Тема: Чисті речовини і суміші.
Мета: поглибити знання про речовини, навчити розрізняти чисті речовини і суміші; розвивати спостережливість, увагу, акуратність, виховувати зацікавленість до дослідницької діяльності.
Обладнання й матеріали: мультимедійне обладнання, слайди презентації, підручник.
Основні поняття і терміни: чисті речовини, суміші
Тип уроку: формування нових знань.
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Технологія «Незавершене речення».
а) Те, з чого складається фізичне тіло, називають …
б) Всі речовини за складом поділяють на… і …
в) Якщо речовина складається з атомів одного виду, її називають…
г) Речовини, утворені з атомів різного виду, називають…
Вкажіть, які з цих речовин є простими, а які – складними.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Поділ речовин на прості та складні не єдиний, їх поділяють ще на чисті речовини і суміші.
Чим чиста речовина відрізняється від суміші?
Чиста речовина складається з частинок одного виду (однакових атомів або однакових молекул). Чиста речовина не містить домішок інших речовин. Приклади чистих речовин: сода, цукор, кисень, залізо, вуглекислий газ, кухонна сіль, дистильована вода. Яким би способом не одержували чисту речовину, чи де б у природі вона не перебувала, склад її лишається незмінним, сталим. У природі чисті речовини зустрічаються дуже рідко.
Вода з водопровідного крану чи з джерела містить різні домішки, тому й має неоднаковий смак.
Якщо змішати дві чи більше чистих речовин, утворюється суміш речовин. Суміш – це сукупність різних речовин.
Чи збереглися властивості речовин після того, як вони увійшли до складу суміші?
Окремі речовини у складі суміші називають компонентами.
Існують природні суміші та суміші, створені людиною. Наведіть приклади.
2. Складання схеми «Склад повітря».
Повітря, що нас оточує, - також суміш. До складу повітря входять гази та пилоподібні тверді речовини. Із газоподібних речовин у повітрі найбільше (78 %) азоту. П'ята частина складу повітря припадає на кисень. До складу повітря входять також вуглекислий газ, вода.
Повітря
азот ? ? ? ?
Фізхвилинка.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись!
Руки вгору, руки в боки!
Пострибай на місці трохи,
Руки ззаду покладемо,
Головою поведемо,
Дружно всі присядемо
І за парти сядемо.
ІV. Закріплення нового матеріалу.
1.Технологія «Мікрофон»
- Яке значення сумішей у повсякденному житті людини?
- Наведіть приклади твердих та рідких сумішей.
2. Розділіть суміші на дві групи, заповніть таблицю.
Приклади: повітря, нафта, томатний сік, річкова вода, соус, бетон, шоколад, молоко, чай, грунт.
Природні суміші |
Суміші, виготовлені людиною |
|
|
2. Знайти рядок, в якому представлені тільки суміші.
А)
Б)
В)
Г)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Підбиття підсумків уроку.
На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що таке чиста речовина, що таке суміші. Отже, ще раз згадаймо: чим відрізняються чисті речовини від сумішей?
Які види сумішей існують?Суміші речовин за походженням поділяють на природні та штучні, за агрегатним станом на: тверді, рідкі та газоподібні. Наведіть приклади.За складом суміші речовин поділяють на однорідні й неоднорідні.
• В однорідних сумішах складові частини не можна помітити або виявити за допомогою оптичних приладів, оскільки речовини перебувають у дуже подрібненому стані. Наприклад, повітря — однорідна суміш кисню, азоту та інших газів; однорідною сумішшю є також розчин цукру у воді.
• У неоднорідних сумішах неозброєним оком або за допомогою оптичних приладів можна помітити частинки речовин, з яких складається суміш. Наприклад, скаламучена у воді крейда, молоко — неоднорідні суміші.
|
Чисті речовини |
Суміші |
Склад |
сталий |
довільний |
Властивості |
постійні |
залежать від складу |
Можливість розділення |
неподільні |
можна розділити |
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §11, ст.47 дати письмово відповіді на 4,5 питання.