Урок "Фразеологізми. Вживання в усному і писемному мовленні "

Про матеріал
Урок відповідає віковим особливостям учнів 3 класу. Має в собі багато різноманітних форм і методів навчання. Всі вправи мають пізнавальний характер та збагачують словник учнів.
Перегляд файлу

Тема: Фразеологізми. Вживання в усному та писемному мовленні.

Мета: Закріпити знання про фразеологізми, вчити добирати синоніми, пояснювати значення; доречно вживати в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати інтерес до слова, творче та образне мислення учнів; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: таблиця «Слово. Значення слова», схема – опора «Фразеологізми», картки для індивідуальної роботи.

Хід уроку

І. Організація класу.

Пролунав шкільний дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Будем  дружно працювати,

Нові знання здобувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що таке фразеологізми?
  • Для чого їх вживають у мовленні?
  1. Бліц – турнір «Думай швидко, говори точно»
  • Назвіть фразеологізми до слів – синонімів.

Запам'ятати - … (зарубати на носі);

Посваритися - … (розбити глека);

Червоніти - … ( пекти раків);

Лінуватися- …(бити байдики);

Мало - …(як кіт наплакав);

Дружно - …(рука за руку);

Щиро - … (від усієї душі).

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Відгадайте загадку.

Жовте листячко летить,

Під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає,

Коли, діти це буває? (Восени)

  • Запишіть букви, поєднання букв, відтворіть його, запишіть у зошит.

В в вв Ввв во ос се ен ни восени

  • Поясніть правопис цього слова.
  • Складіть з цим словом речення.
  • Відтворіть речення та запишіть .

ннійОсі, ньде, нийяс, нийсоняч, ат, лийте.

  • Яким видався осінній день?
  • Поясніть значення слів: ясний, сонячний, теплий.
  • Яке слово зайве в цьому ряду? Чому?
  1. Словниковий диктант.
  • Запишіть назву осіннього місяця, яка пов'язана з цвітінням медоносного вічнозеленого куща, що росте на Поліссі. (Вересень)
  • Назва місяця, коли усі довколишні гаї, парки, садки одягаються у жовтогарячий колір.(Жовтень)
  • Назва цього місяця означає закінчену дію, тобто «листя, яке вже опало». (Листопад)
  • Пригадайте прислів'я, пов'язані з назвою осінніх місяців.

Як вересніє, то й дощик сіє.

Верещить вересень, що вже осінь.

Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів із раю.

  • Запишіть прислів'я з коментуванням.

Листопад зимі ворота відчиняє.

  • Назвіть граматичну основу речення.
  • Яке це речення за метою висловлювання?
  • Поясніть значення слова – присудка. ( Вжито в переносному значенні).

ІІІ. Фізкультхвилинка

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми продовжуємо вивчати фразеологізми. Намагайтеся працювати наполегливо, запам'ятовуйте фразеологізми, вчиться доречно вживати їх у мовленні.

V. Закріплення вивченого. Тренувальні вправи.

1. Робота по варіантам (До слів лівого стовпчика дібрати слова - синоніми з правого)

І варіант

Крапля у морі                           легко

Крок за кроком                         несподівано

Як по маслу                               мало

Як сніг на голову                      поступово

ІІ варіант

Брати ноги на плечі                   пам'ятати

Продавати зуби                          вередувати

Крутити носом                           утікати

Тримати у голові                       сміятися

2. Робота в парах. (Складаня речень).

Наш, на, дідусь, руки, майстер, всі.

Бабуся, до, піклувалася, коси, нас, сивої, про.

У, тиждень, на, п'ятниць, Мишка, сім.

  1. Робота в групах.

1група.

  • Дайте відповіді на запитання, використовуючи фразеологізми:
  • Коли прибуває потяг?
  • Про що просила мама дітей?
  • Як малий Олесь читав книгу?

(Набравши води в рот, не плутатися під ногами, догори ногами, з хвилини на хвилину)

        2 група

  • Як просиділа Марійка на уроці?
  • Як дідусь з онуком змайстрували годівничку?
  • Де живе твоя бабуся?

(На совість, склавши руки, за два кроки).

     3 група

  • Як почувалася мама?
  • Як почувалися хлопці на морозі?
  • Як поводився малюк?
  • Як працював учень на уроці?

(Вертітися дзигою, ловити гав, місця собі не знаходити, зуб на зуб не потрапляти).

  1. Складання діалогу за поданим початком та опорними словами. Робота в парах.

І варіант

Зустріч з однокласницею

  • Привіт, Галинко!
  • Добрий день, Сашко.
  • Звідки ти йдеш, Галинко?
  • Ходила до Оленки, але її немає вдома.
  • А чому така засмучена?
  • Не можу впоратися з домашнім завданням.

Опорні слова:не хвилюйся, допоможу, розібратися, будь ласка, не знаю, зарубай на носі, правило, гаразд, спасибі за ласку, до побачення.

ІІ варіант

Як пройти?

  • Доброго ранку.
  • Доброго ранку.
  • Вибачте, що потурбував. Скажіть, будь ласка,чи далеко звідси будинок творчості школярів?

Опорні слова: рукою подати, перейти, йди прямо,зверни, гаразд, дякую за ласку, не заблукаєш, зрозуміло пояснили, усього доброго, удачі, бувай здоровий.

  1. Фразеологічна гра. «Найкмітливіший»
  • Що можна ловити все життя, але не зловити ніколи? (Вітер)
  • Коли беруть ноги на плечі? (Коли тікають).
  • Що можна ламати без рук без будь-якого знаряддя? (Голову).
  • Де треба тримати язик? (За зубами).
  1. Слово вчителя.
  • Пояснити значення фразеологізмів легко, дібравши синоніми. Але до фразеологізмів можна дібрати і антоніми.
  • Зараз діти в особах розіграють гумористичну мініатюру, а ви назвіть антонім до фразеологізму.

Ані пари з вуст.

Чи можна?

  • Сиди спокійно, - каже мама,-

І перестань молоти ногами.

Малий запитує тривожно:

  • А язиком молоти можна?  

                                             Грицько Бойко

  • Який ви дібрали антонім – фразеологізм до фразеологізму Ані пари з вуст?

Подружка – говорушка

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили,

А на зборах навпаки:

Червоніли і мовчали,

Наче в рот води набрали,-

Проковтнули язики!

                                            Грицько Бойко

  • Назвіть антонім до фразеологізму наче в рот води набрали.

    VІ. Домашнє завдання.

З трьома фразеологізмами скласти речення: не покладаючи рук; нагострити вуха; намотати на вус.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Які фразеологізми ви запам’ятали?
  • Якими фразеологізмами можна оцінити вашу діяльність на уроці?

(З'являються на дошці картки з фразеологізмами)

Працювали … (не покладаючи рук).

Слухали … (нагостривши вуха).

Запам’ятовували фразеологізми … (мотаючи на вус).

         

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку