Мета:показати практичне застосування закону Архімеда; формувати вміння спостерігати явища природи, аналізувати факти, формувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики, виховувати самостійність, вміння працювати у колективі.
Розробка уроку
Урок «Що? Де? Коли?»
За темою: «Плавання тіл» (7 класс)
Мета: показати практичне застосування закону Ахмеда; формувати вміння спостерігати явища природи, аналізувати факти, формувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики, виховувати самостійність, вміння працювати у колективі.
Структура уроку і розподіл часу:
Хід уроку:
Наша планета з космосу здається блакитною. Чому?
(Тому, що більша частина поверхні планети вкрита водою).
Так , вірно , 71% поверхні нашої планети вкрито водою. Але люди живуть на суші . Як люди змогли пересуватися з одного континенту на інший?
(Вони плавали).
Отже, як ви здогадалися темою нашого уроку буде «Плавання тіл».
Друзі, вам відомо вже про дію рідин і газів на занурені в них тіла, ми вивчили умови плавання тіл. Сьогодні наша задача повторити пройдений матеріал , а також перевірити рівень знань та умінь Давайте заповнимо таблицю :
-
Знати ,розуміти |
Вміти |
Фізичні поняття(архімедова сила) |
Пояснювати явище плавання тіл |
Фізичні закони (закон Архімеда, умови плавання тіл) |
Розв’язувати задачі |
Формули(: FA=ρgV) |
Приводити приклади практичного використання фізичних знань про плавання тіл(кораблі, підводні човни, дирижаблі) Використовувати отримання знання і вміння в повсякденному житті(правила поведінки на воді) |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Сьогодні наш урок проведемо гру «Що? Де? Коли?»
На попередньому занятті ви розділились на команди . Право першій сісти за гральний стіл надається команді, яка перша вірно відповість на запитання: Який сосуд допоміг Архімеду відкрити свій закон?(Ванна)
Прошу першу команду зайняти місця за гральним столом.
І Завдання1 команді (демонстрація відеофільму занурення риб). Поясніть це.
(Риби мають міхур, який легко стискається , тому риби легко змінюють свій об’єм і тим самим середню густину. Так риби регулюють глибину свого занурення).
ІІ Завдання 1 команді (виноситься чорна скринька.)
Шановні гравці . В чорній скрині знаходиться рідина . Відомо, що кусочок льоду в ній потоне , а дубова щепка –ні. Яка це рідина ?
(Спирт . Його густина (800 кг/м3 ) більша , ніж у дуба (700 кг/м3))і менша , ніж льоду(900 кг/м3 )
ІІІ. Завдання 1 команді (демонстрація досліду)
Погляньте ,як плаває виноградна ягідка в газованій воді. Що спільного між цим явищем і підводним човнем ?
(У підводного човна є спеціальні цистерни. Коли човен повинен спливти – вони порожні, а при зануренні – їх заповнюють водою. У випадку з ягідкою роль таких цистерн виконують пузирі повітря , якими вкрита ягода) .
VІ. Завдання 1 команді (виноситься чорна скринька і дві склянки з рідинами.
І знову чорна скринька . В ній знаходиться оригінальний індикатор, який допоможе вам визначитися в якому із стаканів знаходиться прісна вода , а в якому солона. Що знаходиться в скринці ?
(Яйце. .Його густина більша , ніж у прісної води, але менша , ніж у солоної . Тому в солоній воді воно плаває)..
V. Завдання 1команді (Відгадайте загадку).
У вогні не горить , у воді не тоне. Що це ?Бажаю успіху!
(Це лід. Він не горить у вогні, а тане. Лід не тоне у воді, тому що його густина менша за густину води).
І. Завдання 2 команді (демонстрація досліду)
Шановні , знавці. На дні посудини лежать три кульки:металева, парафінова, целулоїдна. Як розташувати їх одна над однією ?
(Необхідно налити спочатку воду : металева кулька потоне, потім налити олію-парафінова кулька буде плавати на межі : вода - олія, а целулоїдна кулька спливе.)
ІІ Завдання 2 команді (відео сюжет «Пригоди Незнайки»)
Навіщо коротишкам знадобилися мішки з піском і навіщо кулю заповнюють теплим повітрям.
(Кулю заповнюють теплим повітрям , щоб її густина була меншою, ніж холодного атмосферного ).
ІІІ. Завдання 2 команді (демонстрація досліду)До свічки прикріплено важіль, так , щоб вона плавала у воді. Видно лише краєчок свічки. Свічку запалюють. Чи догорить свічка до кінця?
(Так , вона догорить. При горінні свічка зменшує свою вагу і спливає доки не догорить).
VІ. Завдання 2 команді (показують відеосюжет: «Айсберг»)
Погляньте, як пливе величезний айсберг. «Білий айсберг пливе по хвилі, в океан занурений для вірності. На три чверті він в глибині і на чверть всього на поверхні », - такі рядки написав поет М. Матусовський.
Яку помилку допустив поет з точки зору фізики?
(У айсберга лише десята частина видна над водою, а під водою знаходиться дев'ять десятий всієї маси льоду. Адже з умови плавання: ρльодауV = ρводиVпогр слід, що Vпогр = ρльодауV / ρводи = 9/10 V)
V. Завдання 2команді (Показують відеосюжет: «Порятунок потопаючих»)
Середня густина тіла людини близько 1 г / см3, тобто як у води. Отже, люди повинні у воді плавати. Чому ж деякі люди тонуть у воді?
(Щоб не потонути, людина повинна зануритися в воду майже цілком. Для людей, які не вміють плавати, найбільш правильною буде вертикальна позиція людини, причому голову слід відкинути і занурити в воду так, щоб над нею залишалися тільки рот і ніс. Але така рівновага дуже крихка і досить скинути руку або підняти голову, щоб вона порушилася. Тоді рот і ніздрі опиняться під водою, яка при спробі зітхнути проникає в легені і шлунок. Тіло стає важче, і людина йде на дно.)
Оцінювання:
Підведемо підсумок нашої гри
Інтерактивна вправа „Інтерв’ю”.
Дякую за урок
5 Домашнє завдання.