Урок - подорож
6 клас
Тема уроку: Рух води у Світовому океані.
Мета: Поглибити знання учнів про Світовий океан.
Формувати уявлення про вітрові хвилі, припливи і відпливи, цунамі, постійні течії, причини їх утворення та наслідки, закономірності поширення.
Розвивати в учнів географічне мислення, увагу, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. . Формувати практичні навички самостійної роботи в групах з текстом підручника, картою, атласом. Виховувати інтерес до вивчення географії, почуття колективізму, взаємодопомоги.
Тип уроку: комбінований
Урок - подорож
6 клас
Тема:
«Рух води у Світовому океані»
Андрушків
Дарія Степанівна,
учитель географії
Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.
Тема уроку: Рух води у Світовому океані.
Мета: Поглибити знання учнів про Світовий океан.
Формувати уявлення про вітрові хвилі, припливи і відпливи, цунамі, постійні течії, причини їх утворення та наслідки, закономірності поширення.
Розвивати в учнів географічне мислення, увагу, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. . Формувати практичні навички самостійної роботи в групах з текстом підручника, картою, атласом. Виховувати інтерес до вивчення географії, почуття колективізму, взаємодопомоги.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Карточка 1.
1. Допишіть речення: Море-це...
2.: Встановіть співвідношення між колонками:
а) материкові 1. Нова Гвінея.
2Гренландія,
б) вулканічні 3. Курильські,
4. Великий Бар'єрний риф,
в) коралові 5. Мадагаскар
6. Гавайські
. Відповідь: 1. Море - це частина океану, яка відокремлена від нього ділянками суходолу, островами або підвищенням дна
2 а) 1.2,5; б) 3,6; в) 4;
Карточка 2
а) Окраїнні 1. Берингове
2.Середземне
б) Внутрішні 3.Чорне
4.Баренцове
5. Азовське
6. Червоне
Відповідь: а) 1,4; б) 2,3,5,6;
Карточка 3.
а) Острови 1. Аравійський
2. Гренландія
3. Кримський
б) Півострови 4. Індостан
5. Апеннінський
6. Лабрадор
Відповідь: а) 2, 4; б) 1, 3, 5, 6;
2. Індивідуальне опитування ( на дошці) Доповнити схему ( 1 учень)
Відповідь: Світовий океан, води суходолу, вода в атмосфері. Доповнити схему ( 2 учень)
Світовий океан
Відповідь: океани, моря, затоки, протоки.
3. Фронтальне бліц - опитування з показом географічних об'єктів на карті.
( Оцінювання індивідуального та фронтального опитування учнів)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Вчитель:
- Чи доводилось вам спостерігати хвилі на поверхні моря, озера, водосховища? Розкажіть про своє враження.
Море ніколи не буває спокійним. Його хвилі то ласкаво набігають на берег, то з нищівною силою розбиваються об нього.
Епіграфом нашого уроку будуть слова видатної української поетеси Лесі Українки:
,. Море, море! Без краю просторе,
Руху повне і разом спокою!"
Цікаво , що вода в хвилях не переміщується в горизонтальному напрямку, як може видатися на перший погляд. У цьому легко переконатися, спостерігаючи за поплавком на воді. З наближенням хвилі він піднімається на її гребінь, а потім опускається на її підошву. ( Розгляд малюнка на с. 144)
В усіх океанах є своєрідні річки, що рухаються постійно одним і тим самим маршрутом. Чим пояснити цей різноманітний рух води Світового океану? Прадавні українці міфічного царя, який володів усією водою у світі, називали Водяником. Він був озброєний тризубом, яким вибивав із землі джерельну воду. Стародавні греки вважали, що рух води спрямовує бог Посейдон, У римлян він називався Нептун. Ці міфи виникли у стародавні часи, коли людина ще не знала законів природи. Боги води завжди мали тризуб, яким погрожували і тим викликали на морі хвилювання.
IV. Повідомлення теми. Постановка мети і завдань (2 хв.)
Вчитель: Отже, темою сьогоднішнього уроку є „Рух води в Світовому океані'". Ми дізнаємось про таємниці океану, які бувають види рухів води в Світовому океані, причини цих рухів . Будемо працювати за таким планом:
V Формування нових знань, умінь і навичок ( 20хв.)
Зараз ми будемо працювати в 4 групах . Кожна група отримає картки із завданнями. Підготувати відповіді вам допоможе наш основний помічник - всезнайко - підручник (§30), атласи та схеми на малюнку 80 „ Рухи води в Світовому океані".
І група - „ Вітрові хвилі"
Вчитель:
Вода в океанах і морях ніколи не буває спокійною. Висота хвиль зазвичай не перевищує 4 - 5 м. Але у 1933 р. у центральній частині Тихого океану моряки американського судна „Рамапо" спостерігали хвилю заввишки 34 м (це висота 10-поверхового будинку) Що ж спричинює виникнення хвиль? Це завдання для І групи.
Завдання для І групи :
Які причини виникнення хвиль? Яку будову має хвиля? Яку роботу виконують хвилі?
Очікувана відповідь учня від групи: Причиною виникнення хвиль є вітер. Від сили вітру залежить висота хвиль. Хвиля має таку будову: гребінь , підошва, висота та довжина хвилі. Хвилі виконують велику роботу: в одних місцях вони руйнують гірські породи, в інших - відкладають, утворюючи піщані та галькові пляжі
. II група - „Цунамі"
Вчитель:
На просторах океанів рухаються невеликі хвилі, які рухаються із швидкістю реактивного літака - 700 - 800 км за годину. Люди, які знаходяться в океані, не помічають їх, а ті, що на березі, зазнають великої небезпеки. Слово „цунамі'" у перекладі з японської означає хвиля в гавані ( в порту). Що це за хвилі, і які сили спричинюють таку швидкість?
Завдання для II групи:
Очікувана відповідь учня від групи: Причиною виникнення величезних хвиль цунамі є підводні землетруси. Висота цунамі у відкритому океані невелика - до 1 метра. Тому їх можна не помітити. Вони рухаються через весь океан із швидкістю реактивного літака - понад 700 км / год. Досягаючи берегів обрушуються на узбережжя, перевертають судна, руйнують будівлі, а відступаючи, несуть в океан все. що трапляється на шляху. Найчастіше цунамі виникають на західному узбережжі Тихого океану. Запобігти цунамі неможливо, можна тільки попередити про наближення.
III група - „Припливи і відпливи"
Вчитель:
Про яке явище йде мова : „Вздовж берега недалеко від води на кілках натягнені риболовні сітки. При чому ці сітки поставлені не для сушки, а для ловлі риби. Якщо залишитися на березі та спостерігати за морем, то все стане зрозумілим. Ось вода в морі починає прибувати і там. де кілька годин була піщана мілина, заплескалися хвилі. Сітки сховалися під водою. Коли ж вода відступила, показалися сіті, в яких лускою заблищала риба." Чим же пояснити періодичні зміни води в морях та океанах?
Завдання для ІІІ групи:
Що таке припливи і відпливи? Які причини їх виникнення? Чи може людина використовувати це явище?
Очікувана відповідь учня від групи: Періодичні коливання рівня води в морях і океанах називають припливами і відпливами. Вони виникають внаслідок притягання водної поверхні Землі Місяцем і меншою мірою Сонцем. Високі припливи бувають у вузьких затоках відкритого моря чи океану. Найвищі припливи спостерігаються у затоці Фанді на східному узбережжі Північної Америки - до 18 метрів. У відкритих морях припливи майже непомітні. Припливи і відпливи мають велику силу, яка використовується людьми для отримання електроенергії.
IV група - „ Течії"
Вчитель: У середині XIX століття американський вчений Метью Морі писав: „ В океані є річка. Вона не пересихає і в найсильніші посухи, і не виходить з берегів під час найбільшої повені. її береги та ложе - з холодної води, а бистрина - з теплої". Що це за річка?
Завдання для IV групи
Що таке течії?
Які причини утворення течій?
Які існують течії за температурою?
Як позначаються на карті ці течії?
Які кругообіги океанічних течій виникають у південній та північній півкулях? - Як впливають течії на погоду і клімат прибережних частин материка? Очікувана відповідь учня від групи: Океанічні течії - це горизонтальні переміщення величезних водних мас у певному напрямку на великі відстані. Вони виникають під дією постійних вітрів: пасатів, які дмуть до екватора , західних вітрів, які панують у помірних широтах. Течії бувають теплі та холодні. На картах теплі течії позначають червоними стрілками, а холодні - синіми. Вони формують два кругообіги у Світовому океані: у Північній півкулі течії рухаються за годинниковою стрілкою, у Південній - проти. Течії впливають на погоду та клімат прибережних районів материків: холодні - знижують температуру і кількість опадів, теплі, навпаки, підвищують. У минулому їх використовували для ..пляшкової пошти".
3) Перевірка самостійної групової роботи ( Виступи учнів - експертів від кожної групи, заповнення таблиці)
Рух води |
Причина руху |
Наслідки руху |
|
|
|
V. Узагальнення і систематизація сформованих знань, умінь і навичок (5 хв.)
І.Тестове опитування:
1. У Світовому океані розрізняють такі рухи води: а) хвилі: б) затоки; в) течії; г) припливи;
2. Головною причиною утворення цунамі є:
а) вітер; б) землетрус; в) Місяць;
а) 10 км / год; б) 100 км / год; в) 700 км / год;
6. Теплі течії позначають на карті кольором:
а) червоним; б) синім; в) чорним;
7. Холодною течією є:
а) Гольфстрім; б) Західних Вітрів; в) Північна пасатна;
8. Причиною утворення хвиль є:
а) землетруси; б) вітер, в) Місяць;
9. Для „пляшкової пошти" використовували такий вид руху води:
а) течії; б) цунамі; в) хвилі; г) припливи і відпливи:
10 Найвища припливна хвиля спостерігається у:
а) Чорному морі; б) затоці Фанді (Північна Америка); в) Середземному морі;
а) переміщення морської води під впливом вітру;
б) горизонтальне переміщення великих мас води в певному напрямі і на великі відстані;
в) постійні переміщення води;
Відповідь: 1 - а; в; г; 2 - б; 3 - а; 4 - в; 5 - в; 6 - а; 7 - б; 8 - б; 9 - а; 10 - б; 11 - б; 12 - б;
2. Взаємоперевірка - робота в парах. Оцінювання учнів. VI Повідомлення домашнього завдання (2 хв.)
VII Підсумок уроку ( 3 хв.)
Тема(іменник)
Опис (2 прикметники)
Дія ( 3 дієслова )
Фраза ( ставлення до теми)
Підсумок ( синонім до першого слова)
Приклад : Океан
Бурхливий , могутній
Піниться , шумить, бушує
Океан - унікальний витвір природи, який ніколи не буває спокійним.
Вода
1