Розробка уроку "Функції еритроцитів, групи крові". Пропонуються вправи в інтерактивному сервісі LearningApps.org, розроблена презентація до уроку, навчальний відеофрагмент, який розміщений в храниліщі youtu.be. В уроці використані інтерактивні вправи для опрацювання матеріалів уроку та засвоєння практичних навичок з заданої теми.
Тема уроку: Функції еритроцитів. Групи крові.
Мета: поглибити знання про будову клітин крові, з`ясувати функції еритроцитів, встановити причини хвороб, які пов`язані з порушенням кількості еритроцитів, правила переливання крові, засвоїти практичні прийоми допомоги при отруєннях чадним газом.
Обладнання: Біологія: підручник для 8 класу, загальноосвітніх навчальних закладів. Н. Ю. Матяш та ін. К.: - Генеза, 2016., інформаційні матеріали, роздатковий матеріал, презентація PowerPoint, інтерактивні вправи в сервісі LearningApps.org, відеофайл https://youtu.be/QjTe-_Oqnog.
Хід уроку:
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду:
Виконання вправи сервісі LearningApps.org:
https://learningapps.org/display?v=p8et38e5j18
Мотивація навчальної діяльності:
Вправа (робота в парах):
Розв`яжіть задачу: (слайд 2)
Визначте масу крові у власному організмі, якщо відомо, що вона складає 1/3 маси тіла. Найдіть середньоарифметичне число для вашої пари.
Чому таке велике значення надають цій складовій нашого організму?
З давніх часів збереглося уявлення, що в крові таїться найголовніше, що визначає характер, долю, сутність людини. Кров завжди була оточена ореолом святості. (слайд 3)
Знаменитий лікар Гіппократ висунув гіпотезу про здатність крові здорових людей виліковувати душевні хвороби. (слайд 4)
Століттями кров була популярним лікувальним засобом серед воїнів – щоб вилікувати поранення та поповнити запаси крові, кров просто пили.
З історії відомо, що єгипетські війська вели за собою стадо баранів як джерело поживної лікувальної сили. (слайд 5)
Тільки після наукових досліджень, стало відомо, що таке кров. (слайд 6)
Давайте пригадаємо склад крові (слайд 7)
Ну, а тему сьогоднішнього уроку ви можете узнати, виконавши наступну вправу:
https://learningapps.org/display?v=p5ooh17z218
Як ви думаєте, про що дізнаємось на уроці?
Новий матеріал:
Запис теми уроку «Функції еритроцитів. Групи крові».
Клітини крові розрізняються кольором, кількістю, функціями. (слайд 8) Давайте складемо паспорт клітин крові. І почнемо з еритроцитів. (слайд 9)
(робота з підручником, ст. 88 – 89, §18): (слайд 10)
Ознаки |
Характеристика |
Забарвлення |
|
Форма |
|
Наявність ядра |
|
Кількість |
|
Речовина, що входить до складу |
|
Місце утворення |
|
Місце руйнування |
|
Час існування |
|
Основні функції |
|
Речовина, що міститься в еритроцитах, називається гемоглобін. Має цікаві властивості: (схема на дошці) (слайд 11)
Сильні отруєння викликає накопичення карбоксигемоглобіну в крові людини.
Коли це може статися? (під час пожеж).
Необхідно знати правила першої допомоги при отруєннях чадним газом.
Перша допомога при отруєннях чадним газом - випереджувальне завдання(виступ учня).
А зараз спробуємо побути лікарями гематологами. (слайд 12, 13, 14) До вас звернулися пацієнти з певними хворобливими ознаками, спробуйте їм допомогти.
(підручник ст.90, інформаційні матеріали на партах)
Завдання в групах:
перша група – діагноз першого пацієнта, причини;
друга група – профілактика хвороби;
третя група – діагноз пацієнтки
Звіти груп (слайд 13).
Виділяють наступні найбільш часті причини підвищення еритроцитів і гемоглобіну:
Концентрація еритроцитів у жителів гір на різних висотах
|
Чи однакова за складом кров у різних людей? Чому на одязі людей, професія яких пов`язана з ризиком, є такі нашивки? (слайд 15)
Кров людей розрізняється за складом певних речовин, які визначають групи крові. Виявляється, існує більш ніж 20 груп крові. Але найбільш вживаними є дві – система АВО та система резус-фактора.
Історія відкриття груп крові – випереджувальне завдання (виступ учениці) (слайд 16, 17)
В еритроцитах людини міститься два типи білка А і В. Від цього залежить група крові. (схема на дошці) (слайд 18)
Група крові |
Аглютиногени |
Аглютиніни |
І (О) |
- |
α та β |
ІІ (А) |
А |
β |
ІІІ (В) |
В |
α |
IV (АВ) |
АВ |
- |
Знання про групу крові найчастіше потрібні при переливаннях крові. Історія переливань крові (слайди 19, 20)
При неправильному переливанні виникає явище – аглютинація – злипання і руйнування еритроцитів (слайд 21)
Для правильного переливання крові повинна бути умова – не повинні співпадати А і α, В і β в крові реципієнта. (слайд 22)
Робота в парах – заповнити в таблиці пусті рядки:
Реципієнт |
Донор |
ІІ |
|
|
І |
ІІІ |
|
|
IV |
Як визначають групи крові (відео файл)(пояснення учня) https://youtu.be/QjTe-_Oqnog
Друга ознака, за якою відрізняють кров людей – це наявність резус-фактора. (слайд 24)
Резус – фактор (Rh-фактор) – це білок, був виділений з еритроцитів мавпи макаки-резуса (Macacus resus). Він виявлений в 1940 році К. Ландштейнером та А. Вінером.
Біля 85% європейців мають цей білок в своїй крові і відповідно називаються резус-позитивними (Rh+). 15% , у яких його немає – резус-негативні (Rh-). ( слайд 25)
Якщо, не враховувати наявність цього білка, може виникнути хворобливий стан, який називається резус-конфлікт. Особливо небезпечне це явище, коли воно розвивається під час вагітності. (слайд 26)
Наслідки резус-конфлікту – жовтяниця новонароджених. (слайд 27).
Узагальнення та систематизація знань:
Вправа «Ланцюжок нових слів». Всі нові слова , які вивчені на уроці, учні швидко і по черзі називають. Слова, які не назвали, аналізуються після вправи.
Домашнє завдання:
Підсумки уроку.
Анемія або недокрів`я – стан зниженої кількості гемоглобіну або еритроцитів
Зустрічаємість груп крові у представників різних рас:
|
Донор – людина, яка віддає кров. Реціпієнт – людина, яка приймає кров. Аглютинація – злипання та руйнування еритроцитів
Для правильного переливання крові повинна бути умова – не повинні співпадати А і α, В і β в крові реципієнта.
Резус-конфлікт – стан, коли відбувається аглютинація еритроцитів при неправильному переливання крові з резус-фактором |