продовжувати вивчати основні форми земної поверхні;формувати поняття: горб; удосконалювати навички роботи в парах і групах; розвивати мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення); корегувати зв'язне мовлення учнів; удосконалювати вміння працювати з картами, атласами, сприяти розширенню світогляду учнів; стимулювати розвиток творчої уяви; зорової пам'яті, просторового орієнтування під час роботи з картою; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатства.
1. Підкресли у віршах назви форм земної поверхні, які зустрічаються на рівнинах.
На зеленому горбочку,
у вишневому садочку,
притулилася хатинка,
мов маленькая дитинка.
(Леся Українка. "На зеленому горбочку")
2. Якій формі земної поверхні властиві ознаки, передані у такому вірші?
Радо глянути навкруг
І дорогу, й поле, й луг —
Все далеко й добре видно.
Навіть гуси десь кричать:
И-ги-ги, и-ги-ги,
Невеликі й є горби.
3. На с.26 підручника* розглянь малюнок горба. Чи зустрічав ти таку форму земної поверхні, коли був на екскурсії? Чим горб відрізняється від рівнини?
4. Для якої форми земної поверхні є істотними такі ознаки: великий простір суходолу, його поверхня майже рівна, на ньому інколи зустрічаються горби, яри?
5. У ребусах зашифровано істотні ознаки горба. З'ясуй їх.
6. Користуючись малюнком підручника на с.26, визнач істотні ознаки горба.
7. Що позначено цифрами на малюнку? Запиши:
8. Встав пропущене слово.
На великих просторах суші колоситься пшениця. Десь далеко блищить на сонці невелике озеро, а на обри видніється ліс. Ніщо не заважає бачити велику, простору, безкраю
9. Доповни речення. Рівнини — це . .
10. На схематичному малюнку зображено горб. Доведи це.
11. Відгадай загадку.
Без коріння, без кори, а росте догори
12. Підкресли, що НЕ притаманно рівнинам: яри, вузькі ущелини, горби, широкі річкові долини, гостроверхі вершини.
13. Досліди і напиши. Які форми земної поверхні: рівнини чи гори, — переважають у твоїй місцевості?
Крутий схил, притока, підніжжя, вершина, пологий схил.
Горби, яри, балки, материки, гори, рівнини.
Географія 6клас Дата проведення_________
Тема уроку. Горби. Частини горба.
Мета: продовжувати вивчати основні форми земної поверхні; формувати поняття: горб; удосконалювати навички роботи в парах і групах; розвивати мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення); корегувати зв’язне мовлення учнів; удосконалювати вміння працювати з картами, атласами, сприяти розширенню світогляду учнів; стимулювати розвиток творчої уяви; зорової пам’яті, просторового орієнтування під час роботи з картою; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатства.
Обладнання: підручник; фізична карта світу; фізична карта України; атласи; картки зі схематичним зображенням горба; мультимедійне обладнання.
Хід уроку.
I. Організація класу
ІІ. Перевірка вивченого на попередньому уроці.
— Як ви думаєте, ми живемо на рівнині чи в горах? (на рівнині). Доведіть, використовуючи карту. (зелений колір).
— На вашу думку, чому рівнини на карті позначено різними кольорами? Від чого це залежить? (від поверхні рівнин).
— Давайте подивимося, як зображено основні форми рельєфу
— Чому ж рівнини позначають не одним кольором? (бо є низовини і височини на рівнинах).
— Згадайте наш край. Що трапляється на рівнинах? (ліс, поле, луки, річки, озера, невеличкі підвищення – пагорби та яри)
IІI. Актуалізація опорних знань
1. Робота з фізичною картою України
— Розгляньте на карті України земну поверхню.
— Який колір переважає? Про що це свідчить?
— Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.
— Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.
— Визначте, де кожна з низовин і височин розташована на території України відносно сторін горизонту.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
— А які кольори переважають на фізичній карті України? Чому?
— Подумайте, про що піде мова на сьогоднішньому уроці?
— Сьогодні ми познайомимося з горбами. Будемо порівнювати їх та вивчимо зображення рельєфу нашої країни на фізичній карті.
— Форми земної поверхні впливають на клімат місцевості, рослинний і тваринний світ, господарську діяльність людей, будівництво міст, сіл, доріг, залізниць, мостів, тунелів тощо. Знання форм земної поверхні допомагає орієнтуватись на місцевості. Ось чому знання рельєфу необхідні кожній людині.
V. Робота над новим матеріалом.
— На рівнинах є горби.
Горб — це узвишшя на поверхні рівнини. Горби бувають різної висоти — від 10 до 200 м.(запис у зошиті)
— Розгляньте ілюстрацію горба. З яких частин він складається?
— У горба розрізняють підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.
Замалювати схему горба до зошита.
Гра «Знайди "зайве" слово»
Крутий схил, притока, підніжжя, вершина, пологий схил.
Горби, яри, балки, материки, гори, рівнини.
2) Розгадай ребуси.
Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом.
Покриті травою і луки долини,
Спокійно лежать перед нами рівнини.
Їх так називають, дружок, з давніх пір,
Ти тут не відшукаєш ні западин, ні гір.
Практична робота
1. Підкресли у віршах назви форм земної поверхні, які зустрічаються на рівнинах.
На зеленому горбочку,
у вишневому садочку,
притулилася хатинка,
мов маленькая дитинка.
(Леся Українка. "На зеленому горбочку")
2. Якій формі земної поверхні властиві ознаки, передані у такому вірші?
Радо глянути навкруг
І дорогу, й поле, й луг —
Все далеко й добре видно.
Навіть гуси десь кричать:
И-ги-ги, и-ги-ги,
Невеликі й є горби.
3. На с.26 підручника* розглянь малюнок горба. Чи зустрічав ти таку форму земної поверхні, коли був на екскурсії? Чим горб відрізняється від рівнини?
4. Для якої форми земної поверхні є істотними такі ознаки: великий простір суходолу, його поверхня майже рівна, на ньому інколи зустрічаються горби, яри?
5. У ребусах зашифровано істотні ознаки горба. З'ясуй їх.
6. Користуючись малюнком підручника на с.26, визнач істотні ознаки горба.
7. Що позначено цифрами на малюнку? Запиши:
8. Встав пропущене слово.
На великих просторах суші колоситься пшениця. Десь далеко блищить на сонці невелике озеро, а на обри видніється ліс. Ніщо не заважає бачити велику, простору, безкраю
9. Доповни речення. Рівнини — це . .
10. На схематичному малюнку зображено горб. Доведи це.
11. Відгадай загадку.
Без коріння, без кори, а росте догори
12. Підкресли, що НЕ притаманно рівнинам: яри, вузькі ущелини, горби, широкі річкові долини, гостроверхі вершини.
13. Досліди і напиши. Які форми земної поверхні: рівнини чи гори, — переважають у твоїй місцевості?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Якими кольорами позначають на карті сушу? Що означає кожний колір?
— Які форми земної поверхні вам відомі?
— Покажіть на карті найбільші рівнини і височини України.
— Чи зручно обробляти поля, насаджувати сади та ліси, споруджувати будинки на рівнинах? Чому?
Якщо на рівнині зовсім немає підвищень і западин, то її називають пласкою.
— А як називають рівнину, на якій зустрічаються горби? (горбистою).
— А рівнину, на яких трапляються і низовини, і пагорби? (хвилястою).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с.26-27). відповідати на запитання.