Урок у 6 класі "Рух води у Світовому океані"

Про матеріал

Урок - подорож

6 клас

Тема уроку: Рух води у Світовому океані.

Мета: Поглибити знання учнів про Світовий океан.

Формувати уявлення про вітрові хвилі, припливи і відпливи, цунамі, постійні течії, причини їх утворення та наслідки, закономірності поширення.

Розвивати в учнів географічне мислення, увагу, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. . Формувати практичні навички самостійної роботи в групах з текстом підручника, картою, атласом. Виховувати інтерес до вивчення географії, почуття колективізму, взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок - подорож

6 клас

Тема:

«Рух води у Світовому океані»

 

 

 

 

 

 

 

Андрушків

Дарія Степанівна,

учитель географії

Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.

 

 

 

Тема уроку: Рух води у Світовому океані.

Мета: Поглибити знання учнів про Світовий океан.

Формувати уявлення про вітрові хвилі, припливи і відпливи, цунамі, постійні течії, причини їх утворення та наслідки, закономірності поширення.

Розвивати  в учнів географічне мислення, увагу, вміння  встановлювати  причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. . Формувати практичні навички самостійної роботи в групах з  текстом підручника, картою, атласом. Виховувати інтерес до вивчення географії, почуття колективізму, взаємодопомоги.

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

  1.                   Індивідуальне письмове опитування (10хв.)

Карточка 1.

1.   Допишіть речення:   Море-це...

2.: Встановіть співвідношення між колонками:

а) материкові 1. Нова Гвінея.

                                                        2Гренландія,
       б) вулканічні 3. Курильські,

                                                        4. Великий Бар'єрний риф,
        в) коралові 5. Мадагаскар

                                                        6. Гавайські

            . Відповідь: 1. Море - це частина океану, яка відокремлена від нього ділянками   суходолу, островами або підвищенням дна

2  а)   1.2,5; б) 3,6; в) 4;

Карточка 2

  1.   Допишіть речення: Материк - це..        .(велика ділянка суходолу, з усіх сторін оточена водою)
  2.   Встановіть співвідношення між колонками:

   а) Окраїнні 1. Берингове

                                                   2.Середземне
             б) Внутрішні   3.Чорне

                                          4.Баренцове

                                          5. Азовське 

                                            6. Червоне

Відповідь: а) 1,4; б) 2,3,5,6;

Карточка 3.

  1.   Допишіть речення: Острів - це...(невелика ділянка суходолу, з усіх сторін оточена водою)
  2.   Встановіть співвідношення між колонками:

а) Острови 1. Аравійський

                                                 2. Гренландія

                                                 3. Кримський

б) Півострови 4. Індостан

                                       5. Апеннінський

                                        6. Лабрадор

Відповідь: а) 2, 4; б) 1, 3, 5, 6;

2. Індивідуальне опитування ( на дошці) Доповнити схему ( 1 учень)

Відповідь: Світовий океан, води суходолу, вода в атмосфері. Доповнити схему ( 2 учень)

Світовий океан


  

        Відповідь: океани, моря, затоки, протоки.

3. Фронтальне   бліц - опитування з показом географічних об'єктів на карті.

  • Що таке гідросфера? (Водна оболонка Землі)
  • 3 яких частин складається гідросфера?(Світовий океан, води суходолу, водав атмосфері)
  •   Що гаке Світовий океан?(океани, моря, затоки, протоки)
  •    Що  таке затока, протока?(Затока - частина моря, океану або річки, що глибоко вдається в суходіл. Протока - вузька смуга води, що розділяє ділянку суходолу і сполучає водні басейни або їх частини)
  • Які бувають острови за походженням? (Материкові, вулканічні, коралові)
  •    Скільки відсотків усієї гідросфери зосереджено у Світовому океані? (71 %)
  •    Назвати і показати найбільший океан на планеті.( Тихий)
  •    Яка протока розділяє Євразію і Північну Америку? (Берингова)
  •    Найглибша западина Світового океану.(Маріанський жолоб)
  •  Площа якого океану становить 1/4 площі Світового океану?(Атлантичного)
  •   Найбільший материк Землі.(Євразія)
  •    Які моря омивають територію України? (Чорне, Азовське)
  •  Найменший материк Землі.(Австралія)
  • Що таке півострів? (Ділянка суходолу, сполучена з материком і оточена з трьох сторін водою)
  •   Найбільший півострів світу? (Аравійський)
  •    Найбільша коралова споруда? (Великий Бар'єрний риф)
  •    Що таке атол? (Кораловий острів, що має форму суцільного або розірваного кільця)
  •  Найбільший півострів України? (Кримський)
  •    Яка протока сполучає Чорне та Азовське моря? (Керченська)
  • Що сполучає і розмежовує протока Босфор? (Середземне і Чорне; Європу та Азію)
  •   Які властивості морської води? ( Солоність, температура)
  •    Що таке солоність? (Кількість речовин у грамах, розчинених в 1 л води)
  •    В яких одиницях вимірюють солоність? ( Проміле)
  •    Який середній рівень солоності морської води? (35 проміле)
  •   Від чого залежить температура води в світовому океані? (Від кількості сонячного тепла)

 ( Оцінювання індивідуального та фронтального опитування учнів)

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
             Вчитель:

- Чи доводилось вам спостерігати хвилі на поверхні моря, озера, водосховища? Розкажіть про своє враження.

Море ніколи не буває спокійним. Його хвилі то ласкаво набігають на берег, то з нищівною силою розбиваються об нього.

Епіграфом   нашого  уроку  будуть  слова  видатної  української  поетеси  Лесі Українки:

,. Море, море! Без краю просторе,

Руху повне і разом спокою!"

Цікаво , що вода в хвилях не переміщується в горизонтальному напрямку, як може видатися на перший погляд. У цьому легко переконатися, спостерігаючи за поплавком на воді. З наближенням хвилі він піднімається на її гребінь, а потім опускається на її підошву. ( Розгляд малюнка на с. 144)

В усіх океанах є своєрідні річки, що рухаються постійно одним і тим самим маршрутом. Чим пояснити цей різноманітний рух води Світового океану? Прадавні українці міфічного царя, який володів усією водою у світі, називали Водяником. Він був озброєний тризубом, яким вибивав із землі джерельну воду. Стародавні греки вважали, що рух води спрямовує бог Посейдон, У римлян він називався Нептун. Ці міфи виникли у стародавні часи, коли людина ще не знала законів природи. Боги води завжди мали тризуб, яким погрожували і тим викликали на морі хвилювання.

IV. Повідомлення теми. Постановка мети і завдань (2 хв.)

Вчитель: Отже, темою сьогоднішнього уроку є „Рух води в Світовому океані'". Ми дізнаємось про таємниці океану, які бувають види рухів води в Світовому океані, причини цих рухів . Будемо працювати за таким планом:

  1.   Вітрові хвилі.
  2.   Цунамі.
  3.   Припливи і відпливи.
  4.   Океанічні течії. Закономірності поширення течій.

  V   Формування нових знань, умінь і навичок ( 20хв.)

  1.                   Організація роботи в групах. Інструктаж вчителя

Зараз ми будемо працювати в 4 групах . Кожна група отримає картки із завданнями. Підготувати відповіді вам допоможе наш основний помічник - всезнайко - підручник (§30), атласи та схеми на малюнку 80 „ Рухи води в Світовому океані".

  1.                   Самостійна робота в групах

І група - „ Вітрові хвилі"

 Вчитель:

Вода в океанах і морях ніколи не буває спокійною. Висота хвиль зазвичай не перевищує 4 - 5 м. Але у 1933 р. у центральній частині Тихого океану моряки американського судна „Рамапо" спостерігали хвилю заввишки 34 м (це висота 10-поверхового будинку)   Що ж спричинює виникнення хвиль? Це завдання для І групи.

 Завдання для І групи :

Які причини виникнення хвиль? Яку будову має хвиля? Яку роботу виконують хвилі?

 Очікувана відповідь учня від групи: Причиною виникнення хвиль є вітер. Від сили вітру залежить висота хвиль. Хвиля має таку будову: гребінь , підошва, висота та довжина хвилі. Хвилі виконують велику роботу: в одних місцях вони руйнують гірські породи, в інших - відкладають, утворюючи піщані та галькові пляжі

. II група - „Цунамі"

Вчитель:

На просторах океанів рухаються невеликі хвилі, які рухаються із швидкістю реактивного літака - 700 - 800 км за годину. Люди, які знаходяться в океані, не помічають їх, а ті, що на березі, зазнають великої небезпеки. Слово „цунамі'" у перекладі з японської означає хвиля в гавані ( в порту). Що це за хвилі, і які сили спричинюють таку швидкість?

Завдання для II групи:

  • Які сили впливають на формування цунамі?
  • В яких районах Землі вони виникають?
  • Чим вони небезпечні ?

Очікувана відповідь учня від групи: Причиною виникнення величезних хвиль цунамі є підводні землетруси. Висота цунамі у відкритому океані невелика - до 1 метра. Тому їх можна не помітити. Вони рухаються через весь океан із швидкістю реактивного літака - понад 700 км / год. Досягаючи берегів обрушуються на узбережжя, перевертають судна, руйнують будівлі, а відступаючи, несуть в океан все. що трапляється на шляху. Найчастіше цунамі виникають на західному узбережжі Тихого океану. Запобігти цунамі неможливо, можна тільки попередити про наближення.

 III група - „Припливи і відпливи"

 Вчитель:

Про яке явище йде мова : „Вздовж берега недалеко від води на кілках натягнені риболовні сітки. При чому ці сітки поставлені не для сушки, а для ловлі риби. Якщо залишитися на березі та спостерігати за морем, то все стане зрозумілим. Ось вода в морі починає прибувати і там. де кілька годин була піщана мілина, заплескалися хвилі. Сітки сховалися під водою. Коли ж вода відступила, показалися сіті, в яких лускою заблищала риба." Чим же пояснити періодичні зміни води в морях та океанах?

Завдання для ІІІ групи:

Що таке припливи і відпливи? Які причини їх виникнення? Чи може людина використовувати це явище?

Очікувана відповідь учня від групи: Періодичні коливання рівня води в морях і океанах називають припливами і відпливами. Вони виникають внаслідок притягання водної поверхні Землі Місяцем і меншою мірою Сонцем. Високі припливи бувають у вузьких затоках відкритого моря чи океану.  Найвищі припливи спостерігаються у затоці Фанді на східному узбережжі Північної Америки - до 18 метрів. У відкритих морях припливи майже непомітні. Припливи і відпливи мають велику силу, яка використовується людьми для отримання електроенергії.

IV група - „ Течії"

 Вчитель: У середині XIX століття американський вчений Метью Морі писав: „ В океані є річка. Вона не пересихає і в найсильніші посухи, і не виходить з берегів під час найбільшої повені. її береги та ложе - з холодної води, а бистрина - з теплої". Що це за річка?

Завдання для IV групи

Що таке течії?

Які причини утворення течій?

Які існують течії за температурою?

Як позначаються на карті ці течії?

Які кругообіги океанічних течій виникають у південній та північній півкулях? -    Як впливають течії на погоду і клімат прибережних частин материка?     Очікувана відповідь учня від групи: Океанічні течії - це горизонтальні переміщення величезних водних мас у певному напрямку на великі відстані. Вони виникають під дією постійних вітрів: пасатів, які дмуть до екватора , західних вітрів, які панують у помірних широтах. Течії бувають теплі та холодні. На картах теплі течії позначають червоними стрілками, а холодні - синіми. Вони формують два кругообіги у Світовому океані: у Північній півкулі течії рухаються за годинниковою стрілкою, у Південній - проти. Течії впливають на погоду та клімат прибережних районів материків: холодні - знижують температуру    і    кількість    опадів,   теплі,    навпаки,    підвищують.    У    минулому   їх використовували для ..пляшкової пошти".

3) Перевірка самостійної групової роботи ( Виступи учнів - експертів від кожної групи, заповнення таблиці)

Рух води

Причина руху

Наслідки руху

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація сформованих знань, умінь і навичок (5 хв.)

 І.Тестове опитування:

1.   У Світовому океані розрізняють такі рухи води: а) хвилі: б) затоки; в) течії; г) припливи;

2. Головною причиною утворення цунамі є:
а) вітер; б) землетрус;   в) Місяць;

  1. Найвища точка хвилі називається: а) гребінь; б) підошва; в)довжина;
  2. Причиною припливів і відпливів є: а) вітер; б) землетрус; в) Місяць;
  3. Цунамі поширюються із швидкістю:

а) 10 км / год; б) 100 км / год;   в) 700 км / год;

6.  Теплі течії позначають на карті кольором:

а) червоним; б) синім; в) чорним;

7. Холодною течією є:

а) Гольфстрім; б) Західних Вітрів; в) Північна пасатна;

8. Причиною утворення хвиль є:

а) землетруси; б) вітер, в) Місяць;

9. Для „пляшкової пошти" використовували такий вид руху води:
а) течії; б) цунамі; в) хвилі; г) припливи і відпливи:

10 Найвища припливна хвиля спостерігається у:

а) Чорному морі; б) затоці Фанді (Північна Америка); в) Середземному морі;

  1. В Україні на морях припливи і відпливи : а) відсутні; б) незначні; в) значні;
  2. Океанічні течії- це...

а) переміщення морської води під впливом вітру;

б) горизонтальне переміщення великих мас води в певному напрямі і на великі відстані;

в) постійні переміщення води;

Відповідь: 1 - а; в; г; 2 - б; 3 - а; 4 - в; 5 - в; 6 - а; 7 - б; 8 - б; 9 - а; 10 - б; 11 - б; 12 - б;

2.   Взаємоперевірка - робота в парах. Оцінювання учнів. VI Повідомлення домашнього завдання (2 хв.)

  1.   Опрацювати текст підручника :§30, с. 143 - 146
  2.   Дати відповіді на запитання „ Перевір себе"
  3.   Скласти  кросворд до теми „Рух води в океані", намалювати малюнки морських пейзажів (індивідуально).

VII Підсумок уроку ( 3 хв.)

  1.   Бесіда: - Що цікавого ви дізнались на уроці? Що вам сподобалось?
  2.   Прийом ,, Сенкен" (індивідуально)

Тема(іменник)
Опис (2 прикметники)
Дія ( 3 дієслова )
Фраза ( ставлення до теми)
Підсумок ( синонім до першого слова)
Приклад : Океан

                                               Бурхливий , могутній

                                              Піниться , шумить, бушує

Океан - унікальний витвір природи, який ніколи не буває спокійним.

                                                              Вода


 

 

 

1

 

doc
Додано
28 червня 2018
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку