 20)
VII. Оцінювання роботи дітей на уроці
Учитель: ось і настав час оголосити підсумки вашої інтелектуальної боротьби.(Оголошує результати, визначає команду-переможцницю та найактивніших гравців; нагороджує солодкими та заохочувальними призами).
Виставлення оцінок інших учасників проводиться шляхом опитування найактивніших учнів і самого школяра стосовно самооцінки навчальної діяльності ним на уроці, проте допустиме і коригування оцінки вчителем.
(Слайд 21)
VIII. Рефлексія
Учні отримують депозити-очікувань і записують на злитках цінну отриманих знань (корисні, не корисні, практичні, актуальні, тощо). Відбувається самооцінювання себе стосовно того, з чим діти підуть з уроку і в які інвестиції вони зможуть вкласти отримані знання.
XIX. Домашнє завдання (Слайд 22)
Додаток Б
Анкета
П.І. учня___________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________
_________________________________________________________________
Додаток Д
1 група
Заповніть таблицю
Зміст критерію |
Найоптимальніші області України |
Невигідні області України |
Сонячна енергія |
|
|
Рослинні відходи |
|
|
Біомаса лісів |
|
|
2група
Заповніть таблицю
Зміст критерію |
Найоптимальніші області України |
Невигідні області України |
Вітрова енергія |
|
|
Потенціал річок |
|
|
Відновлювальна енергетика. Характеристика стану розвитку сонячної енергії на території України за 2010-2012 роки |
|
Заповніть таблицю
№ |
Види енергії |
Практичне застосування |
Джерела енергії |
1 |
Теплова |
|
|
2 |
Електромагнітна |
|
|
3 |
Механічна |
|
|
4 |
Хімічна |
|
|
5 |
Ядерна |
|
|
№ |
Види енергії |
Практичне застосування |
Джерела енергії |
1 |
Теплова |
Обігрівання приміщень, приготування їжі |
Нафта, газ, обігрівач |
2 |
Електромаг-нітна |
Робота електропобутових приладів, телебачення, зв’язок |
Електричні генератори змінного струму, ГЕС, АЕС, ТЕС тощо |
3 |
Механічна |
Робота механізмів, ДВЗ, годинник, рушниця |
Перетворення решти видів енергії в механічну |
4 |
Хімічна |
Робота мобільних телефонів,кишенькових ліхтарів, гальванопластика, гальваностегія, горіння корисних копалин |
Акумулятори, гальванічні елементи, розчини електролітів, тощо |
5 |
Ядерна |
Атомна, воднева бомба, атомні криголами, атомні підводні човни, АЕС |
Енергія розпаду важких елементів (стронцій, плутон, уран, цезій) |
1