Розробка відкритого уроку з теми "Тиск твердих тіл" для 7 класу. Урок направлений на активізацію пізнавальної дільності учнів та формування ключових компетентностей через використання різних прийомів, методів та форм роботи.
Урок вивчення нового матеріалу побудований на супроводі мультимедійної презентації та практичних завдань.
ТЕМА: ТИСК ТВЕРДИХ ТІЛ НА ПОВЕРХНЮ. СИЛА ТИСКУ
Мета уроку:
Очікувальні результати: діти повинні:
ЕПІГРАФ ДО УРОКУ:
Вважай нещасливим той
день і ту годину, коли ти
не засвоїв нічого нового.
Давнmокитайська мудрість
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Слово вчителя
Доброго дня діти. Багата на свята зимова пора прийшла до свого логічного завершення, і втомлене від розваг людство в останній день зими оголосило про відпочинок від усіх свят. Але в нас сьогодні свято, бо до нас в школу завітали гості. І на наш урок теж завітали гості і тому ми раді Вас вітати на нашій Малоукраїнській землі.
Всім сьогодні бажаю хорошого настрою, успіхів та отримання нових знань. Тож вирушаймо в подорож до країни знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Отже, ми продовжуємо вивчати тему “ Взаємодія тіл ”.
Фронтальне опитування учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та оголошення теми і завдань уроку
Постановка проблем:
• Чому людина провалюється в болото, а трактор більшої маси — ні?
• Чому танк має хорошу прохідність на ґрунтовій дорозі?
• Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?
На ці питання ми зможемо відповісти у кінці уроку.
Також сьогодні на уроці ми з’ясуємо в ході спостережень та дослідів, що результат дії сили залежить ще від однієї величини і введемо в розгляд нову фізичну величину – тиск.
Запис у зошит: дата, тема уроку.
Сьогодні на уроці ми повинні:
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Евристична бесіда з використанням плакату
Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Проте варто вийти на сніг без них, як ноги глибоко провалюватимуться при кожному кроці, йти буде важко і задоволення буде зіпсовано. Чому?
На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, вважаємо рівними. Але ці сили діють не на одну точку, а розподіляються по різних площах. У лижника – по площі торкання снігу й лиж, а в «пішохода» - снігу й підошв. Зрозуміло, що площа лиж більше площі підошв. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою.
б) Питання до учнів. Наведіть приклади, які показують, що дія сили залежить від площі опори, на яку діє ця сила.
Спостереження 1. Величезний вантажний авто стоїть на снігу майже не прогрузаючи, а водій провалився майже до поясу. Чому?
Робимо висновок: результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
В ході перегляду відео учні роблять записи до зошиту
Робимо висновок з відео-дослідів: результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Від того, яка сила діє на кожну одиницю площі поверхні, залежить результат дії цієї сили.
5. Історична довідка - інформація учня
Блез Паскаль (1623 – 1662)
Блез Паскаль не лише чудовий фізик, але й видатний винахідник і математик. У 16 років він довів “теорему Паскаля”, у 18 років – винайшов рахувальну машину, за допомогою якої навіть необізнана з правилами арифметики людина могла б виконувати 4 арифметичні дії. Він виготовив 50 моделей, з яких кожна наступна була кращою за попередню. Його вважали найвидатнішим математиком свого часу.
Відомий вкладом в теорію ймовірності, винаходом гідравлічного пресу й шприца та іншими відкриттями.
На честь Паскаля названа одиниця вимірювання тиску (Паскаль), а також популярна мова програмування Pascal.
Вчитель:
Способи збільшення і зменшення тиску.
У більшості випадків змінювати тиск, змінюючи силу тиску,незручно, тому змінюють площу поверхні, на яку діє сила. При збільшенні площі тиск зменшується, а при зменшенні — збільшується.
У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4 ∙ 105 Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.
Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі.
З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).
Прийом «Акваріум»
Далі з учнями обговорюємо питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід зменшувати і як у цьому випадку треба чинити?
|
|
|
|
Правила поведінки біля замерзлих водойм
Фронтальна бесіда
Пригадаймо правила поведінки поблизу замерзлих водойм. Чому, потрапивши на тонку кригу, не слід тікати, якщо раптом вона затріщить? Як необхідно пересуватися тонкою кригою?
Інформація про правила поведінки при допомозі людині, яка провалилася під лід
Тому, хто провалився під лід , дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.
Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Обчислити тиск твердого тіла на опору
Обладнання: динамометр лабораторний, дерев'яний брусок, лінійка.
Порядок виконання роботи:
Задача (колективна форма роботи)- біля дошки
Чемпіонка України по фігурному катанню 2015 року, 14-річна київлянка Анастасія Гожва, має масу 42 кг. Розрахуйте який тиск чинять на лід її ковзани, якщо ширина леза ковзана 4мм, а довжина 30см.
|
0,004 м |
|
|
Переведіть
(Давайте повернемося до початку нашого уроку і згадаємо, які завдання ми перед собою ставили? Скажіть, чи досягли ми мети уроку?)
Чи можемо ми дати відповіді на питання:
• Чому людина провалюється в болото, а трактор більшої маси — ні?
• Чому танк має хорошу прохідність на ґрунтовій дорозі?
• Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?
Оцінювання учнів за урок
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника
Виконати вправу в підручнику
.
1