Не всю енергію, що виділилася при згоранні палива, ми можемо використати корисно. Частина енергії передається навколишньому середовищу. Тому доцільно ввести поняття ККД нагрівальної установки.
Тому, сьогодні на уроці ми з'ясуємо зміст поняття «Коефіцієнт корисної дії нагрівника», навчимося розв'язувати розрахункові задачі на визначення ККД.
Тема. Коефіцієнт корисної дії нагрівника
Мета уроку.
Основні поняття: коефіцієнт корисної дії, кількість теплоти, питома теплоємність, питома теплота згорання палива.
Обладнання: картки з задачами.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Розгадування кросворда.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Не всю енергію, що виділилася при згоранні палива, ми можемо використати корисно. Частина енергії передається навколишньому середовищу. Тому доцільно ввести поняття ККД нагрівальної установки.
Тому, сьогодні на уроці ми з’ясуємо зміст поняття «Коефіцієнт корисної дії нагрівника», навчимося розв’язувати розрахункові задачі на визначення ККД.
ІV. Формування нових знань
Величина, що показує, яку частину становить корисно використовувана теплота від усієї, що виділилася при згоранні палива , називається коефіцієнтом корисної дії нагрівача.
Коефіцієнтом корисної дії нагрівача називають виражене у відсотках відношення кількості теплоти, витраченої на нагрівання, до кількості теплоти, виділеної при повному згоранні палива. .
Якщо не вжити спеціальних заходів, що запобігають «викиду тепла» у навколишній простір, ККД нагрівача буде дуже низьким. Розглянемо приклад.
Щоб довести до кипіння воду в повному трилітровому казанку, спалили 2кг сухих дров. Яка частина кількості теплоти, що виділилася при згоранні дров, пішла на нагрівання води, якщо початкова температура води була 200С.
При згоранні дров масою m1 виділилася кількість теплоти . Для нагрівання води в казанку до кипіння необхідна кількість теплоти .
Шукана величина дорівнює: . Обчислення дають 4,2%.
Цей розрахунок показує, наскільки великі теплові втрати «біля багаття». Правда, їх не можна зовсім вважати «втратами»: адже ми могли грітися, поки на ньому підігрівався казанок з водою.
У техніці для підвищення ККД нагрівача вживають заходи щодо зменшення теплових втрат: нагрівач і тіло, що нагрівають, розміщають у спеціальній оболонці, щоб зменшити викид тепла в навколишнє середовище.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Дайте відповідь на запитання:
Розв’яжіть задачі:
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Кошик знань»
Учні по черзі висловлюють думку, що вони поклали сьогодні до свого «кошика знань».
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Розв’язати задачі:
У мідній каструлі масою 800г нагріли 5л води до кипіння за рахунок спалювання 80г природного газу. Визначте початкову температуру води. ККД нагрівника вважати рівним 52%.
Тема. Лабораторна робота №16 «Визначення ККД нагрівника»
Мета уроку.
Основні поняття: кількість теплоти, температура, джоуль, термометр.
Обладнання: посудина з водою, внутрішня посудина від калориметра, електрична спіраль, терези або мірний циліндр, термометр, годинник, джерело струму.
Тип уроку: урок удосконалення знань та вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вікторина за запитаннями:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Коефіцієнт корисної дії (ККД) визначається відношенням корисно виконаної роботи до повної роботи: .
У нашій роботі корисною роботою є нагрівання води електричним струмом. Цю роботу Ак, тобто енергію Qк, що йде на нагрівання води, можна визначити за формулою , де с – питома теплоємність води, m – маса води, - початкова температура води, - кінцева температура води.
Повна робота Ап – це уся кількість теплоти, що виділяється у нагрівнику потужністю Р за час нагрівання t. Вона визначається за формулою .
Отже, , тобто .
Чи може ККД нагрівника дорівнювати 100%? Чому? Давайте в цьому переконаємося.
ІV. Інструктаж з Т.Б
Учні знайомляться з правилами проведення лабораторної роботи; знаходженням фізичних величин та похибок; правилами безпечної поведінки під час виконання дослідження.
V. Виконання лабораторної роботи №16
Учні виконують лабораторну роботу згідно інструкції.
Потрібно зробити в класі:
№ |
Маса води |
Початкова температура води |
Кінцева температура води |
Час нагрівання |
Потужність |
ККД
|
m, кг |
, 0С |
, 0С |
t, с |
Р, Вт |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
Всі вимірювання та обчислення, а також висновки учні записують у зошиті для лабораторних робіт.
VІ. Виконання додаткових або творчих завдань
Для учнів, які справилися з роботою раніше, можна запропонувати додаткове завдання:
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Результат».
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VІІІ. Домашнє завдання
Повторити основні відомості про кількість теплоти, ККД нагрівника.
Творче завдання.
У магазині чи Інтернеті дізнайтеся про класифікацію побутової техніки. Чим відрізняються аналогічні пристрої різних класів? Визначте, яких класів техніка у вас вдома. Зробіть висновки.