Урок "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Джерела української фразеології."

Про матеріал
Сформувати в учнів загальне уявлення про фразеологізми; навчитися відрізняти фразеологізми від звичайних словосполучень і використовувати їх у своїй мові; збагатити словниковий запас.
Перегляд файлу

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Джерела української фразеології.

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про фразеологізми; навчитися відрізняти фразеологізми від звичайних словосполучень і використовувати їх у своїй мові; збагатити словниковий запас.

Хід уроку

І. Організаційний момент класу

Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Мотивація до навчальної діяльності

  • Скажіть, будь ласка, хто з вас удома бив байдики?
  • А хто працював до сьомого поту, виконуючи домашнє завдання?
  • Чи, можливо, хтось скуштував березової каші?

(відповіді учнів)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Теоретична розминка

  • Які слова називаються діалектними?
  • Які слова називаються професіоналізмами?

(відповіді учнів)

Професійні і діалектні належать до стилістично-забарвлених чи загальновживаних.

Утворити маленький ланцюжок діалектних слів

(пательня, бульба, плай, вивірка….)

Питання

У якому стилі використовують діалектні слова?

Вправа «Виправ помилку»

На наступному уроці, не мішало б (наступного уроку, не завадило б)

IV. Вивчення нового матеріалу

Порівняйте

Сашко бив байдики

Сашко не працював

Почув себе як у Бога за пазухою

Почув себе добре

Мені це не по кишені

Мені це дорого

 

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника

Питання

  • Що таке фразеологізми?
  • Скільки існує фразеологізмів у нашій мові? (12000 і більше)
  • Де знаходиться сім’я фразеологізмів? (у фразеологічному словнику)

Знайти відповідність

  1. Заварити

А) пілюлю

  1. Розбити

Б) носа

  1. Дерти

В) лікті

  1. Викидати

Г) глека

  1. Кусати

Д) кашу

  1. Проковтнути

Е) коника

 

Пояснити значення висловів

  • Бити байдики (нічого не робити);
  • Дерти носа (зазнаватися, бути гордим);
  • Точити ляси (розмовляти без потреби);
  • Передати куті меду (перестаратись);
  • Крізь землю провалитися (засоромитися);
  • Дати ходу (тікати);
  • Не чути ні рук ні ніг (втомитись);
  • Зарубати на носі (запам’ятати).

Розподільний диктант

Фразеологізми

Прості словосполучення

Бити байдики

Бити посуд

Товкти воду у ступі

Товкти картоплю

Бабине літо

Тепле літо

Переливати з пустого в порожнє

Переливати з відра в миску

 

Робота з підручником с. 59

Спостереження людини у професійній діяльності, у побуті

  • Схрестити мечі (сперечатися);
  • Волочити ноги (ледве йти);
  • Діставати гарбуза (відмовити);
  • Звити гніздо (створити сім'ю);
  • Дамоклів меч (небезпека);
  • Вавилонське стовпостворіння (галас, метушня, гармидер).

Творче завдання

Із трьома фразеологізмами (на вибір) скласти речення.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Метод «Незакінченого речення»

Сьогодні я дізнався…..

Навчився відрізняти звичайні словосполучення від …..

Знаю, де можна застосувати фразеологізми….

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 15, 16 у підручнику, вправа 132.

Виписати 5 нових фразеологізмів, які не прозвучали на уроці.

Вчитель

Виконати завдання не п’яте через десяте, а щоб комар носа не підточив.

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
1599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку